Permalänk
Medlem

2st har samma Mac adress

Skaffade BBBs 100mbit lina för några dagar sedan. Hade tekniska supporten på luren samtidigt vi drog igång nätet. Allt funkade bra tills idag på morgonen. Fick kontakt med nätet men "Begränsad" uppkoppling.
Åkte å jobbade å kom hen nu ikväll hör dryga timmen sedan, samma sak (sitter på en annan dator nu). Ringde till supporten å förklarade läget å undrade vad som var problemet. Han sa att min Mac adress har krockat med en annan likadan, så den personens uppkoppling slår bort min. Likadant kan jag slå bort den personens uppkoppling om jag hinner kopplas upp innan den..

De rekomenderde mej att skaffa ett annat nätverkskort eller en Routher.
Förklarade att jag sitter med ett nätverkskort som e intregrerat i moderkortet å har funkar helt problemfritt under 5-6år. Men kan kunde inte hjälpa mej mer med detta.

Måste jag nu skaffa annat kort bara för att tillverkaren har klantat sej å gett mig ett mobo som har samma "personnummer" som en annans?

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Re: 2st har samma Mac adress

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MalZon
Skaffade BBBs 100mbit lina för några dagar sedan. Hade tekniska supporten på luren samtidigt vi drog igång nätet. Allt funkade bra tills idag på morgonen. Fick kontakt med nätet men "Begränsad" uppkoppling.
Åkte å jobbade å kom hen nu ikväll hör dryga timmen sedan, samma sak (sitter på en annan dator nu). Ringde till supporten å förklarade läget å undrade vad som var problemet. Han sa att min Mac adress har krockat med en annan likadan, så den personens uppkoppling slår bort min. Likadant kan jag slå bort den personens uppkoppling om jag hinner kopplas upp innan den..

De rekomenderde mej att skaffa ett annat nätverkskort eller en Routher.
Förklarade att jag sitter med ett nätverkskort som e intregrerat i moderkortet å har funkar helt problemfritt under 5-6år. Men kan kunde inte hjälpa mej mer med detta.

Måste jag nu skaffa annat kort bara för att tillverkaren har klantat sej å gett mig ett mobo som har samma "personnummer" som en annans?

MVH Jonas

Du kan ändra MAC adressen i windows om du vill

http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm

Permalänk
Medlem

Re: Re: 2st har samma Mac adress

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Du kan ändra MAC adressen i windows om du vill

http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm

Tack för hjälpen!

Hur kan man kolla om någon annan mac adress är ledig?

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Ändra bara sista siffran/bokstaven i adressen. Chansen att nån får samma är obefintlig. Dock tror jag inte på att nån "råkat" få samma mac-adress som du, utan det är förmodligen nån som har "snott" din av nån anledning.

Permalänk
Medlem

Men alltså, så som många gånger innan.
Man kan inte ha samma mac-address som en annan dator.
Mac-addressen är inbränt på nätverkskortet, med en unik address.
Som ingen annan alls har överhuvudtaget. Och nej det finns inte fel hos tillverkaren.
En mac-address måste vara unik så routrar och swithar vet vart dom ska skicka data. Och på så sett kan inte finnas dubbletter. Dom måste även göra en ansökan hos ett bolag som har hand om alla mac-addresser. Man kan även kolla om man har en mac-address som tillverkaren har bränt in på just ditt.
Så dedär med att du har samma mac-address, bullshit säger jag.
Skulle testa att skriva cmd i start > kör, och sedan skriva ipconfig /release och sedan ipconfig /renew.
Annars så kan du be BBB att ge dig en statisk ip address också.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ska undersöka detta lite närmre.

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Men alltså, så som många gånger innan.
Man kan inte ha samma mac-address som en annan dator.
Mac-addressen är inbränt på nätverkskortet, med en unik address.
Som ingen annan alls har överhuvudtaget. Och nej det finns inte fel hos tillverkaren.
En mac-address måste vara unik så routrar och swithar vet vart dom ska skicka data. Och på så sett kan inte finnas dubbletter. Dom måste även göra en ansökan hos ett bolag som har hand om alla mac-addresser. Man kan även kolla om man har en mac-address som tillverkaren har bränt in på just ditt.
Så dedär med att du har samma mac-address, bullshit säger jag.
Skulle testa att skriva cmd i start > kör, och sedan skriva ipconfig /release och sedan ipconfig /renew.
Annars så kan du be BBB att ge dig en statisk ip address också.

Den är inbränd, men man kan overrida den i mjukvaran för kortet.

Permalänk
Medlem

Men är inte att rekommendera.
För man kan eventuellt sabba för andra då också, värsta fall kanske för något företag eller viktigare. Microsoft xD
Men som sagt hoppas att du löser det hela MalZon

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Men alltså, så som många gånger innan.
Man kan inte ha samma mac-address som en annan dator.

Kan och kan, "ska inte kunna" snarare

Har varit med om att två nätverkskort från samma tillverkare hade identiska MAC-adresser (verifierat i både windows och linux, såklart i varsin dator, med eller utan nätverkskabel isatt och med nyinstallerade maskiner)...

så visst kan det hända, även om det inte Ska kunna hända.

Och dessutom kan man inte sabba för fler än dom som sitter inom samma subnät som en själv, MAC-adresser färdas aldrig längre än till närmaste router

Så hur du ska förstöra för Microsoft är för mig obekant, då du knappast sitter inom samma subnät som Microsoft gör?

Trådskaparen:

Ska jag säga mitt är det förstås Bredbandsbolagets Proxy-ARP som ställer till det och inte ditt nätverkskort.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Fan, kan ju diskutera denna offtopic bra länge.
Det är ip addressen som byts ut i ett paket som färdas.
Medans mac addressen följer med hela vägen.
För annars så måste vårat cisco material vara felande
Och jag undrar på samma gång, nätverkorten måste ha haft några år mellan sig?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Fan, kan ju diskutera denna offtopic bra länge.
Det är ip addressen som byts ut i ett paket som färdas.
Medans mac addressen följer med hela vägen.
För annars så måste vårat cisco material vara felande
Och jag undrar på samma gång, nätverkorten måste ha haft några år mellan sig?

Ciscos material har fullt med fel i sig, så lita inte alltid på det (slarvigare korrekturläsare får man leta efter)

Och i detta fall skulle jag säga att antingen har boken fel, eller så har du läst fel

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Mac-adress finns bara i lokala nätverk, följer inte med hela vägen. Det är source IP och destination IP som följer med i IP-headern bl a.

Permalänk
Medlem

Haft en kund med samma problem, dock på en bbb adsl lina i helsingborg.

Kunden fick veta samma sak som du fick i detta fallet. Köp ny hårdvara, jag kallade dom korkade osv löste vi det genom att jag spoofade hans mac adressen. (Gällde nämligen en sprillans ny macmini, inget man bara köper ny..)

Mac adresser BÖR aldrig krocka, men visst händer det.

Också hört att när det blir dubletter och tillverkaren är medveten om det skall dom hållas på olika marknader. T.ex europa vs asien. Osäker på om detta stämmer dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Fan, kan ju diskutera denna offtopic bra länge.
Det är ip addressen som byts ut i ett paket som färdas.
Medans mac addressen följer med hela vägen.
För annars så måste vårat cisco material vara felande
Och jag undrar på samma gång, nätverkorten måste ha haft några år mellan sig?

MAC-adressen följer med paketet "hela vägen" i nätet ja. Men sedan kommer paketet till en router för att komma till nästa nät. På andra sidan av routern ser det ut som att trafiken kommer från routerns MAC-adress.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
MAC-adressen följer med paketet "hela vägen" i nätet ja. Men sedan kommer paketet till en router för att komma till nästa nät. På andra sidan av routern ser det ut som att trafiken kommer från routerns MAC-adress.

Antar att du menar "hela vägen" som i hela vägen till gateway i det lokala nätet. För efter paketet kommit utanför det lokala nätet tar IP-protokollet över och där finns inga mac-adresser i headern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Men alltså, så som många gånger innan.
Man kan inte ha samma mac-address som en annan dator.
Mac-addressen är inbränt på nätverkskortet, med en unik address.
Som ingen annan alls har överhuvudtaget. Och nej det finns inte fel hos tillverkaren.
En mac-address måste vara unik så routrar och swithar vet vart dom ska skicka data. Och på så sett kan inte finnas dubbletter. Dom måste även göra en ansökan hos ett bolag som har hand om alla mac-addresser. Man kan även kolla om man har en mac-address som tillverkaren har bränt in på just ditt.
Så dedär med att du har samma mac-address, bullshit säger jag.
Skulle testa att skriva cmd i start > kör, och sedan skriva ipconfig /release och sedan ipconfig /renew.
Annars så kan du be BBB att ge dig en statisk ip address också.

Du har inte helt rätt där. På dom flesta bärbara burkar med trådlöst nätverk går det alldeles utmärkt att ändra mac adress precis när man vill.

Permalänk
Medlem

Key, nu börjar jag bli lite snurrig..
Är det jag eller BBB som e boven i dramat?

Tänkte ringa till BBB idag igen å höra med dem igen om detta. För hoppningsvis så får jag nån annan å prata med.

Återkommer om detta.

Tacka alla för all hjälp!

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Avstängd

http://coffer.com/mac_find/
http://standards.ieee.org/regauth/oui/oui.txt

alla som tillverkar ethternet hårdvara får egna serier som är en standard för att undvika problem. så har du inte wlan med en granne som snyltar sig in så är det högst osannolikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Men alltså, så som många gånger innan.
Man kan inte ha samma mac-address som en annan dator.
Mac-addressen är inbränt på nätverkskortet, med en unik address.
Som ingen annan alls har överhuvudtaget. Och nej det finns inte fel hos tillverkaren.
En mac-address måste vara unik så routrar och swithar vet vart dom ska skicka data. Och på så sett kan inte finnas dubbletter. Dom måste även göra en ansökan hos ett bolag som har hand om alla mac-addresser. Man kan även kolla om man har en mac-address som tillverkaren har bränt in på just ditt.
Så dedär med att du har samma mac-address, bullshit säger jag.
Skulle testa att skriva cmd i start > kör, och sedan skriva ipconfig /release och sedan ipconfig /renew.
Annars så kan du be BBB att ge dig en statisk ip address också.

När jag gick i skolan och läste nätverksteknik så fick skolan köpa ca 20st datorer väldigt billigt beroende på att alla de inbyggda nätverkskorten på moderkorten hade samma mac-adress. Så visst händer det att det blir fel ibland vid tillverkning.

Permalänk
Medlem

Har pratat med BBBs support nu, de skulle ha mitt IP så skulle de starta om min anslutning. Typiskt att man sitter på jobbet å inte har tillgång till den..

Prövar ikväll igen.

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
http://coffer.com/mac_find/
http://standards.ieee.org/regauth/oui/oui.txt

alla som tillverkar ethternet hårdvara får egna serier som är en standard för att undvika problem. så har du inte wlan med en granne som snyltar sig in så är det högst osannolikt.

Alla ethernet tillverkare bryr sig inte om att ansöka om nya nummer, utan återanvänder gamla. gäller framförallt billigare modeller, kloner och liknande. MAC-kollisioner är inte så ovanliga som de borde vara.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

alltså om alla har en unik mac adress vad ska man då med ip till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
alltså om alla har en unik mac adress vad ska man då med ip till?

För att MAC-adresser används i Ethernettekniker och inte(?) i andra tekniker. I ditt lokala nätverk som paketeras IP in i Ethernet och när det byter transmissionsteknik till andra (ATM,vissa xDSL osv) så termineras helt enkelt ethernetinformationen och IP kapslas in i den tekniken.

Däremot rör vi oss mot att Ethernet används längre och längre och tom i stamnäten. Inte länge sen Netnod började köra 10GbE.

Och visst kan kan kapsla in Ethernet i andra tekniker men det är överkurs.

Permalänk

Spoofa din PC's MAC adress!

En metod du kan använda:
- http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm

...och här är några program som gör det åt dig:
- http://devices.natetrue.com/macshift/
- http://www.klcconsulting.net/smac/
- http://a-change-mac-address.paqtool-inc.qarchive.org/

...och slutligen...Säkra ditt trådlösa nätverk!:
- http://www.lanarchitect.net/Articles/Wireless/SecurityRating/

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång min anslutning, sitter på den utsatta datorn just nu i skrivande stund.
Pratade precis med BBBs support.
De hittade 2st användare med samma MAC adress, en gick till mig på mitt IP å en till en annan som hade ett annat IP. Jag har bara haft en adress å den andra hade haft flera stycken, så han stängde av den andres anslutning å gav den till mig, eftersom den andra verkade vara nån fifflare. Nu e jag rekomenderad att antingen aldrig mer stänga av datorn eller skaffa ett nytt nätverks kort eller en routher. Börjar med att ha dator påslagen en tid fram över.

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Antar att du menar "hela vägen" som i hela vägen till gateway i det lokala nätet. För efter paketet kommit utanför det lokala nätet tar IP-protokollet över och där finns inga mac-adresser i headern.

Fel. Mer och mer av ISPers nätverk byggs idag med Ethernet rakt igenom. Tidigare har PoS varit vanligt av olika skäl (hastighet, utrustningens lämplighet, etc), men numera går ju Ethernet upp till 10Gbps och utrustning anpassad för ISP-bruk är både prisvärd och vanlig.
(Även med PoS finns det ju för övrigt ett lager under IP)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Fel. Mer och mer av ISPers nätverk byggs idag med Ethernet rakt igenom. Tidigare har PoS varit vanligt av olika skäl (hastighet, utrustningens lämplighet, etc), men numera går ju Ethernet upp till 10Gbps och utrustning anpassad för ISP-bruk är både prisvärd och vanlig.
(Även med PoS finns det ju för övrigt ett lager under IP)

Ja, men den avsändande datorns MAC försvinner ju vid första routern och ersätts väl i Ethernet-baserade lösningar med den MAC som routerns IF för det nätet (nät#2 s.a.s.) har istället?

D.v.s. MAC-adressen överlever bara ett subnät/en router ändå (och ersätts med en annan).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Mac addressen följer med hela vägen från start till mål.
Sedan är det ip addressen till mottagaren som inte ändras också.
Men sedan sändarens ip address fält som ändras hela vägen för att kunna hitta tillbaka.
Och med hjälp av mac addressen och dom ip addresser som ändras på avsändar sidan så kan det skickas fram/tillbaka.

Ontopic:
Grett Malzon Måste väl ha varit en fifflare antagligen :/
Du kanske ska skaffa en router, men det ska ju inte behövas om du har enbart en dator ikopplad till internet.
Du gör som du vill helt enkelt

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Vi har haft problem med att asus (om jag minns rätt) använder nätverkskretsar med samma MAC-adress i sin tillverkling. Alltså har två personer med likadana moderkort fått samma MAC. Detta är självklart helt emot standard, som är att varje mac-adress ska va unik.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx

...

Har vi inte varit tillräckligt många som sagt Nej?

Testa själv, sätt upp två subnät, upp med en router emellan och kör tcpdump eller liknande på mottagaren på nät 2 och se om du ser avsändande MAC-adress?

Jag skulle kunna göra det själv under kvällen bara för att...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.