Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

QX6700 dator, Photoshop och Spel! äntligen testat den!

Permalänk

QX6700 dator, Photoshop och Spel! äntligen testat den!

Tjena!

För ett tag sedan var det jag och några andra som undrade ifall intel quad core QX6700 processorn använde alla sina kärnor i photoshop.

Jag hade kollat på nätet och hittade blandad information om att Photoshop inte använde 4 kärnor effektivt nog, jag tog denna info med en nypa salt efterssom jag som Illustratör använder Photoshop som ett "målar verktyg" och använder sällan filter och foto verktygen. som testerna oftast gick ut på (man kan inte mäta snabbheten på penseldrag precis ).

Det är viktigt att processorn jobbar på penseldragen och att den klarar av stora, komplicerade penslar. chansade dock och investerade i en ny jobb/speldator med QX 6700an.

Det är en Silverstone TJ09 låda som är snuskigt snygg, inte hög men väldigt djup. Asus Striker Extreme moderkort med 6gb RAM och 2st BFG 8800GTX OC, 2 st 150GB Raptor HD samt 2st 500GB caviar HD, 850W PSU och en Scythe Infinity CPU fläkt. Otroligt bra ihopbyggd av snubbarna på www.pyrotech.se!!

När jag testade ett par penseldrag i photoshop med en 2500pixlar stor pensel såg det ut såhär:

som ni ser så används faktiskt 4 kärnor när man drar med penseln, vilket genast gör det värt att ha en sådan CPU.

Om det är nån som undrar någe mer så hojta till!

här kommer bilder på datorn, själv är jag ingen expert på att bygga datorer, därför beställde jag den, fick hjälp med vad som passade med vad, osv

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk
Medlem

Skit snygg låda blir sugen på den ^^ bra val med QX6700 Quadcore iaf att du blev nöjd

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Grym dator med bra val av komponenter samt fint ihopsatt, pyrotech verkar bra mao

Permalänk
Avstängd

En dum fråga kanske. Men har du ingen SLi bräda mellan G-korten?

Permalänk
Medlem

Jo den syns ju på första datorbilden.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg är det du har?

Permalänk
Medlem

Nice! Nästan samma val av komponenter som jag! Fast jag kör ju med ett 8800GTX, men lär väl bli ett 9800GTX eller motsv snart!

Bra att du är nöjd och posta lite senare med info ang spel , fps o sånt

Permalänk

Hej igen!

Ja Pyrotech kunde detdär, dom satsar på att göra datorn extra tyst också så dom testar olika nätagg och fläktar för at få den tyst.

Pytonorm: Lådan är fantastisk, allt är "uppochner" nätagget är närmast golvet och blåser ut allt neråt, blåser bort allt damm

Bam 108: jag beställde först en SIlverstone 850W PSU men den lät tydligen för mycket så dom bytte till en Cooler master 850W, (ska kolla närmare vad själva namnet är)

DarKzy: börjar fundera om SLI verkligen är något för mig, det är lite småkrångel och spelen jag spelar får ca 100fps med SLI (il2 sturmovik) medan ett grafikkort ficar över 50FPS, man ser knappt skillnaden...

Lovar o posta mer ang spel och sånt men jag är absolut ingen expert

Kör faktiskt XP64 vilket är oväntat stabilt, lyckligtvis har nästan all mjukvara fungerat på det OS'et

SLI bryggan är jääkligt tunn och jag blev paff när jag såg den själv faktiskt

Idag installerade jag 2 st oranga Nexus fläktar, det blir väldigt snyggt under allt det svarta, (fläktarna ingår inte när man köper Silverstone TJ09)

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk
Medlem

Vilken GRYM dator. MÅSTE säga att jag blev imponerad när jag såg Spechen. Imponerad och imponerad, det är bara pengar, men hursomhelst..... 6 GB RAM.... Quad Core.... 8800GTX SLI..... klockrent chassi på det. vilken drömburk!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=CMREAL...

Ser ut att vara ett hyffsat nätaggregat om det kan driva hela ditt system utan några problem. Inte för dyrt heller!

Permalänk
Medlem

ojojoj! jäklans vilket monster, vill oxå ha en sådan och göra mina illustrationsjobb med ;).
men hur lyckades du trycka i 6GB ram? 2*2gb stickor + 2*1gb stickor?
VÄLDIGT trevligt at få veta att photoshop kan använda fyra kärnor när man arbetar med penslar, det finns inte många test gjorda med photoshop där penslar ingår.
aja, den där lär ju vara rätt dyr, så jag får tuffa på med min i sign så länge, lite lite ram kanske i den.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capt.FlushGarden
Hej igen!

Ja Pyrotech kunde detdär, dom satsar på att göra datorn extra tyst också så dom testar olika nätagg och fläktar för at få den tyst.

Pytonorm: Lådan är fantastisk, allt är "uppochner" nätagget är närmast golvet och blåser ut allt neråt, blåser bort allt damm

Bam 108: jag beställde först en SIlverstone 850W PSU men den lät tydligen för mycket så dom bytte till en Cooler master 850W, (ska kolla närmare vad själva namnet är)

DarKzy: börjar fundera om SLI verkligen är något för mig, det är lite småkrångel och spelen jag spelar får ca 100fps med SLI (il2 sturmovik) medan ett grafikkort ficar över 50FPS, man ser knappt skillnaden...

Lovar o posta mer ang spel och sånt men jag är absolut ingen expert

Kör faktiskt XP64 vilket är oväntat stabilt, lyckligtvis har nästan all mjukvara fungerat på det OS'et

SLI bryggan är jääkligt tunn och jag blev paff när jag såg den själv faktiskt

Idag installerade jag 2 st oranga Nexus fläktar, det blir väldigt snyggt under allt det svarta, (fläktarna ingår inte när man köper Silverstone TJ09)

http://www.johnwallin.net/site/misc/qx6700/dator7small.JPG

XP64 _är_ stabiliare än vanliga XP då denna bygger på windows server 2003 sp1 ... dessutom behövs 64bit om man ska kunna nyttja mer än 2GB ram per applikation på ett vettigt sätt.

För övrigt så instämmer jag med alla andra, bra val av komponenter.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vad 'är det för ram i systemet? du skulle tagit en Temjin 07 istället

Smacka på en fet ORANGE noctua på cpun nu och kräng infinityn på blocket..;) j/k

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Discokungen

Mysigt system. Men jag måste fråga, hur är skärmarna?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Intressant, hur är ljudnivån?
Vad betalade du?
Har du lust att posta en komponentlista, så man kan konfa lite utifrån den, det hade vart sjyst, tycker pyros konf-sida är lite torftig, särskilt om man inte känner till vilka komponenterna som är kompatibla, de borde ha någon slags markering när man väljer delar så man ser vad som inte funkar.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk

Hej tack för alla svar!

emil_fh, ja, det var värt varenda öre, och som tur var så jobbar jag ju på den annars skulle jag aldrig tillåta mig själv nåt sånthär.

Bam108, ja detdär ser ut att vara samma nätagg, silverstone's är dyrare dock, men denna länk kanske var exkl moms?

WilWarin: jag känner igen ditt nickname har jag glömt vem du är kanske?

Det blev 2x2gb och och 2x1 gb i 667mhz, dom rekommenderade "vanliga" minnen efterssom det va lite onödigt med nåt dominator minne som man inte förstår sig på ändå
vågar nog inte sitta o överklocka.

snacka om att jag blev glad när alla kärnor började puttra i photoshop, var förberedd på att tänka "jaja, jag kommer iaf kunna packa upp RAR filer lite snabbara )

Moire: ja precis det lät ju intressant så jag kollade om mina favoritspel fungerade på XP64, hörde att photoshop använder 3gb RAM i xp64 och sedan resten den kan få tag på som scratch minne innan den hoppar över till hårddiskarna, låter det rätt?

Köpråd, RAM är märket Samsung! får jag fråga vad du gillar i TJ07? själv är jag en simpel människa å går på den högsta siffran men TJ07an ser väldigt läcker ut, och verkar bra mycket större!

Flamso: skärmarna är väldigt bra, dom är Eizo 2410W men jag har sett att det släppts en 2411W nyligen som skall ha lite bättre prestanda. själv tycker jag att det är den bästa bildkvalitén jag sett.

Kite: Ljudnivån är förvånansvärt låg, min förra dator lät som en dustbuster dock, så jag kanske tycker att allt är tyst jämfört med den, men ljudet är behagligt, och när grafikkorten jobbar så ger dom ifrån sig ett sus som kanske låter lite men är ett väldigt behagligt ljud, jag har märkt att typen av golv också spelar stor roll, provade o ställa datorn på "gungigt" golv och "stelt" golv och man märkte en liten skillnad.

Jag betalade strax över 51 000 för datorn, monteringen, installation av windows och testkörning, man kommer säkert undan mycket billigare men som sagt, jag vågar inte bygga själv!

Jag visste knappt vad som passade med vad, jag kan betrygga dig om att dom skulle kontakta en om man valt fel prylar, jag gjorde så att jag valde "pyro gamer X intel SLI" och bytte ut ett par grejer, processorn, hårddiskar och låda, självklart går det fortare om man beställer paketet som det är men man måste ju säga att silverstone lådan är snyggare än Cooler master stacker 830 (men smaken e som baken)

såhär ser listan ut:

www.johnwallin.net/site/misc/qx6700/dator8small.JPG

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capt.FlushGarden
Flamso: skärmarna är väldigt bra, dom är Eizo 2410W men jag har sett att det släppts en 2411W nyligen som skall ha lite bättre prestanda. själv tycker jag att det är den bästa bildkvalitén jag sett.

Härligt. Är riktigt riktigt sugen på att köpa en Eizo igen. Dells 24" har inte en suck mot min 17" Eizo i annat än upplösning och storlek.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

@ cpt FlushGarden ; Tj07 är flaggskeppet. 6 inbyggda fläktar med galler på båda sidor. Utdragbar högblankad moderkortsbricka (tänk byrålåda med spegelbotten) och gott om plats. Separat fack för nätagg och 2 stycken individuellt kylda hd lådor med plats för 8 diskar (finns på din modell också tror jag iof).

Chassit är tillverkat av solitt borstat aluminium tillverkat i ett stycke 165 cm som böjts i ett U där den avrundade delen bildar fronten (med platt botten)

Det lever om som fan dock på högsta effekt men kör ju 400*8 @3200 mhz med den jobbigt varma qx6700 och Tuniqen på fullt klös.

Men grattis till ett bra system !

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem

Vad får du för poäng i 3D Mark 06? *NYFIKEN*

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan ärligt säga att jag är sjukt avundsjuk. Grattis, det där är en riktigt fin maskin både till arbete och till spel. Själv skulle jag gärna ta en som spelburk men min ekonomi är aningen mer begränsad än din.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Ja när ja vinner på lotto så blir det en sådan. Fast kanske inte så dyr för det.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Hej igen!

Köpråd: TJ07an låter jäkligt grym också speciellt dendär böjda aluminiumen har du en svart eller silver?

Thokar: körde 3Dmark06 (det enda jag gjorde va att ställa om upplösningen till 1920x1200, sen startade jag testet och fick 11185 poäng, ingen aning om jag gjort rätt eller fel, har inte en suck vad man borde ha men det såg ut som att den låg ganska högt på diagrammet??

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk
Medlem

Din burk är intressant, helt klart. Jag kör dock inte Photoshop på din nivå ("station" blev skrivbordsbakgrund här på eftermiddan, grym feeling i den) utan mer CAD å 3D.
Jag konfar din lista lite fram å tillbaka å försöker jämföra med en mac pro, som jag grubblat på ett tag.
Rätt nära köp nu, på tisdag bestämmer jag mig nog. Har du testat att jobba på en sån nått? Om så, nått som du tycker skiljer?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk

Kite, tack :), om du letar efter en CAD dator osm är tyst, prisvärd och snygg, och dessutom utan kablar så tycker jag helt klart att du ska välja en macpro, känner en som har en på jobbet och dom är riktigt nöjda, den verkar vara riktigt snabb faktiskt.

Men jag jobbar hemifrån och har ganska lite utrymme så jag satsade på en dator som också ska fungera som "gamer" dator, men om jag bara ville ha en jobbdator skulle jag nog köpt en macpro.

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk
Medlem

Ouch, bland det brutalaste som jag sett!

Permalänk
Medlem

jag provade på skoj att beställa och valde samma saker nästan fast 6 x 750Gb hdd och 4gb ram och en 30"Tft samsung och jag var nära 70.000kr och 2 x geforce 8800GTX med 786mb ram och QX6700 Quadcore prolle och Abit In9 32-max Sli

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Halloj Captain! och gratulerar dig till den snygga PC'n/workstation.

Har själv nyligen beställt ett nytt system/workstation med QX6700 & Striker Extreme liknande din , men från datorbutiken pga kostnaderna.

Killarna på Pyrotech är verkligen proffsiga på montering men är kanske lite väl dyra på komponenterna?.

Kul att se att alla kärnorna fungerar bra med Photshop då jag själv använder/arbetar med 3D-applikationer och Photoshop för bildbehandling.

Jag velade länge med vilken väg jag skulle gå med mitt nya system, men kom fram till att jag ville ha en allround-dator som "din" att ha hemma som både arbets och speldator.

Vissa kompromisser får ju dock göras när man vill ha det bästa av två världar

Tycker dock att din nya workstation ser suverän ut vilket får mig att ångra mig lite , då jag valde ett svart "Coolermaster stacker 832" chassi för ventilationens skull.

Ditt chassi är ju skitsnyggt så man får väl till att uppgradera sig senare ;).

Dina skärmar är högst upp på min lista för inköp , men tvekar pga det höga priset - jag behöver korrekta färger och kontrast så Eizo är klockrena - men vet ej om jag kommer att ha råd med dessa?

Skulle oxå gärna vilja veta hur värmeutvecklingen/temp är med ditt system och QX6700?.

Lycka till med arbetet och den nya snygga burken!

Mvh

Permalänk

Hehe, Pytonorm, lite väl saftigt va? haha

RawXcellence: jag tror du kommer bli supernöjd med stacker 832, dom rekomenderade 830an på pyrotech, den är tydligen ganska stor som gör montering och sånt enklare. och mycket mycket snyggare in real life.

Jag tror dom har lite högre priser efterssom dom inte tar nån avgift för monteringen, tänkte på att om jag skulle göra det själv skulle jag kanske paja prylarna.

Hur mycket känner du är värt en Eizo skärm? det finns ju 20" varianten med 1600x1050 också som kostar runt 6500kr (24" ligger strax över 11 000)

Jobbar du fulltid hemifrån?

Hmm, jag vet inte om jag kan kolla temperaturen än, fick med ett par sladdar med småtermometrar på tippen, jag måste montera in dom för att mäta tempen, eller ligger det inne i moderkortet redan? kanske lite knasigt att inte kolla tempen nu när man har möjlighet, den blåser ut en HEL DEL VARM LUFT iaf. var nånstans lägger man "tippen" ?

Det är skönt att datorerna har kommit så långt att man kan köra gamer/workstation blandat, när får du hem burken? kommer den monterad? vore riktigt nice o se lådan up close på bilder så du får posta när du fått den!

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk
Medlem

Herregud...

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk

Tjena Capt.FlushGarden !

Jag har tagit ett mer eller mindre sabbatsår pga min käraste , så nu pendlar jag mellan Spanien och Stockholm för diverse arbeten.

Det ultimata vore ju att kunna spendera vintern i Spanien och Sommaren här!

Jag har jobbat en del för spanska studios och det har varit suväränt. Men just nu sitter jag fast med en deadline inom arkitektvisualiseringar (som jag i bland tycker är ett tråkigt och enformigt jobb). Spanien växer som de knakar i fogarna! - det byggs överallt.

Det positiva med ditt och mitt digitala arbete är att det inte spelar så stor roll var man "fysiskt" befinner sig när man arbetar - många resor och möten blir det dock!

Har nyligen beställt systemet så jag får väl slänga in ett par bilder när jag får det!

Burken kommer monterad från DB! - 900 spänn för montering. DB testkör systemet innan leverans - sen får jag själv ev slänga in en T-balancer för klimatkontroll osv.

Men jag vet inte hur proffsiga de är på monteringen - Går nog ej att jämföra med killarna på Pyrotech! - men jag får förmoda att de vet vad de gör?

Phew! det blev långt det här - sorry!

Ha de bra!

Mvh RawX

Edit: minskning av text!