Permalänk
Medlem

Ferrari 1000, ett skämt?

Yolabero!

Sitter i Nya Zeeland och studerar, varit här ett bra tag nu.

Familjen var och hälsade på och tog med en dator jag beställde från Datorbutiken, en Ferrari 1000 12.1".

De tog med den ner hit, datorn var fin utanpå och jag var nöjd till er början.
Sen märkte jag att datorns beteende var lite annorlunda, lyssnade på mp3's etc som jag drog över från min mp3. Ibland kunde låtarna hacka till väldigt snabbt, kanske en 0.2sec, relativt ofta.

Otroligt irriterande.

Sen när jag installerade spel på maskinen, såsom CS, bara för att testa.
Senare även GTA San Andreas.

Datorns FPS är kass och pallar fan ingeting. Jag frågade Acers support och de sa jag kunde lämna den på service när jag kommer hem.

Så efter läst på detta forum så märker jag att folk är besvikna på Acer, mestadels sevicen i allmänhet?

Iaf, riktigt tråkigt att det har blivit såhär eftersom det är mycket pengar investerade, mina frågor är:
Är det värt att lämna in den på service och att försöka få den lagad så att hackande och prestanden förbättras.

Går det att reklamera produkten?

ATI Xpress 1150, är det ett integrerat grafikkort i moderkortet?

Ser fram emot Svar

MVH Alex

Permalänk
Medlem

ATI Xpress 1150:

3DMark05: 720 points

Vad jag kan se delar det minne med resten av datorn. Inget prestandakort direkt, du kan ju testa om du får liknande resultat.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
ATI Xpress 1150:

3DMark05: 720 points

Vad jag kan se delar det minne med resten av datorn. Inget prestandakort direkt, du kan ju testa om du får liknande resultat.

Vad klassar du som prestandakort?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

En högst individuell uppskattning såklart, vad är t.ex. en prestandabil?

Men ett kort med eget minne och som presterar bra med dagens mått räknat ser jag som "prestandakort". T.ex. go79xx-serien.

Visa signatur
Permalänk

Jag antar att du får skicka hem datorn med NZ-Post och be dina föräldrar reklamera den ...

Permalänk

De har haft en hel del strul den senaste tiden. Min polare som jobbar i butik som säljer märket säger det blir fler och fler returer var dag som går.

Permalänk
Medlem

Går det att reklamera direkt vid defekt produkt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
ATI Xpress 1150:

3DMark05: 720 points

Vad jag kan se delar det minne med resten av datorn. Inget prestandakort direkt, du kan ju testa om du får liknande resultat.

Har man tillräckligt med RAM så bör väl delat minne inte vara ett problem?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
Har man tillräckligt med RAM så bör väl delat minne inte vara ett problem?

Vanligt minne är inte speciellt snabbt. GDDR minnen är mycket snabbare. och delat minne så blir det segare system. även om du har mycket minne.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Ferrari 1000, ett skämt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alxbrg
Yolabero!

Sitter i Nya Zeeland och studerar, varit här ett bra tag nu.

Familjen var och hälsade på och tog med en dator jag beställde från Datorbutiken, en Ferrari 1000 12.1".

De tog med den ner hit, datorn var fin utanpå och jag var nöjd till er början.
Sen märkte jag att datorns beteende var lite annorlunda, lyssnade på mp3's etc som jag drog över från min mp3. Ibland kunde låtarna hacka till väldigt snabbt, kanske en 0.2sec, relativt ofta.

Otroligt irriterande.

Sen när jag installerade spel på maskinen, såsom CS, bara för att testa.
Senare även GTA San Andreas.

Datorns FPS är kass och pallar fan ingeting. Jag frågade Acers support och de sa jag kunde lämna den på service när jag kommer hem.

Så efter läst på detta forum så märker jag att folk är besvikna på Acer, mestadels sevicen i allmänhet?

Iaf, riktigt tråkigt att det har blivit såhär eftersom det är mycket pengar investerade, mina frågor är:
Är det värt att lämna in den på service och att försöka få den lagad så att hackande och prestanden förbättras.

Går det att reklamera produkten?

ATI Xpress 1150, är det ett integrerat grafikkort i moderkortet?

Ser fram emot Svar

MVH Alex

Jag tror helt enkelt ATI Xpress 1150 kan ha problem att köra lite mera krävande spel som GTA San Andreas, kontrollera din inställningar och försök sänka dom lite och se hur det flyter. Att MP3 hakar kan bero på massor av saker men jag tror inte det är något som har med service att göra eller något dom kan fixa på Acer till dig, jag tror inte Acer kan göra något åt spelprestandan heller, det är ju helt enkelt ingen speldator du har där. Vad kostade datorn och var köpte du den ?

Mvh

Team_AMD

Permalänk
Medlem

MP3-låtar hackade inte ens på min Pentium II 450MHz, så att det ska hacka på den här datorn låter fel.

Drivrutinsstrul? Kolla hur snabb hårddisk du har. Acer gillar 4200RPM-diskar för att de är billiga och långsamma som fan, gör du mycket samtidigt kan du få små hack.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Den installation datorn skeppas med brukar inte direkt vara vanilj, testa blåsa ur den och i med rent windoze, kolla efter firmware/drivrutiner uppdateringar.

Leta efter folk med liknande problem på laptop forum, förslagsvis notebookforums.

Acer har värdelös kvalitet och deras service suger suger suger. suger.

suger.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den är inställd på att spara energi? Isåfall brukar den klocka ner processorn en hel del vilket bland annat kan medföra att mp3or hackar antar jag.

Du kan ju testa iallafall. Inställningen finns under Skärmsläckare -> Energisparinställningar.

Lycka till, hoppas det löser sig.

Permalänk

Re: Re: Ferrari 1000, ett skämt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Team_AMD
Jag tror helt enkelt ATI Xpress 1150 kan ha problem att köra lite mera krävande spel som GTA San Andreas.

Har det problem med photoshop?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ferrari 1000, ett skämt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
Har det problem med photoshop?

Eftersom du "quotar" mig så antar jag att du frågar mig. Svaret är att jag inte har en aning då jag inte har arbetat med photoshop på datorer som inte har dedikerat grafikkort.

Team_AMD

Permalänk
Medlem

Angående GTA SA så är det väl ändå självklart (?) att den inte kommer palla med den?

Vad beträffar mp3-na så är det dock nåt annat, provat med olika spelare tex?

Permalänk
Medlem

Köpt av datorbutiken för en 17 lakan

2G RAM
AMD Turion 64 X2 TL-60 prolle
xpress 1150

Tycker den borde palla de flesta spel ?

Alltså jag kan starta upp datorn, lyssna på mp3 utan några andra större program igång, och då kan mp3orna hacka, kan ju knappast vara möjligt fölr en dator som denna utan problem.
Tempen ligger runt 50 grader också, är inte det lite småvarmt?

Permalänk
Medlem

Det kommer på 16:e nivån i rangordningen från tomshardware:
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070503/grafikkortsgui...

Tyvärr är du rökt om du ska spela mycket mer än Harpan.

Dessa ligger på samma nivå enligt tomshardware:
4 Ti4200, 4 Ti4400, 4 Ti4800 SE, FX 5600 Ultra, FX 5700, Go 6200, 6600 (64-bit), 7300 GS 9500, 9550, 9600, Mobility 9600, X300, Xpress 1150

Vissa var bra spelkort.. för 4 år sedan.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Det spelar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alxbrg
Köpt av datorbutiken för en 17 lakan

2G RAM
AMD Turion 64 X2 TL-60 prolle
xpress 1150

Tycker den borde palla de flesta spel ?

Alltså jag kan starta upp datorn, lyssna på mp3 utan några andra större program igång, och då kan mp3orna hacka, kan ju knappast vara möjligt fölr en dator som denna utan problem.
Tempen ligger runt 50 grader också, är inte det lite småvarmt?

Det spelar ingen roll om den kostar 17 lakan eller 100 lakan i detta fall, det är helt enkelt ingen spelmaskin eftersom grafikkortet inte är speciellt bra. Datorn och kortet klarar helt enkelt inte av spel som GTA San andreas och det är därför du inte kan spela det. Angående Mp3 filerna så är det säkerligen någon inställning som är fel men detta med spelandet och mp3:orna är som jag skrev tidigare inget som någon support kan hjälpa dig med eller något dom kan laga på datorn. Om du köpte datorn för att spela spel så har du nog gjort en tabbe, annars funkar den givetvis för mycket övrigt. Är du grymt missnöjd så försök häva köpet, det är väll öppet köp på datorer med.

Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

Som jag sade i mitt första inlägg, ladda ned 3dmark05 och testa, får du runt 700 poäng är det inget fel på datorn.

Finns datorer för 30k som man inte kan spela med heller. Gäller att veta vad man köper helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att öka cachen i din musikspelare.
Om du rör på datorn samtidigt som du spelar musik (små rörelser räcker oftast) är det rimligt att anta att den låser hårddisken. Om hårddisken är låst under en längre tid än du har cache så hackar det.
Sedan kan du även testa att defragmentera hårddisken.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här