Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Minnen, samma märke?

Hej,

Jag startade med 1 minne, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310518, och känner att jag behöver mer. Och då undrar jag följande:
Är man tvungen att nyttja samma tillverkare, eller kan jag köpa ett minne utav en annan? Funderade att sticka förbi Inet, http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-pc530... idag för att köpa ett ytterligare....

Jag har ju Dessvärre hört bådeock, en åsikt ifrån försäljaren, och en annan utav en arbetskamrat....

Så vad är det som gäller egentligen??

mvh
//Janne

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

En åsikt ifrån mej är bådeock, dessvärre

Dvs. att på nogra moderkort går det utmärkt å kombinera tillverkare. På andra kort får man stabilitetsproblem om minnen har samma producent och specs. men är ifrån olika serier.

I stort går det utmärkt att kombinera.

Visa signatur

P5B-VM DO | E6420 | 2GB Twinmos pc6400 | Sapphire X800 GTO2 | L226WTQ-SF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StAmperie
En åsikt ifrån mej är bådeock, dessvärre

Dvs. att på nogra moderkort går det utmärkt å kombinera tillverkare. På andra kort får man stabilitetsproblem om minnen har samma producent och specs. men är ifrån olika serier.

I stort går det utmärkt att kombinera.

Hur kan man veta detta då??? På butiken sa han att det skulle gå, bara minnena hade samma hastighet så att säga....sen olika märken spela ingen roll.....men hur kan man ta reda på om d funkar eller ej??

Permalänk

Som regel funkar det, men sånt kan man inte veta 100%. Producenter av moderkort legger jämt ut nya BIOS uppdateringar kallad t.ex. "extended memory compatibility".

Det kann utmärkt bero på korrektion baserat på bruker-reference om konflikt (se FAQ), i tillegg till å tackla nye minnemoduler.

Visa signatur

P5B-VM DO | E6420 | 2GB Twinmos pc6400 | Sapphire X800 GTO2 | L226WTQ-SF

Permalänk

I regel så fungerar det bra att blanda olika tillverkare, så länge som minnet har samma timings.

Visa signatur

~Pelle~