Bredbandstelefoni, hur koppla in telefon nr2?

Permalänk
Medlem

Bredbandstelefoni, hur koppla in telefon nr2?

Hej

Vi tog bredbandstelefoni via våran fiberleverantör Alltele. Kopplade in den medföljande vita ip-telefonidosan "ping" till våran netgear router's wan-uttag och allt fungerade klockrent.
Nu har ju ping-dosan ett urtag för "telephone nr2". Då vi ju har en telefon på ovanvåningen samt en i källaren (bor i villa) så vill vi ju ha en telefon inkopplad där nere också.
Men se det fungerade inte. Enligt Alltele så kan man inte ha två telefoner inkopplade i dosan utan man får då ta ett nytt nummer till "phone nr2".
Det har vi ingen större lust med.
Finns det inget sätt att lösa det på? Någon RJ11-spliter eller nåt?
En annan router kanske?

Edit: kan en sån här RJ11-splitter fungera?:

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Alltele har en tjänst som heter Voip Duo:

"Voip Duo
Har du bredbandstelefoni via AllTele? Ring hemifrån när du är borta!
Installera Voip Duo i din iPhone, Android eller bärbara dator och låt hemnumret följa med dig överallt - till samma låga pris som från din fasta telefon!"

Det bör fungera att konfa "Line2" med samma inställningar som "Line1" om man har den tjänsten aktiverad. De bör bjussa på tjänsten tycker man..

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara en lösning iofs. men hellst vil, vi ha våra vanliga telefoner inkopplade.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Hedersmedlem

Med min ip-telefoni kom en dosa som man kopplar i första jacket. Dosan bryter inkommande ledning och kopplar in ip-telefoni till alla uttag i mitt hus. Det bör inte vara omöjligt att bygga eller köpa en liknande. Mer info: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Dyraste men snabbaste lösningen är nog att köpa ett gäng nya trådlösa telefoner med några basstationer. Brukar gå på några hundra på mediamarkt/elgiganten.

Permalänk
Medlem

Är det analog signal ut till den vanliga telefonen så kan en splitter fungera.
Men splittern måste då "parallellkoppla" den första kabeln, eller hur man ska försöka förklara det.

Splittern får inte vara av den typen som gör att två 4pars-telefonkablar får plats i samma 8pars-cat5kabel, något som antagligen är mycket vanligare.

Permalänk
Medlem

Vi har idag två st. trådlösa dect-telefoner.
Jag tror att "ping-dosan" skickar ut digitala signaler.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Entusiast

Kan du koppla in vanliga analoga telefoner som man annars kopplar in i de klassiska tefeon-jacken?
Om så är fallet är det inga som helst problem att parallellkoppla fler telefoner. Däremot kan jag tänka mig att det finns en strömbegränsning i uttaget ifråga. En begränsning som är mycket lägre än ett traditionellt telefon-uttag, så jag gissar att det kan bli svårt att koppla in fler än ett par telefoner.

En RJ11 Y-splitter som är parallell-kopplad (Borde vara i de flesta fallen, men speciella Y-splitters existerar, så kolla upp det) borde fungera utmärkt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det svar jag fick av alltele ang. urtag nr2 så kan det enbart användas till ett nytt nummer . . . så ström borde det väl finnas antar jag.
Det är väl en begränsning i själva dosan som gör att man inte kan ha samma nummer på bägge urtagen.

Så antingen en RJ11-splitter eller en ny bättre dosa som klarar av två dect-telefoner antar jag?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd

Det är vanlig analog signal från uttaget i pingdosan. Skulle ju rekommendera att köra SIP istället för analogt men många operatörer orkar inte med den supporten och leverar bara till egen app eller dosa med analogt uttag. Hos alltele verkar det heta voip duo (kostar gratis) men det är oklart om det är öppen sip eller begränsat till deras app.

Poängen är att du då kan koppla in telefonerna på ditt egna nätverk istället för att konvertera till en analog signal, men telefonerna måste vara SIP, typ den här
http://www.gigaset.com/sv_SE/shop/gigaset-c610-ip.html

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chrester:

Det svar jag fick av alltele ang. urtag nr2 så kan det enbart användas till ett nytt nummer . . . så ström borde det väl finnas antar jag.
Det är väl en begränsning i själva dosan som gör att man inte kan ha samma nummer på bägge urtagen.

Så antingen en RJ11-splitter eller en ny bättre dosa som klarar av två dect-telefoner antar jag?

De flesta trådlösa telefoner kan "para om" handenheterna till en ny basenhet. Skulle vara konstigt om ni inte kan para alla era handeheterna till samma bas. (Sedan nyttja de andra baserna enbart som ladd-stationer.)
Detta är något som jag själv nyttjar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken och tvungen att kolla på Alleteles sida.
Vilken av dessa två dosor har ni?
http://www.alltele.se/pub/documents/privat/kundservice/guider...
http://www.alltele.se/pub/documents/privat/hemtelefoni/vood32...

Enligt manualerna är det ju bara och jacka in den vita analoga teledosan (ifrån tele1 uttaget) in i huvudtelefonjacket i huset/lägenheten.
Ser det annorlunda ut för dig?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av MartenKL:

Det är vanlig analog signal från uttaget i pingdosan. Skulle ju rekommendera att köra SIP istället för analogt men många operatörer orkar inte med den supporten och leverar bara till egen app eller dosa med analogt uttag. Hos alltele verkar det heta voip duo (kostar gratis) men det är oklart om det är öppen sip eller begränsat till deras app.

Poängen är att du då kan koppla in telefonerna på ditt egna nätverk istället för att konvertera till en analog signal, men telefonerna måste vara SIP, typ den här
http://www.gigaset.com/sv_SE/shop/gigaset-c610-ip.html

AllTele kör sip i ping boxarna.
det som händer då man väljer voip duo att det sätts upp ett till sip konto mot samma nummer i växeln. så det ringer på båda sip kontona samtidigt.

sedan kan man koppla in flera telefoner i boxen mot samma port utan problem

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av henkiii:

Blev lite nyfiken och tvungen att kolla på Alleteles sida.
Vilken av dessa två dosor har ni?
http://www.alltele.se/pub/documents/privat/kundservice/guider...
http://www.alltele.se/pub/documents/privat/hemtelefoni/vood32...

Enligt manualerna är det ju bara och jacka in den vita analoga teledosan (ifrån tele1 uttaget) in i huvudtelefonjacket i huset/lägenheten.
Ser det annorlunda ut för dig?

tyvärr är det så att ping boxen kommer från universal telecom som är ett dotterbolag till AllTele men dom fungerar likadant. bara annat märke

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Blev lite nyfiken och tvungen att kolla på Alleteles sida.
Vilken av dessa två dosor har ni?
http://www.alltele.se/pub/documents/privat/kundservice/guider...
http://www.alltele.se/pub/documents/privat/hemtelefoni/vood32...

Enligt manualerna är det ju bara och jacka in den vita analoga teledosan (ifrån tele1 uttaget) in i huvudtelefonjacket i huset/lägenheten.
Ser det annorlunda ut för dig?

Vi har ingen av de du llänkade till. Vi har en enklare variant. Vi fick också efter mycket om och men tipset om att koppla via "första telejacket" men det är ju just det vi vill slippa. Själva vitsen är ju just att slippa gamla jack och allt. Annars hade vi aldrig tagit bredbandstelefoni. Grejen är att alltele aldrig upplyste oss om att endast en telefon kan kopplas in till den vita "ping-dosan". Den infon fick vi leta länge efter för att få

Visst kan vi leva med bara en telefon men tipset med att köpa en likadan telefon till för att sedan binda om den ena luren till en basstation var ju ganska så fiffig

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Var nyss och köpte en sådan splitter som jag länkade till i mitt första inlägg på Kjell och Co. Det funkade galant
Så nu vet ni alla om ni skulle hamna i samma sits.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Vi har alltele, men vi skaffade en dosa så att vi fick ut våran IP-telefoni i de gamla jacken. På den dosan så finns det två olika uttag, 1 för första-jacken och en för andra-jacken. Vi kopplade det som man gjorde innan genom att lägga telefonerna på 2:an och larmet på 1:an som man ska göra. Vet inte riktigt vad du menar med "telefon 1" och "telefon 2"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

"telefon 1" och "telefon 2" står det på dosan.
Men man kan bara på just våran dosa ha två olika nummer. Inte samma nummer men två olika telefoner.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300