Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Höstens grafikkort i SLI och Crossfire

Permalänk
Melding Plague

Höstens grafikkort i SLI och Crossfire

För den som verkligen vill ha prestanda är det flera grafikkort som gäller. SweClockers testar höstens modeller i SLI och Crossfire, men inte utan att upptäcka ett och annat problem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart dags för ett till Titan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

BF4 då?

Battlefield 3 är så 2011...

Det är Battlefield 4 2013.

BF3: 198 FPS med 2x GTX 780ti, och då vet man ju inte resultatet på BF4 eftersom att det är ännu mera krävande spel.
Och med tanke på hur dåligt optimerat spelet är just nu, 3 veckor gammalt spel.
Ni ersatte ju Bad Company 2 med Battlefield 3 redan när spelet var 1 vecka gammalt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Som förväntat , inget battlefield 4. Vem uppgraderar sin rig nu för BF3 när BF4 är ute och är mer krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

BF4 då?

2011 är det inte...

Håller med.

Nya Nvidia drivers ute nu också.

Up to 50% in Metro: Last Light
Up to 26% in Crysis 3
Up to 18% in Battlefield 4

http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/70184/en-us

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

damm 760/660 ti/och 7950 boost är ju prisvärda altenativ i SLI/crossfire

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Synd att nvidia släppte 331.82 idag.

"When running at 4K resolutions, SLI performance increases by as much as 50% in key titles like Metro: Last Light, Crysis 3, and Battlefield 4."

Sedan om det hade varit någon större skillnad i praktiken vet jag inte men ändå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Mumma, vad trevligt för oss konsumenter, oavsett sida.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem

Förväntade mig faktiskt inte riktigt att 290 (utan X) i CFX skulle ställa sig så mycket över 780 (utan ti) i SLI, nu behöver AMD endast fixa MicroStuttering:en...

Inga nyheter egentligen alltså, fy skam att priset springer iväg på 780ti också över 10k på grafikkort ligger inte riktigt i budgeten när det endast används för spel några timmar i månaden:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Besviken på AMD hur Tomb Raider, spel med starkt stöd från AMD presterar så uruselt både till FPS och frame time.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Blir att dra en tri-sli 780Ti nu då

Permalänk

Vad har hänt med renderingstiderna på Metro: Last Light? Den där vågen återkommer oavsett grafikkort så det måste vara fel på själva spelet

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
99:e percentilen

Läs även min pågående undersökning, Ger CrossFire flyt i BF4?, som behandlar 2x 7970 i BF4 i 2560x1440 @ 110 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

då skall vi se vad som är gott o ser kul ut o som man aldrig har råd med

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Som vanligt då, nVidia presterar bäst men amd slår dom på fingrarna med priset.. Liksom skillnaden mellan 290x i crossfire och 780ti över lag är juuh minimal, men skiljer ca 3000kr

tycker det är starkt gjort av amd!!!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas att Jonas, Emil och Jacob känner att vi samtliga här på Sweclockers är så tacksamma för all tid de lägger ner på alla dessa tester.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

BF4 då?

Battlefield 3 är så 2011...

Det är Battlefield 4 2013.

BF3: 198 FPS med 2x GTX 780ti, och då vet man ju inte resultatet på BF4 eftersom att det är ännu mera krävande spel.
Och med tanke på hur dåligt optimerat spelet är just nu, 3 veckor gammalt spel.
Ni ersatte ju Bad Company 2 med Battlefield 3 redan när spelet var 1 vecka gammalt.

Nu kanske det inte är så premierat att testa ett spel som efter 3 veckor fortfarande kraschar för gemene man oavsett hårdvara:(
Jag testade betan och det verkar ju som att det kraschar mer nu när det är officiellt släppt?
Har vi en kandidat till 2013 års buggigaste spel kanske?
Det blir att köpa på rea framöver:)
Men testet var skitbra.Tack sweclockers:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Otroligt gedigen genomgång måste jag säga, var imponerad över mängden information som hade trängts in i artikelns "början".

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Några planer på att uppdatera artikeln med 4k och BF4? Snälla söta rara ;___ ;

Visa signatur

| Motherboard : AsRock Fatal1ty Performance | CPU : i5 3570k | PSU : Corsair HX 650 | | Ram : 8GB 1600 Corsair
| GPU : Gigabyte GTX 670 : 1107 / 1700 | Ram : 8GB 1600 Corsair | SSD : Samsung 128gb | HDD : WD 1TB | R4| AKG K702 | Qpad Mk-50 | Deathadder 2013 | Samsung 27'' 120hz| Asus Xonar STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Förväntade mig faktiskt inte riktigt att 290 (utan X) i CFX skulle ställa sig så mycket över 780 (utan ti) i SLI, nu behöver AMD endast fixa MicroStuttering:en...

Inga nyheter egentligen alltså, fy skam att priset springer iväg på 780ti också över 10k på grafikkort ligger inte riktigt i budgeten när det endast används för spel några timmar i månaden:/

Enligt artikeln hade dom nya korten ingen subjektiv microstuttering. Förutom hitman och någon mer.. men nvidia hade också problem med några titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Enligt artikeln hade dom nya korten ingen subjektiv microstuttering. Förutom FC3 och någon mer.. men nvidia hade också problem med några titlar.

Stod även (kan ha varit för enskilt spel dock, sitter på telefonen) att flytet var märkbart bättre på nvidia(subjektivt).

Och jag har svårt att gå tillbaka till AMD när det fortfarande finns osäkerheter, glömmer inte förra vintern med 7970 CFX och Far Cry 3, haha fy tusan, dock hjälpte ju radeon pro lite grann:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Får se hur det blir nästa generation av Nvidia, kanske inte dröjer allt för länge innan OC får klart större betydelse i sånna här tester, valfritt GTX 780 klarar mer eller mindre 1200MHz, alltså nästan 40% OC "direkt ur låda med referenskylare."

Hade dessa SLI/CF resultat varit med högsta stabila överklock hade resultaten sett helt annorlunda ut, de tidigare generationens grafikkort har inte överklockat i närheten lika bra, GTX 580 skulle man vara glad över om man fick ens 15%

GTX 580
GPU: ~770 @ ~890 (15%)
Mem: ~4000 @ ~4500 (13%)

GTX 780
GPU: ~860 @ ~1200 (40%)
Mem: ~6000 @ ~7500 (25%)

För mig och många andra som överklockar sina grafikkort, och alltid gjort, så är detta test ganska så ointressant, tiderna förändras, det blir enklare och enklare att använda SLI/CF som skrivs i artikeln, finns väldigt många bra och enkla överklockningsprogram, kort som är fabriksöverklockade och med eftermarknadskylare säljer som smör idag, skulle vara kul om SweClockers kunde börja haka på trenden om att börja jämföra korten mer överklockade. Skulle det ske så skulle folk få upp ögonen mer för överklockning dessutom och skapa ännu mer intresse, som exempel nämns inte överklockning i hela artiklen förutom att partnertillverkarna gärna hottar upp frekvenserna så dom är inte lämpade till dessa tester. Tycker ändå att det är Swe"Clockers", överklockning borde uppmuntras då det är mycket prestanda man kan få sammanlagt, att argumentera för att majoriteten inte överklockar håller inte enligt mig. Skulle vara förståeligt på "PC för Alla" men inte på Nordichardware/TechSweden/SweClockers. Hopp om framtiden.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Jag kräver BF4 i testet! (snart)

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Medlem

Helt underbart! Bra jobbat swec redaktionen! Mycket mycket bra info!

Känner mig mer och mer nöjd med mitt 290x. sitter dock och väntar på vattenkylningen fortfarande dumma vattenblock...

Permalänk

Får väl ett definitvt svar när Bf4 har optimerats samt att partnertillverkarna har satt sin egen prägel på 290x och 780Ti någon gång i januari månad. kanske blir ett nytt kort på mellandagsrean

Visa signatur

CPU I-7 3930K | MB Asus Rampage IV Extreme | GPU 2x Powercolor OC 280x | Minne Corsair Vengeance DDR3 1600 (32GB) | Skärm X-Star DP2710 "Glossy" | Chassi Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Förväntade mig faktiskt inte riktigt att 290 (utan X) i CFX skulle ställa sig så mycket över 780 (utan ti) i SLI, nu behöver AMD endast fixa MicroStuttering:en...

Inga nyheter egentligen alltså, fy skam att priset springer iväg på 780ti också över 10k på grafikkort ligger inte riktigt i budgeten när det endast används för spel några timmar i månaden:/

Allt har dock en baksida, så även teknikerna SLI och Crossfire. Trots stora framsteg de senaste åren innebär lösningarna för många användare fortfarande mer strul än ensamma grafikkretsar. Även med problem som "microstuttering" i stort sett eliminierade är det fortfarande konstiga hack i vissa titlar, bitvis märkliga skalningsproblem och grafiska buggar som inte går att förbise.

Med flera skärmar inkopplade och riktigt höga upplösningar förvärras problemen, och flera speltitlar beter sig mycket märklig oavsett vilken tillverkare som står på grafikkorten. Faktum är att redaktionen till och med tvingades avbryta testandet i 4K-upplösning, då sifforna trots flera dagars idogt nötande helt enkelt inte känns tillräckligt pålitliga.

Verkar vara en hel del strul från båda parterna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

AMD har tveklöst mest prestanda för pengarna just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Får se hur det blir nästa generation av Nvidia, kanske inte dröjer allt för länge innan OC får klart större betydelse i sånna här tester, valfritt GTX 780 klarar mer eller mindre 1200MHz, alltså nästan 40% OC "direkt ur låda med referenskylare."

Hade dessa SLI/CF resultat varit med högsta stabila överklock hade resultaten sett helt annorlunda ut, de tidigare generationens grafikkort har inte överklockat i närheten lika bra, GTX 580 skulle man vara glad över om man fick ens 15%

GTX 580
GPU: ~770 @ ~890 (15%)
Mem: ~4000 @ ~4500 (13%)

GTX 780
GPU: ~860 @ ~1200 (40%)
Mem: ~6000 @ ~7500 (25%)

För mig och många andra som överklockar sina grafikkort, och alltid gjort, så är detta test ganska så ointressant, tiderna förändras, det blir enklare och enklare att använda SLI/CF som skrivs i artikeln, finns väldigt många bra och enkla överklockningsprogram, kort som är fabriksöverklockade och med eftermarknadskylare säljer som smör idag, skulle vara kul om SweClockers kunde börja haka på trenden om att börja jämföra korten mer överklockade. Skulle det ske så skulle folk få upp ögonen mer för överklockning dessutom och skapa ännu mer intresse, som exempel nämns inte överklockning i hela artiklen förutom att partnertillverkarna gärna hottar upp frekvenserna så dom är inte lämpade till dessa tester. Tycker ändå att det är Swe"Clockers", överklockning borde uppmuntras då det är mycket prestanda man kan få sammanlagt, att argumentera för att majoriteten inte överklockar håller inte enligt mig. Skulle vara förståeligt på "PC för Alla" men inte på Nordichardware/TechSweden/SweClockers. Hopp om framtiden.

Dom nämnde ju dock att med tanke på hur korten håller uppe sina stockfrekvenser med hjälp utav ett värmetak så blir det inte så mycket rum för överklockning med två referenskylare i CF/SLI. Därför krävs det tex att man vattenkyler dom för att kunna få ut extra prestanda.

Sen är det nog inte ALLA 780 som kommer upp i 1200 MHz med orginalbios och utan specialbyggd PCB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Allt har dock en baksida, så även teknikerna SLI och Crossfire. Trots stora framsteg de senaste åren innebär lösningarna för många användare fortfarande mer strul än ensamma grafikkretsar. Även med problem som "microstuttering" i stort sett eliminierade är det fortfarande konstiga hack i vissa titlar, bitvis märkliga skalningsproblem och grafiska buggar som inte går att förbise.

Med flera skärmar inkopplade och riktigt höga upplösningar förvärras problemen, och flera speltitlar beter sig mycket märklig oavsett vilken tillverkare som står på grafikkorten. Faktum är att redaktionen till och med tvingades avbryta testandet i 4K-upplösning, då sifforna trots flera dagars idogt nötande helt enkelt inte känns tillräckligt pålitliga.

Verkar vara en hel del strul från båda parterna.

Absolut, jag säger inte att Nvidia är felfritt, långt ifrån!

Dock så har jag haft bättre erfarenheter av det gröna laget när det gäller flera kort, men med fler skärmar tar jag AMD alla dagar i veckan.

Dock ska jag göra det klart för alla som kan tänkas läsa detta och missförstå, det var mer än 6 månader sedan jag körde 2st 7970 och mycket har hänt sedan dess!

Det är synd att det ska vara så OTROLIGT många aspekter att ta till sig vid val av grafikkort och jag tror detta kan skrämma många nybyggare. Just nu är det väl i princip lite tidigt att säga vare sig bu eller bä då julrushen är på väg tillsammans med fina kylare till 290/-x och mantle.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Så ovanligt att båda lagen optimerar dom handfull spel 99% av recensenterna använder sig av. Tråkigt men sant. Synd att PR ska spela in när dom ska välja vart dom lägger krutet på drivrutinsoptimeringar.

GeForce GTX 770/780/TITAN/780Ti:
Up to 50% in Metro: Last Light
Up to 26% in Crysis 3
Up to 18% in Battlefield 4

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w