Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Min Raspberry Pi "startar" inte?

Permalänk
Medlem

Min Raspberry Pi "startar" inte?

Hej,

köpte idag en Raspberry Pi som jag tänkte köra som Squeezeplug-enhet.

Men när jag kopplar in den i eluttaget, så lyser endast en lampa rött. Alla andra lampor är släckta.

Har kopplat i HDMI-sladd men kommer ingen bild, kopplat i ethernet, men syns ej etc.

Någon som vet hur man får igång den?

Mvh

Permalänk
Medlem

byggt sd kortet rätt?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Sd kortet är antagligen korrupt. Installera om operativsystemet så löser det sig nog!

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Vilka hemelektronik butiker har öppet idag btw?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Vilka hemelektronik butiker har öppet idag btw?

beg?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Var inte meningen att vara otrevlig, tyckte bara det lät skumt att en elektronikaffär hade öppet på julafton.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack, ska testa bygga om kortet. Finns nått bra program för det till mac?

Köpte det på Kjell o co.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

TS har med andra ord startar Pi med ett tomt SD-kort?

Då funkar det så där va?

God Jul!!

Permalänk
Medlem

Enkortsdatorer har inget bios generellt sett. Utan letar efter startfiler direkt på designerad plats (i detta fall SD kortet). Utan rätt filer på rätt plats initieras inte startsekvensen

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Var inte meningen att vara otrevlig, tyckte bara det lät skumt att en elektronikaffär hade öppet på julafton.

Köpcenter

Permalänk
Medlem

Läste om andra som haft liknande problem. Verkar ha något med minnet att göra.

Permalänk
Medlem

Hade samma bekymmer att den inte startade upp. Jag bytte ström adaptern sen startade allt upp som det skulle. Hoppas det löser sig!

Permalänk

Jag har samma problem. Fungerade förut, men bytte kabel till en deltaco, 5v DC 1A. Efter det fungerade det inte med någon strömförsörjning. Har installerat typ 5000 olika os, nej men raspbmc, noobs, xbian, raspian, inget biter. Slut på ideer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Problemet hos mig var att OS:et inte var rätt skrivit till SD-kortet. Funkar utmärkt nu. Väldigt nöjd med min SqueezePlug-raspberry.

Permalänk

free upload

Så här ser det ut när filerna ligger på SD för xbian. Ligger de rätt? Fattar inte vad jag gör för fel. Det fungerade ju förut

Visa signatur

Citera för svar