Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nya hörlurar / förstärkare. Tips?

Hej alla.
Söker lite köpråd nu när det är dags att uppgradera sig inom ljud.

Min ljudstation just nu:

Förstärkare: ASUS Xonar STX ljudkort (PCI till PC)
Hörlurar: Sennheiser HD 598
Högtalare: Yamaha HS80 + Yamaha HS10w sub

Jag lyssnar på mycket musik, jämt i princip. Mina Sennheiser just nu ger ifrån sig ett väldigt bra ljud, men dem är inte så väldigt kraftfulla i de lägre regionerna, jag vill ha mer bas helt enkelt. Detta kan ha med mitt ljudkort att göra också, men tvivlar starkt på det då detta är ett bra påkostat ljudkort. Jag lyssnar väldigt mycket på låtar med konstant beat och där basen är 50% av låten i sig. Länkar lite låtar jag gillar för att ni ska få en uppfattning om vad jag lyssnar på. Mina nästa hörlurar måste kunna prestera bra för bas-tunga låtar, men också ha ett bra allaround ljud.

Har egentligen inget budgetstopp, men lägger gärna inte mer än 2-3000 kronor just nu på ett par hörlurar då jag ska spendera en massa pengar på en ny förstärkare också (tipsa gärna om såna med, för några schssta tusenlappar)

krav på hörlurar: overear, bra i de lägre regionerna till tung basmusik, sitta skönt.

Musik: (Techno, trap, minimal, drum&bass, trance, dub, hiphop osv)
Hannah Wants - Over
TEED - Garden (Calibre Remix)
Zeds Dead - Undah Yuh Skirt
Proxy - Shut Up! (Johan Roman remix)
Extrawelt - Soopertrack
How To Dress Well - Cold Nites
New Look - Numbers

peace

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ljudkortet i sig är riktigt bra, och klarar av att driva dom flesta lurarna utan problem.

HD650 är ju ett bra alternativ, vill du ha mer bas så finns ju slutna lurar, typ Beyerdynamic.

Drar en skamlös plugg, har ett par V-Moda m-100 till salu, som är drömmen för basälskare.
http://www.innerfidelity.com/content/bassheads-delight-v-moda...

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Ljudkortet i sig är riktigt bra, och klarar av att driva dom flesta lurarna utan problem.

HD650 är ju ett bra alternativ, vill du ha mer bas så finns ju slutna lurar, typ Beyerdynamic.

Drar en skamlös plugg, har ett par V-Moda m-100 till salu, som är drömmen för basälskare.
http://www.innerfidelity.com/content/bassheads-delight-v-moda...

Jo, det ljudkortet jag har ska ju vara tillräckligt för ett par lurar i min prisklass, så misstänker att det helt enkelt är lurarna jag ska fokusera på.
Har kikat lite på dem lurarna innan och visst dem ser bra ut, ska kika närmare. Tyvärr kan jag inte köpa dina då jag är otroligt petig med att min elektronik är clean out of the factory. tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Jo, det ljudkortet jag har ska ju vara tillräckligt för ett par lurar i min prisklass, så misstänker att det helt enkelt är lurarna jag ska fokusera på.
Har kikat lite på dem lurarna innan och visst dem ser bra ut, ska kika närmare. Tyvärr kan jag inte köpa dina då jag är otroligt petig med att min elektronik är clean out of the factory. tack för tipset!

Du missar definitivt något om du inte skaffar en hörlursförstärkare. Se min sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Du missar definitivt något om du inte skaffar en hörlursförstärkare. Se min sig

Om du läser mitt första inlägg igen så ser du klart och tydligen att jag äger en väldigt bra hörlursförstärkare vid namn Asus Xonar STX. Det är ett ljudkort till datorer med inbyggd hörlursförstärkare.

edit: länk: http://www.asus.se/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_Essence_STX/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okey jag har suttit i många timmar nu och letat hörlurar, och efter mycket forksande så hittar jag dessa 2 lurar i min prisklass som verkar vara intressanta. Passar utmärkt för min musik också.

V-Moda M-100
Ultrasone PRO 900

någon som testat dessa/äger dem som kan berätta mer om dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Om du läser mitt första inlägg igen så ser du klart och tydligen att jag äger en väldigt bra hörlursförstärkare vid namn Asus Xonar STX. Det är ett ljudkort till datorer med inbyggd hörlursförstärkare.

edit: länk: http://www.asus.se/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_Essence_STX/

Ett tips ifall vill ha hjälp är att inte vara otrevlig mot de som ställer upp för dig.
Tror han mycket väl vet om vad du har för ljudkort, men menar att du vinner på att ha en dedikerad hörlursförstärkare.

Har själv ägt ett STX för något år sedan och drivit hörlurar från 1kkr till 20kkr. Det är helt okey och mycket för pengarna (förförallt smidigt), men kan ändå inte jämföra sig med mot en dedikerad fristående hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Ett tips ifall vill ha hjälp är att inte vara otrevlig mot de som ställer upp för dig.
Tror han mycket väl vet om vad du har för ljudkort, men menar att du vinner på att ha en dedikerad hörlursförstärkare.

Har själv ägt ett STX för något år sedan och drivit hörlurar från 1kkr till 20kkr. Det är helt okey och mycket för pengarna (förförallt smidigt), men kan ändå inte jämföra sig med mot en dedikerad fristående hörlursförstärkare.

Misstänkte att han menade så också, ville bara göra klart att jag äger en hörlursamp
Det är klart! Jag har i alla fall beställt ett par "V-Moda CrossFade M-100" nu. Ska kika närmare på en "riktig" förstärkare nu också!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kör själv ett par Grado SR80i och är helnöjd, kanske spana på deras dyrare modeller?

Inget man visar sig med utomhus dock.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Ett tips ifall vill ha hjälp är att inte vara otrevlig mot de som ställer upp för dig.
Tror han mycket väl vet om vad du har för ljudkort, men menar att du vinner på att ha en dedikerad hörlursförstärkare.

Har själv ägt ett STX för något år sedan och drivit hörlurar från 1kkr till 20kkr. Det är helt okey och mycket för pengarna (förförallt smidigt), men kan ändå inte jämföra sig med mot en dedikerad fristående hörlursförstärkare.

Vad vinner han? Folk tror att det är något magiskt med el. Ren ström och låg snr är det enda som behövs.

Folk bör göra mer blindtester, då kanske folk hade haft pengar att skänka till rädda barnen eller liknande...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Ett tips ifall vill ha hjälp är att inte vara otrevlig mot de som ställer upp för dig.
Tror han mycket väl vet om vad du har för ljudkort, men menar att du vinner på att ha en dedikerad hörlursförstärkare.

Har själv ägt ett STX för något år sedan och drivit hörlurar från 1kkr till 20kkr. Det är helt okey och mycket för pengarna (förförallt smidigt), men kan ändå inte jämföra sig med mot en dedikerad fristående hörlursförstärkare.

Jag äger ett STX och en O2 och vill påstå på att eventuella skillnader är obefintliga. Det händer inget magiskt med en förstärkare bara för att den är "fristående".

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag äger ett STX och en O2 och vill påstå på att eventuella skillnader är obefintliga. Det händer inget magiskt med en förstärkare bara för att den är "fristående".

Menar självklart inte att något blir bättre bara för att något är fristående. Däremot så är utbudet är interna hörlursförstärkare, som är i STX's kaliber eller högre, ganska obefintlig. Sedan om dessa skillnader är befogad för trådskaparen kan inte jag svara på, och om du inte hör några skillnader så är det bara att fortsätta att lyssna på musik och njuta över det man har. Men tror inte att du kan säga att skillnader är obefintliga för alla, utan det är en ytterst subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Vad vinner han? Folk tror att det är något magiskt med el. Ren ström och låg snr är det enda som behövs.

Folk bör göra mer blindtester, då kanske folk hade haft pengar att skänka till rädda barnen eller liknande...

Skickades från m.sweclockers.com

Om han vinner något på att köpa en dyrare hörlursförstärkare har jag inte sagt något om.
STX är en mycket prisvärd hörlursförstärkare. Håller med att man inte ska köpa dyra produkter om man inte tycker att den är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Menar självklart inte att något blir bättre bara för att något är fristående. Däremot så är utbudet är interna hörlursförstärkare, som är i STX's kaliber eller högre, ganska obefintlig. Sedan om dessa skillnader är befogad för trådskaparen kan inte jag svara på, och om du inte hör några skillnader så är det bara att fortsätta att lyssna på musik och njuta över det man har. Men tror inte att du kan säga att skillnader är obefintliga för alla, utan det är en ytterst subjektivt.

Självklart existerar det bättre förstärkare än STX men du skrev att STX "inte kan jämföra sig med en dedikerad fristående förstärkare" och det är felaktigt helt enkelt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Om du läser mitt första inlägg igen så ser du klart och tydligen att jag äger en väldigt bra hörlursförstärkare vid namn Asus Xonar STX. Det är ett ljudkort till datorer med inbyggd hörlursförstärkare.

edit: länk: http://www.asus.se/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_Essence_STX/

Nja. Tror inte den klår en separat bra. Inte i närheten faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Nja. Tror inte den klår en separat bra. Inte i närheten faktiskt..

Har jag någonsin skrivit det?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Har jag någonsin skrivit det?

Aaall it is is advice. That's aaall it is.. But you can do whatever the F**K YOU WANNA DO!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag äger ett STX och en O2 och vill påstå på att eventuella skillnader är obefintliga. Det händer inget magiskt med en förstärkare bara för att den är "fristående".

Det är märkbar skillnad om du har lågohms-hörlurar tex ~32, absolut. Mina HD-25 II hör jag knappt någon skillnad på, rakt in i STX eller i o2'an.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Nja. Tror inte den klår en separat bra. Inte i närheten faktiskt..

Isåfall kan jag informera om att du kan sluta tro saker nu; det finns nämnligen mängder av separata hörlursförstärkare som är sämre än STX.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triffid:

Isåfall kan jag informera om att du kan sluta tro saker nu; det finns nämnligen mängder av separata hörlursförstärkare som är sämre än STX.

Finns det säkert. men gäller inte en bra en som man kan få hem under 2000 kr

Permalänk
Medlem

Då jag kört både STX både med och utan separat hörlursförstärkare så finns det en skillnad till det bättre, dock ganska liten och bara märkbart med riktigt bra hörlurar.

Hörlursförstärkaren är en Harmony Design Ear90 en riktigt bra sådan, kopplad med RCA kablar till STX kortet, dvs man hoppar över den inbyggda förstärkaren i STX.

Skillnaden i ljudet är nog inget man direkt kan se på några mätningar, men dom hörs, ljudet blir lite mer silkesmjukt och en aningen mer detaljerat, men om det är värt ca 4000:- extra är väl väldigt tveksamt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Då jag kört både STX både med och utan separat hörlursförstärkare så finns det en skillnad till det bättre, dock ganska liten och bara märkbart med riktigt bra hörlurar.

Hörlursförstärkaren är en Harmony Design Ear90 en riktigt bra sådan, kopplad med RCA kablar till STX kortet, dvs man hoppar över den inbyggda förstärkaren i STX.

Skillnaden i ljudet är nog inget man direkt kan se på några mätningar, men dom hörs, ljudet blir lite mer silkesmjukt och en aningen mer detaljerat, men om det är värt ca 4000:- extra är väl väldigt tveksamt.

Och du har blindtestat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Finns det säkert. men gäller inte en bra en som man kan få hem under 2000 kr

För det första kostar STX 1500 och är både dac+förstärkare så den borde snarare jämföras med förstärkare på högst ~1000kr alternativt andra dac/förstärkarkombinationer. För det andra har du fel även om man jämför med förstärkare under 2000kr; visst finns det några stycken som speccar bättre än STX på olika punkter men det är inte många och de allra flesta är likvärdiga eller sämre.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triffid:

För det första kostar STX 1500 och är både dac+förstärkare så den borde snarare jämföras med förstärkare på högst ~1000kr alternativt andra dac/förstärkarkombinationer. För det andra har du fel även om man jämför med förstärkare under 2000kr; visst finns det några stycken som speccar bättre än STX på olika punkter men det är inte många och de allra flesta är likvärdiga eller sämre.

Jag har själv inte testat stx kortet så uttalade mig från dx, men det verkar som du har "rätt". Är ju såklart en smaksak när det gäller vilken ljudbild man föredrar osv. Jag gillar ljudet den producerar.
Kontentan verkar vara LD inte ger någon direkt fördel med STX kortet
http://www.head-fi.org/t/471159/xonar-essence-stx-little-dot-...
Inte själv jämfört dock.