Permalänk
Medlem

Help me OC q6600 on DS4 (bilder)

OKej, help me out here.

Jag har visst läst överklockningsFAQ och noobtråden och så, men tänkte ändå pröva min lycka att få mer direkta råd när det gäller att putta upp min dator i lite sjysstare nivå.

Bifogar dessa bilder på hur min otrimmade dator ser ut just nu:

(core speed [multiplier] är just nu variabel, så på skärmdumpen är det x6 och 1600mHz, men det går upp till x9 och 2400 när det behövs som ni vet)

Eftersom kombon P35-ds4 och q6600 verkar vara bland det vanligaste på detta forum dristar jag mig härmed att fråga: Hur skulle jag på enklast möjliga sätt gå tillväga för att få min dator att.

1) köra fsb/minnen i 1:1
2) köra processorn i 2800mHz eller kanske 3200mHz

Det är allt jag vill.

*Är mina temperaturer OK till att börja med? (kör med 1 tricool på lägsta utblås i chassit, noctua 120 på cpun)
*Behöver jag uppdatera BIOS? (vill helst inte! Har redan pajat en dator när jag gjort det)

Skulle ni som har samma kombo kunna hjälpa mig genom att beskriva exakt vilka inställngar jag gör i BIOS för att göra denna lätta? överklockning.
(kan jag tex köra 7 eller 8x400?)

Min dator ser ni i sign, och resten på bilderna.

Jag vore evigt tacksam!

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Skrev detta meddelandet till en användare om hur jag gjorde när jag överklockade min quad till 3.0GHz visserligen var moderkortet i fråga ett DS3 men bios och allt det där är i princip identiskt.

Iaf innan jag började själva överklockningen så stängde jag av en massa funktioner i "advanced bios features".

Dessa funktioner var följande:

C1e
Serial Port (COM)
EIST (Speedstep)
Execute Disable (No Execute Memory Protect)
Firewire (IEEE1394)
Parallell Port (LPT)
Spread Spectrum
Virtualization

Som du ser så är detta alla som fanns uppräknade i överklocknings guiden.

Sedan gick jag in i själva överklocknings fliken "MB Intelligent Twaker (M.I.T.)

OBS: innan du går in där så ska du trycka på ctrl+F1 sedan när du går in i fliken så kommer extra minnes inställningar också visas.

Iaf där så måste du först Enable "cpu host clock controll" så du kan ändra fsb och multipliern.

Mina steg var iaf:

1. Lås PCI-e bussen på 100. (jag gjorde detta först så man inte glömmer bort det)

2. Jag ändrade fsb:n till 333, multipliern lät jag vara på 9.

3. Jag ändrade minnesmultiplierna till 2 ( Minnesration blir 1:1 då)

Notera att dina minnen kommer nu köras i 667MHz (333*2) vill du att minnena ska gå i 800MHz så får du ändra minnesmultipliern till 2.40 fast då blir inte minnesration 1:1 utan 2:3.

4. Sista steget är vcore, man ska välja manual på alla volt inställningar (från början så är det auto) sen tycker jag du ska testa med original vcore från början, för det brukar de flesta Q6600 klara, blir datorn stabil så funkar det annars får du gå tillbacka in i bios och höja vcore ett eller två snäpp (ett snäpp= 0.005)

Btw Vcore avläses som "cpu voltage control" i bios.

Några andra voltinställningar ska du inte behöva göra

Detta borde funka för dig, funkar för mig iaf och jag har exakt dessa inställningarna, och som alltid överklockning sker på egen risk.

Permalänk
Medlem

Jättesjysst, tack!
Jag dock vill helst köra minnesratio 1:1 och minnena i 800mHz. Kan jag inte göra det?

alltså: fsb till 400. Multiplier på 7 eller 8?
minnesmultiplier på 2?

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Absolut. Prova dig fram vettja, om du inte tar i för kung o fosterland så lär ingenting gå sönder. Det är i särklass bästa sättet att få kläm på hur det fungerar.

Men kör FSB: 400
Multipel: 8
Minnesratio: 2

Då blir det ju 3.2 Ghz med 1:1 till minnet @ 800 Mhz.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
Jättesjysst, tack!
Jag dock vill helst köra minnesratio 1:1 och minnena i 800mHz. Kan jag inte göra det?

alltså: fsb till 400. Multiplier på 7 eller 8?
minnesmultiplier på 2?

Ja visst kan du det, det är inga problem du kan ha de inställningarna som magican skrev, det enda du behöver göra då är att ändra fsb till 400, och multipliern till 8 istället för 9, dock kanske du behöver höja vcore då men du får testa dig fram t.ex. att först sätta fsb på 385*8= 3080MHz och kolla om det är stabilt sedan kan du öka till 395*8= 3160, funkar det inte då så behöver du antagligen höja vcore och på så vis testar du dig fram.
Sedan till slut 400*8= 3200MHz

Permalänk
Medlem

Grymt. Jag behöver iofs inte ända upp till 3200,
2800 räcker.
Det kan jag väl "sätta" direkt utan att "krypa upp" till det?
Behöver jag höja vcore för det tror ni?
Alltså kan jag köra på 7x400 direkt?
Det bara låter så bra att köra 1:1 också

Sen har jag ju CL4-minnen, men det verkar i cpu-z som jag kör 5-5-5-18.
Kan jag sätta det till 4-4-4-12 samtidigt eller? Var gör jag det i så fall?

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Ja du kan sätta 7*400 direkt, 2.8Ghz behöver du inte höja vcore på, iaf har jag aldrig sett en Q6600 som inte klarar 2.8GHz på original vcore.

Ja dina är speccade för 4-4-4-12 men original så står de på 5-5-5-18, du kan ändra det i överklocknings fliken också fast tänk att på original så ligger volten till minnena på 1.8 om du kör de i 800MHz 4-4-4-12 som du planerar att köra dem i så ska du höja minnesvolten med +0.1 för med de inställningarna så kräver de 1.9 i volt, visserligen så kan det funka utan att höja volten till minnena men man vet aldrig du kan ju testa dig fram även där, då ska allt funka glöm bara inte att trycka ctrl+F1 i bios annars visas inte inställningarna för minnena.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har redan sen tidigare höjt volten till 2.1 på minnena för jag har läst att de är speccade för det - -var det onödigt?? Ska jag sätta ner till 1.9??

(det står 2.1v på klisterlappen på minnena)

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
Okej, jag har redan sen tidigare höjt volten till 2.1 på minnena för jag har läst att de är speccade för det - -var det onödigt?? Ska jag sätta ner till 1.9??

(det står 2.1v på klisterlappen på minnena)

Jupp sätt ner minnen till 1.9 det ska funka utan problem.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen annars? Bara att det blir lite onödigt varmt??

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
Vad är grejen annars? Det blir lite onödigt varmt??

Japp minnena får onödigt mkt ström så de blir väldigt varma.

Edit: Tänkte inte på att du har CL4 minnen, och dessa ska ha 2.1 volt vid 800MHz 4-4-4-12.

Jag tänkte på CL5 minnen när jag skrev att du ska ha 1.9 volt.

Slutsats: alltså du ska ha 2.1 volt på minnen när de körs i 800MHz 4-4-4-12.

Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen inte stänga av firewire, speedstep etc. för den klocken heller.

Kryp uppåt sakta så vet du när det tar emot och vcore behöver ökas något. 400x8 kan jag köra med stock vcore. För högre behövs dock något mer, men det skiljer ju från processor till processor.

Se till att ha senaste chipsetdrivers så du slipper stabilitetsproblem pga det. Mina temperaturläsningar i speedfan stämde inte särskilt bra. Coretemp och everest verkar betydligt mer tillförlitliga.

Försök hålla dig under 60 C full load på kärnorna, upp till 70 går väl, men verkligen inte mer.

Lycka till

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Du behöver verkligen inte stänga av firewire, speedstep etc. för den klocken heller.

Kryp uppåt sakta så vet du när det tar emot och vcore behöver ökas något. 400x8 kan jag köra med stock vcore. För högre behövs dock något mer, men det skiljer ju från processor till processor.

Se till att ha senaste chipsetdrivers så du slipper stabilitetsproblem pga det. Mina temperaturläsningar i speedfan stämde inte särskilt bra. Coretemp och everest verkar betydligt mer tillförlitliga.

Försök hålla dig under 60 C full load på kärnorna, upp till 70 går väl, men verkligen inte mer.

Lycka till

Okej, tack för info! Sjysst!
Kan du skriva exakt vad (om något) jag ska stänga av då?

Kör du alltså 3200mHz på original vCore? coolt.

Chipsetdrivers tror jag är senaste, så det borde funka.
Speedfan verkar visa samma temp som står i BIOS.....

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

RealMadrid (eller någon annan), vart hittar jag Spread spectrum? Hittar den inte...
Jag har ett Gigabyte DS4.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

En nybörjarfråga:

Vad blir det för skillnad om man kör med realmadrid minnes setup vs magican? Om dom är 800mhz org varför skall man sänkadå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malici0us
RealMadrid (eller någon annan), vart hittar jag Spread spectrum? Hittar den inte...
Jag har ett Gigabyte DS4.

Det ska finnas under advanced bios features.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZonYx
Vad blir det för skillnad om man kör med realmadrid minnes setup vs magican?

Om du menar hur snabb datorn blir så är det ingen stor skillnad tror inte ens du kommer att märka av nån skillnad faktiskt, kanske du får några poäng mer i 3dmark med processorn i 3.2GHz fast å andra sidan så blir moderkortet mer pressat med en fsb på 400.

Permalänk
Medlem

realmadrid:

1:Okej! Med tanke på minnena där då? Varför skall man sänka till 667 när dom är på 800mhz org?

2:Körde din setup rakt av på min burk: Q6600, x38-dq6, corsair XMS2 2x2048 800mhz, 2x ati 3870 (850/1281).

Innan cpu klockningen så fick jag 13573 på 3dmark.
Efter 16165 poäng.

Är det normalt för min burk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZonYx
realmadrid:

1:Okej! Med tanke på minnena där då? Varför skall man sänka till 667 när dom är på 800mhz org?

2:Körde din setup rakt av på min burk: Q6600, x38-dq6, corsair XMS2 2x2048 800mhz, 2x ati 3870 (850/1281).

Innan cpu klockningen så fick jag 13573 på 3dmark.
Efter 16165 poäng.

Är det normalt för min burk?

1. Jo med min setup så är fsb:n på 333, vill man sen att minnena ska köras i ration 1:1 så måste man sätta minnesmultipliern på 2, då blir det 333*2= 666=667.

Du kan gärna ha minnena på 800MHz fast då får du höja minnesmultipliern till 2.40, 333*2.40= 800 fast då blir inte ration 1:1 utan 2:3, du kan ju göra som du vill där egentligen det är inga stora prestanda skillnader.

2. Ja det blev ju en rätt bra höjning skulle tro att det är rätt vanligt för ditt system dock är jag inte så säker på 3dmark men efter testet så står det ju vad folk som har liknande setup som din har fått för poäng så du kan ju kolla där.

Permalänk
Medlem

Okej, förstår bara inte hur det kan bli 1:1. Om jag nu "höjer" till 2.40*333, behöver jag ändra något annat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Det ska finnas under advanced bios features.

Hmm..ok. Skumt. Hittar ingen inställning som heter så under Advanced bios features. Kan den ev. ha något annat namn av någon underlig anledning?

Sen så undrar jag om det kan vara skadligt för datorn om Spread Spectrum är aktiverat när datorn är klockad?

Tack!

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk

Nej kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt, det funkar ju för dig nu enligt din sign så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Nej kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt, det funkar ju för dig nu enligt din sign så det ska inte vara några problem.

Ok, tack. Jo, det funkar bra och den är hur stabil som helst..
Tänkte bara höra för att vara helt säker.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Manhog, hur går/gick det för dig? Sitter med likadana grejor som du och vill gärna pressa blåsan lite extra, men är osäker på vissa inställningar. Kör du i 2.8 nu, och i så fall med vilka inställningar?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk
Medlem

hej tänkte fråga en sak ni som har klockat era q6600 till över 2.7ghz++ låter inte eran burk mer ?? kylningen blir ju värre osv ja klockade min till 2.9ghz så lät den mycke + att värmen utvecklades mer..

sitter mä en 8800gts 512 oxo så värme blir de..

va har ni gjort för att minska på värmen o ljudet ??
va har ni för fläktar e dem helt tysta o jobbar as bra ??

några bra tips på fläktar osv tack....

så ja kan klocka min till 3.2ghz++

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Skrev detta meddelandet till en användare om hur jag gjorde när jag överklockade min quad till 3.0GHz visserligen var moderkortet i fråga ett DS3 men bios och allt det där är i princip identiskt.

Iaf innan jag började själva överklockningen så stängde jag av en massa funktioner i "advanced bios features".

Dessa funktioner var följande:

C1e
Serial Port (COM)
EIST (Speedstep)
Execute Disable (No Execute Memory Protect)
Firewire (IEEE1394)
Parallell Port (LPT)
Spread Spectrum
Virtualization

Som du ser så är detta alla som fanns uppräknade i överklocknings guiden.

Sedan gick jag in i själva överklocknings fliken "MB Intelligent Twaker (M.I.T.)

OBS: innan du går in där så ska du trycka på ctrl+F1 sedan när du går in i fliken så kommer extra minnes inställningar också visas.

Iaf där så måste du först Enable "cpu host clock controll" så du kan ändra fsb och multipliern.

Mina steg var iaf:

1. Lås PCI-e bussen på 100. (jag gjorde detta först så man inte glömmer bort det)

2. Jag ändrade fsb:n till 333, multipliern lät jag vara på 9.

3. Jag ändrade minnesmultiplierna till 2 ( Minnesration blir 1:1 då)

Notera att dina minnen kommer nu köras i 667MHz (333*2) vill du att minnena ska gå i 800MHz så får du ändra minnesmultipliern till 2.40 fast då blir inte minnesration 1:1 utan 2:3.

4. Sista steget är vcore, man ska välja manual på alla volt inställningar (från början så är det auto) sen tycker jag du ska testa med original vcore från början, för det brukar de flesta Q6600 klara, blir datorn stabil så funkar det annars får du gå tillbacka in i bios och höja vcore ett eller två snäpp (ett snäpp= 0.005)

Btw Vcore avläses som "cpu voltage control" i bios.

Några andra voltinställningar ska du inte behöva göra

Detta borde funka för dig, funkar för mig iaf och jag har exakt dessa inställningarna, och som alltid överklockning sker på egen risk.

Hej! Jag har lagt in dessa inställningar i bios. Men efter ett tag, efter omstart? så ställer moderkortet in originalinställningarna igen.
Min setup:

Gigabyte GA-X38-DQ6
Q6600 G0
Corsair 620W
2 x 3870
Corsair 2+2GB
Samsung F1 2*320GB + WD GC 1TB

Den går stabilt som faen. Men den verkar inte vilje behålla inställningarna. Varför?

Permalänk
Avstängd

Varför engelska? Inget fel med det, men underligt...=0/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carpediembaby
Hej! Jag har lagt in dessa inställningar i bios. Men efter ett tag, efter omstart? så ställer moderkortet in originalinställningarna igen.
Min setup:

Gigabyte GA-X38-DQ6
Q6600 G0
Corsair 620W
2 x 3870
Corsair 2+2GB
Samsung F1 2*320GB + WD GC 1TB

Den går stabilt som faen. Men den verkar inte vilje behålla inställningarna. Varför?

Någon måste vete varför den återställer sig? Öka volten?