Permalänk
Medlem

Problem med Telia Fiber

Tjo. Från och med i lördags kväll började problemen.

Jag har Telia Fiber 100/10 och det drogs in för ca 1,5 år sedan i vårt hus/område tillsammans med en Intenoswitch. Just då så var det något med Telia Smart (Thomson) och att den inte fungerade i vårt område, så vi fick Belkin n600 DB hemskickade för att använda. Kommer ihåg att jag körde nätverkssladd från Intenon in i WAN-porten på både Thomson och Belkin men fick inte internet att fungera, men från Intenon och in i LAN1 så gick det och det är så jag kört i 1,5 år nu. Inteno - > LAN1 på Belkin, sedan LAN2 + 3 till två stationära datorer och sedan wifi på två ytterligare datorer + telefoner/IPADs osv. Allt har fungerat klockrent.

Hur som helst så fick grannen fiber i lördags och hans Telia Smart Thomson fungerade, så jag blev självklart nyfiken och ville testa min Thomson för att se om det fungerade nu då, så jag kopplade ur Belkin och satte i Thomson. Det jag märkte just då var att wifi inte fungerade (återigen till LAN1 och inte WAN) så jag bytte tillbaka till Belkin. Då var det samma problem där.

Har nu märkt att jag kan ha två enheter uppkopplade samtidigt, inget mer. T.ex så har jag just nu internet via tråd på min stationära + min brorsas stationära (också via tråd), och ingenting annat fungerar (Internetåtkomst saknas). Stänger jag av allt så kan jag helt plötsligt ha internet på min brorsas stationära och min bärbara (wifi) istället. Alltså bara två fungerar samtidigt. Hittade den här tråden och är väl exakt det problemet jag har nu: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Dock så har ju jag Belkin router och Telia Smart Thomson och det är samma problem vilken jag än prövar. Här är skärmdump över ipconfig /all: http://i.imgur.com/UvcCJsM.png

Har suttit i Telias telefonsupport i totalt typ 2 timmar men de är efterblivna och det enda de kom fram till är att Thomson är paj och de skickar hem nytt. Jag har gjort alla de där standard sakerna som att dra ur alla sladdar/sätta i dom igen, reseta routrarna, reseta/starta om Intenon, ha allt avstängt en hel natt (inkl Intenon) osv.

Så vad är fel? Som sagt så har jag aldrig fått internet om jag kört Inteno till WAN utan bara LAN som fungerar. Med Belkin fungerade allt perfekt innan i lördags så varför vägrar det fungera nu? Vill bara ha allt fungerande igen som det var innan i lördags..

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem

Om du inte kopplar in din routers WAN-interface så kan den inte fungera som en router.
Du använder nu din "router" som en switch och dina datorer får publika ip-adresser.
Och anledningen till att du bara kan ha två enheter inkopplade är att du bara får två publika ip-adresser av din operatör.

Så du måste koppla in Inteno port1 -> Thomson WAN.
Koppla enligt ovan. Starta om Inteno, vänta 2 min, starta om Thomson och vänta 30 min.
Funkar inte det så är det nog fel på din router.

Så anser du att även jag är efterbliven eftersom jag kommer fram till samma sak som Telias support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du inte kopplar in din routers WAN-interface så kan den inte fungera som en router.
Du använder nu din "router" som en switch och dina datorer får publika ip-adresser.
Och anledningen till att du bara kan ha två enheter inkopplade är att du bara får två publika ip-adresser av din operatör.

Så du måste koppla in Inteno port1 -> Thomson WAN.
Koppla enligt ovan. Starta om Inteno, vänta 2 min, starta om Thomson och vänta 30 min.
Funkar inte det så är det nog fel på din router.

Så anser du att även jag är efterbliven eftersom jag kommer fram till samma sak som Telias support?

Tack för svaret!

Som jag nämnde så har jag kört med Belkin i LAN1 i 1,5 år och två datorer med tråd + två datorer med wifi och så mobiler/Ipad utan problem. Och som jag även nämnde så har jag testat Inteno - > Thomson WAN men det fungerar inte. Gjorde det för 1,5 år sedan när det var nytt men det funkade inte då heller, vilket ledde till att jag körde LAN1 istället. Som jag också nämnde så funkar varken Thomson, Belkin eller en gammal router (Jensen någonting) i WAN och jag tvekar på att samtliga är paj?

Har du eller någon annan någon aning om ovan nämnt och hur det kan ha funkat/varför inte WAN funkar osv?

Edit: Har som också nämnt startat om/resetat allt otaliga gånger men ska testa exakt som du sa och ser hur det går!

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem

Det som har hänt är antagligen att då du kopplade in Thomson så registrerades dess MAC-adress till en IP-lease, och nu är den IP-adressen kopplad till Thomson och kan inte användas med nåt annat. Dock brukar denna lease gå ut efter några timmar, så om du bara har inkopplat din Belkin som förr så kommer allt troligen att fungera som vanligt senast efter ett dygn.

Den bästa lösningen vore dock naturligtvis att få det att fungera ordentligt, med internet i WAN-porten så att du kan utnyttja brandväggen som finns i routern, samt inte begränsas till ett visst antal enheter inkopplade.

Permalänk
Medlem

Testade nyss det madtop tipsade om utan framgång. Innan dess så hade Belkin jag haft Belkin ikopplad över 24h i rad utan att byten/omstarter så inte heller det ville funka.

Eftersom WAN vägrar funka på någon router, kan det vara Intenon som varit knas från första början? Ska tillägga att vi kör TV + hemtelefon i Intenon också och det har även det funkat bra i 1,5 år och även så nu.

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nyss skaffat lägenhet med Telia fiber och har exakt samma problem, undrar om du har fått nån lösning på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av t9i3m:

Hej, jag har nyss skaffat lägenhet med Telia fiber och har exakt samma problem, undrar om du har fått nån lösning på problemet?

Jag tror inte du kan förvänta dig något svar från en medlem som inte har varit inloggad sedan den 27/8-2013...