Varning! Kontrollera fläkten på ditt 8800GT

Permalänk
Medlem

Varning! Kontrollera fläkten på ditt 8800GT

Det har visat sig att fläkten på många 8800GT aldrig trottlar upp vid spelande, utan fortsätter snurra på default 29% av max fläkthastighet. Visst, härligt tyst och nästan ohörbart men för lite för effektiv kylning!

Mitt BFG OC 8800GT överhettade till sist efter flera timmar Crysis - det program som får grafikkortet att gå som allra varmast. Skärmen blev svart och jag fick starta om datorn. Kortet verkar har klarat sig och ger fortfarande bild, men fläkten har smält fast eller nåt och snurrar inte längre. Jag har spelat andra spel tidigare utan att märka av något, men de har uppenbarligen inte belastat grafikkortet lika hårt som Crysis. Marginalen är alldeles för liten och även om det fungerar för dig nu så kanske det kraschar när det blir varmare i sommar.

Fram tills detta fixas med nya drivrutiner eller nåt så rekommenderar jag er att ställa in fläkthastigheterna manuellt. Med RivaTuner kan man skapa profiler som justerar fläkten efter temperaturen vid spelande.

Rivatuner hittar ni här: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163#download
Bra guide för att ställa in fläkten hittar ni här: http://www.guru3d.com/article/article/449/

Permalänk
Medlem

min går ständigt på 60% vare sig jag spelar eller inte..
blir aldrig så varmt så det behövs mer tror jag.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag styr min manuellt, 45% fläkt vilket inte stör mig

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd

Finns det några negativa saker med att sätta den på 100%?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isse111
Finns det några negativa saker med att sätta den på 100%?

Haha ljudnivån.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Går det att ändra fläkthastigheten på något annat sätt än RivaTuner?
Använder mig av Vista 64-bit, och det blir lite kinkigt när man lägger in RivaTuner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Haha ljudnivån.

Bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isse111
Bara?

Det lär slita mer på fläkten också. Eller lagren rättare sagt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sublett
Går det att ändra fläkthastigheten på något annat sätt än RivaTuner?
Använder mig av Vista 64-bit, och det blir lite kinkigt när man lägger in RivaTuner

testa ntune.

Permalänk
Avstängd

tack för att du sa till om detta mitt grafikkort har toppat värden såsom 100grader tills nu då jag skälv stälde in att fläkten skulle gå på 50% istället så sänkte jag tempen på 15-20grader

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

sätt den på 60-70% den ska väl funka för den fläkten lär väl låta kanske för mycket även där..

Permalänk
Medlem

nTune hjälper inte mot det här problemet..
Verkar bara som om det är RivaTuner som kan fixa det?
Alternativt att man väntar på en ny drivrutin?

Permalänk
Medlem

min fläkt snurrar hela tiden med samma hastighet tror jag eftersom den börjar inte låta mer vid spelande, skall ladda hem ntune och kolla temp. när jag spelar!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Har också BFG OC och har samma problem. Det ligger på 25% konstant även under väldigt hård belastning och hög temperatur. Dock verkar det vara så endast i Vista x64 för fläkten ökade då i XP. Har satt min på 40% konstant. Ger låg temperatur och överröstar inte min processorfläkt.

Permalänk
Avstängd

tror inte min går upp i varv heller så jag ställer in den manuellt. det e dock jobbigt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
tror inte min går upp i varv heller så jag ställer in den manuellt. det e dock jobbigt.

Så jobbigt är det inte. Man ska ju ändå överklocka och i Rivatuner gör man det på samma ställe som fläkthastigheten ställs in.

Men det är väldigt dåligt att det inte fungerar direkt. Möjligt det är någon bugg med drivrutinerna. Ska inte lova att min fungerade i XP, men jag tyckte jag hörde att den varvade upp då jag hårdkörde. Men kontrollerade aldrig vilken % den låg i.

Är det inte drivrutiner måste ju kortet sägas vara defekt. Många som köper det har ju ingen koll på fläkthastighet och temperaturer. Tror mitt gick upp i 104 grader då jag testade söka artefakter i ati tool innan jag upptäckte att fläkten inte ökade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
Så jobbigt är det inte. Man ska ju ändå överklocka och i Rivatuner gör man det på samma ställe som fläkthastigheten ställs in.

jo jag vet. men jag har inte lagt in rivatuner än för jag tänkte vänta med klockningen tills jag fixat ordentlig kylning. men jag får väl ta o slänga in skiten.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd

Jag kör 2 x BFG 8800GT SLI.
Rivatuner verkar bara fungera för mitt ena grafikkort. Det andra händer det inget med när jag ändrar fläkthastigheten. Vad ska jag ta mig till??

Permalänk
Medlem

Tack för detta, har precis samma problem. Märkte efter några timmars spelande av COD4 att oj vad varmt grafikkortet är! :S

Är väldigt tacksam att du postat detta så du i alla fall gör andra 8800GT ägare uppmärksamma! Hoppas det löser sig för dig och ditt kort!

Permalänk
Medlem

Prövade spela Cod 4, maxade det på 1280X1024.
Fläkten höll samma hastighet hela tiden och kortet höll stabila 90 grader konstant om man kollade i nTune.
låter varmt men det funkar ju problemfritt!

EDIT: skall kanske tilägga att jag har ett ASUS 8800Gt stock!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Prövade spela Cod 4, maxade det på 1280X1024.
Fläkten höll samma hastighet hela tiden och kortet höll stabila 90 grader konstant om man kollade i nTune.
låter varmt men det funkar ju problemfritt!

EDIT: skall kanske tilägga att jag har ett ASUS 8800Gt stock!

Behöver inte betyda att det inte skadar kortet..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristin-84
Jag kör 2 x BFG 8800GT SLI.
Rivatuner verkar bara fungera för mitt ena grafikkort. Det andra händer det inget med när jag ändrar fläkthastigheten. Vad ska jag ta mig till??

nyfiken som jag är så undrar ajg va du får i 3dmark med dubbla bfg slår du 18K

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Kontrollera snarare luftflödet i eran låda!!!

Det brukar spela lika mycket roll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
nyfiken som jag är så undrar ajg va du får i 3dmark med dubbla bfg slår du 18K

Det borde man kanske ta reda på. Fråga mig igen om en vecka så har jag nog svaret.

Permalänk
Avstängd

hehe

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Ni som har Asus, varför inte använda Asus Smartdoctor?

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Jag prövade Asus Smartdoctor nu och det funkade mycket bra måste jag säga!
tyvärr blir det ju mer ljud i lådan när fläkten går upp i varv under spel men jsg låg kring 65 grader nu när jag spelade Cod4 och inte 90 som jag gjorde förrut!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

bra att man gjorde rätt val när man satte på en vf-900cu det första man gjorde med kortet, 58 grader load, fast nu e det nog ännu mindre då en fläkt blåser in kall luft på det.
har ni råd kan jag rekomendera vf900cu, glöm inte volt regulatorerna bara

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Min fläkt varvar då upp direkt vid belastning, brukar ligga mellan 50grader idle och 60-65grader vid load.
XFX

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Min fläkt varvar då upp direkt vid belastning, brukar ligga mellan 50grader idle och 60-65grader vid load.
XFX

Utan att du behövt ställa in något?
Äger ett XFX XT o har inte kikat än