Core 2 Duo - Behöver hjälp med felsökning

Permalänk
Medlem

Core 2 Duo - Behöver hjälp med felsökning

Har fått hem ett nytt system och jag kan verkligen inte installera Windows. Jag har försökt allt möjligt så som att installera XP pro, XP 64bit, byta hårddiskar (alla har varit SATA), byta CD-läsare (ifall den skickade korrupt data).

Jag har lyckats få in SATA-drivers så att installationen hittar HD:n, jag kan formatera, partionera osv. Men när jag börjat installera så kommer lite sporadiska blåskärmar med error-koder som är lite olika varje gång, kommer jag så långt att den "grafiska installationen" påbörjas så hänger den sig bara efter någon minut, vad kan det bero på?

Kan det vara något galet med SATA-driverserna? Eller låter det mer som ett fel på moderkortet/cpu?

I bios ser allt ok ut med värme i alla fall, allt ligger stadigt kring 30 grader.

Grundsystemet är:
ABIT AB9 PRO, P965, Socket-775, ATX, 9xSATAII, DDR2
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM
Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM
Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail
Tagan Easycon 480W
Radeon X1900XT

Jag blir riktigt ledsen, så länge man väntat på en ny burk och så pajas helgen av det här. Om någon har nån info om vad det kan vara så skulle det bringa lite ljus denna dystra lördag.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Bumpar din tråd och passar även på att fråga vad du betalade för systemet?

Visa signatur

Antec Performance TX1050B || Antec SmartPower 2.0 500W 12V || Asus P5W DH Deluxe || Intel Core 2 Duo E6600 || Asus Extreme GeForce 7950GX2 1gb || Corsair Twin2X 6400 2x1024MB || WD Raptor 74GB 10K-RPM || Seagate Barracuda 320GB NCQ 16MB SATA2 || Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic || LG 20,1" L204WT || Papst 3x 80x80. 1x 92x92, 1x 120x120, Temp. control, Low noise ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battousai
Bumpar din tråd och passar även på att fråga vad du betalade för systemet?

Tack det var omtänksamt
Här är hela systemet: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=369469&...
Tror jag betalade 13500:- med frakt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Har du ställt in bootlisten eller vad det heter?
Isf testa sätta din CD först sen floppy osv, inte för jag kan så mkt, men det va det ända jag kunde komma på

Eller så är väll ditt mbr sönder eller något, vet faktist inte

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twau
Har du ställt in bootlisten eller vad det heter?
Isf testa sätta din CD först sen floppy osv, inte för jag kan så mkt, men det va det ända jag kunde komma på

Eller så är väll ditt mbr sönder eller något, vet faktist inte

Bootordningen är helt ok, det blir inte riktigt dem felen om bootlistan är i fel ordning, då blir det mer "non-bootable drive, please insert disk" eller liknande.

Det kan ju hända att det är något tillverkningsfel på mammabrädan, eller om bios är korrupt på nån vänster.
Har skickat ett mail till kompletts support, men jag lär väll inte få svar förrens tidigast måndag.

Jag vill bara sparka igång burken och börja gema! )

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Kolla så att minnerna är rätt inställda.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
Kolla så att minnerna är rätt inställda.

Menar du från BIOS? Vad är det jag ska kolla är fel/rätt i så fall?
Har redan testat att göra ett antal rokader på platserna, men det har inte gjort någon skillnad.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Har du provat att resetta bios? Ibland kan det behövas för att "nollställa" det sas. Man skall helst resetta ganska länge; +2min.

Har du provat med bara en hårddisk ansluten och ingen DVD?

Har du provat att stänga av allt onödigt i bios(efter att du resettat såklart)?

Har du provat att bara köra "optimized default" på allting i bios, istället för att välja värden själv?

Har du anslutit den extra strömmatningen till grafikkortet?

Har du kollat så att cpukylaren inte sitter snett? Och att du har lagom med pasta.

Har du kollat så att minnena är ordentligt nedtryckta i sina socklar, pressa på mitten av minnena när du sätter i dom.

Kanske behöver minnena extra spännning redan från början? Sätt Vdimm på +0,2V.

Bara att prova vidare. och ta det lugnt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kolla distanserna en extra gång, tar inte många sekunder.

Permalänk

Eftersom intallation krånglar kan det ha nåt med moderkort/minne/drivrutiner att göra, du kan ju kolla runt lite/ skriva ett inlägg på de här forumet :

http://forum.abit-usa.com/forumdisplay.php?f=48

eller googla på "AB9 PRO problem" eller "AB9 PRO install" och se om du kan hitta nåt.

Lycka till

Permalänk
Medlem

det är problem med abit ab9 moderkorten

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

Precis som heis säger så har Abit ab9 och corsair inkompabilitetsproblem. Det skall, vad jag har läst mig till, gå att lösa med ett annat bios. Gå in på Abits hemsida och ta hem det senaste (F3?), kan hända att det var en betaBIOS som löste saken, minns inte riktigt. Finns en tråd på xtremesystems.org forumet om detta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Tack, fasen vad snalla ni ar!
Jag har kommit sa langt att jag fatt in operativet och sitter nu och skriver fran det.
Det ar fortfarande lite instabilt, har hangt sig nagra ganger, sa jag ska kolla upp senaste bioset, senn maste jag fixa svenskt tangentborde hehe

Det som har gjort systemet lite mer stabilt ar okade spanningen till ram, har okat fran 1.8v till 2.05v
CPU-kylaren satt lite snett faktiskt, kollade i bios och cpun lag pa 65 grader vid vila, nu ligger det pa stadiga 38 grader.

Ok, jag fortsatter min vandring och ser om nyaste bios kan fixa, aterkommer med resultat!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Härligt ;). Vet själv hur det känns när man inte får något att fungera, men nu har du ju kommit en bit.

Permalänk
Hedersmedlem

Din processor har en godkänd maxtemp på 61,4C: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9SA

Dina problem har iaf till en del berott på överhettningen av cpu:n.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har kommit lite längre nu men jag har fortfarande en väldig instabillitet i Windows, blåskärmar lite då och då. Har inte lyckats installera något spel t.ex. Kan det vara problem med raptorhårddisken?

Visst behöver den bara en strömkälla? (det finns möjlighet att koppla in både "orginalströmkontakt" och sataström.)
Underligt då det har gått att tanka sp2 och lite drivisar och installera dem.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Är du säker på att minnena är felfria?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Körde ett antal memtest (memtest86) på mina 1024x2 och det var ett utav minnena som det var knas med (sent i testet), körde jag med båda samtidigt så blev det så många fel redan från början att memtest hängde sig, hehe vilket inte bådar gott antar jag.

Kan det ha att göra med volten jag ger till dem? (2.05v)
Ska testa sätta in det minnet som visade fel i en icke dualchannel-variant, kanske kan göra någon skillnad.

Fasen vad äckligt mycket problem jag haft med denna konfiguration.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS?

Memtest på minnen skall väl köras separat, jag har då alltid gjort så iaf.

Den stickan du fick fel på ska du reklamera på studs.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Memtest borde köras både med båda minnena i och separat för ibland kan minnena funka när dom sitter i en och en men error när båda körs samtidigt.
Sen kan man prova byta plats på minnena om man får error när man kör båda....laborera runt lite med dom i minnes bankerna.

Permalänk
Medlem

Mina micron minnen genererade en del fel i memtest initialt.. men efterhand som jag körde memtest om & om igen så minskade felen, märkligt eller hur?

Numera är dom felfria.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt i minnena så de inte sitter i dualchannel-läge, jag har satt i min "lagringshårddisk" och formaterat den, allt har gått problemfritt nu i några timmar, har till och med kunnat köra Oblivion med allt på absoluta max, utan problem eller hack.

Äntligen! Tack för all hjälp! Utan er hade jag nog suttit kvar på pottan än.
Denna tråd har förhoppningsvis gjort sitt nu.

edit
Nu kan jag ju med stolthet ändra min signatur.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan väl ändå inte nöja dig med halverad minnesbandbredd?

Det kan ju knappast anses som en fullgod lösning på problemet eftersom prestandan kommer att vara märkbart sämre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Någon dag framöver ska jag ta tag i det där, men nu är jag faktiskt bara så glad över att windows inte får blåskärmar stup i kvarten, allt har fungerat nu över förväntan ändå. Men som sagt, om man vet att man kan dubblera farten i något så kommer det ligga och gnaga, men det ska tas itu med senare.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Jag hade stabilitetsproblem i dual channel med mitt a64-system, vilka löstes med högre ddr-volt (2.8v i stället för 2.6v). Du hade redan ökat en bit, men jag tror ddr2 klarar mer än 2.05v.

Permalänk
Medlem

Har beställt ett precis likadant system själv, hoppas att man slipper krångel

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Har beställt ett precis likadant system själv, hoppas att man slipper krångel

Grattis
Om man bortser från allt krångel så är jag hur nöjd som helst, alla grafiktunga spel jag testat har den kunnat köra utan det minsta hack på absolut högsta inställningarna. I Oblivion t.ex. ligger den mellan 40-90 fps, i Prey ligger den mellan 50-120 fps. Allt går så förbaskat fort, installerade nyss Quake IV-demot och installationen tog ungefär 5 sekunder, men jag är å andra sidan van att sitta vid en Athlon 2200+ med en 9800 pro under huven.

Så för dig att tänka på, så du slipper gå igenom det jag gjort:

1. Se till så att CPU-fläkten verkligen sitter tajt, alla pinnar ska ge ifrån sig ett klick när de sätts in i moderkortet (man får ta i lite, men se till så att alla pinnar är satta vid hålen först) Kolla sedan i BIOS hur varm processorn blir.
2. Höj volten till ramminnena till 2.05v, högre eller lägre har gjort mitt system labilt. Skulle det verka som att minnena krånglar så sätt dem ej i dualchannel.
3.Var redo med SATA-diskett till raptor-disken, annars kommer du inte få in Windows på den. I detta fall är det Jmicron v1.9.4.0 SATA-Driver som gäller. Sätt även den disken i den första SATA-kontakten på moderkortet (vilken ser du antingen i handboken eller direkt på moderkortet).
4. Uppdatera BIOS till senaste (i skrivande stund 1.3).
5. Väl inne i operativsystemet så kommer Windows inte att hitta alla komponenter, sätt då i CD-skivan du fick med till moderkortet som har ett gult tåg på, sök därefter drivrutiner till varje komponent som inte hittats från enhetshanteraren.

Var även varsam när du sätter ihop nätagget med alla komponenter, vissa sladdar som passar på en viss plats är inte ämnade att sitta där.
Var beredd att du bara kommer kunna koppla in en enhet med den IDE-kabel som följer med (t.ex. dvd-läsare), den andra kontakten på kabeln kommer inte nå fram till de andra komponenterna då grafikkortet är för blaffigt (IDE-slotten sitter precis under PCI-E-slotten).

Lycka till!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Grattis

[Massa text]

Lycka till!

Tusen tack save!!! guld värt! får förmodligen systemet imorrn eller på torsdag

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Du måste Installera Drivrutiner med diskett när du installerar windows. Tryck F6 när du installerar.

Permalänk
Medlem

Biosuppdatering 1.5 löste biffen! Nu fungerar minnena i dual-läge, processorn är något klockad (e6300 @ 2030Mhz) och jag läser av 41-42 grader vid idle och slösurf, tidigare låg den vid 47-48 grader vid idle så förhoppningsvis så kan jag kräma på ännu mer klockning.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com