Permalänk

Datorn startar inte! hJälP!!

När jag kom hem från semestern och skulle sätta i kontakten till datorn(brukar ta ur kntktn pga ev. åska) och sen trycka på knappen så startar den inte! Det händer inget.
Jag öppnar "chassilocket" och ser där på moderkortet att en grön diod blinkar och har sig. Jag kolar i manualen vad det kan betyda men jag hittar ingen förklaring.

Har ni någon aning om vad som hänt och vad det kan betyda?
Några funderingar, nånn?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Grön Lampa

Hej

Jag har haft samma problem í cirka 1 månad numera. Om jag dra ut ström sladden och låter den vara ute typ över natten och sen sätter i den på morgonen för att starta upp datorn! Går den inte starta, men den gröna lampan på strömförsyningen blinkar, om jag då läter den stå och blinka i ca. 10-30 min, så slutar den och övergår till att lysa hela tiden som den skall och då kan jag starta datorn igen.

Lite små jobbigt att vänta en halv timme varje gång jag ska starta upp datorn!

Varför d e så vet jag inte ?? Skulle gärna vilja veta, så att jag kan fixa till d.

Kan d vara något batteri som ska bytas ??? sitter väll en litet runt på moderkortet ???

Tacksam för hjälp o förslag.

Permalänk

jaha

För på mig blinkar det snabbt på moderkortet.
Men du säger att det blinkar på strömförsörningen hos dig? alltså nätagget?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

okej, hmm.. jag skulle dragitt ut och satt i ström kabeln som går från nätagget till moderkortet och se om de fixar sig då, alltså i burken rent fysiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
jaha

För på mig blinkar det snabbt på moderkortet.
Men du säger att det blinkar på strömförsörningen hos dig? alltså nätagget?

Japp på baksidan av datorn (Utsidan) där nätagget sitter!

Ska testa att dra ut den strömkabeln och sätta i den igen!

Permalänk

Nu har det blivit såhär igen för mig nu när vi kom hem från en veckas semester...

Varför är det såhär och kan man göra något för att det ska gå fortare?
Nånn hittar några sidor där dom pratar om dethär problemet?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg du har? Om det är ett av sämre kvalitet så kan det vara så att det är på väg att ge upp, och det är därför den spökar som den gör.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Jag har bZerk 600W, det lyser rött om det och så finns det ett fläktreglage på baksidan. bZerk är ju rätt så okänt märke har det ju diskuterats om, men ändå kvalité.
Jag provade att koppla grön till jord och den startade! Så PSUn verkar då inte trasig kankse då iallafall. Det kanke är moderkortet som det sades för länge sedan där uppe.

Vad är det då som är fel med moderkortet? Någon som har någon gissning? Eller vad ska jag göra egentligen?
tack för all hjälp och alla svar man kan få!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX