Gamla CPUer. - Berätta något kul du vet.

Permalänk

Gamla CPUer. - Berätta något kul du vet.

Hallao och tjenare! Gör denna tråden så vi kan snacka om gamla CPUer (Speciella/Revolutionerande sådana).

Ska luska fram lite om någon kul CPU jag kan skriva om.

Permalänk
Avstängd

Kan vi få en kommentar från MBY?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Väntar på det... Hade tänkt skriva lite om Pentium Pro. Ska luska fram lite och skriva det bra... Sen kommer det.

Permalänk
Medlem

Pentium Pro:

Intels "första" serverprocessor. fanns med 256,512 och 1mb cache.
Kunde köra 2 vägs smp direkt med stödet som fanns inbyggt i processorn.
Gick lätt att överklocka till 233.
Använde socket 8 har jag för mig.

När compaq sålde 1MB versionen till sina större servrar så levererades servern med processorn löst placerad i en av diskfacken. Troligen för att de skulle slippa lagerhålla en så dyr processor

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Pentium Pro:

Intels "första" serverprocessor. fanns med 256,512 och 1mb cache.
Kunde köra 2 vägs smp direkt med stödet som fanns inbyggt i processorn.
Gick lätt att överklocka till 233.
Använde socket 8 har jag för mig.

När compaq sålde 1MB versionen till sina större servrar så levererades servern med processorn löst placerad i en av diskfacken. Troligen för att de skulle slippa lagerhålla en så dyr processor

har 2 sånna dock finns det ju mängder med sånnt här info på internet fast på engelska

japp den använder socket 8

har även ett gäng äldre prollar och skit.. får nog ta en bild o hosta upp så ni får lite hårdporr

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

1mb cache redan på den tiden? Det är imponerande. Mer än vad jag har i min nuvarande burk.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

här har ni en jämförelse i väntan på 1Mb-bilderna...

från vänster:

Pentium Pro 200Mhz (256k)
Pentim 200
PIII 866

just denna 256k var den vanliga Pentium Pro'n och denna kommer från en Digital workstation med DUAL Pentium Pro 200 med 512Mb minne och SCSI-diskar/CD

grafikkortet var detta...

saknar den maskinen - den var underbar att jobba på

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Oh herregud vilken fläskig prestanda redan då!

Permalänk
Medlem

Inte jämfört med dagens

I lumpen var vår "nöjesdator" en Pentium 180PRO som körde nån version av NT workstation. Den var varken snabb eller kry. Med dåtidens mått kanske den var det, numera har man blivit lite bortskämd.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ackerlind. Prova med en dual PPro. Det är en annan känsla.

Hadde dubbla pro och 128 mb minne i min burk på den tiden, plus scsi kort och disk. Kunde rippa mp3, spela mp3, leka på nätet och bränna cd samtidigt. Kompisarnas uppskrämda PII burkar hadde inte en suck att hänga på

Pentium 200 ovan är troligen en mmx också.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42

Pentium 200 ovan är troligen en mmx också.

ja det stämmer - det är MMX

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Skoj med ett nostalgiforum! Eftersom jag samlar på processorer så har jag lite bilder på dessa godsaker.

Här de två Pentium pro med 1 Mb som finns. S-spec SL25A och SL259. Till skillnad från de övriga Pentium Pro:arna så var dessa av typen Plastic Pin Grid Array alltså plast istället för Ceramic Pin Grid Array.

Här finns resten hastighets/cachemässigt. http://www.cpucollection.se/categories.php?cat_id=103

Den första släppta Pentium Pro:n (150 Mhz 256kb cache s-spec SY002) hade inte ens fått namnet Pentium pro tryckt på sig utan var bara tryckt med Pentium. Visste de inte vad den skulle heta?

Bältesspännet nedan gavs till de som varit med och skapat processorn. Där syns även själva cpu:n och cacheminnet.

Kika på min samling i min signatur eller grotta runt bland ett par tusen processorbilder i min bildkatalog.

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Ackerlind. Prova med en dual PPro. Det är en annan känsla.

Hadde dubbla pro och 128 mb minne i min burk på den tiden, plus scsi kort och disk. Kunde rippa mp3, spela mp3, leka på nätet och bränna cd samtidigt. Kompisarnas uppskrämda PII burkar hadde inte en suck att hänga på

Pentium 200 ovan är troligen en mmx också.

Att du SCSI-prylar gjorde antagligen större skillnad än dubbla CPUer. Själva hade jag ett system med en K6 200, SCSI-kort + hårddiskar + brännare och Linux. När jag maxbelastade hårddiskarna tog det 20% av CPU-tiden, med andra ord var det inga problem att bränna cd-, spela mp3or och kompilera program samtidigt.
Som kuriosa kan jag även passa på att berätta att eftersom jag hade systemet på mina SCSI-diskar kunde jag hotswappa IDE-hårddiskar. Det var bara att ladda in/ta bort IDE-kärnmodulerna och slå av/på hårddisken i hårddiskkassetten.

Permalänk
Medlem

lugn pojkar

min gamla Digital var en arbetsstation som användes till CAD/3D och hållfastighetsberäkningar

jag har sökt efter bilder på nätet men jag hittar inga någonstans tyvärr - hoppas jag kan hitta en av de gamla goingarna igen...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
Att du SCSI-prylar gjorde antagligen större skillnad än dubbla CPUer. Själva hade jag ett system med en K6 200, SCSI-kort + hårddiskar + brännare och Linux. När jag maxbelastade hårddiskarna tog det 20% av CPU-tiden, med andra ord var det inga problem att bränna cd-, spela mp3or och kompilera program samtidigt.
Som kuriosa kan jag även passa på att berätta att eftersom jag hade systemet på mina SCSI-diskar kunde jag hotswappa IDE-hårddiskar. Det var bara att ladda in/ta bort IDE-kärnmodulerna och slå av/på hårddisken i hårddiskkassetten.
[/QUOTE

Jo SCSI är underbart men andra CPU:n gjorde sitt det kan jag lova. Körde ju mp3 rippning samtidigt och den tog cpu2 på egen hand. Resten av processerna kördes på andra Cpu:n.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En gång i tiden när jag jobbade på Datorbutiken som datormontör så smällde en processor (P60 eller P90) så den flög iväg från processorsokeln. Vi letade länge och väl och när vi väl hittade den satt den i halvvägs in i takplattan. Hade man stått framåtlutad över det där härket vid fel tid så hade man ju fått "Intel inside".

Permalänk

finns en del fina filmer på nätet där de flyger iväg ..specielt om man tar bort överhettningsskyddet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
finns en del fina filmer på nätet där de flyger iväg ..specielt om man tar bort överhettningsskyddet

Ge mig länk!

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, P Pro var udda på många sätt, knäpp sockel, on-chip men off-die L2-cache och andra udda grejer man sällan ser numera. Man såg det sällan då också när jag tänker efter.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Men men... Enough said 'bout P Pro... Finns det verkligen ingen som sitter inne på kul historier om någon särskild CPU? Ge oss datornördar något att läsa under midnattstimamrna....

Permalänk

har några 66mhz prollar här men inget som är värt onämna.. tror många inte hade så gamla datorer eller har kvar de ...tråkigt nog

min första datorn vägrar boota få fixa det om någon kan ge mig 3.1

blev off men va fan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

hagbarddenstore> Om du vill ha något intressant att läsa, läs lite om Alpha:
http://www.digitimes.com/news/a20060123PR200.html
http://en.wikipedia.org/wiki/DEC_Alpha
Jag var ruskigt sugen på att spara ihop pengar och köpa en sådan en gång i tiden (något som tar tid när man är fattig student), men när x86-CPUerna började bli snabbare och DEC gjorde konkurs kändes det inte lika angeläget längre.

Permalänk
Medlem

Jag och min bror hade en pentium 75 eller 100 eller nått. Tills vi slog sönder den med en hammare moahaha:D

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

jag har pentium pro, pentium, 386,486, massor av cpuer som ligger och skräpar uppe i ett skåp...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Tja alltså ska jag verkligen dra till med något knäppt så får det väl bli VAX, den mest infernaliskt invecklade CISC-arkitekturen som någonsin blev populär. Att det gamla modellerna hade oljakylda kärnminnen skadar inte heller.

Vid den här tiden trodde man att det var CISC som var framtiden, att det skulle bli allt lättare att skriva kod eftersom processorn kunde göra alltmer "själv". Instruktionerna hade ingen fast längd, precis som i x86, men de hade inte ens en tydligt begränsad längd. Åtskilliga argument kunde läggas in i själva instruktionen, och dessa argument i sig var inte heller begränsade i storlek. Hela strängar kunde stoppas in, liksom bcd-kodade tal av olika slag. Med lite händighet kunde instruktioner på över 500 byte petas ihop, att jämföra med 4-8 byte i en RISC-arkitektur. Någon branch prediction var det inte tal om, när det endast i lyckliga fall ens var möjligt att avgöra när nästa instruktion började. Till viss del var det uppenbara i VAX-arkitekturens brister av godo och föranledde RISC-arkitekturernas intåg under slutet av 80-talet. Man övergav t ex i stor utsträckning försöken att implementera funktioner såsom stränghantering i hårdvaran, eftersom de överlag ändå var långsammare än mjukvaruimplementationer som använda sig av korta och enkla instruktioner.

Ett samband som under denna tid utkristalliserades var förhållandet mellan läsbarhet för människan och läsbarhet för datorn. Förhållandet är inverst så det bara skriker om det, vilket demonstreras av att ett av de för människor mest lättlästa assemblerspråken, x86, kräver mer chipyta bara för att avkoda instruktionerna än vad en hel Ultrasparc, vars maskinspråk är bland det jobbigaste som finns att handkoda, innehåller, vilket troligen är huvudanledningen till att Sun fortfarande gör processorer trots deras oerhörda svårigheter att framställa chip med många transistorer. De behöver bara en bråkdel. En RISC-kärna med 10 miljoner transistorer är ofta minst lika snabb som en CISC-kärna med 50 miljoner, varav 10 miljoner går åt till att avgöra vilken instruktion man egentligen har läst och var nästa börjar, och 20 miljoner aldrig används, men måste finnas för att behålla kompatibiliteten och kunna exekvera instruktioner ingen frivilligt har använt sedan 1985.

Tragiken ligger i att Intel lärde sig tillverka CISC-processorn med 50 mlijoner transistorer till lägre pris än var någon annan kunde tillverka ett chip med ens 5 miljoner, och då hade råd att köpa maskiner som tillverkade dem i ett par nummer mindre storlekaroch fick upp klockfrekvenserna.

Jag svamlar vidare någon annan dag, nu ska jag käka godis och hacka assembler.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

En ganska kul grej jag såg på en CPU jag hittade här hemma häromdan.

Står "Designed for Windows 95" på den.

Permalänk
Medlem

jag vill ha en länk till en film av en flygande cpu...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Nu när alla pratar om Pentium Pro... Det fanns nån dator som kunde köra sex stycken Pentium Pro. Har för mig att de blev uppköpta av HP, Compaq eller Dell. Men det var rätt tufft iomed att datorn var relativt liten (för att vara en server med fyra prollar). Omkring år 2000-2002 var det många som relativt billigt kunde bygga sig en 6-processors dator att leka med genom att köpa bitarna från den datorn på Ebay. Hörde dock rykten att datorn drog rätt så mycket ström när den hade 6 prollar.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
En ganska kul grej jag såg på en CPU jag hittade här hemma häromdan.

http://www.sandpile.org/impl/pics/amd/k6/0561a_top.jpg

Står "Designed for Windows 95" på den.

haha det trode jag aldrig.
har en dator här hemma som kör win 95 med en intel pentium R
och det är den ända dator jag någonsin haft som inte har krånglat
tror dom gamla grejerna var byggda för att hålla i tusen år;P

btw Ulvenstein har inte du en core 2 quadro.

(har jag dödat tråden)

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

K6an en bit upp, den var läcker!

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180