CompuCorp Model 905, vad är detta?

Permalänk
Medlem

CompuCorp Model 905, vad är detta?

Fått fatt på lite skrot, bl a ovanstående modell. Något är defekt i den, bildskärmen flimmrar bara monokromt (orange/svart). Även strömmatande skärmkontakt. Terminalkoppling på tangentbordet med RJ11 verkar det som.

Någon som vet var det är för burk eller hur den använts? Hittar knappt ngt på google.

Bilder:

Dold text
Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Intressant Cherry-tangentbord som jag inte sett förut. Tangenterna liknar deras andra, men typsnittet ser något annorlunda ut mot vad man är van vid. Kul att de tangenter som skiljer svensk layout från engelsk har en något annorlunda färg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Efter lite gogglande hittade jag följande ledtrådar:

Compucorp tillverkade dedikerade ordbehandlare från slutet på 70-talet tills företaget gick i konkurs 1984/1985. Serierna 600 och 700 introducerades 1979 respektive 1982. Om man antar att 900 serien kom efter 600 och 700 är alltså datorn från tiden 1982-1984.
Till 600 och 700 serierna fanns CP/M tillgängligt som operativsystem (600 serien hade från början ett eget OS men CP/M fanns senare tillgängligt).
Compucorps hårdvaruplattform verkar ha varit baserad helt på processorn Z80.
Scandia Metric monterade och sålde den svenska versionen av 655 under namnet Metric-85. 655 utvecklades delvis i ett sammarbete mellan Compucorp och Scandia Metric som också var delägare i Compucorp. Carl Lamm System köpte senare Scandia Metrics datorverksamhet.

Ska man då gissa vad model 905 är för något så kan svaret bli:
Dedikerad ordbehandlare alternativt persondator.
CP/M som operativsystem.
Z80 som CPU.
Introducerad någon gång 1982-1984.
Tillverkad av Compucorp men distribuerad i Sverige av Carl Lamm System.

Några bilder för tangentbordofiler:

Metric-85

Model 775

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Som med det mesta lite äldre elektronik säger jag: kola elektrolyterna, de slits med tiden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Metric-85 hittade jag i en gammal bok jag har. "Ett ordbehandlingssystem som är populärt i skandinavien".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ja det är sant vissa tangenter är lite mörkare!

Xellofan, tack för grävningen! Skall se om jag kan få igång dem, uppdaterar ytterligare då.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!