Permalänk
Avstängd

Uppkommande trevligheter

Släppt
Xorg 7.4 kom 23 september.
Mandriva 2009 kom 9 oktober.
Linux kernel 2.6.27 kom 9 oktober.
OpenOffice.org 3.0 kom 13 oktober.

Kommer
Ubuntu 8.10 "Intrepid Ibex" förväntas komma 30 oktober.
Fedora 10 "Cambridge" förväntas komma 28 oktober.
Debian GNU/Linux 5.0 "Lenny" förväntas komma i september.
FreeBSD 7.1 förväntas komma i oktober 2008.
FreeBSD 7.2 förväntas komma i februari 2009.
FreeBSD 8.0 förväntas komma i juni 2009.
OpenSolaris 2008.11 förväntas komma i november.
Xfce 4.6 förväntas komma 21 december.
Python 3.0 förväntas komma i oktober 2008.
OpenBSD 4.4 förväntas komma 1 november 2008.
OpenSUSE 11.1 förväntas komma 18 december.
KDE 4.2 förväntas komma 27 januari, 2009.
GNOME 2.26 förväntas komma 18 mars, 2009.

Mozilla Firefox 3.1, slutet av året.
MySQL 5.1, snart.
Linux kernel 2.6.28

Senare
Perl 6
PHP 6
MySQL 6.0

Permalänk
Medlem

Finfin lista.

Debian blir säkert lite försenat som vanligt.

Permalänk
Medlem

Debian 5.0 stable heter väl Squeeze och inte Lenny?

Permalänk
Medlem

Lenny+1 har kodnamnet Squeeze.

Permalänk
Medlem

Åhhhhhh!!!! xfce 4.6 Kan det blir bättre?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Whii, KDE 4.2 kommer på min födelsedag! ^^

Permalänk

FreeBSD 7.1 Oktober/November

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

är informationen maskinöversatt?
i sverige skriver vi datumet före månaden, exempelvis 2:a september. månader stavas med liten begynnelsebokstav. inte med en versal.
uppkommande finns det inget som heter, kommande räcker. kort och gott.

meningar påbörjas med stor bokstav!
hoppas att du tar det här på rätt sätt.

många trevligheter att vänta på! kde 4.2 ska det bli användbart först i version 4.2 åtminstone om man litar på alla spekulanter där ute. de senaste dagarna har det inte skett mycket på repositoryt, tyder det på problem eller så kanske det innebär större ändringar att invänta den närmsta tiden? mycket intressant projekt hur som helst. jag är helt övertygad om att det kommer bli en milstolpe i de framtida historieböckerna om skrivbordslinux. optimismen här är stor.

mysql 5 kommer erbjuda vissa nyheter och det utlovas bättre prestanda. kommer inte ihåg vad det var för ny funktionalitet men det var något som saknas idag, och som redan återfinnes i större rmdbs i dag.

får man fråga vad som är nytt i open office 3.0? några stora nyheter som snabbare uppstart, snabbare applikation vore ett steg i rätt riktning. en uppfräschning av det grafiska gränssnittet skulle inte heller skada känner jag.

det var fint av dig att dela med dig av listan över kommande, anmärkningsvärda nyheter. det händer mycket inom öppen källkod och det är bara positivt att utvecklingen går framåt. och framåt går det verkligen!!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

ah, fanken vad skönt. för första gången väntar jag inte på nått som blir bättre i Ubuntu utan bara väntar på vad som kommer vara bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
är informationen maskinöversatt?
i sverige skriver vi datumet före månaden, exempelvis 2:a september.

som en bekant sa till en förvirrad turist, "nej nej, vi ligger bara i en annan datumzon här. du måste ställa om klockan helt enkelt."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ser fram emot
Nya Gnome 2.23 med flikar i Nautilus samt möjligheter att direkt enkelt kunna montera iso och zip filer direkt.

Network Manager 0.7 som förhoppningsvis har stöd för att spara wepnycklar samt kunna ange vilka nätverk man vill att den ska ansluta till automatiskt. Stöd för mobilt bredband är också trevligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ser fram emot
Nya Gnome 2.23 med flikar i Nautilus samt möjligheter att direkt enkelt kunna montera iso och zip filer direkt.

Network Manager 0.7 som förhoppningsvis har stöd för att spara wepnycklar samt kunna ange vilka nätverk man vill att den ska ansluta till automatiskt. Stöd för mobilt bredband är också trevligt.

Flikskrällena funkar ua.... iso montering kraschar med ett stort brak... ver 2.23.91 just nu i Intrepid.

Har själv en bugg hos Gnome som är "seg" om detta. NM 0.7 funkar bra för de flesta.

"Call for testing":
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2008-...

"Status" just nu:
https://wiki.ubuntu.com/NetworkManager/Hardware/3G

Den stora utmaningen är användare som testar och klarar att plita ner en buggrapport.

I Sverige verkar många tro att det sitter någon någonstans och bara fixar så det funkar...!

Det måste finnas fler som klarar att hantera några paket och är med o testar !!! Uselt egentligen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
flikar i Nautilus

Jaa! Det har jag requestat av utvecklarna sen Ubuntu 5.04
Men då sa dem att det inte var möjligt. De har väl hittat ett sätt nu då

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

OpenBSD 4.4 kommer nästan garanterat 1 November

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Puppy 4.1 kommer senast 21 september.

http://www.puppylinux.com/blog/?viewCat=General

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Visst fan. Nu när vi ändå snackar om kommande grejer så kan jag ju meddela att Enlisy 08.1 kommer komma nu i september någon gång. Vi är nästan klara med det så det borde inte ta så lång tid till.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Visst fan. Nu när vi ändå snackar om kommande grejer så kan jag ju meddela att Enlisy 08.1 kommer komma nu i september någon gång. Vi är nästan klara med det så det borde inte ta så lång tid till.

oj. trodde eran dist hade mer eller mindre dött

Visa signatur
Permalänk
Medlem

xorg 7.6 / xorg server 1.6 , March 2009. DRI2 + Randr 1.3 är väl de största sakerna.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
oj. trodde eran dist hade mer eller mindre dött

Äh tyst spaam

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Mandriva 9.0 kommer Oktober den 9'de.

//

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
xorg 7.6 / xorg server 1.6 , March 2009. DRI2 + Randr 1.3 är väl de största sakerna.

Jo vem vet vad det blir....

Linus slängde ju ut DRI patchar ur 2.6.27 kerneln och det verkar rörigt.

8.4RCn som Ubuntu kör med Intrepid rullar på bra...

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=xorg_74_re...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Blir inte Lenny 4.1? eller blir den verkligen 5.0?

Känns "fel"

3.0 var ju Woody, 3.1 Sarge, 4.0 Etch och då borde ju 4.1 vara Lenny

Dom har ju aldrig gått x.0 -> x+1.0 utan dom går ju alltid minst ett steg på underversionen först.

1.0->1.1->1.2->1.3
2.0->2.1->2.2
3.0->3.1
4.0

Det förstås, trenden har ju varit då 4, 3,2 och nu kanske då 1 av varje.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Det känns som att Debian utvecklas mycket snabbt nu jämfört med hur det har varit historiskt sett, antagligen mycket tackvare Ubuntu. Så det känns inte helt otroligt att Lenny kan bli 5.0. Iofs har jag inte hängt med riktigt i vad som är nytt (mer en grafisk installer), så egentligen ska jag inte yttra mig

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Jo vem vet vad det blir....

Linus slängde ju ut DRI patchar ur 2.6.27 kerneln och det verkar rörigt.

Han valde att inte acceptera patcherna eftersom det var så sent de skickade in dem.
De skulle skickat in dem när det var "merge window", men de skickade in försent, så han accepterade inte dem för att de var stora ändringar som skulle kunna leda till ostabilitet.
En ny kärna släpps ungefär var tredje månad, så dessa DRI patchar kommer antagligen med i 2.6.28 förutsatt att de skickas in innan "merge window" stängs.

Permalänk
Medlem

oj då nyheter idag svek jag MS och gick över till ubuntu 8.04 och nu ska det tydligen komma en 8.10 enligt trådskaparen och hans länkar . kommer jag kunna upgradera till den versionen utan att behöva formatera om ? klaga inte på min kunskap om linux , gick över dit idag för ca 4 timmar sen (har testat lite innan)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
oj då nyheter idag svek jag MS och gick över till ubuntu 8.04 och nu ska det tydligen komma en 8.10 enligt trådskaparen och hans länkar . kommer jag kunna upgradera till den versionen utan att behöva formatera om ? klaga inte på min kunskap om linux , gick över dit idag för ca 4 timmar sen (har testat lite innan)

Med uppdateringshanteraren kan man uppgradera till senaste ja.
När det finns en ny version ute kommer det visas en extra knapp i fönstret som uppgraderar distributionen.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
oj då nyheter idag svek jag MS och gick över till ubuntu 8.04...

De var inte du som svek MS, det var MS som svek dig.

Proprietär mjukvara, closed-source, DRM, WGA, produkt aktivering, produkt nycklar, mjukvaru patent, vendor lock-in, drakonisk restriktiv EULA licenser, stängda fil format, anti-kompetiv affärsverksamhet, missbruk av monopol. Mutor och köpta ISO standarder. Stackade paneler med pro-Microsoft personer som utger sig för att vara neutrala tekniska rådgivare. Uppmanar partners att bli medlemmar i ISO organisationer och rösta ja i utbyte mot reklampengar, etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Finfin lista.

Debian blir säkert lite försenat som vanligt.

Yay, jag hade rätt!

Lär med allra största sannolikhet komma innan 2009 iaf.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Ubuntu får det bli. som vanligt

Permalänk
Avstängd

OpenOffice.org 3.0 släppt idag!

Permalänk
Medlem

Eller så kör man en sk "rolling distro"

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram