AMD på väg att delas

Permalänk
Melding Plague

AMD på väg att delas

AMD har gått med förlust de senaste kvartalen och trenden är ohållbar. Investerare vill snabbt få ändring och det har ryktas om en stor omorganisering. Nu har AMD bekräftat att man tänker dela upp sin verksamhet i minst två delar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NEJ !
Om Amd är försvunnet om ett par år, så är det här dagen / händelsen som kommer räknas som början på slutet :/

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Köp en processor för att stödja AMD.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta är något bra, men tyvärr ett nödvändigt ont så som AMDs ekonomi ser ut just nu.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag är inte insatt men behöver den här nyheten (inte förlusten) vara något dåligt? Jag tänker fortfarande bygga en AMD dator för spel sen typ 2månader från nu eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Bara att hålla tummarna nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

stödja amd .... det har jag gjort .. Två gånger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantomen
Köp en processor för att stödja AMD.

Ingen dum ide´faktiskt.
Kanske dax att bygga den där energisnåla knäpptysta HTPCn med en AMD Athlon 64 X2 4850e ?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visst är intel ´s prollar lite vassare nu, men de är inte lämpligast till allt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
NEJ !
Om Amd är försvunnet om ett par år, så är det här dagen / händelsen som kommer räknas som början på slutet :/

Tror inte det ponken, S3 lever kvar!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tror inte det ponken, S3 lever kvar!

ponken ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hur går det för AMD på företagssidan egentligen? Hur stor är marknadsandelen för den privata sektorn och hur stor är marknaden för företagssektorn? Jag menar, bara för att det inte går så bra på entusiastmarknaden behöver det väl inte gå dåligt i stort? Då borde det i alla fall gå bra på grafikkortsdelen nu i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

omg, hoppas inte AMD försvinner :S Om dom gör det kommer inte Intel ha någon motståndare och priserna kommer gå som en missil upp i rymden

Visa signatur

E6600 3,0 Ghz | Corsair 2048 mb 800 mhz | 9600GT 512 mb PhysX | 320 GB x 3 | Razer diamondback 3G | Qpad CT Large | Corsair VX450Watt | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

Permalänk

Jag behöver inte känna jättedåligt samvete. har AMD i 2/3 av mina datorer. Men som sagt hoppas det är något positivt och att tillverkningen blir mer effektiv och lönsam och att utvecklingsenheten lyckas med sina projekt

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

jag har iaf haft 2 st processorer från AMD

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
NEJ !
Om Amd är försvunnet om ett par år, så är det här dagen / händelsen som kommer räknas som början på slutet :/

Nja. OM Amd går under så var början på det när Phenom släpptes och den berömda buggen kom ut i media, som för dagen hade alldeles för lite att skriva om och därför överreagerade. Att Phenom samtidigt inte presterade lika bra som många fånar fantiserat om hjälpte inte till och satte en stämpel på Phenom som inte verkar kunna gå bort.

Det som görs nu är att försöka bryta trenden, eller möjligen de negativa effekterna, som inleddes vid den tiden och således är inte det här dagen som var början på detta eventuella slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Hur går det för AMD på företagssidan egentligen? Hur stor är marknadsandelen för den privata sektorn och hur stor är marknaden för företagssektorn? Jag menar, bara för att det inte går så bra på entusiastmarknaden behöver det väl inte gå dåligt i stort? Då borde det i alla fall gå bra på grafikkortsdelen nu i alla fall.

Det går dåligt för dom överlag. På konsumentsidan är det ju för tusan bara entusiaster som ens känner till dom. Intel är ett extremt inprentat varumärke som många direkt förknippar med "dator".

Permalänk
Medlem

Jag tror det är bra att dela upp företaget i en utvecklingsdel och en produktionsdel för att få bättre struktur i företaget.
Att andra ska sköta tillverkningen är jag däremot tveksam på om det är bra.
Vad hände med samarbetet med IBM? Det skulle väl påskynda övergången till 45 nm samt ny arkitektur. IBM utvecklade ju Cell processorn som visserligen inte är x86 men en grym General Purpose CPU. Samarbetet med IBM som är betydligt större än stora intel för att IBM vill hindra intels framfart (konspirationsteori) ser jag som något positivt.
Det har också rapporterats att AMD ska gå över fullt ut till 45 nm andra kvartalet 2009 men det ser jag som lång tid, intel har haft det nästan ett år nu.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Har för mig att ATI hade egen fabrik då jag hade en radeon 7000 serien då det stod ati som säljare o inget annat företag..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMD försvinner väl inte? Däremot kommer företaget att delas i 2 delar, en för produktion och en för utveckling av CPU?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Förstår inte det där med om att phenom skulle vara en dålig processor ?!?
sitter ju själv med en 9750 :a och den fungerar utmärkt till spel allt ja gör på datorn. visst intel:s motsvarande är vassare o så men man får ju vad man betalar för! tror iafl att intels är några hundralappar dyrare men han inga källor på detta utan spånar i det fria!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
ponken ?

"gubben".

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
"gubben".

Har du mer dryga tillmälen till mig ? Eller kan vi få fortsätta tråden utan förolämpningar ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

AMD kommer inte försvinna, i värsta fall blir de uppköpta. Hoppas att de klarar sig själva ändå, får lite dåligt samvete nu när man köpte Intel sist.. men ett ATi kort blev det iaf

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt att företag som inte är i balans styckas upp i mindre och mindre bitar, som sakta men säkert köps upp tills inget återstår.

Vi behöver Amd/Ati som motpol till Intel och Nvidia.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Märket på kortet är den tillverkaren som gör pcber och löder fast komponenterna, monterar kylare och testar korten. Ati har avtal med tillverkare som Vladi och Ivancic och som gör själva komponentera såsom minneschip, gpu och andra kretsar.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Hoppas att nåt stort företag går in och köper AMD så att dom får fortsätta ett bra tag till, annars blir jag jättedeppig

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Ganska naturlig utveckling när det gäller ett företag som går så dåligt. Aktieägarna har ganska dåligt ställt med tålamod, kortsiktighet är ledordet.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ser inte varför detta skulle vara dåligt för AMD. Verkar bara vettigt och bra. GO AMD!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Detta har ju varit känt länge och som vanligt (på detta forum) överreagerar folk på tok för mycket. Uppdelningen av företaget innebär i praktiken att företagets vinster/förluster lättare kan delas upp.

Ex: Vi har ett företag som heter "företag". Detta företag har det lite jobbigt just nu och detta bidrar till att värdet samt investeringar/uppbackning från andra håll är svagt...
Genom att på papper dela upp företaget till två mindre, "företag1" och "företag2" kan få upp värdet på huvuddelen och på så sätt få upp ett stort intresse hos investerarn och företaget blir attraktivare.

Uppdelningen av AMD är i praktiken riktigt bra. Utvecklingen är själva kärnan av AMD och således den viktiga delen, därför är det bra att säkra denna bit. Själva tillverkningen kan man ha separat och på så sätt effektivisera tillverkningen genom samarbete med företag. Om dessa företag endast är intresserade av produktion och inte utveckling av kretsar så kanske dom drar sig för ett större samarbete med AMD i sitt nuvarande utförande.

Både Nvidia och ATI/AMD utvecklar GPUer men låter andra företag bygga dem. ATI har egna fabriker där deras BBA (Built By ATI) samt test/prototypkort framställs men huvudtillverkningen sker via andra företag.

Så principen existerar redan och fungerar väldigt bra. AMD kommer inte gå under för detta utan det är bara ett sätt att effektivisera det hela och få intresset/värdet för företaget.

Jag undrar om folk är medvetna vad kostar att gå äver till en ny ledbansbredd samt ny waferstorlek (450mm wafrar är på gång). Separerar man denna bit från utvecklingen kan de olika delarna operera individuellt och fördela sina resurser dom passar bäst samtidigt som investerarn inte blir choklade och rädda pga en stor utgift (även om den i längden leder till något bra).