Permalänk
Medlem

Vägsniglar!

Vad tycker ni?
Bra eller dåligt?

Själv anser jag att dessa pensionärer, pedanter, kalla dom vad ni vill är det mest störande på vägarna!

Klassisk med dessa är:

Pensionären nr1:
110-väg, håller 90
90-väg håller 70
70-väg håller 70
50-väg håller 70

Eller:
Håller konstant 10-20km/h mindre än anvisat.

Grymt störande!
Man slänger ner bilen i trean, låter 255hk göra sitt och man är förbi på kort tid.
Men dröjer inte långt förän man hittar nästa.

Använd hästarna under huven eller skaffa EU-moppe!

Man ska hålla hastigheterna men vafan...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Håller med dig till fullo.

Dom värsta är tamefan dom som ligger på dragläget och rullar. Har hamnat bakom sånna på några 50-vägar där jag bor, vafan tänker sånna människor med?!

Visa signatur

PSN: Rnann.
Xbox Live: Rnann.

Permalänk
Medlem

Vägsniglar är vansinnigt irriterande.

Men de jag hatar mest av allt är de som inte klarar att gasa på en motorvägspåfart.
Ligger man bakom en så kommer man ut på motorvägen i 70 när övrig trafik kommer i 110. Ligger man på motorvägen i 110 får man bromsa för att inte köra in i röven på puckot som kommer ut på motorvägen i 70.
Livsfarliga idioter

Permalänk
Medlem

De kan vara rätt irriterande.
Fast det allra mest irriterande ute på vägarna är unga coola killar med keps. Man känner igen typen på att de sitter lutade inåt mitten på bilen på ett sådant sätt att de har stereon/ACn mitt i synfältet.
Dessa killar brukar tycka att <1m är ett helt ok säkerhetsavstånd på 90+ sträckor...
Hatar dem. De får mig att bli en... vägsnigel

Permalänk
Medlem

Jo, folk som inte vet vad snabb acc inför motorväg är också jobbiga..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ibland kan jag känna mig lite ungdomlig när jag åker bil med keps. Har själv lite förutfattade meningar med "kepsåkare".

Men det är mest till och från jobbet det gäller. Övrig tid använder jag nästan aldrig huvudbonad. Största anledningen är väl att mitt korta hår inte är lika kort längre, vilket resulterar i avskyvärd morgonfrilla som jag är för stressad för att fixa för att hinna till jobbet.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Korsordsguru

Känner igen det där med pensionärsstilen. Min farfar kör även så. Håller 70km/h på samtliga vägsträckor.

Annars stör jag mig mest på folk som inte blinkar inte rondeller, inte blinkar öht, eller bromsar in kraftigt först och börjar blinka sedan. Om de blinkar innan de bromsar så skulle jag ju fatta att de kommer att bromsa och kan, om möjligt, även köra om så jag själv slipper bromsa. Om trafiken ska flyta bra så är det ju en förutsättning att man signalerar vad man tänker göra till andra bilister.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Känner igen det där med pensionärsstilen. Min farfar kör även så. Håller 70km/h på samtliga vägsträckor.

Annars stör jag mig mest på folk som inte blinkar inte rondeller, inte blinkar öht, eller bromsar in kraftigt först och börjar blinka sedan. Om de blinkar innan de bromsar så skulle jag ju fatta att de kommer att bromsa och kan, om möjligt, även köra om så jag själv slipper bromsa. Om trafiken ska flyta bra så är det ju en förutsättning att man signalerar vad man tänker göra till andra bilister.

Detta är också ett fenomen.

Min kära Saab 9-5 årsmodell 98, har som standard både blinkers och bromsljus, vilket inte dagens bilar verka ha!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Håller med om blinkandet, speciellt i rondeller. Man kan ju bli ståendes en evighet för att folk vägrar blinka ut.

Permalänk
Medlem

Re: Vägsniglar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Pensionären nr1:
110-väg, håller 90
90-väg håller 70
70-väg håller 70
50-väg håller 70

Hehe, klassiker. De hittar nån sorts snitthastighet de tycker är lämpligt och kör i den hela tiden, oavsett om det är raksträcka på 90-väg eller förbi en förskola i ett samhälle.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Man slänger ner bilen i trean, låter 255hk göra sitt och man är förbi på kort tid.

Fast det där uttalandet får mig att undra. Är du månne en av de där kepskillarna som jag stör mig _ännu_ mer på? Liksom, ja jag veeeeet att de älskar sin bil över allt annat, den är jättetuff och så, stylad med de fräckaste fälgarna de hade råd med för månadspengen. Men varför måste de alltid hävda sig och tycka sig ha så jäkla bråttom?

Kepskille nr1:
110-väg, håller 130
90-väg, håller 105
70-väg, håller 95
50-väg, håller 65

Av helt naturliga skäl så kommer denne kepskille ständigt ifatt bilarna framför. Och vad gör han då. Lägger sig på ett lagom avstånd och avvaktar ett bra tillfälle att köra om? Nej! MAX 0,5 m bakom så att den dyra frontkjolen i plast nästan skrapar i dragkroken på bilen framför. Även när det inte går att köra om på flera mil. VARFÖR? På vilket sätt kommer de fram fortare av att inte ha en chans att stanna om bilen framför måste bromsa för något?

Nej, jag stör mig mer på kepskillar än pensionärer, eftersom kepskillarna kör korkat på ett genomtänkt och aktivt sätt, istället för att bara glida med s.a.s.

Permalänk
Medlem

@ Frux
Nej, har nog aldrig i mitt liv haft keps.

Håller en bilist 90 på 90-väg så kör jag inte om.
90 är 90.

Och om du läser lite till så har jag en saab, så inget att visa upp direkt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns inget värre än vägsniglar. Jag kör inte ens bil men ändå hatar jag dem.

EDIT: Det är också kvinnor som brukar köra söligt. Kvinnor i 40 års åldern.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

När man ligger och kör om i 130 på motorvägen, har ungefär tre bilar kvar att passera så kommer det nån tjomme i 160 oh kör up i röven på en och börjar blinka åt en för att släppa förbi aset... och vart hade han tänkt att jag skulle ta vägen? Preja en lastbil av vägen för att han ska komma fram? Ligger jag i 130 som ändå är bra mycket mer än laglig gräns så kan han fanimej vänta på att jag får tillfälle att flytta mig

Och de som tror de äger vänster körbana... ligger i 120 och kör om alla de kan medans det bildas en kö bakom dem med de som vill köra om...

Och folk som kör om på insidan... gud vad jag vill strypa dem.

Nej, sniglarna är långt från värst.

Permalänk
Medlem

Tycker inte de är så irriterande. Ganska roligt för ofta får man chansen att bränna om efter en liten stund. Jag får en kick varje gång jag lägger i en lägre växel och stämplar fullt (inte bara den extrema ketchupkicken dieselmotorn producerar ).

Något off topic men:
Jag hatar, verkligen HATAR folk som alltid lägger sig i mittenfilen när det är 3-filigt.
Är det pinsamt att ligga i högerfilen eller?

Jag drar mig alltid till höger och det är faktiskt jättejobbigt att byta två filer när man ska köra om någon.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Tycker inte de är så irriterande. Ganska roligt för ofta får man chansen att bränna om efter en liten stund. Jag får en kick varje gång jag lägger i en lägre växel och stämplar fullt (inte bara den extrema ketchupkicken dieselmotorn producerar ).

Något off topic men:
Jag hatar, verkligen HATAR folk som alltid lägger sig i mittenfilen när det är 3-filigt.
Är det pinsamt att ligga i högerfilen eller?

Jag drar mig alltid till höger och det är faktiskt jättejobbigt att byta två filer när man ska köra om någon.

Mittenfilen går nästan alltid rakt fram. Ytterfilerna kan råka svänga av åt nåt håll längre fram. Så tror jag att folk som är obekanta med vägen tänker iaf.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Och folk som kör om på insidan... gud vad jag vill strypa dem.

Nej, sniglarna är långt från värst.

Varför ligger du i vänsterfilen om det är ledigt i högerfilen?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Varför ligger du i vänsterfilen om det är ledigt i högerfilen?

Det behöver inte finnas en högerfil för att man ska bli omkörd där. Jag blev omkörd av, ja en kepskille faktikst, som körde om ute på väggrenen när jag endast höll oacceptabla 95 kmh på 90-vägen.
Det roliga var att han skulle svänga vänster i nästa korsning, tog svängen för snabbt för sin bil och halkade av körbanan och smällde däck och fälg i ett djupt hål precis utanför vägen. Jag fnissade hejdlöst.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det behöver inte finnas en högerfil för att man ska bli omkörd där. Jag blev omkörd av, ja en kepskille faktikst, som körde om ute på väggrenen när jag endast höll oacceptabla 95 kmh på 90-vägen.
Det roliga var att han skulle svänga vänster i nästa korsning, tog svängen för snabbt för sin bil och halkade av körbanan och smällde däck och fälg i ett djupt hål precis utanför vägen. Jag fnissade hejdlöst.

Jag förutsatte att det fanns en högerfil när han skrev att han blev omkörd på insidan.
Jag tillhör den skaran som ser vänsterfilen som en omkörningsfil, har man inga planer på att köra om så har man inget där att göra.
Finns inget värre än såsare som lägger sig jämsides med en bil i vänsterfilen och parkerar där i exakt samma hastighet.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Jag förutsatte att det fanns en högerfil när han skrev att han blev omkörd på insidan.
Jag tillhör den skaran som ser vänsterfilen som en omkörningsfil, har man inga planer på att köra om så har man inget där att göra.
Finns inget värre än såsare som lägger sig jämsides med en bil i vänsterfilen och parkerar där i exakt samma hastighet.

Det jag anser mest frustrerande är folk som sniglar vid omkörning. Fy satan, det gör mig riktigt upprörd. Och ännu värre är det när man ligger bakom en omkörande bil, som för övrigt inte verkar ha någon backspegel och fortsätter i samma sega takt även efter omkörningen i samma fil. Och ibland vet dom inte ifall de ska åka i högerfilen eller vänsterfilen, så då ligger de mitt imellan och täcker upp båda tills de tar sitt beslut... heh, jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

En omkörning ska gå snabbt och smidigt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Det jag anser mest frustrerande är folk som sniglar vid omkörning. Fy satan, det gör mig riktigt upprörd. Och ännu värre är det när man ligger bakom en omkörande bil, som för övrigt inte verkar ha någon backspegel och fortsätter i samma sega takt även efter omkörningen i samma fil. Och ibland vet dom inte ifall de ska åka i högerfilen eller vänsterfilen, så då ligger de mitt imellan och täcker upp båda tills de tar sitt beslut... heh, jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

En omkörning ska gå snabbt och smidigt.

Jag kan förstå att folk inte är redo att köra om i 140 för att komma om liraren som håller 108 km/h. Men det är ett jävla helvete med dessa nya bilar som inte är utrustade med varken blinkers eller backspegel.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk

Nog för att jag bara övningskör ännu, men vägsniglar kan vara dryga. Själv är jag väl vägsnigel såpass att jag håller hastigheterna (av en outgrundlig anledning ). Men det finns EN sorts personer som är ännu mer störande. Det är de där satans idioterna som ska ligga preeeciiiiiis bakom bilen. Då brukar jag faktiskt vipps förvandlas till en vägsnigel om det är mitträcke och en fil. Man lägger sig och riktigt smyger fram och går lite åt sidan så det blir en lucka som är precis för liten för en bil. De blir så fruktansvärt förbannade så man bara njuter. Senast idag fick jag en volovjävel som lade sig precis bak i arslet i en dryg uppförslutande korsning som var nog så klurig eftersom jag har svårt att hitta dragläget på den bilen jag körde då (inte bara jag). Råkade rulla ett par cm bakåt men klarade det med marginal, likförbannat satt han där och viftade diverse fula tecken trots att det satt en skyltjävel bak i rutan som varnar för just sådant (övningskör). Sen då han skulle ut själv rullade han ännu längre bak. Jeez, jag säger då det.

Edit: Då du kör om får du aldrig överskrida gällande hastighetsbegränsning! App app!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Mittenfilen går nästan alltid rakt fram. Ytterfilerna kan råka svänga av åt nåt håll längre fram. Så tror jag att folk som är obekanta med vägen tänker iaf.

Ja säkerligen, men hur tänker alla andra då?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

håller med.
jag som jobbar för manpower i trollhättan hamnar ofta på E6:an till och från uppdrag, och de värsta jag vet är folk som inte håller upp farten när jag vill hem

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Re: Vägsniglar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Vad tycker ni?
Bra eller dåligt?

Själv anser jag att dessa pensionärer, pedanter, kalla dom vad ni vill är det mest störande på vägarna!

Klassisk med dessa är:

Pensionären nr1:
110-väg, håller 90
90-väg håller 70
70-väg håller 70
50-väg håller 70

Eller:
Håller konstant 10-20km/h mindre än anvisat.

Grymt störande!
Man slänger ner bilen i trean, låter 255hk göra sitt och man är förbi på kort tid.
Men dröjer inte långt förän man hittar nästa.

Använd hästarna under huven eller skaffa EU-moppe!

Man ska hålla hastigheterna men vafan...

Allt detta är givetvis något av dagens i-landsproblem, men likväl är det ett intresant ämne^^

Jag gillar helt klart din modell över snigelåkarna, men det finns en som jag tycker är lite mer irriterande:

pensionär nr 2:

90-väg, håller 85 och ligger så jävla långt åt vänster han/hon kan komma.
De följer dock hastighetsgränserna hyfsat på övriga sträckor.

så.jävla.störande.

En som ligger i 70 på 90-väg är ju iaf inga problem att kösa om, men den som ligger och pressar i 85... äh, blir sur bara jag tänker på det:P

Permalänk
Hedersmedlem

Vägsniglar är irriterande, speceillt den oerhört vanliga arten vägsniligisojämnikus.

De känns igen på att de på 90-väg kör 75-80 i kurvor och närmare 110 där det är bra sikt och raksträcka. Är det fritt i den mötande filen kör de oftast ännu fortare. 70-sträckor brukar de inte bry sig om utan fortsätter i 75-80 vilket gör dem helt omöjliga att köra om.

När jag hamnar efter en sådan så brukar det bli en väldig bestämd omkörning i hastigheter ovanför både hastighetsgränsen och körkortsgränsen. Dock utan att visa några former av fula tecken eller andra omogenheter mot vägsnigeln.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kör ungefär 30 mil om dagen i jobbet , det värsta är folk som ska köra om precis där 2 filer blir 1 , sen såna som kör om endast för att köra om.
Kan tillägga att jag kör en lätt lastbil , hälften av folket på vägarna borde inte ha körkort -.-

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att som lastbilschaffis får man vara med om en hel del. Just det där med att två filer blir än och folk kör om in i det sista måste vara något psykologiskt med att det är störande och ha något stort ivägen framför sig (spekulation).

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
det är störande och ha något stort ivägen framför sig (spekulation).

No fat chicks?

Permalänk

Jag stör mig istället på vårdslöshet i trafik, som kan vara att inte släppa fram andra eller att göra idiotomkörningar.

En gång då jag körde på sommaren var det först en lastbil med släp som låg i 50km/h på halvkrokig 90km/h väg, bakom den var det en annan lastbil som hade följe och efter den så låg det 2st bilar som inte vågade köra om och därefter var jag.
Vilket innebar att jag antagningen skulle få blåsa om 2st lastbilar och 2bilar samtidigt med en slö 740 eller krypa efter, jag valde att krypa efter och det fick jag göra i nästan 5 min. Det blev lite tutande och pekfinger när de sedan svängde av. Och det fanns allt bilar bakom mig med.
Men detta handlar inte om att de körde sakta, utan att de inte hade vett att släppa förbi folk. Och inte tusan kör man med flera saktagående fordon i rad för att försvåra omkörningar. (lastbilarna gick sakta p.g.a. lasten)

Annars stör jag mig på alla som måste göra vårslösa omkörningar bara för att det inte går ligga i 95km/h på en 90km/h väg. Omkörning på högersidan som nämns har jag också råkat ut för. Det var en avfart åt höger och den använde en idiot för att köra om mig på, jag såg han inte före han knödde sig in i mitt körfält. Tur för honom var dock att morsan var med i bilen, annars hade det blivit synd om honom om jag hade fått tag på honom. (hade bl.a. en motorsåg i bagaget )

Förutom det så stör jag mig på att kycklingar som är rädda för diken med sina bilar. Kör jag ett stort fordon med släp och möter en liten bil på en småväg, så är det ofta som bilisten stannar en bra bit från kanten och vill att jag med släpet skall köra förbi.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Finns det något värre än 2+1 väg, Skall påpeka att jag aldrig kör för fort då jag har farthållare i stolen brevid. Det är alltid någon snigel som ligger i 90 på 110 väg, som man kommer ifatt precis som det blir enkel fil.

Sen har vi de som ligger i 110-120 när det är tvåfiligt, för att sedan lägga sig i 90-100 när det blir enkelfiligt. För att jag då skall kunna köra om bilen så måste jag gasa på rejält 130-140 för att köra om, och då tjuter farthållaren extra mycket.

Bilister som har fobi för hastighetskameror, oj en kamera, jag får köra 90 men jag lägger mig i 80 vid kameran så att jag får en kö lång som allan bakom mig.

Däremot så tycker jag att det är jätte kul att ligga korrekt på vägen i korrekt hastighet + 5-10 km/h (95-100 på 90 väg, hastighetsmätaren visar ändå fel) då det finns en väggren.
Sen kommer det någon jävla nisse bakom som har all möjlighet i världen att köra om, ingen bil på flera hektarmil. Han lägger sig bakom mig, 1 meter bakom mig, för att sedan upprepade gånger köra ut i väggren för att signalera att jag skall lägga mig där.
Lungt och still ligger jag kvar korrekt på vägen i korrekt hastighet samtidigt som han blir helt galen, trots att den inte kommer någon mötande bil, han kan köra om. Men nej, han signalerar att jag skall lägga mig i väggrenen.
Sen kommer det bästa, en bilist bakom kör om bilen bakom mig samtidigt som han ligger i väggrenen, så nu har han två stycken att köra om.

Fan vad jag njuter ibland. Bättre än sex.