MBY kåserar: Den lilla x86:an som inte fick bli PC

Permalänk
Avstängd

MBY kåserar: Den lilla x86:an som inte fick bli PC

I princip varje ny generation av x86-processorer har hittat till PC-marknaden och används i såväl bärbara som desktops. Ibland händer det dock att en variant, ett märke eller en modell inte får vara med. Oftast är det någon obskyr modell från något obskyrt märke. Det finns dock en x86-processor, från självaste Intel, som aldrig egentligen fick fotfäste i någon PC. Ändå har den används, och används fortfarande flitigt i alla möjliga sammanhang.

Många har väl hört talas om 286, och de flesta intresserade har säkert hört talas om 8088/86, som var den första PC-processorn. Tvåan i "80286" har dock följts av en etta. Processorn 80186.

Innan jag går in i detalj på 80186, så gör jag en avstickar längre tillbaka. Till en processor som heter 8080. 8080 är en processor som är direkt arvtagare från världens första mikroprocessor, Intel 4004 från 1971. Processorn, med dess ordlängd om 4 bitar och en klockfrekvens på 108 kHz (0,108 MHz) - gjort i första hand för ett japansk kalkylatorföretag - följdes snart av 4040. Designed uppgraderades snart till 8 bitar, och så föddes 8008 (0,5 MHz). Därefter, i april 1974, Intel 8080 (3-5 MHz). En logisk följd.

8080 blev snabbt populär och flera datorer designades runt den. Mest känd är Altair 8800 och Ismai-80. 8080 var dock lite bångstyrig och komplicerad att göra moderkort för. Den krävde två spänningar, +12 och +5 volt, en massa kringutrustning och en delikat extern trefasoscillator. Ändock, på grund av processorns framgång, tog Intel fram en variant som bara behövde en spänning, kundre drivas av en konventionell kristalloscillator och hade basal IO integrerat. Det blev Intel 8085. Fem megahertz var standardmodellen, men trådskaparen kan intyga att den är riktigt klockvänlig (jag har en Tandy 200 med en 8085, överklockad från 4,9 till 8,4 MHz). Namnet till trots skiljer sig 8085 från de mer sentida 8086 och 8088. Främst är ju dessa 16-bitarsprocessorer, medans 8085 är 8-bitars.

8086 och 8088 sakande även dessa integrerat godis som DMA, PIO och mer avancerade timers. Ändå fick 8088 en närmast explosionsartad spridning med IBM PC och konkurrenten Compaqs första bärbara. 80286 låg för dörren och kom att bli den första processor som rullade igång megahertzjakten. Först kom IBM AT 6 MHz. Compaq var snart ute med en 8 MHz-variant. AMD, Intel och några till skulle pusha 80286ans hastighet upp till 25 och 33 MHz innan den så sakteligen dog ut.

Nåväl. Populariteten hos 8088 gjorde att Intel tog fram en mer "högintegrerad" variant med fler funktioner, för att underlätta och förbilliga konstruktionen av moderkort. Det blev 80186/88. Initialt med en hastighet om 8 MHz. Processorn floppade på persondatormarknaden men blev populär som mikrokontroller, inklusive inbäddade PC-kloner. Detta pressade fram en modell, 80186XL, som tickar på i 40 MHz - snabbare än de flesta 286- och 386or. Förutom mer funktionalitet, som annars behövdes på moderkortet, infördes en handfull av nya instruktioner. Fler av dessa förknippas med 80286. I PC-världen heter det att PUSHA, POPA, ENTER, LEAVE och IMUL är 286-instruktioner, men faktiskt så infördes dessa för 80186/88 (för den som undrar blir instruktioner sällan "omoderna", och dessa används alljämt. Må vara i 386 protected mode). Vidare hade 80186 funktioner för feltolerans och kunde köra "skyddad" kod, vilket är mumma för embedded, speciell i medicinsk, militär och rymdbaserad applikation. Fast jag vet inte om någon 80186 har hittat ut i omloppsbana (högvis med 2- och 386 finns det dock "där uppe").

Fast det var lite elakt av mig och säga att processorn "floppade". Nämligen, var det embeddedmarknaden som processorn i första hand designades för. Den är ändå intressant eftersom det är den enda "PC-processor med eget namn" som aldrig egentligen suttit i någon PC värld namnet. Den fyller också det hål i namngivningen som finns mellan "86" och "286".

Förutom vissa statliga IT-projekt som den tämligen värdelösa datorn "Compis" eller brittiska "Nimbus" förblev 80186 en parentes i persondatorvärlden. En av de få PC-klonerna som tillverkades med 80186 var "Mindset" från 1984. Den var inte helt IBM-kompatibel, men i gengälld ansågs dess yttre vara så väldesignat att den hamnade på "Museum of Modern Art" i New York. På denna tid, i början av 80-talet, fanns det flera datorer som "nästan" var PC. En annan sådan var Tandy 2000, även denna med en 186 (8 MHz). Tandy 2000 var inte alls den succé som de tidigare Tandy 100 (bärbar TRS-80) och Tandy 200 (vilket är en underbar maskin), båda utrustande med 8085-processorer.
186 eller 188 kan dock fortfarande hittas som hjälpprocessor i t.ex. SCSI-kontrollers. Någon riktig, fullfjädrad PC med 80186 kom dock aldrig. Åtminstone inte från någon större tillverkare, annat än möjligen, möjligen Amstrad (här sviker minnet, men jag har bestämt för mig att Amstrad använde 8086 och 80286 i deras "nästan-PC").

Den vanligaste kapseltypen för 186/88 är LCC, men den finns också både som yt- och hålmonterad krets, där den hålmonterade ser ut som en minivariant av en modern processor; rektangulär med flera rader piggar på undersidan. En DIL-40-variant fanns också (samma kåpa/sockel som 8086/88 och 8087 samt 80287 - den över huvud taget vanligaste sockeln för mikroprocessorer i allmänhet).

Idag tillverkas 80186 fortfarande. 80186E-familjen (E för "Enhanced") tickar i 25 MHz och är helt statiskt gjorda, dvs de kan underklockas godtyckligt ner till stillastående (0-25 MHz). Processorn kan köpas av Intel i rent chip-utförande, dvs man köper ett wafer och kan sedan stoppa in chippet i en egen kåpa, tillsammans med eget godis, för att få en liten och effektiv design.

En av trådskaparens 80188or. Denna XL-12 går, logiskt nog, i 12 MHz.

Fler bilder och teknisk information på CPU-collection.de:
http://www.cpu-collection.de/?tn=1&l0=cl&l1=80186/188

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

det var rörande...

Permalänk
Avstängd

Fanns det inte 486or upp till 120MHz?

Edit, jävligt intressant läsning. Fortsätt med detta.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fanns det inte 486or upp till 120MHz?

Edit, jävligt intressant läsning. Fortsätt med detta.

133 till och med! Jag vill minnas att det var AMD och andra som gjorde dessa, Intel stannade vid 100 (eller 120) MHz. Tack för uppskattningen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Så kul att du tog upp detta, vi hade Compis-datorer i skolan på 80-talet. Dom hade monokroma skärmar med grön text, skitcoolt. Försöker dra mig till minnes vad vi gjorde med dem men det är som bortblåst.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

vi hade compis med på skolan och jag fick lära mig programmera på den riktig kul dator

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och intressant läsning. Alltid kul när MBY öppnar historieboken och delar med sig av sin kunskap.

Permalänk
Medlem

Pezen var ju helt oanvändbar innan Pentium 2 och Windows 98.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
Pezen var ju helt oanvändbar innan Pentium 2 och Windows 98.

Alla är inte uppväxta med windows och muspekare. "Det var bättre förr".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Alla är inte uppväxta med windows och muspekare. "Det var bättre förr".

Jag använde amiga 500 , sedan Amiga 1200.
surfade med min 1200 , tills jag köpte mig en p2 300MHz med Voodoo2 kort, va min första peze
fast kom ju i kontakt med MS-DOS dagligen i skolan dock.. men urk... så kasst det var... på den tiden så var amigan helt klart bra mycket bättre

sista året jag gick på gymnasiet fick vi Internet.. fast det funkade knappt. så vi hade en BBS i skolan.. som man kunde ringa via Modem hemifårn.. vilket man gjorde med sin Amiga 1200 och Ncomm, sedan kunde man skicka sina kärleksbrev till tjejerna man var förtjust i via skolans bbs

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Första "datorerna" jag kom i kontakt med var en hemmabyggd som använde sig av maskinspråk samt ABC80 som då naturligtvis använde sig av Basic... & det var nådens år 1981 & jag gick i gymnasiet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

"Idag tillverkas 80186 fortfarande. 80186E-familjen (E för "Enhanced") tickar i 25 MHz och är helt statiskt gjorda..."

Så den tillverkas fortfarande, och till vilken nytta?

Intressant läsning om veterandatorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte

Så den tillverkas fortfarande, och till vilken nytta?

Industriändamål förmodligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
133 till och med! Jag vill minnas att det var AMD och andra som gjorde dessa, Intel stannade vid 100 (eller 120) MHz. Tack för uppskattningen.

Vilka tillverkade 133MHzarna? Vet att AMD gjorde upp till 120MHz, men jag tror intel stannade på 66, eventuellt att dom kom så högt som 75.

Anledningen till att jag tog upp det är att jag tyckte du skrev att 486 fortsatte upp till 25 och 33MHz, vilket jag tyckte var lite lågt. Men nu hittar jag det inte. Så jag tog väl antagligen fel eller nåt.

Edit: antagligen så tog jag fel på det och när du skrev om 286. Vet inte varför jag tyckte du skrev 486.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning

Permalänk
Medlem

Cyrix, producerade 80Mhz 486'or, de producerade även hybrid cpu'er som var klockade till 133mhz... De var 586'or, och passade i 486 moderkort. Tyvärr presterade de inte i nivå med Pentium, som då var släpt sedan ett tag tillbaka.

Samtidigt producerade AMD 586'or som igentligen inte var mer än överklockade 486'or, och Cyrix cpu'erna presterade bättre än AMD's motsvarighet. Ända gången det inträffat, kan tilläggas.

AMD tillverkade de snabbaste 486'orna, men bara knappt. Deras 120Mhz var någon bråkdel snabbare än Intels DX4, Intel övergav 486 platformen efter 100Mhz DX4'ans introduktion, och ägnade sig helt åt Pentium. 100 Mhz'aren var den snabbaste DX4'an, och den släptes för att ge folk nånting att upgradera till, i vilken utsträckning så skedde vågar jag inte utala mig om, Pentium var redan släppt, så den var mer intresant. Pentium regerade prestanda striderna överlägset vid den här perioden.

Mer curiosa, de producerade även 386/486 hybrider, som passade i 386 moderkort, hade 486 instruktionssetet, men prestandan låg bara strax över 386'ornas.

Apropå cpu'er som fortfarande produceras, Intel producerade fortfarande 486'or i någon utsträkning 2000, hur stor vet jag inte, men de blev ytterst upprörda när Nasa informerade dem om att de inte ville ha deras 486'or för de var inte tillräkligt driftssäkra, så antingen sparkade de igång nya 386'or, eller så letade Nasa vidare. Vad där blev av det vet jag inte, och inte minns jag vad Nasa skulle med de nya cpu'erna. Men kul var det.

Mitt tillskott till den hör röran av föråldrat vetande.

B!

Edit
Städade upp lite i skriften
Skäms Hollywoodstar, klart du ska läggat på minnet.
Rättade nån felaktig uppgift.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jahapp, ännu ett stycke historia att inte lägga på minnet

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Första "datorerna" jag kom i kontakt med var en hemmabyggd som använde sig av maskinspråk samt ABC80 som då naturligtvis använde sig av Basic... & det var nådens år 1981 & jag gick i gymnasiet.

Hade en VIC 20 vid ungefär samma tidpunkt. På den kunde jag manuellt knacka in Pascal så internminnet blev fullt på under en timme. Ganska skoj, jag har kvar manualen som jag lärde mig programmera den med "Vic 20 reference guide" den är väl en 300 sidor tjock och i den finns ALLT inklusive kopplingschema om man skulle vilja bygga sin egen .

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Ahh.. man börjar drömma sig tillbaka till tiden med den första datorn, en IBM Aptiva med Intel 486SX2-50MHz. Efter ett tag började något som hette "multimedia" leta sig fram på marknaden, så ett "multimedia-kit" inhandlades, innehållande en 4X CD-ROM och ett SB-kompatibelt ljudkort till de nyare spelen.

Det är nästan så man saknar den. 4mb extra minne inhandlades till datorn för att den skulle klara av Microsoft Office. Detta kostade 2000kr.. inte så prisvärt med dagens mått mätt!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

En liten tår letade sig fram i ögonvrån när jag läste detta.

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk
Medlem

Om man var riktig entusiast så kan pc-platformen vart ball i början.

Började själv med C64 (älskar fortfarande dess ljudkort!) sedan blev det Amigan. Fortfarande har inget slagit den i nyskapande. Inget snack. Multitask och 32bits kompakt GUI OS långt långt långt innan pc. Kommer nog aldrig bli så bra igen... Kommer ihåg att jag innan jag kunde köpa min egen så skolkade jag från skolan och satt hemma hos en kompis nån gång på 80-talet och spelade på hans splitt nya 500:a även när han själv inte var hemma och hans mamma kom med mjölk och kakor. Pc började bli intressant med Pentium då den drog ifrån Motorolas 68xxx serie mkt pga att Pentium klarade flera ggr så höga klock. Amigans övergång till IBM Risc prolle blev lagd på is pga Commendores konkurs (p ga pc-avdelningens dåliga resultat). Men det tog emot att emigrera...

- Hårdvara är alltid kul. Mkt trevlig läsning. -

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant läsning.

MBY kanske skulle kunna ta och rota lite i historieböckerna och fortsätta på denna serie med 286 och uppåt?

Lite om 486or

Intel hade DX4or på 75 respektive 100mhz. 3x i multipel och dubble l1 cache jämfört med tidigare 486or var anledningen till namnet.

Cyrix och AMD hade modeller upp till 120mhz, hur det var med l2 cache på dem vet jag inte men jag antar att de var identiska med intels cpuer eftersom de var licenstillverkade.

AMD hade även en 5x86 på 133mhz (PR75) som kan sägas vara en 486a på steroider och jag har för mig att cyrix hade nånting liknande.

5X86 har jag ett par här som jag skulle kunna plocka fram vid något tillfälle och bencha lite med

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

jag hade oxo Compis-datorer på min skola . vi var först i sverige att ha "MUSIK & DATA " där vi skapade musik (mest via midi) med dem .
verkligen overkill med disketterna stora som vofflor hahaha . å skärmarna . got 2 love em en sak var bra med dem . de lät ingenting ,, inte vad jag minns ialla fall , haha jo diskett läsningen gav ett fint "KLONK" SOUND !

Visa signatur
Permalänk

Wow blev ju intressant att läsa:)

Permalänk
Medlem

Letade lite bland högarna, hittade följande leksaker:

AMD 80186 till vänster, Intel 80188 till höger.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

sexigt, upphetsande... Trevlig läsning, även fast jag inte växt upp med dessa underbara föremål så är det underbart att läsa om "gammal" elektronik

rös när jag läste

Permalänk
Medlem

Adisbladis; Jag håller med dig. Fan, nästan så man börjar längta till mitt föråd av datorer från sena 80tal.. Har bla. ett STORT kort med massor av AMD chip på, och ett BIOS på den finns de också. ujuj..

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul och intressant läsning! Mer sådant!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning!

Detta är min långsammaste 286:a. Den har bland det lägsta så kallade s-spec ID som är känt, SX005.

Båda nämnda AMD:na finns i samlingen.

Kika in på min samling!

Amd:s 486or

http://www.recode.se/cpu/default.asp?id=154;97

Intels 486or

(Har i dagarna faktiskt fått en komplett Intel 486 samling Mhz/modell-mässigt då jag nu har en (dyr!) 486-SX16 på väg från Sydkorea.)

http://www.recode.se/cpu/default.asp?id=153;83

Mina pre-386

http://www.recode.se/cpu/default.asp?id=153;113

/Thomas (http://www.recode.se/cpu)

P.S Som jag nämnt i tidigare inlägg, har ni har något som ni kanske inte hittar på mina sidor och som ni kan tänkas skänka/sälja, hör av er!

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org