Inget samband mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld

Permalänk
Melding Plague

Inget samband mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld

Orsakar våldsamma datorspel aggression och våldsamt beteende? Statens medieråd har gått igenom forskningen inom området och menar att bevisen saknas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något vettigt i alla fall!

Men verkligen: Goddag yxskaft.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Varför ger dom sig aldrig ?

Spel påverkar inte en normal människa!

Permalänk

Neeej, jag råkade rösta ja. Kan man rösta om D:

Permalänk
Medlem

Bra, men man får väl se hur länge det dröjer innan nästa chockattackpanikartikel a'la' Aftonblotet skits ut i tryck, som påstår det motsatta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att det kan öka våldsamheten hos någon åttaåring som redan har tydliga våldstendenser. Dock tror jag att det är mer kopplat till spel som GTA där man kan sparka på människor som ligger ner osv.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kul att dem gåt igenom 10 års artiklar etc för att komma fram till det här. Dem kunde ringt mig så kunde jag sagt det till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Skulle kunna tänka mig att det kan öka våldsamheten hos någon åttaåring som redan har tydliga våldstendenser.

Eller så får denna lilla åttaåring ut sin aggression genom att göra illa folk i datorspel istället för att göra det IRL.

Permalänk

Jag tror att våldsamma spel kan göra våldsamma människor våldsammare. Däremot så tror jag inte på någon direkt verkan på den stora massan. Själv började jag min karriär vid 6 års ålder med Quake.

Permalänk

Hoppas man slipper detta snack om att våldsspel gör folk aggresiva framöver !

Permalänk
Medlem

Ser ut som att de flesta på Sweclockers är eniga

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Det kan möjligtvis öka ens aggressivitet en smula, men inte blir man våldsam av ett spel.

Permalänk
Medlem

Det är ju klart man blir våldsam när man dör hela tiden Men om man har en bra runda så blir allt mycket bättre

Permalänk
Medlem

Vill inte säga att det gör någon våldsamman men kanske mer passiv eller oförändrad inför våld.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Spel skapar inte våld. Lagg gör det.

Permalänk
Medlem

Våldsamma folk kan få ut sina aggresioner genom spel, samma som att folk som har vart med i kriget och drabbas av PTSD (Posttraumatiskt stressyndrom) har faktiskt blivigt botad med hjälp av spel som battlefield. Coolt tycker jag, så påverkad blir man men jag tror inte det har en negativ effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Ser ut som att de flesta på Sweclockers är eniga

Partiska? Näää...

Permalänk

"Brb ska ut med min apache helikopter och döda några"

Faast så är det inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Det kan möjligtvis öka ens aggressivitet en smula, men inte blir man våldsam av ett spel.

detta gäller ju dock mer när man blir förbannad för man blir ägd

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Vilket slöseri med statliga medel. Kan ju satsa pengar på något som faktiskt bör undersökas, som EU's larviga förbud mot GMO.

Permalänk
Medlem

TJENA SVT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Eller så får denna lilla åttaåring ut sin aggression genom att göra illa folk i datorspel istället för att göra det IRL.

Tror att det blir mer så när man börjar komma upp i 13års åldern.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Visst lackar man till i spelet ibland och bankar till bordet men fan går jag inte ut och spöar skiten ur första möjliga.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Gerard Jones "Killing Monsters" är en bra bok om spelvåld om nån är intresserad

Permalänk
Hjälpsam

Största faran bland labila människor som jag ser det är identitetsbrist.

Vanligt vid identitetsbrist är att man söker någon annans identitet eller en stark grupptillhörighet. Här kommer ofta våldsamma gäng eller nynazister in, men även de som tar sina identiteter från fiktiva personligheter från tex spel böcker eller film.

Problemet med de allra flesta spel och filmrelaterade våldsdåd som det skrivs om (tex barnen som lekte GTA och stampade ihjäl ett syskon och andra skräckexempel) är en person som antagligen utan hjälp eller vård hade fastnat i någon annan destruktivt mellan gängmedlem eller stalker.

Detta är min högst oprofessionella åsikt baserat på de undersökningar man läst samt lite sunt bondeförnuft.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Iprenen:

Spel skapar inte våld. Lagg gör det.

Haha! Klockrent!

Men verkligen, NO SHIT SHERLOCK

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Datorspel gör mäniskor mer våldsamma..

"Bevisen": Alla sönderslagna tangentbord!

Edit: VET DU VAD DITT BARN GÖR MED SITT TANGENTBORD JUST NU?

Permalänk
Medlem

Då är det bara att försöka övertala alla moralkärringar i världen om detta, även FOX news...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iprenen:

Spel skapar inte våld. Lagg gör det.

haha true!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Insåg detta många år sedan. Sen är våldsamma spel bra (enligt egen erfarenhet) som sätt att ta ut ilska, och hantera sin depression...