Permalänk

Asus UL50

Det verkar inte finnas en tråd om Asus UL30's storebror Asus UL50

Specifikationer:
Core Duo SU7300 - 1.3 GHz
- 4GB internminne
- 500 GB Hårddisk
- DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM
- NVIDIA GeForce G210M
- WLAN : Bluetooth 2.0 EDR, 802.11 a/b/g/n (draft)
- Windows 7
- 15.6" Bredbild TFT

Jag har egentligen varit ute efter ett alternativ till en Macbook Pro, då jag inte vill lägga dem pengarna.
Jag gillar batteritiden och framförallt storleken. Någon som har några erfarenheter av denna som ni vill dela med er av?
Har förstått att det kan vara lite kass byggkvalite med bl a på batteriluckan?

Permalänk
Medlem

Exakt samma spec fast mindre skärm eller?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Inaktiv

några skillnader till. Storebror UL50 har inbyggd DVD brännare och numeriskt tangentbord. Finns även version med SSD disk.

Permalänk

Vart hittar du de med SSD-disk? Alla på prisjakt verkar ha mekaniska hårddiskar.

Vore även kul om någon som har köpt datorn kan komma med en kommentar, kommer nog att bli ett inköp till jul annars.

Permalänk
Medlem

David: Kommer UL80VT till sverige också eller? Isf när då?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hattricker
Vart hittar du de med SSD-disk? Alla på prisjakt verkar ha mekaniska hårddiskar.

Hallå hattricker,

är ämnet fortfarande aktuellt för din del?

Asus ul50 med 160GB ssd finns iaf här och ett vettigt test hittar du här.

För övrigt är jag sugen på den prisvärda bärburken UL50VT, alltså denna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
David: Kommer UL80VT till sverige också eller? Isf när då?

Yes, Asus.David, även jag undrar ifall http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3665&p=1 kommer till vårt avlånga land.

Permalänk

Ok, eftersom det verkar vara identiska förutom hårddisken så blir det ju bra mycket billigare att köpa en ssd-disk och sätta in själv i sådana fall.

Fortfarande ingen som har köpt den, som kan komma med en recension?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hattricker
Ok, eftersom det verkar vara identiska förutom hårddisken så blir det ju bra mycket billigare att köpa en ssd-disk och sätta in själv i sådana fall.

Det blir dryga åttahundra billigare att köpa till samma ssd i en ul50vt:

Intel x25-m 160GB g2 på inet.se kostar 4290 inkl gratis frakt för SweC-medlemmar https://www.inet.se/artikel/4301292/160gb-2-5-ssd-intel-x25-m...

Asus ul50vt går på 7860:- inkl frakt hos B-ray.se http://www.b-ray.se/?p=productsList&sWord=ul50vt

Totalt 12150:- jämfört med 12995:- inkl frakt för Asus PRO5GVS-XX012X på Megastore.se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517319

Permalänk

Är dessa två verkligen identiska?

Verkar konstigt att slänga ut två likvärdiga produkter med två olika namn.
Jag var och kände på en UX50 igår och byggkvaliten på den var katastrof över tangentbordet. Det flexade rejält och det är jag fruktansvärt allergisk mot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
Är dessa två verkligen identiska?

Verkar konstigt att slänga ut två likvärdiga produkter med två olika namn.
Jag var och kände på en UX50 igår och byggkvaliten på den var katastrof över tangentbordet. Det flexade rejält och det är jag fruktansvärt allergisk mot.

Specifikationerna mellan ul50 ssd-versionen och ul50vt är i stort sett desamma. Det som skiljer förutom hårddisken är färgen, den förra är i svart, den senare silver.

Trist att höra med tangentbordet på UX50 - jag är dock tveksam till att det är jämförbara tangentbord. Är det verklgen detsamma som på UL50-modellerna?

Ska själv åka o klämma o testa nästa vecka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Specifikationerna mellan ul50 ssd-versionen och ul50vt är i stort sett desamma. Det som skiljer är färgen, den förra är i svart, den senare silver.

Trist att höra med tangentbordet på UX50 - jag är dock tveksam till att det är jämförbara tangentbord. Är det verklgen detsamma som på UL50?

Ska själv åka o klämma o testa nästa vecka.

Jag vet inte om det är samma konstruktion på de båda. Men skillanden vet jag är att UX50 har upplyst tangentbord. Kanske är därför som det är så kass konstruktion på den.

Detta var iaf avgörande för att inte köpa den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
Jag vet inte om det är samma konstruktion på de båda. Men skillanden vet jag är att UX50 har upplyst tangentbord.

Ser inget om upplyst t-bord på ul50vt enligt http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=QqP6p1vDWwn0IIzZ under fliken "Specifikationer". Så där är en skillnad, som du påpekar.

Skulle vara MYCKEt intressant att veta vad du tycker om t-bordet på ul50vt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Ser inget om upplyst t-bord på ul50vt enligt http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=QqP6p1vDWwn0IIzZ under fliken "Specifikationer". Så där är en skillnad, som du påpekar.

Skulle vara MYCKEt intressant att veta vad du tycker om t-bordet på ul50vt.

Jag vill också känna på ul50. Men jag vet ingen butik i Göteborg som har den uppställd

Har aldrig köpt en dator på nätet utan att först okulär besiktigat maskinen. Det finns alldeles för många bärbara där ute som är dåligt konstruerade å för plastiga för ett köp av mig.

//Michael

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
Jag vill också känna på ul50. Men jag vet ingen butik i Göteborg som har den uppställd

Har aldrig köpt en dator på nätet utan att först okulär besiktigat maskinen. Det finns alldeles för många bärbara där ute som är dåligt konstruerade å för plastiga för ett köp av mig.

Har haft lite kontakt med följande affär i Gbg förut och tyckt om deras service. De har den iaf i lager. Vet dock inte ifall den finns i butik
http://www.computercare.se/

Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Har haft lite kontakt med följande affär i Gbg förut och tyckt om deras service. De har den iaf i lager. Vet dock inte ifall den finns i butik
http://www.computercare.se/

Lycka till!

Tack för infon. Men dom hade tyvärr bara utlämmning och ingen fysisk butik

//Michael

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
Tack för infon. Men dom hade tyvärr bara utlämmning och ingen fysisk butik

//Michael

kika på IT-Power, Datanova, Onoff, Siba, eller Expert...de säljer UL50 bla.

Permalänk

Asus.David: Finns UL50VT i olika färger? Jag pratade med bray.se och de har en silverfärgad bild på deras model och när jag pratade med dem så sa de att det är den enda som finns. Men kollar man på andra leverantörer så är den svart och det är den jag helst vill ha. Så, hur ligger det till?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hattricker
Asus.David: Finns UL50VT i olika färger? Jag pratade med bray.se och de har en silverfärgad bild på deras model och när jag pratade med dem så sa de att det är den enda som finns. Men kollar man på andra leverantörer så är den svart och det är den jag helst vill ha. Så, hur ligger det till?

De finns en Svart PRO5GVS-XX012X med Win7 Professional och Silver UL50VT-XX020V med Win7 Home Premium

Permalänk

Precis, men det är den med SSD-disk och över 4000 kr dyrare. Men då är det alltså så att de som visar en svart laptop när de säljer en UL50VT-XX020V visar fel bild? Det är ganska många som gör det i sådana fall...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hattricker
Precis, men det är den med SSD-disk och över 4000 kr dyrare. Men då är det alltså så att de som visar en svart laptop när de säljer en UL50VT-XX020V visar fel bild? Det är ganska många som gör det i sådana fall...

UL50VT-XX020V är Silver, tyvärr e de många butiker som hämtar bilder från någon central källa utan att dubbelkolla och då blir de ibland fel.

Permalänk

Någon som kännt på datorn ännu och kan ge lite "hands on" erfarenheter?

Vill verkligen veta om t-bordet flexar eller inte?!

Permalänk

Vill man ha en svart dator verkar Asus PRO5GAG-XX039X vara i princip likadan som UL50vt och inte så dyr som den med ssd-disk. Dock saknar den separat grafikkort och är några hundralappar dyrare! (är det dyrare att tillverka svarta datorer?...)

Det verkar förresten vara en ny vt på ingång, Asus UL50VT-XX036V, nånn som listat ut skillnaden mellan denna och den förra?

Permalänk
Medlem

Kan intyga att UL50VT verkligen är en kanonmaskin. Välbyggd och snygg, plus att man får det bästa av två världar med både låååååång batteritid och möjlighet att växla till turboläge för att vid behov få extra prestanda.
Tyvärr blev den lite för stor i måtten för min del, så jag har fått lägga ut den på Blocket trots att den bara är uppstartad och alltså helt ny. Trist att förlora pengar på en sådan onödig felbedömning, borde förstås ha kollat upp måtten bättre först.
Synd att inte 14-tummaren (UL80) finns här, den hade nog passat mig perfekt. Tycker att de här tre syskonen - UL50VT, UL80VT och UL30VT - är det smartaste som finns på marknaden för närvarande.

Permalänk

ftwhc>> Flexar det eller ger tangentobrdet med sig när man trycker på det?

Permalänk
Medlem

Var inte så "våldsam" när jag startade upp maskinen
Så snart jag konstaterat att den tyvärr var lite för stor för min del så gjorde jag en systemåterställning och packade ner den i sin låda igen där den nu står och väntar.
Men på den korta stund jag hanterade den så tyckte jag att allt verkade mycket stabilt och välbyggt.

Permalänk
Medlem

Fråga till asusdavid:

Kommer ul80 till butikerna snart? Kan inte bestämma mig mellan 13 och 15 tum...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zappox
Fråga till asusdavid:

Kommer ul80 till butikerna snart? Kan inte bestämma mig mellan 13 och 15 tum...

nej tyvärr, just nu fokuserar vi på 13" och 15"

Permalänk
Medlem

Frågor till Asus.David:

Vad är specen på UL50VT-XX020V egentligen?

Enligt många internetsajter och ASUS hemsida är UL50VT utrustad med:

•ASUS Turbo33 Technology for 33%* faster performance
•Multitasking Performance with Intel Core 2 Duo and DDR3 Memory
•Switchable Graphics for Stunning Visuals or Battery Conservation
•All-day Computing with 12-hours* Battery Life
•Stylishly Robust Brushed Aluminum Exterior

och

arbetsminne: DDR3 1066 MHz SDRAM, 2 st. SODIMM socklar för expansion upp till 4GB SDRAM

Videografik & minne: NVIDIA® GeForce® G 210M , with 512MB GDDR3 VRAM (Switchable graphics)

MEN om man scrollar längst ner på specen på ASUS hemsida över UL50VT så står det

UL50VT-XX020V:
- Intel Core 2 Duo SU7300
- Genuine Windows® 7 Home Premium 64 bit
- 15.6" (HD, Glare Type, 16:9 HD)
- NV GT210M 512M DDR2(switchable) - 4096MB DDRII 800 (2048x2)
- 500GB SATA HDD(5400 RPM)
- DVD Super Multi with DL
- WLAN 802.11bgn
- no Bag&Mouse
- Bluetooth
- 0.3M camera
- 8 cells battery
- Silver

Vilken spec stämmer? Och om det är den undre specen som stämmer, vilken beteckning har den UL50VT som har 4096 MB DDR3 1066 MHz och 512MB GDDR3?

Sen undrar jag precis som epostaxel vad skillnaden är mellan UL50VT-XX036V och UL50VT-XX020V? Hittar varken bild eller spec på UL50VT-XX036V nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
nej tyvärr, just nu fokuserar vi på 13" och 15"

Men jag vill ju ha 14" !!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dub83
Frågor till Asus.David:

Vad är specen på UL50VT-XX020V egentligen?

Enligt många internetsajter och ASUS hemsida är UL50VT utrustad med:

•ASUS Turbo33 Technology for 33%* faster performance
•Multitasking Performance with Intel Core 2 Duo and DDR3 Memory
•Switchable Graphics for Stunning Visuals or Battery Conservation
•All-day Computing with 12-hours* Battery Life
•Stylishly Robust Brushed Aluminum Exterior

och

arbetsminne: DDR3 1066 MHz SDRAM, 2 st. SODIMM socklar för expansion upp till 4GB SDRAM

Videografik & minne: NVIDIA® GeForce® G 210M , with 512MB GDDR3 VRAM (Switchable graphics)

MEN om man scrollar längst ner på specen på ASUS hemsida över UL50VT så står det

UL50VT-XX020V:
- Intel Core 2 Duo SU7300
- Genuine Windows® 7 Home Premium 64 bit
- 15.6" (HD, Glare Type, 16:9 HD)
- NV GT210M 512M DDR2(switchable) - 4096MB DDRII 800 (2048x2)
- 500GB SATA HDD(5400 RPM)
- DVD Super Multi with DL
- WLAN 802.11bgn
- no Bag&Mouse
- Bluetooth
- 0.3M camera
- 8 cells battery
- Silver

Vilken spec stämmer? Och om det är den undre specen som stämmer, vilken beteckning har den UL50VT som har 4096 MB DDR3 1066 MHz och 512MB GDDR3?

Sen undrar jag precis som epostaxel vad skillnaden är mellan UL50VT-XX036V och UL50VT-XX020V? Hittar varken bild eller spec på UL50VT-XX036V nånstans.

Det är DDR3 1066mhz Minne. Ska vara både Grafik och System minnet.