Licenser till flera servrar

Permalänk
Medlem

Licenser till flera servrar

Hej!

Det är så att jag och en kompis har en virtualiseringsmiljö där vi sätter upp flera servrar då och då, linux servrar är ju enkla för dom är gratis osv..

Men hur blir det med licenser till Windows? Kollar jag på webhallen på en Win2008R2 x64 så kostar den 6000kr, tänk vad kostnaden blir om man måste deploya flera servrar.

Så, vad för licenser använder hosting-företag för virtuella servrar , VPS osv? Man kan ju inte köpa en sådan licens flera gånger, blir skitdyrt. Måste ju finnas något annat..

Tacksam för svar,
Mvh

Permalänk
Medlem

Skriv in er på ngn kurs på ett universitet så får ni lite licenser. Tror det är det billigaste sättet.

Hoppa av tidigt (första veckan) så ngn annan får chansen att ta poängerna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Om ni icke har ett behov av Windows så kan ni väldigt enkelt fortsätta använda Linux.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av xfade:

Skriv in er på ngn kurs på ett universitet så får ni lite licenser. Tror det är det billigaste sättet.

Hoppa av tidigt (första veckan) så ngn annan får chansen att ta poängerna.

Lagligt?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Absolut. De flesta universitet har ett avtal med MS om att studenterna får använda deras programvara. Dock inte för kommersiellt bruk.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Man köper volymlicenser hos Microsoft, man får helt enkelt prata med dem.

Ett hostingföretag har ju ganska lätt att räkna på ROI inför en investering, men Microsoft kan hjälpa till.

Om ni inte använder servrarna i kommersiellt syfte bör ni skaffa en MSDN-licens (för utvecklare), där får ni en volymnyckel och kan ladda ner den ISO-fil ni vill deploya ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Om ni icke har ett behov av Windows så kan ni väldigt enkelt fortsätta använda Linux.

Vi har ju behov av Windows licenser, därför jag gjorde tråden och la den i denna forumsdel..

Skrivet av skurtbert:

Man köper volymlicenser hos Microsoft, man får helt enkelt prata med dem.

Ett hostingföretag har ju ganska lätt att räkna på ROI inför en investering, men Microsoft kan hjälpa till.

Om ni inte använder servrarna i kommersiellt syfte bör ni skaffa en MSDN-licens (för utvecklare), där får ni en volymnyckel och kan ladda ner den ISO-fil ni vill deploya ut.

Ah okej, det är kommersiellt syfte..

Så vi får ta kontakt med Microsoft alltså?

Permalänk
Skrivet av vondran:

Vi har ju behov av Windows licenser, därför jag gjorde tråden och la den i denna forumsdel..

Sorry, vissa brukar ju bara fråga 'för att' på forumet Men lycka till!

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Entusiast

Titta in här: http://pinpoint.microsoft.com/sv-se/home
...och leta upp ett lämpligt företag under rullisten "Populära företag".
Dessa företag kan hjälpa dig att skaffa en proper volymlicens. Jag rek. den öppna value-licensen (Open Value). Det ger er en start med 5 licenser, och ni kan enkelt utöka antalet licenser upp till 250.

Ni kan även se om det finns andra licensformer som kanske passa bättre här:
http://www.microsoft.com/sv-se/licens/vara-licensavtal/valj-r...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Titta in här: http://pinpoint.microsoft.com/sv-se/home
...och leta upp ett lämpligt företag under rullisten "Populära företag".
Dessa företag kan hjälpa dig att skaffa en proper volymlicens. Jag rek. den öppna value-licensen (Open Value). Det ger er en start med 5 licenser, och ni kan enkelt utöka antalet licenser upp till 250.

Ni kan även se om det finns andra licensformer som kanske passa bättre här:
http://www.microsoft.com/sv-se/licens/vara-licensavtal/valj-r...

Tack så jättemycket!