Permalänk
Medlem

Graffe för 1500...

Lite sur nu eftersom mitt 7950GT för 1169SEK är borta idag...

Så nu behöver jag ett nytt graffe som jag kan ha kul med. Tanken är väl att jag ska ha den till jul eller så och då skaffa något från nvidias nyare serie.
Eftersom moderkortet är ett nforce 650i så vill jag nog helst ha ett nvidia kort.

Efter att ha läst lite, så har jag förståt att man skulle kunna köpa ett 8600GT (1100 SEK) och sen klocka det till samma hastighet som ett 8600GTS eller ännu mer. Skulle då prestera lika med ett 1950PRO...

Finns det några alternativ? Finns ju ett 7950 för 1800 SEk som är passivt kylt, är det någon ide att satsa på ett sånt? Skulle ju kunna klocka det med...

Men samtidigt så känns det som att steget från 1800 till 2500 där ett 8800gts ligger inte e så jävla långt...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Inaktiv

till jul...?! då finns det bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det grafik kortet jag köper nu, ska räcka fram till jul...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=AXPCX8...

Kan ju hålla ett öga på det om inte annat, det har gått ner i pris stadigt sista veckan.

Kompletts fyndhörna är ett lysande ställe att kolla på också...

Permalänk
Medlem

Nackdelen med ett 8600gts är att det är ett vanligt 8600GT som är överklockat, så därför köper jag hellre ett 8600GT och klockar upp det.

Men vad tror ni, kommer att 1950PRO att trivas med ett nforce chip? eller är det då bättre att skaffa ett 8600GTS/GT?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Tycker du borde slänga på ungefär 250kr och ta ett X1950XT
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327135

Den slår 8600GT/GTS lätt. Samt så klarar den av AA/AF bättre än just 8600 serien (samt även X1950PRO gör det med). Dock får du sumpa DX10 stödet om du tar ett X1950 kort, men trori nte det gör för mycket då det ändå knappt finns några DX10 spel.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet funkar ATIs kort utmärkt med nvidia kretsar.

X1950XT är ett annat alternativ om du vill ha nått bättre, kan fås för aningens över 1500, t.ex:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338518

edit: Apan hann före ser jag...

Permalänk
Medlem

Ju mer jag kollar på det så känns det som om valet står mellan 1950PRO eller ett 8600GT...

Ska jag köpa ett för 1800 så kan jag lika gärna köpa ett 8800gts direkt.

Jag vill mer har ett billigt mellan kort som jag kan leka med fram tills att dem nya grejerna kommer vid jul...

http://nvnews.net/reviews/inno3d_8600gt_8500gt/page_7.shtml

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Då hade jag definitivt tagit ett x1950pro.

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASEAX1...

Bra och tyst kylning, efter vad jag hört. Billigt med.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Hozze, köp ett Asus X1950Pro.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Fan, vill ju verkligen inte ha ett ATI... Hatar att dem tog bort det där 7950...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Äh, minimal skillnad i prestanda och du ska bara ha kortet till jul...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Fan, vill ju verkligen inte ha ett ATI... Hatar att dem tog bort det där 7950...

Förklara gärna varför du inte vill ha ett ATi kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Fan, vill ju verkligen inte ha ett ATI... Hatar att dem tog bort det där 7950...

HÅLLER ME NVIDIA ROCKAR !!!!!!!!! SKA ALLDRIG KÖPPA ATI

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-64-3000+
HÅLLER ME NVIDIA ROCKAR !!!!!!!!! SKA ALLDRIG KÖPPA ATI

Fanboys får mig att vilja gråta...

Permalänk
Medlem

Blir själv en nVidia ägare nästa vecka, har vart ATi i flera år nu, kommer att böla riktigt nästa vecka när jag plockar ur kortet, gillar ju verkligen ATi och deras drivrutiner :(. Dock så kommer jag att ha det i min 2a burk :D.

Det jag menar är att ATi är inte kassa, kanske lite pga 2900 då

Permalänk
Medlem

Alltså har egentligen inget emot ATI, har det i min bärbara dator nu. Men eftersom jag har en nvidia bräda, så sitter det i min skalle att jag borde ha ett nvidia kort. Samt hela den där intel/nvidia vs amd/ati grejen. Men ni har ju helt rätt, det är inget fel på det kortet och det finns inget bättre för dem pengarna nu iaf...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Men sluta fjanta er så mycket, ATI eller nVidia, skit samma. Köp ett kort som passar din budget och som ger mest prestanda för de spel som du nu ska spela, skit fullständigt i vad det är för märke, vad f*n spelar det för roll om det ändå presterar bra!?

Vad är det som kommer till jul då som du väntar på förresten?
Är det inte värt att köpa ett ordentligt kort direkt nu istället för att lägga ut en massa onödiga pengar på ett preliminärt kort för någon månad bara. Det finns ju inga garantier för att något nytt kort kommer ut till jul i alla fall, eller hur?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men sluta fjanta er så mycket, ATI eller nVidia, skit samma. Köp ett kort som passar din budget och som ger mest prestanda för de spel som du nu ska spela, skit fullständigt i vad det är för märke, vad f*n spelar det för roll om det ändå presterar bra!?

Vad är det som kommer till jul då som du väntar på förresten?
Är det inte värt att köpa ett ordentligt kort direkt nu istället för att lägga ut en massa onödiga pengar på ett preliminärt kort för någon månad bara. Det finns ju inga garantier för att något nytt kort kommer ut till jul i alla fall, eller hur?!

1) Jo det är fjantigt

2) Vid jul så släpps nividias nästa generation av kort. Det är inte värt att lägga ut en massa pengar på att köpa ett ordentligt kort nu eftersom det inte finns ett enda dx10 spel ute. Så när dessa väl kommer ut kommer ditt ordentliga kort att vara gammalt. Och jo garantier finns, kanske inte vid Jul med lite efter, jag kan vänta en månad eller två. Du måste inse att dem dx10 korten som finns idag inte kommer att överleva så jävla länge.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH

2) Du måste inse att dem dx10 korten som finns idag inte kommer att överleva så jävla länge. [/B]

Ingen vet någonting om hur länge man klarar sig med ett bra kort till de kommande spelen och det är samma sak med de kommande korten. Vart du får din info från vet jag inte men du får gärna hänvisa till den.

Det är alltid lika bra att köpa kort för stunden och inte för framtiden. För att få ett kort som ens kan kallas spelkort måste man lägga ut mellan 1200 och 1500kr och då är det ganska onödigt att inte lägga några kronor till till ett bättre, nu beror det ju såklart vad man har för krav men hur man än räknar så blir det några slantar.

Som sagt, vi vet inget om de kommande korten och hur mycket bättre de kommer vara och än mindre när de kommer släppas, men spekulera kan man ju. Men visa mig gärna något som motbevisar det. Hur länge man än väntar finns det ett bättre kort bakom hörnet, hur länge ska man vänta egentligen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också ta ett X1950Pro för dom pengara.

Pls! Gör inte detta till en fanboy tråd!

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Som sagt, vi vet inget om de kommande korten och hur mycket bättre de kommer vara och än mindre när de kommer släppas, men spekulera kan man ju. Men visa mig gärna något som motbevisar det. Hur länge man än väntar finns det ett bättre kort bakom hörnet, hur länge ska man vänta egentligen?

nvidias nuvarande kretsuppsättning är ca 1 år gammal, den kommer att byttas ut. Det finns inga dx10 spel idag, det kommer inga dx10 spel inom en snar framtid, varför chansa på ett dx10 kort nu? Det finns redan en dx10.1 version inom räckhåll, varför satsa på teknologi som inte kommer att räcka i ens ett halvår, när jag kan få, för mig, tillfredställande prestanda för halvapriset?

Om du nu tror att jag sitter och hittar på allt, så kan du ju börja läsa lite själv. Du kan börja här: http://www.nordichardware.se/nyhet,13007.html

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju faktiskt köpa 8800 kort för att de är jäkligt bra dx9 kort också, jag har precis införskaffat mig ett 8800 GTS (iofs billigt) och jag har inga planer på att köra Vista och dx10.

Det finns alltid nått bättre runt hörnet när det gäller hårdvara.

Men ett x1950pro funkar säkert bra i din situation, om du känner för att vänta. Jag kan inte komma på nått bättre för pengarna iallafall.

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt DX10 spel redan. Dock kommer jag inte ihåg vilka förutom Lost Planet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
nvidias nuvarande kretsuppsättning är ca 1 år gammal, den kommer att byttas ut. Det finns inga dx10 spel idag, det kommer inga dx10 spel inom en snar framtid, varför chansa på ett dx10 kort nu? Det finns redan en dx10.1 version inom räckhåll, varför satsa på teknologi som inte kommer att räcka i ens ett halvår, när jag kan få, för mig, tillfredställande prestanda för halvapriset?

Om du nu tror att jag sitter och hittar på allt, så kan du ju börja läsa lite själv. Du kan börja här: http://www.nordichardware.se/nyhet,13007.html

AHAHA, arbetar hårt för att ta fram nästa generation, jaha och när ser vi då ett kort som kan köpas i butik. 1 Teraflop står det också = behöver inte betyda något alls prestandamässigt. Tror du inte att alla tillverkare jobbar för att få fram nya produkter då? Ingen vet när nästa kort kommer släppas, ingen!

Ska man köpa kort idag ska man köpa ett som håller ett tag, inte skulle jag då i alla fall köpa ett som inte ens har prestanda som ett 8800GTS, det är ett minimum idag tycker jag, om man ska köpa nytt alltså och är en gamer. Om man nu inte nöjer sig med sämre grafik, men det tror jag knappast.

Jag säger inte att ett 1950Pro eller XT är bra och prisvärt, jag tycker du bara snackar en massa när det gäller kort som kommer till jul eller nyår.

Visa mig gärna fler länkar, länkar med lite mer substans alltså. Men lycka till i alla fall att kunna köpa ett kort som presterar mycket bättre än ett 8800Ultra till jul. Jag kan tänka mig priset på de nya korten inte lär bli så roliga heller som vanligt. Köper du ett Ultra idag kommer du lätt att klara dig ett år om inte mer. Väntar du ett tag till på nästa uppsättning värstingkort, som inte kommer att bli till jul, jag lovar. Nästa kretsuppsättnign kanske kommer till jul men det lär då inte bli något prestandamonster. Snarare framåt våren nästa år, men man klarar sig bra med ett 8800 Ultra ändå i alla fall till Jul nästa år, inga probs.

Det är ju som alltid med grafikkorten nu för tiden, kör man highend klarar man sig ett år ungefär om man köper det värsta, det lär inte bli någon ändring nu heller. Många snackar så mycket om dx10 hit och dit. det är ingen större skillnad på dx9 och dx10 grafikmässigt än, om ett år kanske. Dx10 måste få tid på sig. De nya korten presterar bra i dx9 också, glöm inte det. Dx10 är långt borta än. I alla fall innan det utpresterar dx9 något nämnvärt.

Jaja, ha så kul med ditt 1950Pro så länge

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Angående dx10 så vill jag bara påminna att anandtech gjort en liten resumé om det.

Real World DirectX 10 Performance: It Ain't Pretty
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Ta ett X1950pro eller 8600gt är ju ungefär samma prisklass o prestanda. Nvidia och ATI kompletterar varandra bra, bara ta det kortet som är bäst i just "DET" spelet du spelar mest.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Allt detta snack om DX10, jag har inte hört något om Open GL i samma sammanhang. Ser hellre fram emot framtida Open GL versioner eftersom det kommer att fungera till Linux, XP och Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Allt detta snack om DX10, jag har inte hört något om Open GL i samma sammanhang. Ser hellre fram emot framtida Open GL versioner eftersom det kommer att fungera till Linux, XP och Vista.

Jag tycker med OpenGL är väldigt intressant. Var några bilder jag såg där dom visade skillnaderna mellan DX10 och OpenGL 2.1.

http://img76.imageshack.us/img76/395/opengl21directx10cx7.jpg

Nu har jag ingen aning om det är sant, men men...

Nåja, nu spårar jag ur lite här så detta får ara sista inlägget i denna tråd från mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Om du nu tror att jag sitter och hittar på allt, så kan du ju börja läsa lite själv. Du kan börja här: http://www.nordichardware.se/nyhet,13007.html

Detta var en intressant läsning. Framförallt angående G92 som på papper kan leverera 1TP som i praktiken inte behöver betyda skvatt. Två stycken X1900XTX kan levererar 1TP men vad betyder det när ett 8800GTX kör över två X1900XTX @ Crossfire av ett kort som inte ens levererar hälften? 1TP behöver inte betyda skvatt så gå inte på den enkla. Man ser ju till och med folk här inne som tror att G92 kommer att prestera tre gånger bättre än 8800GTX vilket låter otroligt fånigt. Skulle ett kort prester tre gånger bättre än ett 8800GTX så har det inte så mycket med Gigaflop eller Teraflop att göra. Vi har aldrig sett en tredubblering av prestanda tidigare varför börja nu?

Citat:

varför satsa på teknologi som inte kommer att räcka i ens ett halvår, när jag kan få, för mig, tillfredställande prestanda för halvapriset?

Jag vet inte vilka spel du spelar och jag vet inte vilken upplösning du kommer vilja spela i så du får gärna skriva ner vad du tänkt dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Jag tycker med OpenGL är väldigt intressant. Var några bilder jag såg där dom visade skillnaderna mellan DX10 och OpenGL 2.1.

http://img76.imageshack.us/img76/39...irectx10cx7.jpg

Nu har jag ingen aning om det är sant, men men...

Tyvärr så är det inte sant allt i alla fall. Gubben på bilden längst ner till vänster som blundar är DX10 från Nvidia. Bilden snett ovanför till höger som är från Unreal T 3 är DX10 samma sak med gubben undertil som är samma snubbe. Sedan har vi monstret där det finns en liten bild där det står U för unreal och sedan DX9 vilket är DX10 från UT3.

Men om snubben längst upp till vänster är openGL 2.1 så ska det verkligen bli intressant. Dock ser det betydligt mycket verkligare ut än någon av gubbarna på bilderna så tyvärr tror jag det är fake.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.