Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Conroe ! vilket socket?

Hejsan. Jag vill köpa en Conroe till min nya dator !

1. Jag undrar jag om jag köper ett nytt moderkort idag socket 775 kommer då Conroe passa de moderkortet? eller körs conroe annan socket?
detta tänkte ja köpa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316899&s=sc

tänkte nämnligen inhandla intels billiga dualcore så länge jag väntar på conroe.

2. När planeras Conroe att komma ut i butik ?

3. Edit ja är en fattig man så tänkte om jag kunde koppla in 2 nätaggregat jag har hemma istället för att köpa en NY.

kommer behöva två då mina inte är super bra plus att jag ska köra SLI och klocka mycket. Så om jag kopplar in två nätaggregat t.ex ena till moderkortet och de andra till resten, jag menar det är ju moderkortet som ger besked till nätagget när den ska ge störm hur vet då den andra nätagget när den ska ge störm ?

tack för svar. mvh /Daniel

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Asus P5WD2-E Premium, I975X, Socket-775, ATX,SATAIIx8,Dual-GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex16
www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316900&view=detailed

www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=981&l1=3&l2=11&...
www.hothardware.com/viewarticle.aspx?page=4&articleid=786&cid...

# Support Intel next generation 65nm CPU

Kan man tolka det som om Conroe stöds?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag har hört så ska Conroe komma till 775 (vilket den var testad på IDF) och till den nya 965 sockeln som ska komma samtidigt som Conroe i Q3

EDIT: Jag hade uppfattat det fel (har inte riktigt brytt mig om Intel alls på flera år, ni kan säkert förstå varför)

Sockeln ska tydligen vara 775 medans det är chipset 965.

Permalänk
Medlem
Citat:

Conroe will be deployed for Socket 775. It will require either the 975X chipset (for gaming) or the upcoming 965 chipset (for the digital home and office). Again, a BIOS update should do it unless you want to use the upcoming Extreme Edition, which is expected to offer a FSB1333 (667 MHz) system speed.

Enligt denna artikel på Toms Hardware.

Jag tror dom syftar på 9xx-serien när dom skriver nästa generations 65nm processorer, skruvis.

Permalänk

Jag tror jag hörde någonstans att det är bättre att ta 965 framför 975 för conroe, äben om det är kompatibelt.

Permalänk

Har fortfarande inte fått något riktigt svar. tack ändå.

Någon som vet? och kan även besvara mina andra frågor ? så är du snäll.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk

skulle också gärna vilja veta då jag också funderar på att köpa något "undertiden" av samma socket, eller att köpa ett AMD-system att ha i +1½ år och Sedan köpa Conroe eller annat nytt...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
Har fortfarande inte fått något riktigt svar. tack ändå.

Sockel 775 med chipset 975X, räcker inte det som svar?

Permalänk
Medlem

Conroe kommar att passa sockel 775. Dock är det viktigt att veta att den kommer att vara optimerad för 965 Chipset. Att den sedan är fullt möjlig att köra med 975 Chipset är en helt annan sak.
Det är framförallt voltregleringen till minnena som måste ändras för att man skall kunna få ut max prestanda.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

det kan ju hända att conroe kommer att vilja ha en annan spänning över CPU som dagens moderkort inte kan klara av.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

Så här ligger det till.

Dagens 975X-moderkort kommer INTE att klara av Conroe, även efter en BIOS-uppdatering. Detta eftersom de inte stödjer VRM11-specifikationerna och energiförsörjnignen till processorn inte sker på ett korrekt sätt. Det enda 975X-moderkortet som Conroe idag fungerar på är Intels 975X-kort med 304-revisionen (går ej att köpa i affären för tillfället).

Vill också rätta till två fel som nämnts i tråden.

1) Det har inget med minnesspänninge att göra om Conroe fungerar eller inte. Dagens 975X-moderkort använder sig av DDR2-minnen vilket även Conroe kommer att göra, same old same old.

2) Conroe är på intet sätt "optimerad" för 965-kretsen. Det enda specifika är att 965-kretsen kommer att lanseras _ungefär_ sammtidigt som Conroe och därför redan från början är anpassad för VRM11 och därför kommer Conroe att fungera på alla 965-moderkort.

965-kretsen skall ersätta dagens "mellansegmentskrets" 945 och kommer således att vara en sämre krets än 975 sett til funktioner. Exakt vad som kommer att skilja 965 och 975 åt är idag inte officiellt. Men gissningsvis kommer 965 att kunna fås med integrerat grafikkort samt att 975 har diverse minnesoptimeringar som 965 ej kommer att ha (ungefär samma skillnad som tidigare vad gäller 945/955 och 875/865 alltså).

Mitt tips är alltså att vänta till Conroe släpps (senaste rykter är juni/juli så någon längre väntan är det inte) för att vara helt säker på att moderkortet går att använda.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Avstängd

Ni skulle ju också kunna skicka ett litet mail till några tillverkare och fråga.

Varför gå över ån, gräva en egen brunn, ersätta brunnen med kommunalt vatten och sen ändå köpa vatten på flaska när ni istället kan gå direkt på de som säkert vet?

Permalänk
Medlem

http://www.intel.com/technology/architecture/coremicro/
Läs detta! Längst ner står det om Conroe och Merom.

"The Conroe processor will work within the 2006 Digital Home platform codenamed Bridge Creek, and the 2006 Digital Office platform, codnamed Averill"

"The Merom processor will work within the Intel® Centrino Duo® mobile technology-based platform and Merom is targeted for introduction to align with the 2006 holiday buying season"

Ja...Jag undrar mest om Merom kommer att kunna köras på nuvarande Yonah-moderkort...Men det kanske är bäst att vänta ändå. Om det här nu är Intels mest omfattande produktlansering är det väl ganska troligt att dessa processorer kommer att få "egna" dedikerade kretsar för att få ut det mesta av dem?

Hoppas nu moderkortstillverkare även satsar på desktop-moderkort för "mobila" Merom, då blir valet lätt för mig! Men finns det en risk att denna trend med mobila processorer i desktopdatorer försvinner nu när Conroe förväntas ha lågt värmeflöde och det kan anses onödigt att satsa på dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
Så här ligger det till.

Dagens 975X-moderkort kommer INTE att klara av Conroe, även efter en BIOS-uppdatering. Detta eftersom de inte stödjer VRM11-specifikationerna och energiförsörjnignen till processorn inte sker på ett korrekt sätt. Det enda 975X-moderkortet som Conroe idag fungerar på är Intels 975X-kort med 304-revisionen (går ej att köpa i affären för tillfället).

Vill också rätta till två fel som nämnts i tråden.

1) Det har inget med minnesspänninge att göra om Conroe fungerar eller inte. Dagens 975X-moderkort använder sig av DDR2-minnen vilket även Conroe kommer att göra, same old same old.

2) Conroe är på intet sätt "optimerad" för 965-kretsen. Det enda specifika är att 965-kretsen kommer att lanseras _ungefär_ sammtidigt som Conroe och därför redan från början är anpassad för VRM11 och därför kommer Conroe att fungera på alla 965-moderkort.

965-kretsen skall ersätta dagens "mellansegmentskrets" 945 och kommer således att vara en sämre krets än 975 sett til funktioner. Exakt vad som kommer att skilja 965 och 975 åt är idag inte officiellt. Men gissningsvis kommer 965 att kunna fås med integrerat grafikkort samt att 975 har diverse minnesoptimeringar som 965 ej kommer att ha (ungefär samma skillnad som tidigare vad gäller 945/955 och 875/865 alltså).

Mitt tips är alltså att vänta till Conroe släpps (senaste rykter är juni/juli så någon längre väntan är det inte) för att vara helt säker på att moderkortet går att använda.

Tack för utförliga beskrivningar, det är alltid bra att lära sig mera. Vore kul att få veta var du har lärt dig allt detta.

Fråga: Är alla test som Intel har "visat upp" körda med Intels 975X-kort med 304-revisionen?
verkar lite långsökt, eller...

http://www.asus.com/news_show.aspx?id=2474

Verkar som att dom nya chipseten kommer att heta 965 och 985.

965 kommer att ersätta 945 &955 medan 985 kommer att ersätta 975.
Troligen kommer det att komma en 975'a rev-2 som kommer att kunna funka med Conroe.

M.a.o: Den som väntar på värstingkonten behöver vänta på 985'orna.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter och väntar på Conroe som många andra och har inte så bra kunskap om de nuvarande Intel chipseten. Någon som skulle kunna förklara skillnaden mellan 945 &955 och 975? För att få ett hum om vad jag kan vänta mig med 965 och 985. Finns det någon direkt prestandaförlust?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Tack för utförliga beskrivningar, det är alltid bra att lära sig mera. Vore kul att få veta var du har lärt dig allt detta.

Fråga: Är alla test som Intel har "visat upp" körda med Intels 975X-kort med 304-revisionen?
verkar lite långsökt, eller...

http://www.asus.com/news_show.aspx?id=2474

Verkar som att dom nya chipseten kommer att heta 965 och 985.

965 kommer att ersätta 945 &955 medan 985 kommer att ersätta 975.
Troligen kommer det att komma en 975'a rev-2 som kommer att kunna funka med Conroe.

M.a.o: Den som väntar på värstingkonten behöver vänta på 985'orna.

1) Jag har kontakt med personer som just nu använder Conroe-processorer.
2) Jag har kontakt med företaget som tillverkar Conroe

De kort som Intel använde sig av på IDF i vintras när Antech fick testa Conroe använde Intel sig av ett 302-moderkort som de modifierat för att fungera. 304 fungerar GARANTERAT med Conroe men de har inte kommit ut på marknaden för vanliga konsumenter än. De demostrationer som Intel nu utför är troligen med 304-moderkorten, men det lär skilja sig åt från fall till fall.

Intel 985-chipset lär dröja till nästa vår/sommar. Än så länge har jag vare sig hört något officiellt eller inofficiellt om detta chipset. Till Conroe kommer 975 och 965 att användas varav 965 är medel och 975 är high-tech. 975 har redan ersatt 955 (efterträdare till 925) och det kommande 965 skall ersätta 945 (efterträdare till 915)

För det andra behvs ingen "rev-2" av 975-kretsen för att fungera med Conroe. Vad som däremot behövs är att moderkortets strömförsörjning till processorn görs om för att följa VRM11-specifikationerna.

zie: Be Öjvind om en snabbkurs Men lite kort, för att köra Conroe krävs 965 eller 975 (samt se till att 975-moderkortet verkligen stödjer Conroe). Skillnaden mellan dem två är tämligen minimala, exakta skillnader kan jag inte säga. Men skillnaderna mellan 945 och 955 är i princip bara minnesoptimering, ECC-stöd och lite annat. Lägg ihop ett och ett och du får reda på vad skillnaderna mellan 975 och 965 ungefär blir

Prestandaförlusten mellan 945/955, 925/915 är tämligen minimala, enbart några procent, och knappast något som märks vid daglig användning.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Bra svar alfin!

Vet du nåt om desktop-moderkort för kommande Merom också? Nu finns ju i945 och i975 för Yonah. Kommer moderkortstillverkarna göra ett till mellansegmentet med i965? Eller vet du nåt annat om detta eftersom nu Intel "stöttar" tillverkarna som gör desktop-moderkort för deras mobila processorer?

Hade gärna sett ett bra mATX-kort lanseras i samband med lanseringen av Merom, då man "inte" vet om dagens Yonah-kort stödjer dem. Och om ett nytt desktop-moderkort ändå måste göras för Merom kan man ju hoppas att det bygger på ny teknik som i965. Då vet jag vad jag ska köpa till hösten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobosum
Bra svar alfin!

Vet du nåt om desktop-moderkort för kommande Merom också? Nu finns ju i945 och i975 för Yonah. Kommer moderkortstillverkarna göra ett till mellansegmentet med i965? Eller vet du nåt annat om detta eftersom nu Intel "stöttar" tillverkarna som gör desktop-moderkort för deras mobila processorer?

Hade gärna sett ett bra mATX-kort lanseras i samband med lanseringen av Merom, då man "inte" vet om dagens Yonah-kort stödjer dem. Och om ett nytt desktop-moderkort ändå måste göras för Merom kan man ju hoppas att det bygger på ny teknik som i965. Då vet jag vad jag ska köpa till hösten.

Merom är pinkompatibel med Yonah. Med andra ord _borde_ alla moderkort som stödjer Yonah fungera med Merom, dock kan BIOS uppdatering krävas i vissa fall. Det finns folk som till och med har testat Merom i Mac Mini utan några som helst problem!

Dock verkar det som denna marknad, desktopmoderkort för mobila processorer, mer eller mindre försvinner inom kort. Detta eftersom Conroe och Merom mer eller mindre är samma produkt.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Ok. Tackar!

Ja nu när Intel med Conroe minskar sitt värmeflöde kraftigt är det kanske inte så konstigt om denna marknad dör ut, men hoppas inte det...hoppas ändå på ett i965 för Merom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin

För det andra behvs ingen "rev-2" av 975-kretsen för att fungera med Conroe. Vad som däremot behövs är att moderkortets strömförsörjning till processorn görs om för att följa VRM11-specifikationerna.

Tack för seriösa svar, det behövs sådana också

Står i valet och kvalet att köpa ett av följande ASUS-bord.
Hur vet jag om dom kommer att funka med Conroe?

http://se.asus.com/products3.aspx?l1=3&l2=11&l3=248&slname=In...

http://se.asus.com/products2.aspx?l1=3&l2=82

Jag vet att P5B är på gång....någon som vet mera? Fast egentligen är det
väl att "byta ner sig", eller...:rolleyes:

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Tack för seriösa svar, det behövs sådana också

Står i valet och kvalet att köpa ett av följande ASUS-bord.
Hur vet jag om dom kommer att funka med Conroe?

http://se.asus.com/products3.aspx?l1=3&l2=11&l3=248&slname=In...

http://se.asus.com/products2.aspx?l1=3&l2=82

Jag vet att P5B är på gång....någon som vet mera? Fast egentligen är det
väl att "byta ner sig", eller...:rolleyes:

Alla nuvarande 975x-moderkort (utom Intels 304) fungerar _inte_ med Conroe. De flesta moderkortstillverkare håller på att göra om sina kort men eftersom Conroe inte finns på marknaden är det inte speciellt brådskande. Så mitt råd är som tidigare, vänta tills Conroe lanseras, då klarnar allt.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte vi kunde försöka samla all information som kommer ut i en tråd. Kändes lite onödigt att starta en ny. Detta är vad jag har samlat på mig

Sockel 775.
Chipset:
Intel 975 (rev304), Intel Bad Axe är det enda som finns ute i handeln idag.
Intel 965 kommer samtidigt som Conroe och är byggd för Conroe, troligen budgetchipset.
Nvidia Nforce5 för Conroe samt AM2.
ATI ???, Ati håller på med ett chipset och det är tex det som FUGGER på ExtremeSystems använder och det verkar funka bra till att klocka med. Någon som har mer info?

Conroe och Memrom kommer att kallas Intel Core 2 Duo.

Permalänk

Detta här är super bra svar.. tack..

kan någon svara nu det med nätaggregat frågan ? kolla längst upp

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

jag vet ett bra svar, du tar ett nättaggregat och skriver 1 kw på det så behöver du inte koppla in 2 st

Visa signatur

pentium d 820, HIS Radeon x1950 pro, 2*80 gb hd, no-name minnen 600 mhz,Scythe Infinity,Hiper 580 w,asus p5n-e sli

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
jag vet ett bra svar, du tar ett nättaggregat och skriver 1 kw på det så behöver du inte koppla in 2 st

och man kan skriva brianless på din hjärna så inget monster försöker sluka upp din hjärna i onödan.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Orkade inte vänta längre. Var och inhandlade mig ett ASUS P5WD2-E Premium samt en Intel 950 prolle igår.
Funderar på vilka minnen jag skall ha. (2Gb) Lurar även på ett 7900GT.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

kan någon svara nu det med nätaggregat frågan ? kolla längst upp

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
kan någon svara nu det med nätaggregat frågan ? kolla längst upp

Det borde gå att göra så som du säger. Nätaggen startar när en liten pin i ATX-kontakten kortsluts. Du skulle kunna göra detta på två sätt. Det ena är att du kopplar bägge nätaggen till denna pin på moderkortet så att som startar samtidigt det andra är att du låter det ena agget starta med datorn och låter det andra vara på hela tiden genom att permanent kortsluta piggarna. Kommer inte ihåg nummren på pinnarna på ram arm men sök på google eller i mod-forumet så kommer du att hitta det.

Lycka till

Permalänk
Avstängd

för o starta agget är det grön på 20/24 pin kontakten+valfri svart kabel.
ja rekomenderar dig o skaffa dig ett vettigare agg,har du råd med sli så kan du köpa dig ett vettigt nätagg också,det är bara dumt o snåla med en sån viktig del!

Permalänk
Medlem

Dessa moderkorten kommer DFI att producera för Conroe:

Citat:

DFI Infinity 975X/G
Crossfire, launch in May

LGA775, DDR II, ATX, 975X+ICH7R
CF PCIeX8/X8,PCIeX4, PCIeX1, 2 PCI
4 SATA II, 2 IEEE1394, 8 USB2.0
GbE LAN, 8CH Audio, E-SATA

DFI LP UT RD600-T2R/G
Crossfire, launch in June

LGA775, DDR II, ATX, RD600+SB650
CF PCIeX8/X8, PCIeX1, 3 PCI
4 SATA II, 2 IEEE1394, 8 USB2.0
Dual GbE LAN, 8CH Audio

DFI LP UT C19SLI32-T2R/G
SLI, launch in June

LGA775, DDR II, ATX, C19SLIX16+MCP55
SLI PCIeX16/X16, PCIeX1, 3 PCI
6 SATA II, 2 IEEE1394, 10 USB2.0
Dual GbE LAN, 8CH Audio

DFI Infinity CFX1150/G
μATX w/ integrated graphics, launch in June

LGA775, DDR II, μATX, RS600+SB600
Int. X700 graphics, PCIeX16, PCIeX1, 2 PCI
4 SATAII, 2 IEEE1394, 8 USB2.0
8CH Audio, GbE LAN
DVI, HDTV-Out/HDMI

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=99464

Själv skall jag köpa ett DFI LP UT RD600 tillsammans med någon Conroe processor, kanske en XE om dom inte är snuskigt dyra...

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).