Permalänk
Medlem

Minirecension Thinkpad T60

Fick ett sug över att skriva en recension på min underbara nyinköpta ThinkPad

Lenovo/IBM ThinkPad T60
med följande konfiguration:

*Intel Core Duo T2400 (1.83 GHz)
*1GB DDR 2
*100Gb Toshiba 5200rpm hdd
*ATI Radeon X1400 128mb dedikerat minne
*Intel PRO/Wireless (802.11 a/b/g), Bluetooth 2.0, InfraRöd
*Multi Dvdbrännare
*6 Cell batteri 58watt
*3år garanti på plats, dagen efter.

Utvändigt:

När man ser en ThinkPad T60 frågar man sig om datorn är från början av 2000 talet? Nej, enligt min mening är datorn väldigt solid byggd, och kännetecknar en tidslös konstruktion.
Vid första fysiska kontakten känner man direkt kvalitetskänsla från den sträva plasten, känns som ny.

När man väl öppnar upp locket lägger man märket direkt till Aluminium
"gångjärnen" som sammanfogar hårdvaran och skärmen, vilket känns väldigt gediget.

ThinkPaden är en "midklass" laptop när de gäller vikt, vikten ligger omkring 2.6-2.7kg inkluderat batteri och DVD. Den är varken en bördig tegelsten eller en lättviktare, utan dess format riktar sig direkt till affärsfolk och folk på resande fot.

Hur är högtalarna?
Dom sitter vid fronten med en lutning neråt, vilket är genomtänkt.
Kvaliten överaskar och vid maxvolym försämras inte kvaliten!
dock så saknas det bas som på dom flesta Laptops.

Anslutningar:

3 x USB 2.0
Mikrofon och hörlurs uttag
LAN kontakt
modemanslutning
VGA
2 x PCMIA

Finns inte så mycket och nämna, nödvändigaste anslutningar finns, varken mer eller mindre.
Thinkpad T60 största minus är att det saknas S-video konakt och
även en minneskort läsare, åtminstone SD-card.

Tangentbord & Ergonomi:
Thinkpad är kända för sitt excellenta tangentbord, jag håller med.
Det är helt underbart, varje klaviatur har sin unika touche och skrivande går mycket snabbt.

En fördel med Thinkpads är den röda Styrpinnen (även kallad klitta ), vilket numera finns bara hos Thinkpads och HP NC serien.
Fördelen med en styrpinne är att precisionen är överlägsen jämföres med en peklatta.
Samt att det går att spela spel någorlunda stabilt t.ex. strategispel.

strax ovanför IBM Thinkpad logotypen finner men en fingerprint/fingeavtrycksläsare.
Vilket är en ganska trevligt funktion, vid inloggning är det bara att svepa fingret, det går även att ställa in BIOS inloggning med fingeravtryckläsaren.

Thinkpaden T60 är väldigt behaglig att använda, speciellt under en längre tid.
Händerna har ett bra stöd mot chassit vid skrivning, tillskillnad mot mångra andra laptops.
Thinkpad T60 är väldigt tyst, nästan för tyst.
Vid surfning och ordbehandling är fläkten så gott som av.
Fläkten varvar något vid spelande och vid Bench, men inte mer.
Hårddisken är väldigt tyst, i idle läge hör man den knappt.
och när den väl läser/skriver så hör man lite, knappt märkbärt.

Ovanför skärmen sitter en liten LED lampa, trycker man Fn+lampa symbol så tänds den och lyser upp skärmen, vid mörker och låg ljusstyrka är detta en ypperlig funktion

Prestanda:

Min IBM Thinkpad T60 har en något föråldrad processor av typen Core Duo T2400 (1.83) men den gör helt klart sitt jobb. och uppfyller mina behov.
Men visst, en Core Duo 2 skulle nog inte sitta fel
Tillsammans med ATI X1400 128mb ger det en hyfsat bra spelmaskin, kanske inte dom högsta upplösningar eller högst detaljerade texturer.
Men fortfarande långt mkt bättre än dem flesta Laptops som säljs idag, med delat minne.

Jag har spelat Battlefield 2, 1024x768 med och flesta grafikinställningar inställda på de lägsta. Var det ändå mycket spelkänsla och spelet flöt på bra.

Company och heroes ett annat favorit spel, flyter på hur bra som helst i Medium inställningar.

WOW? Nej, jag har inte provat det men antagligen flyter de på mkt bra.
3Dmark 03 benchmark ger, 1877 scores med standard inställningar

SuperPi i 2MB
gav 1min 18sekunder.

Batterie:
6cell batteri på 58watt.
Som gör sitt jobb.

Har krämat ut ungefär 3 timme filmtittande med ljusaste skärminställning, och högsta volym OBS inte DVD!

Summering:

Efter att IBM har sålt ut sin persondatordivision till Kinesiska Lenovo 2005,
måste jag säga att kvalitén och ThinkPad "andan" har bibehållets om inte bättre.
Jag har provat T43, ett par HP NC datorer, Acer Aspire.
Och helt klart, ThinkPad T60 överträffar alla.

Helt klart är IBM ThinkPad en Premium produkt, som en välbyggd Audi.
Och borde inte konkurrera jämförs med billigare märken som Acer, HP pavillion serie
En IBM ThinkPad kan man som student få för ~11000kr med CSN kort.
Annars är butikspriset omkring 15-19000kr beroende konfiguration.

Ett tips om man vill komma över en Billig ThinkPad är Blocket.se eller diverse olika forums, då många köper in ThinkPads väldigt billigt via kontoret mm...

Dessutom ingår det en förstaklassig garanti, 3år på plats.
Inget att jämföra om man köper en bärbar hos Siba, elgigaten eller någon nätbutik vilket innebär RMA och väntetider.
Delarna kommer hem till dig.

Fördelar & nackdelar

+Kvalitetsbyggd
+Prestanda
+Eget grafikkort ATI X1400
+Tangentbordet & styrpinne
+Smarta funktioner
+3års garanti på plats
+Thinklight, Thinkvantage, Aktivt hdd skyddsystem

- S-video
- Få I/O portar
- Priset

Helhet 8.5/10

Bilder:

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Bra recension, men bilderna funkar inte.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

alltid spännande med nya recensioner! Jag funderar lite på när Lenovo tänkt "uppdatera" sitt studentpaket,. de har väl haft samma konfigurationer i ett ganska bra tag nu?

Permalänk

Vad tycker du om skärmen?

/P

Visa signatur

IBM x60s | core duo lv 1.66 | 2 gb ram | 80 gb hd

Permalänk
Medlem

Skärmen anser jag är acceptabel.
Ger relativt fina färger, mkt bättre betraktningsvinekl än kompisens Acer dator.
Dock de jag saknar är faktiskt, flexview ger en lite lyxigare känsla samt att bilden anser jag personligen blir bättre än med matt skärm.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Skärmen anser jag är acceptabel.
Ger relativt fina färger, mkt bättre betraktningsvinekl än kompisens Acer dator.
Dock de jag saknar är faktiskt, flexview ger en lite lyxigare känsla samt att bilden anser jag personligen blir bättre än med matt skärm.

Vet inte riktigt hur jag skall tolka ovanstående text, men jag antar att du har en 14-tummare som inte har flexview? Flexview innebär ju inte att skärmen är blank, utan att betraktningsvinkeln är mycket bättre än på en skärm utan flexview. Detta finns bara på 15-tummaren, tyvärr.

Angående processorn så går det ju att plocka i en core 2 duo senare om man vill, det enda man skall se till att göra är att uppgradera BIOS innan.

Helt OK recension, för övrigt.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Medlem

Vilken skärm är det och upplösning är det? Sitter på 1024x768 på min T42:a med 14" och det är inget vidare. Men IBM kanske har förstått det där med upplösning nu?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Vilken skärm är det och upplösning är det? Sitter på 1024x768 på min T42:a med 14" och det är inget vidare. Men IBM kanske har förstått det där med upplösning nu?

Min T60 ligger på 1400x1050

Permalänk
Medlem

Min T43 ligger också på 1400*1050

Permalänk
Medlem

Det finns ju olika upplösningar vad jag vet också på T41/42, dock inte på min.
Får hålla med om att tangentbordet är riktigt najs och kittan såklart :), men jag förstår verkligen inte grejen med fingeravtrycks läsaren! Imho helt slöseri med pengar, jag har använt den en gång och det var för registrera mig som användare.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomer
Min T43 ligger också på 1400*1050

Samma här..

IBM garantin är så sjukt bra, de kommer hem en snubbe till dig och byter delarna fort, moderkortsbyte tog en halvtimme för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
alltid spännande med nya recensioner! Jag funderar lite på när Lenovo tänkt "uppdatera" sitt studentpaket,. de har väl haft samma konfigurationer i ett ganska bra tag nu?

Verkligen nåt jag funderat på ett tag, tror iof den blivit lite billigare, 11590 nu.

Dock börjar den konfen känns lite gammal...

Och det här med att s-video saknas, känns riktigt sniket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Samma här..

IBM garantin är så sjukt bra, de kommer hem en snubbe till dig och byter delarna fort, moderkortsbyte tog en halvtimme för mig.

Det beror ju iofs på om du har på plats eller inskicksservice. På plats kostar extra. Själv har jag inskick, och det fungerar bra, men det tar en stund.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Jag har en T60 som skoldator. Kan säga er att den kvalitesmässigt klår det mesta!.
Väldigt många smarta funktioner som "Kraschbur", vattentätt tangentbord och sensorer som stoppar Hårddisken vid stötar.
Och dessa funktioner funkar fullt ut, min dator har flera gånger åkt i backen, har även lyckats spilla läsk rakt över den 2gr. Enda som pajjat av vätskan var DVDn efter att det runnit över den.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

jag är mkt imponerad av ibm och tycker det är konstigt att dem inte är mer populära än dem är nu, dem är riktigt underskattade, kvalitét säger jag bara, dock sitter jag på en IBM thinkpad t21, lite gammal men tro fan att den ändå klarar 3 h patiens, dock skärmen suger men vad begär man av en sådan gammal produkt,

vill dock veta vad det kan kosta att byta ut skärmen, lr om man kan öppna dne o fixa dem stora ljusa punkterna i mitten av skärmen, mvh

Permalänk
Medlem

Både IBM och HP må ha "TrackPoints" men IBM är nog de enda som har en användbar sådan. Jag har en på min HP och den är fullkommligt värdelös, men jag tycker om de som sitter på thinkpads.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hej
har testat spela WoW på min T60 men har dålig fps mellan 4 till max 10 fps, känns lite dåligt med vad som finns under skalet. Har en stationär med sämre prestanda som presterar betydligt bättre.
Kanske jag missat nån inställning eller så, ideer är mer än välkomna.
lite info

*Intel Core Duo T5600 (1.83 GHz)
*2GB DDR 2
*80Gb hdd 5400rpm
*ATI Radeon X1400 128mb dedikerat minne
*Intel PRO/Wireless (802.11 a/b/g), Bluetooth
*1 GB Ethernet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theeldar
Hej
har testat spela WoW på min T60 men har dålig fps mellan 4 till max 10 fps, känns lite dåligt med vad som finns under skalet. Har en stationär med sämre prestanda som presterar betydligt bättre.
Kanske jag missat nån inställning eller så, ideer är mer än välkomna.
lite info

*Intel Core Duo T5600 (1.83 GHz)
*2GB DDR 2
*80Gb hdd 5400rpm
*ATI Radeon X1400 128mb dedikerat minne
*Intel PRO/Wireless (802.11 a/b/g), Bluetooth
*1 GB Ethernet

Tycker det verkar vara konstigt att du får så låga FPS.
Några polare till mig sitter o lirar WoW utan problem på våra T60. Så ja antar att du har något annat fel än hårdvarumässigt?
Centrino 1.66Ghz
1Gb DDR2
Intel GMA950

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

X1400 mobility är väl i klass med X300/9000M (m9) så man bör inte vänta sig för höga fps om man fläskar på inställningarna.. men wow borde vara spelbart.

Kan man köra med dubbla batterier i T60:n?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Du kan väll i alla fall byta ut DVDn mot ett batteri.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
X1400 mobility är väl i klass med X300/9000M (m9) så man bör inte vänta sig för höga fps om man fläskar på inställningarna.. men wow borde vara spelbart.

Kan man köra med dubbla batterier i T60:n?

Vad är det som är bättre än X1400? Räcker den för typ grafiskt arbete i photoshop?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
Vad är det som är bättre än X1400? Räcker den för typ grafiskt arbete i photoshop?

jodå, den räcker för det.

Jämfört med X300 så har den väl shader model 3-stöd och mer minne.. men den har väl fortfarande 64bits buss. Så den är snabbare än både x300 och 9000 men inte mycket.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------