Asrock beskriver tekniken bakom spillskyddade moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock beskriver tekniken bakom spillskyddade moderkort

Kommande moderkort från Asrock ska vara motståndskraftiga mot fukt, damm, korrosion och höga temperaturer. Detta tack vare en beläggning av polysiloxan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas fler kommer med liknade, och för grafikort ;/

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag tror vi alla vill se redaktionen testa detta mobot med en burk läskeblask under drift, alt en "läckande" vattenkylning

Måste säga dock att jag sett fram emot ett läckagesäkert mobo ett tag nu i och med att man vattenkyler. Nu saknas bara grafikkort också sen är allt finfint.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tror detta är bäst för folk som bor i områden med väldigt hög luftfuktighet, fast man tackar ju inte nej till säkrare moderkort. Hoppas de inte har någon patent på detta eller liknande, så att det kanske kan börja implementeras på andra delar i datorn också.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd

Helt onödigt.
Vem fan spiller något på sitt moderkort?
Och gör man det får man fan skylla sig själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Helt onödigt.
Vem fan spiller något på sitt moderkort?
Och gör man det får man fan skylla sig själv!

Trångsynta nay sayer. Om man vänder på det då, varför inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Helt onödigt.
Vem fan spiller något på sitt moderkort?
Och gör man det får man fan skylla sig själv!

Tror inte man säger så om vattenkylningen helt plötsligt börjar läcka.

Permalänk
Medlem

Silikon... då blir det väl än trevligare att klämma på korten.

Allvarligt så vet jag inte riktigt vad som ska klara sig? Vattenkylning kan ju så klart läcka i vid fästena men annars är det ju grafik o processor som stryker med. Men visst det är ju trevligt när utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Tror inte man säger så om vattenkylningen helt plötsligt börjar läcka.

Använder man inte batterivatten får man skylla sig själv

OnT: Låter som en merkostnad för en eventualitet som kanske händer en gång på hundratusen eller så.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder man inte batterivatten får man skylla sig själv

OnT: Låter som en merkostnad för en eventualitet som kanske händer en gång på hundratusen eller så.

Skrivet av sgtspiff:

Silikon... då blir det väl än trevligare att klämma på korten.

Allvarligt så vet jag inte riktigt vad som ska klara sig? Vattenkylning kan ju så klart läcka i vid fästena men annars är det ju grafik o processor som stryker med. Men visst det är ju trevligt när utvecklingen går framåt.

Skrivet av FribBe:

Tror inte man säger så om vattenkylningen helt plötsligt börjar läcka.

Som sagt vid 1:20:50 är detta mer praktiskt vid kvävekylning

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder man inte batterivatten får man skylla sig själv

Det kommer också leda ström så snart som det blivit förorenat av skit i radiatorerna och jonerna som koppar etc avger.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

LAN approved när någon är lustig och skakar om Jolt colan innan han ger det till sin kompis som sitter med öppet chassis och spelar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder man inte batterivatten får man skylla sig själv

OnT: Låter som en merkostnad för en eventualitet som kanske händer en gång på hundratusen eller så.

Säg det till slutna system som dör och tar med sig datorn, de har väll ingen tapp så man kan tömma och fylla eget?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ojoj vad dom kommer få gnäll om ungar som med flit hällt i ett glas coca cola i cpu sockeln samt alla pci slots kontaktytorna etc..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kul grejj. Det har hänt att jag har plockat med något kretskort till jobbet för att lacka det T.ex. 2.5" hårddiskar som jag sliter å slänger mycket med. Visserligen inte siliconlack utan en polyuretan- och polyakrylatbaserad UV-härdande det fungerar riktigt bra, bättre på det mesta jämfört med siliconlack.
Lite lustigt att de har valt en lack med siliconbas, när det finns vettigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det kommer också leda ström så snart som det blivit förorenat av skit i radiatorerna och jonerna som koppar etc avger.

Har försökt att mäta resistansen på kylvattnet i mitt numera två år gamla kretslopp och fick ett värde på runt 20M Ohm, så innan någon presenterar någon form av fakta i stället för antaganden finns det ingen andelning för mig revidera min uppfattning. Jag tror inte att eventuell förorening är tillräckligt för att ge tillräckliga ledaregenskaper som kan orsaka skador.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Säg det till slutna system som dör och tar med sig datorn, de har väll ingen tapp så man kan tömma och fylla eget?

Slutna system.. vad är det? Kan man äta det? Låter som något amatörer befattar sig med och inte entusiaster

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder man inte batterivatten får man skylla sig själv

OnT: Låter som en merkostnad för en eventualitet som kanske händer en gång på hundratusen eller så.

Och du tror att batterivatten är ett säkert kort mot kortslutningar ?

Börjar destillerat vatten läcka så kommer det i kontakt med joner/salter/smuts och då leder det!!
Visst det minimerar risken för kortslutning.

Men det är absolut inte ett säkert kort, som man kan få för sig av din post.
Typ: Använd batterivatten så är det helt ok om vattenkylningen blir en sprinkler, det händer inte ett skit, bara att torka av

Men så är inte fallet. Dest Vatten kan minimerar risken för kortslutning, inte mer.

Skall man skylla sig själv i detta läget, så är det för man inte har förberetts sig noga, inte gjort ett bra jobb med anslutningar/packningar, inte bombat lådan med papper för första testen. Har man bara gjort det och det går fel, så är det bara ett "fabriksfel" på sakerna som kan gå fel, och då kan man knappast skylla sig själv, för sånt händer.

Själv ser jag gärna att fler tar efter spillsäkra kort, varför inte. Så långe det inte kapar för mycket av utgångspriset, så ser jag inga nackdelar.

Man har ju läst både det ena och det andra på forumet, typ: Min son/dotter vattnade min låda, katten kissade på chassit, jag välte en Coca, det kom in en stor elefant och megapissade på mit torn. Ja du fattar
Ser inga som helst nackdelar med detta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Helt onödigt.
Vem fan spiller något på sitt moderkort?
Och gör man det får man fan skylla sig själv!

1. Man klantar sig.
2. Vattenkylningen läcker.
3. Nån dryg jävel häller läsk i topfläkten.

Det är ungefär som att säga "varför ha säkerhetsbälte? Jag krockar aldrig!". Ibland har man otur och då vill man inte att allt går åt helvete.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Det kommer också leda ström så snart som det blivit förorenat av skit i radiatorerna och jonerna som koppar etc avger.

Men det är microskopiskt....just vid processorn är ju spänningen typ 1,0-1,5v ? Så det är ju helt omöjligt att Strömmen skulle välja att gå genom vatten....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

3. Nån dryg jävel häller läsk i topfläkten.

Hade någon hällt läsk i min dator hade den jäveln åkt på fan, spelar ingen roll hur stor personen i fråga är.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Men det är microskopiskt....just vid processorn är ju spänningen typ 1,0-1,5v ? Så det är ju helt omöjligt att Strömmen skulle välja att gå genom vatten....

Varför skulle det inte vilja gå genom vatten p.g.a. 1-1.5V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är absolut inte ett säkert kort, som man kan få för sig av din post.
Typ: Använd batterivatten så är det helt ok om vattenkylningen blir en sprinkler, det händer inte ett skit, bara att torka av

Men så är inte fallet. Dest Vatten kan minimerar risken för kortslutning, inte mer.

Har man stått i en serverhall där sprinklern fått fnatt och sprutar ut vatten så att allt i princip dryper av vatten utan att gå sönder så är jag fortsatt skeptisk och därför inte intresserad av meningslös argumentation. Vill någon försöka brännan sitt moderkort för att överbevisa mig och lyckas så är jag däremot benägen att ändra uppfattning. Vem är först ut?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hade någon hällt läsk i min dator hade den jäveln åkt på fan, spelar ingen roll hur stor personen i fråga är.

Ja, det är lätt att vara stor i munnen på ett forum!

En helt annan sak i det verkliga livet

Jag lovar, hade du träffat en riktig psykotisk och farlig person som hade hällt "whatever" i din dator, så hade du önskat att du hade varit någon annanstans!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hade någon hällt läsk i min dator hade den jäveln åkt på fan, spelar ingen roll hur stor personen i fråga är.

Vet inte hur gammal du är men skulle du slå din mamma om hon hade hällt läsk i datorn?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Vet inte hur gammal du är men skulle du slå din mamma om hon hade hällt läsk i datorn?

Du.
Min mamma är snäll.
Vet inte var och hur du växt upp, men hos oss så går man inte och förstör varandras saker.
Jag går till exempel inte och slår sönder hennes dator.

Du kan notera att jag är 17 också, eftersom att du undrade, och går andra året på Tekniska linjen.

Edit:

Skrivet av skog1s:

Ja, det är lätt att vara stor i munnen på ett forum!

En helt annan sak i det verkliga livet

Jag lovar, hade du träffat en riktig psykotisk och farlig person som hade hällt "whatever" i din dator, så hade du önskat att du hade varit någon annanstans!

Ja, förvisso, men nu talade jag ur min egen synpunkt och snarare om någon hällt läsk i min dator på ett LAN.
Umgås inte heller med psykopater.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du.
Min mamma är snäll.
Vet inte var och hur du växt upp, men hos oss så går man inte och förstör varandras saker.
Jag går till exempel inte och slår sönder hennes dator.

Du kan notera att jag är 17 också, eftersom att du undrade, och går andra året på Tekniska linjen.

Jag tänkte mer åt en olyckshändelse. Man går ju inte och spiller med flit.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag tänkte mer åt en olyckshändelse. Man går ju inte och spiller med flit.

Ja, men då är det en annan sak.
Spilla och Hälla är två olika saker.
Hursomhelst hade personen i fråga fått köpa nytt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja, det är lätt att vara stor i munnen på ett forum!

En helt annan sak i det verkliga livet

Jag lovar, hade du träffat en riktig psykotisk och farlig person som hade hällt "whatever" i din dator, så hade du önskat att du hade varit någon annanstans!

Tröttsamt är det vad det är... Samma med alla dessa weekend warriors på sta'n som tror dom är oövervinnerliga. Saken är bara den att vikter inte slår tillbaka.

Inte riktigt relevant men rolig ändå: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/boxning/article16398887...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Har för mig om att någon här på Sweclockers hade pissat i sin dator på fyllan för väldigt många år sedan.

Av egen erfarenhet är det nästan alltid grafikkortet man spiller på om vattenkylningen börjar läcka.