Intel SSD X-25M seg som sirap

Permalänk
Medlem

Intel SSD X-25M seg som sirap

Hej,

Tycker att min Intel SSD x-25m beter sig lite konstigt. Så fort som jag installerar ett program eller liknande så går allting annat sjuukt långsamt. Bara det jag skriver i den här rutan nu tar lång tid.

Har precis ominstallerat datorn nu och hade hoppats på att det skulle bli bättre.
När jag kör benchmarksgrejerna så har jag fått helt okej siffror, tror jag. I windows 7 egna test så får den 5,9.

Är det såhär för er andra också? Jag minns inte att det var såhär ens med min mekaniska disk.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

En ensam x-25m G2 borde få 7.8 i windows experience index. Nått är skumt med din setup.

Permalänk
Medlem

Jag har en G1, men det borde inte vara någon superskillnad vad jag vet. Visst är det lite konstigt? Svårt att säga om jag kan gå med disken till webbhallen och få den utbytt.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

problemet sitter nog i kontrollern, uppdatera drivarna och kör helst på indels inbyggda kontroller om du har intel MB.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Re: Intel SSD X-25M seg som sirap

Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Hej,

Tycker att min Intel SSD x-25m beter sig lite konstigt. Så fort som jag installerar ett program eller liknande så går allting annat sjuukt långsamt. Bara det jag skriver i den här rutan nu tar lång tid.

Har precis ominstallerat datorn nu och hade hoppats på att det skulle bli bättre.
När jag kör benchmarksgrejerna så har jag fått helt okej siffror, tror jag. I windows 7 egna test så får den 5,9.

Är det såhär för er andra också? Jag minns inte att det var såhär ens med min mekaniska disk.

Här har vi ett exakt samma fel som mig, allt känns segt man får bara 5,9 i windows 7 index.
Jag har lämnat in min ssd på felsökning och fått till svar att det ska vara så.
Så det är bara tacka och ta i mot alla som sagt " ssd is the shit" men inte för oss två.

Det spelar ingen roll om du uppdaterar firewall, trima, kör alla tweak som finns eller kör cmos reset.
Du får helt enkelt känna dig blåst på 2000kr.
Tycker det är jävligt synd att inte flera skriver att dom har problem så man vet att det inte är alltid det blir "en ny dator" allt är snabbare" mm.
Edit:"undelete" vad har du för modekort föresten?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Vilken FW nu? AHCI? Felaktig alignment (inte så troligt med W7, men man vet aldrig)? Vettiga chipsetdrivare?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat disken med senaste FW. Kör Raid och inte ACHI då jag har andra diskar i samma som speglas. Detta har jag läst inte skall vara så stor skillnad på.

Märkte nu efter ominstallationen att Superfetch är aktiverat, Windows 7 verkar alltså inte känna igen att jag har en SSD, för det ska du automatiskt bli deaktiverat. Har dock haft Superfetch och en massa andra optimeringar igång förut och det har inte hjälpt. Detta kan innebära att alignment är fel, men svårt att säga om det påverkar såå mycket?

Har uppdaterat senaste drivarna för Windows 7 för controllern och kör på Intels inbygdda som har sata2.

Märker att jag får en del shuttering också. Typ som att webbläsaren hänger upp sig i en sekund eller två ibland, går dock att röra musen som vanligt.

Om man lämnar in denna disk, vad kan de då göra för tester på den för att se att den verkligen fungerar som den ska?

Blir trött på den här skiten

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

be om en ny ersättande disk.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bad_spanker
En ensam x-25m G2 borde få 7.8 i windows experience index. Nått är skumt med din setup.

Har en X25-m G2 men har bara 7.5 i indexet
Vad kör du för setup?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Jag har uppdaterat disken med senaste FW. Kör Raid och inte ACHI då jag har andra diskar i samma som speglas. Detta har jag läst inte skall vara så stor skillnad på.

Märkte nu efter ominstallationen att Superfetch är aktiverat, Windows 7 verkar alltså inte känna igen att jag har en SSD, för det ska du automatiskt bli deaktiverat. Har dock haft Superfetch och en massa andra optimeringar igång förut och det har inte hjälpt. Detta kan innebära att alignment är fel, men svårt att säga om det påverkar såå mycket?

Har uppdaterat senaste drivarna för Windows 7 för controllern och kör på Intels inbygdda som har sata2.

Märker att jag får en del shuttering också. Typ som att webbläsaren hänger upp sig i en sekund eller två ibland, går dock att röra musen som vanligt.

Om man lämnar in denna disk, vad kan de då göra för tester på den för att se att den verkligen fungerar som den ska?

Blir trött på den här skiten

Har du läst något i vår lilla G2 FAQ här på Sweclockers? speciellt fråga 6.4.

Vad får du för prestandasiffror i AS SSD? kan du posta en screenshot?

Om din SSD har fel alignment påverkar detta prestandan otroligt mycket.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Hedersmedlem

Min X25-M G1 är också fast på 5.9 i WEI men kör jag AS SSD Bench får jag helt normala siffror, 403 poäng totalt, så häng inte upp er på WEI-poängen för den verkar bugga ibland.

Men om den segar ihop är det något fel, helt klart. Fel alignment kanske, men även om det är fel borde den prestera bättre än en mekanisk disk.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

185 poäng med X25-M G2
Det är dåligt va?

Permalänk
Medlem

Det här var vad jag fick.

Det ser lite väl lågt ut på skriv-fronten tycker jag.

Jag kör inte ACHI-mode utan kör RAID-mode. Detta ska vara bättre än IDE-mode iaf.

Och det är på en Sata2 port, intels, inte gigabytes inbyggda (en av de två första portarna).

Har moderkort Gigabyte P35-DQ6 med senaste drivisarna och fw för chipset och moderkort.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Alltså be om en ny disk när den fungerar är dumt, det är din konfig det är fel på.

sätt disken som ahci först och främst samt partionera och formatera partitionen med windows7 oavsett om du kör w7 eller ej, för att få den allignad.

så ahci samt partionera med w7.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Alltså be om en ny disk när den fungerar är dumt, det är din konfig det är fel på.

sätt disken som ahci först och främst samt partionera och formatera partitionen med windows7 oavsett om du kör w7 eller ej, för att få den allignad.

så ahci samt partionera med w7.

Jag partitionerade disken i windows7-setupen, är det samma sak?
Tog bort de partitioner som fanns på den förut, sen skapade jag en ny, samt formateradade den. sen fortsatte jag med installationen.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Alltså be om en ny disk när den fungerar är dumt, det är din konfig det är fel på.

sätt disken som ahci först och främst samt partionera och formatera partitionen med windows7 oavsett om du kör w7 eller ej, för att få den allignad.

så ahci samt partionera med w7.

Hur vet du det?
eller du gissar va?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att köra disken helt ensam och i ACHI mode. Jag fick samma dåliga resultat.

Någon som vet vad för andra faktorer som kan spela in på det här?

CPU? Minne? Moderkort?

Edit: Testade att klocka ner processorn till orginalhastighet. Hjälpte inte. Ska testa att ta disken till en polare och se hur snabb den är där borta. Får man samma hastigheter där så måste man ju kunna gå tillbaka med disken?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan iaf kika om din partition är alignad. Det gör du såhär:
Starta en kommandoprompt och kör diskpart.
Först skriver du list volume för att se vilket nummer C: har.
Sen skriver du select volume x fast byt ut x mot nummret för din C:.
Efter det skriver du detail partition och kollar vad offset ligger på, det är hur många byte in i disken partitionen börjar.
Plocka fram en miniräknare och ta offset och dela den med 4096, blir svaret ett heltal (inga decimaler) är allting ok, annars ligger din partition lite snett och förstör prestandan.

BILD!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jisses, så otroligt många problem ni har med era SSD'er, ett hundratal inlägg/vecka och inget av dessa hjälper, ständigt nya problem som genererar nya trådar och inlägg.

Snacka om omogna produkter...

Dock, vill jag tacka alla med problem att ni är pionjärer och laboratoriumråttor som testar tillverkarnas omogna struliga krånglande produkter som skall konfas, bytas FW, alignas, TRIMmas mm etc....

Den vecka det inte dyker upp varesig en ny tråd eller ett probleminlägg i någon gammal tråd - ja då är det läge för oss gamla rävar att klippa till med vårt första SSD-köp.

Frågan är när detta inträffar?

Vad tror du?

Sedan är det väl läge att vänta på SATA3.

Permalänk
Inaktiv

Dags att köra en manuell TRIM? Siffrorna du får påminner om fylld SSD och prestandaförlusten som uppstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jisses, så otroligt många problem ni har med era SSD'er, ett hundratal inlägg/vecka och inget av dessa hjälper, ständigt nya problem som genererar nya trådar och inlägg.

Snacka om omogna produkter...

Dock, vill jag tacka alla med problem att ni är pionjärer och laboratoriumråttor som testar tillverkarnas omogna struliga krånglande produkter som skall konfas, bytas FW, alignas, TRIMmas mm etc....

Den vecka det inte dyker upp varesig en ny tråd eller ett probleminlägg i någon gammal tråd - ja då är det läge för oss gamla rävar att klippa till med vårt första SSD-köp.

Frågan är när detta inträffar?

Vad tror du?

Sedan är det väl läge att vänta på SATA3.

Så farligt är det inte. Oftast behöver man inte göra nått, bara att koppla in och installera Windows på den. Det är när det blir fel som man kan behöva kolla lite grejer, men det är inte speciellt ofta sånt händer. Jämfört med antalet mekaniska diskar som bara går sönder när man minst anar det känns det som om SSD är mognare än HDD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Dags att köra en manuell TRIM? Siffrorna du får påminner om fylld SSD och prestandaförlusten som uppstår.

Går inte att köra TRIM på G1, manuell eller inte. Enda man kan göra för att få tillbaks prestanda är att köra hdderase (3.3) och tömma hela disken. Men den har firmware 8820 så den borde inte kunna bli såhär slö.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Går inte att köra TRIM på G1, manuell eller inte. Enda man kan göra för att få tillbaks prestanda är att köra hdderase (3.3) och tömma hela disken. Men den har firmware 8820 så den borde inte kunna bli såhär slö.

Stämmer, jag fick för mig trådskaparen körde en G2'a. My bad!

Permalänk

Hur kör man manuell trim på en G2a då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Du kan iaf kika om din partition är alignad. Det gör du såhär:
Starta en kommandoprompt och kör diskpart.
Först skriver du list volume för att se vilket nummer C: har.
Sen skriver du select volume x fast byt ut x mot nummret för din C:.
Efter det skriver du detail partition och kollar vad offset ligger på, det är hur många byte in i disken partitionen börjar.
Plocka fram en miniräknare och ta offset och dela den med 4096, blir svaret ett heltal (inga decimaler) är allting ok, annars ligger din partition lite snett och förstör prestandan.

BILD!
http://pici.se/pictures/DCIKLQCZY.png

Tittade och såg att jag hade exakt samma siffror som du hade. Så den är alignad.

Blir galen på det här skumma problemet nu.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Tittade och såg att jag hade exakt samma siffror som du hade. Så den är alignad.

Blir galen på det här skumma problemet nu.

Får jag bara fråga:
Har du ett Asus P5q mobo?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jisses, så otroligt många problem ni har med era SSD'er, ett hundratal inlägg/vecka och inget av dessa hjälper, ständigt nya problem som genererar nya trådar och inlägg.

Snacka om omogna produkter...

Dock, vill jag tacka alla med problem att ni är pionjärer och laboratoriumråttor som testar tillverkarnas omogna struliga krånglande produkter som skall konfas, bytas FW, alignas, TRIMmas mm etc....

Den vecka det inte dyker upp varesig en ny tråd eller ett probleminlägg i någon gammal tråd - ja då är det läge för oss gamla rävar att klippa till med vårt första SSD-köp.

Frågan är när detta inträffar?

Vad tror du?

Sedan är det väl läge att vänta på SATA3.

Nja, tycker det inte är speciellt många som har problem. Och om du ska vänta tills du inte ser någon med problem alls så lär du aldrig kunna skaffa en SSD - eller ett grafikkort, ett moderkort, en hårddisk eller vad som helst för övrigt.

För mig har min X25-M G2 funkat galant. Inget problem alls. Iofs så finns det ju lite man behöver veta för att få ut så mycket som möjligt av prestandan men så är det ju med allt.

SATA-kontrollern kan nog avgöra en hel del iofs. Jag har 2 st SATA-kontrollrar (och 1 st eSATA-kontroller) och det var stor skillnad i prestanda mellan dem. Den sämsta var Marvell 6121 som dessutom inte har nåt AHCI-läge. Som tur är presterar SATA-kontrollern i sydbryggan (AMD SB600) riktigt bra i IDE-läge och ännu bättre i AHCI-läge. Men med en hårddisk såg jag inte dessa skillnader utan det var först när jag satte i min SSD. Så upplevelsen av en SSD kan nog bero lite på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Får jag bara fråga:
Har du ett Asus P5q mobo?

Nej jag har ett Gigabyte P35-DQ6

Skrev det någonstans i diskussionen.

Ska försöka testa disken hos en polare o se om den är lika långsam där. I så fall får jag lämna tillbaka den. I annat fall måste det vara Moderkortet eller CPUn antar jag.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Det som styr prestanden utöver det du själv kan påverka genom korrekt partionering och senaste FW är kontrollern. Den har dessutom störst betydelse.
Det finns många kontrllers som in klarar av en SSD disk, de blir ofta "överbelastade" av diskarnas låga latenser och överföringshstigheter.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Du kan tyvärr inte köra trim med g1:an men kan fixa det genom att rensa disken med hdderase:

Se i den stora x25-m g2 tråden från denna post och nedåt:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=937...

Kontentan boota upp i dos kör HDDErase och se till att diskarna körs i IDE läge när det görs(ställs i bios).

Om du har gamla firmware 8610 måste du köra HDDErase 3.3 annars senase versionen (4.0?)

EDIT: du körde senaste firmware såg jag nu

EDIT igen:
Du kan kolla på punkt 3.11 i FAQ "Fråga:Hur formaterar jag en SSD från Intel?" http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Det som styr prestanden utöver det du själv kan påverka genom korrekt partionering ...

Hur genomförs denna "korrekta partitionering"?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net