Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på rullande eller åtminstone hyfsat tätt uppdaterad dist med minimalt manuellt underhållningsbehov

Permalänk
Medlem

Tips på rullande eller åtminstone hyfsat tätt uppdaterad dist med minimalt manuellt underhållningsbehov

Tjenare

Kör på Debian stable idag, men stör mig på att core prylar (typ libc och dyligt) ligger efter, vilket blir rätt hyfsat störande om man vill kunna använda uppdaterade utvecklingsverktyg. Söker därför någon annan dist med stabil release som ligger längre fram men kanske inte nödvändigt vis rullande. Just nu går tankarna mot Xubuntu, vilken ju är långt ifrån rullande men ligger betydligt längre fram än stabil debian i alla fall.

Så tänkte höra med expertisen här om ni har tips på något (debian baserat) som skulle kunna passa mig.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Hedersmedlem

Som du beskriver det söker du efter en kompromiss, men jag är tveksam till att du hittar något som ändå officiellt klassas som stable. Än om det heter Debian unstable är det ändå inte testing, och om du känner dig hemma med Debian skulle jag rekommendera just unstable.

Det är egentligen samma sak med Arch, som på ett sätt ofta är snabbast med att integrera uppdateringar och räknas som "bleeding-edge", för ändå så uttrycks det som:

Citat:

Based on a rolling-release model, Arch strives to stay bleeding edge, and typically offers the latest stable versions of most software.

Varken Arch, Debian unstable, faller ihop för minsta lilla. Den enda stora förändringen vid Debian-horisonten är den nu mycket troliga övergången till systemd.

Permalänk
Medlem

Hmm, låter som något som skulle kunna passa mig, har haft Arch i bakhuvudet också som kanske möjligt alternativ. Men ska ta och kolla upp debian unstable. Tack för tipset.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Ja det blir som en motsägelse det där. Med täta updateringar blir underhållsbehovet större. Uppdateringar är ju en del underhållet man gör. Fast man kommer änu inte ifrån det. Kör man "stable" får man uppdateringarna i en större klump istället när en ny utgåva släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Som du beskriver det söker du efter en kompromiss, men jag är tveksam till att du hittar något som ändå officiellt klassas som stable. Än om det heter Debian unstable är det ändå inte testing, och om du känner dig hemma med Debian skulle jag rekommendera just unstable.

Nja, lite osäker på hur du menar här men det går ju från stable till testing till unstable. Unstable är den mest bleeding-edge, den som är mest lik arch. Vill man ha lite nyare mjukvara än stable men ändå i-princip-stable så kan man ju kompromissa och köra testing.

TS kan byta enkelt till testing eller unstable genom att byta i sources.list.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otur:

Nja, lite osäker på hur du menar här...

Och det blev även jag... Ja det ska vara tvärtom. Jag snurrade till det lite utifrån Arch testing.

Å andra sidan skulle jag inte heller påstå att Debian unstable är så instabil som man skulle kunna tro utifrån namnet.

Tack för att du rättade mig!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Å andra sidan skulle jag inte heller påstå att Debian unstable är så instabil som man skulle kunna tro utifrån namnet.

Jag har kört Debian Unstable på hemdatorn sedan 2005 utan stabilitetsproblem förutom sådant som jag orsakat själv, så jag kan intyga att det inte är någon "tickande bomb", precis.

Vad gäller kommande SystemD-övergång så kommer det troligen inte vara någon egentlig fara där heller. SysV init kommer fortsätta stödjas, och man kommer själv kunna välja när/om man vill migrera. Förr eller senare är det säkert en bra idé, men det är ingen som "tvingar" en att migrera existerande system bara för att SystemD vid någon tidpunkt kommer markeras som default för nyinstallationer.

Skrivet av Rist:

Nya versioner en gång i halvåret, ofta med ordentligt mycket bleeding edge. Support för ett år gamla versioner.

Jag tycker personligen att det är för många drastiska ändringar mellan Fedoraversioner för att jag skulle vilja köra det på en maskin som "bara ska gå" (vilket jag gör ändå på ett ställe, då jag ärvt skötseln av en sådan installation som härrör ända från "Red Hat Linux"-tiden). Jag uppskattar att de vågar göra stora ändringar för att utveckla Linuxsystem generellt, men flera gånger har jag känt att man är något av en labbråtta, i än större grad än i Debian Unstable.

Vid flera Fedorauppdateringar har det behövts märkbar handpåläggning för att få igång saker igen. Senast var det MySQL→MariaDB-övergången som krävde manuella och odokumenterade fixar av databasen, samt att nätverkskortens alias började växla icke-deterministiskt sinsemellan vid uppstart . Dessförinnan så har det varit flera "hårda uppgraderingar" som krävt uppgradering via externt medium; det nya uppdateringsverktyget sedan ett par versioner ska göra att detta inte längre behövs, men då har ju detta verktyg i sig varit otestat och problematiskt i stället.

Det är möjligt att Fedora passar väl här, men man ska veta att Fedora är rätt långt ifrån trådskaparens nuvarande Debian Stable i mål och utförande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Bra input här. Låter som att Debian unstable kan va något att kolla närmre på. Det blir ju smidig uppdatering då också (nog för att jag egentligen skulle behöva installera om, men men...)

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till testing nu i efter middags utan några större problem, får se om jag stannar eller går vidare till unstable.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

"Manuell underhållning" skulle ju kunna misstolkas.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

rullande

Jag har själv börjat kolla på en dist som heter Manjaro och bygger på Arch verkar vara bra