Permalänk

Cooltek CT 600 sörrar

Hej har precis byggt ihop en dator som består av delarna:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz
Asus P5W DH Deluxe
Corsair Twin2X2048-6400, 2x1024MB
WD Caviar SE16 2500KS, 250GB, SATAII
Cooltek CT 600
Geforce 7800GTX

Ska ha ett LeadTek Geforce 7950GX2 sedan men det har inte kommit än så jag testade med kompisens Geforce 7800GTX för att testa om det funger för det har varit mycket snack om att Asus P5W DH Deluxe inte fungerar med Intel Core 2 Duo processorer. Kunde bara låna grafikkortet en liten stund men testade datorn och allt fungerade (inga problem som jag märkte iallfall) men mitt Cooltek CT 600 sörrar när datorn är av stängd.
Jag har ju en strömbrytare på nätagget och stängde jag av det så var det tyst men om jag sätter på nätagget där bak så börjat ju moderkortet få ström, diod lyser rött och nätagget börjar sörra. Jag undrar om det ska vara så med Cooltek CT 600 att det ska sörra när datorn är avstängd? eller om det är något med moderkortet för jag har ju en fjärrkontroll till datorn som jag kan stänga av och på datorn med har dock inte testat det än men tror ni det kan vara något med det som gör att nätagget låter kanske att detta moderkortet får mer ström än vanliga moderkort brukar få när datorn är avständ? Det sörrande ljudet är inte så högt så man hör inte det när datorn är på eller så slutar det sörra då men min kompis påstar att nätagget ska sörra när datorn är på. Har en annan datorn och det nätagget sörrar inte när datorn är avstängd men moderkortet fortfarande får ström och en grön lysdiod lyser. Borde väll vara något fel på nätagget eller?

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag någon el-expert, men använder du ett jordat uttag? Låter skumt.

Permalänk
Medlem

Mitt sörrar också, men det hörs bara om man lägger örat mot agget, inget som lyser iaf.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Nu är inte jag någon el-expert, men använder du ett jordat uttag? Låter skumt.

Använde inte jordat uttag, vet inte ens om vi har det
Tror vi inte har det överhuvudtaget får kolla det imorgon vi kanske har det i våran källare men om det är problemet tror det går att lösa på något annat sätt?

Edit: Testade i jordat uttag men det sörrade ändå tack ändå men moderkortet får ju fortfarande ström när det är avstäng men går det att ändra så att det inte får det?
Det är ingen som har ett sånt nätagg som jag som vet om det ska låta så eller inte?

Permalänk

huh... sörrar, är det samma sak som "surrar"?
Låter mysko...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
huh... sörrar, är det samma sak som "surrar"?
Låter mysko...

Undrar samma sak, antar att han menar surrar,
och ja det är mysko. Hade tänkt köpa ett,
men nu blir man tveksam.

Kanske Fook kan svara, han gjorde väl testet med de 13
nätaggen.

EDIT: Har skickat PM till Fook, se om han kan upplysa oss.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk

jag menade självklar surrar och jag ska PM till Fook , tack.

Permalänk

Jag har ett CT500 och det är helt tyst när datorn är avslagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Jag har ett CT500 och det är helt tyst när datorn är avslagen.

mitt med

Permalänk
Hedersmedlem

Betendet är inget jag stötte på i testet, men så använde jag heller ingen riktig dator. Men det är med största sannolikhet effektfaktorkorrigeringen (aktiv PFC) som låter, den arbetar även vid standby. Eftersom de flesta datorer drar väldigt lite ström vid standby jobbar PFC:n egentligen nedanför sitt egentliga arbetsområde och då kan sånna här ljud uppstå.

Permalänk

okej det moderkortet har ju remot controll m.m och kanske drar mer ström när det datorn är avstängd än vanliga moderkort kan det har något med det att göra? Men Fook om det är som du säjer tror du blir så om jag får ett nytt likadant nätagg eller menar du att det ljudet bara uppstår på vissa kanske?

Permalänk

Skulle också vilja veta, har tänkt köpa ett datorsystem inom kort där jag tänkt inkludera Cooltek 600W...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

"Coil hum" kanske. Har man otur får man spolar som surrar. Du kan ju byta nätagget på RMA så du får ett som inte surrar, det andra alternativet är att öppna nätagget, hitta den spole som surrar och täcka den i smältlim (INTE rekomenderat då du måste ha nätagget igång medan du lokaliserar spolen. Har själv mekat i ett nätagg med strömmen i så jag vet varför det inte är rekomenderat - det gör ONT).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Men det är med största sannolikhet effektfaktorkorrigeringen (aktiv PFC) som låter, den arbetar även vid standby. Eftersom de flesta datorer drar väldigt lite ström vid standby jobbar PFC:n egentligen nedanför sitt egentliga arbetsområde och då kan sånna här ljud uppstå.

Skulle va intressant och veta om det är:

*Fel på hans nätagg
*Pga moderkortet (Asus P5W DH Deluxe)
*Alla cooltek 600w låter så i standby

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag skulle också gärna vilja veta om det är alla Cooltek 600w som låter. Jag har själv beställt ett och det kommer idag eller i morgon. Jag kommer inte ha resten av delarna till den nya dator förrän tidigast i slutet av nästa vecka så jag kan inte testa det innan dess. Men om det visar sig att alla dessa nätagg har samma problem får jag fundera på att skicka tillbaka det och då är det ju bättre att inte ha öppnat paketet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snulle
Hmmm, jag skulle också gärna vilja veta om det är alla Cooltek 600w som låter. Jag har själv beställt ett och det kommer idag eller i morgon. Jag kommer inte ha resten av delarna till den nya dator förrän tidigast i slutet av nästa vecka så jag kan inte testa det innan dess. Men om det visar sig att alla dessa nätagg har samma problem får jag fundera på att skicka tillbaka det och då är det ju bättre att inte ha öppnat paketet.

Om du bestämmer dig för att sätta ihop systemet med cooltek nätagget, får du gärna skriva här och berätta vad som händer. Vilket moderkort är det?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
Om du bestämmer dig för att sätta ihop systemet med cooltek nätagget, får du gärna skriva här och berätta vad som händer. Vilket moderkort är det?

Jag har faktiskt inte bestämt mig för moderkort ännu...

Jag var först inne på P5W DH Deluxe men så läste jag om att det kunde vara problem med att boota Conroe processorer med den så jag avvaktade. Sedan tänkte jag ta Abit AB9 Pro, har ju varit nöjd med Abit förr, men så läste jag att de har massa problem med kompatibilitet med minnesmoduler... Kanske blir Abit:en ändå, eller Asus P5B DLX eftersom båda dessa finns i lager.

När/om jag sätter ihop systemet med Coolteken skall jag meddela hur det funkar/låter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snulle
Jag har faktiskt inte bestämt mig för moderkort ännu...

Jag var först inne på P5W DH Deluxe men så läste jag om att det kunde vara problem med att boota Conroe processorer med den så jag avvaktade. Sedan tänkte jag ta Abit AB9 Pro, har ju varit nöjd med Abit förr, men så läste jag att de har massa problem med kompatibilitet med minnesmoduler... Kanske blir Abit:en ändå, eller Asus P5B DLX eftersom båda dessa finns i lager.

När/om jag sätter ihop systemet med Coolteken skall jag meddela hur det funkar/låter.

Ja har funderat lite i samma banor som du med P5W DH och AB9 Pro,

så antingen blir det Asus P5B alternativt
Gigabyte DS3
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508
Gigabyte DS4
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323507

kommer nog bli en DS4 om inget nytt trevligt dyker upp.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Jag vill också veta, beställde datorn i sign igår och skulle bli mycket besviken om jag fick ett låtande nätaggregat =\

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jag vill också veta, beställde datorn i sign igår och skulle bli mycket besviken om jag fick ett låtande nätaggregat =\

Skriv i tråden och berätta sen när du fått hem och satt ihop allt, lycka till

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
Skriv i tråden och berätta sen när du fått hem och satt ihop allt, lycka till

Kommer tyvärr ta tid då vissa delar inte finns i lager förens om ett par veckor =\. Iofs bör jag väl få nätaggregatet på tisdag, så då kan jag väl testa det.
Men det måste väl ändå vara några här som har ett cooltek 600w som kan kommentera? Är det så att det låter har jag ju fortfarande tid att avbeställa mitt

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Jag har ett Cooltek 600 ct & de låter då inget från den när datorn är avstängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meanman
Jag har ett Cooltek 600 ct & de låter då inget från den när datorn är avstängd.

Okej, skönt att höra, då är det bara att invänta mina prylar då
Btw tror ni jag kommer sova med datorn i sign? (i samma rum, inte med )
Har tyvärr bara orginalfläktarna i P180.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
"Coil hum" kanske. Har man otur får man spolar som surrar. Du kan ju byta nätagget på RMA så du får ett som inte surrar, det andra alternativet är att öppna nätagget, hitta den spole som surrar och täcka den i smältlim (INTE rekomenderat då du måste ha nätagget igång medan du lokaliserar spolen. Har själv mekat i ett nätagg med strömmen i så jag vet varför det inte är rekomenderat - det gör ONT).

RMA?
Tror du jag kan byta det då till ett nytt där jag köpte det? eller kanske det du menade med RMA?

Jag testade utan kablar och satte på nätagget men det surrade ändå så det hade inget med moderkortet och att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meanman
Jag har ett Cooltek 600 ct & de låter då inget från den när datorn är avstängd.

Skönt att höra, då e vi på banan igen.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Har själv Cooltek 600W och jag tycker det låter ganska mycket av det.

Det är det som låter mest av alla mina fläktar (Zalman fläkt CPU/GPU 18db, + 1 chassi fläkt 18db), blev faktiskt lite besviken på ljudnivån. Hadde hoppats att nätagget skule ligga runt samma låga fina ljudnivå som mina andra fläktar men icke då :(.

Edit: Jag har provat å stänga av datorn nu precis för att se om jag kunde höra något surrande/sörrande. Är jag med örat i närheten av nätagget så hör jag ett surrande, dock inget man lägger så mycket märke till 1m från nätagget och med en annan dator igång i rummet.

Och för att svara på din fråga så ja du kommer kunna sova med ett Cooltek nätagg i datorn. Om du inte är extremt känslig, men det är klart det låter en del.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8roxz

Edit: Jag har provat å stänga av datorn nu precis för att se om jag kunde höra något surrande/sörrande. Är jag med örat i närheten av nätagget så hör jag ett surrande, dock inget man lägger så mycket märke till 1m från nätagget och med en annan dator igång i rummet.

nähä, då är vi inte på banan längre

Kan inte ha ett surrande agg, sover i samma rum, ska man ligga å lyssna på det innan man sommnar.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
nähä, då är vi inte på banan längre

Kan inte ha ett surrande agg, sover i samma rum, ska man ligga å lyssna på det innan man sommnar.

Jag tror inte jag orkar avbeställa mitt så jag hoppas att det är tyst, i värsta fall får jag väl köra grenkontakt med strömbrytare. Spar man ju på elen också ^^

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Nån mer med cooltek 600w som har en geting inuti som inte vill dö?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att jag får ett agg som inte surrar. Kommer bli galen då. Återkommer med svar så fort jag har fått hem det.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2