Snabbtitt: AMD Radeon R9 280 – HD 7950 i ny kostym

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: AMD Radeon R9 280 – HD 7950 i ny kostym

Grafikmakaren AMD lyfter på skynket för nästa modell i Radeon-familjen. Med rötter i HD 7950 ska R9 280 bjuda på utmärkt prestanda per krona, något SweClockers undersöker i testlabbet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dyrt, de ska vara 1990.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Citat:

Det känns på rak arm som aningen för mycket pengar, där en framtida prisjustering mycket väl kan bli aktuell.

Ja, det kan man lugnt säga.

Permalänk

Det måste landa på 2000kr eller strax under för att vara intressant

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Känns som en lågoddsare att den kommer landa på ett lägre pris än GTX 760

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Avstängd

kort borde ligga på runt 2000 kr annars så kan man lika bra köpa en lite högre model.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta är ju det perfekta miningkortet om det lägger sig vid 2k strecket.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

korkat att lägga det så dyrt då det nästan är 280x pengar 1800-2k hade varit mer lagom och ett förbannat prisvärt kort aldrahelst om man kör lite oc på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag hatar kostymer.

Permalänk

Jag hade velat se ett överklockningstest med denna nya och mer generösa strömförsörjningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vilket skräp för 2400kr, sänk priset till 1799kr så kanske AMD får dessa sålda, men denna prissättning finns det ingen anledning att inte välja ett 280x eller ett kort konkurrerande kort från Nvidia istället.

Price / performance har ju varit AMD's stora sellingpoint senaste 1-2 åren och att då placera detta kort så fel känns som ett rejält bottennapp.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xeno88:

Dyrt, de ska vara 1990.

Ja det känns som högsta pris för den här pjäsen. Fast då lär miningen explodera med de här korten med tanke på att 7950 var vansinnigt effektiva i h/W!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

vilket skräp för 2400kr, sänk priset till 1799kr så kanske AMD får dessa sålda, men denna prissättning finns det ingen anledning att inte välja ett 280x eller ett kort konkurrerande kort från Nvidia istället.

Price / performance har ju varit AMD's stora sellingpoint senaste 1-2 åren och att då placera detta kort så fel känns som ett rejält bottennapp.

För att inte tala om de långa konkurrerande korten från nVidia.

Permalänk
Avstängd

Att dom ska hålla på luras med att försöka kränga deras gamla grafikkort från förra generationen och lura folk att de är nya kort ur nya generationen.

Önskade att någon domstol satte stop för det här lurendrejeriet.

Eller att det fanns en webbsajt som listade vilka produkter är omdöpta för det är rätt svårt att hålla reda på då både AMD och Nvidia håller på med sånt här trams rätt ofta, så det blir många produkter att hålla reda på.

Permalänk
Medlem

Blir väl snarare runt 2200:-. Men fortfarande för dyrt. För runt 2500:- kunde man ju köpa 7950 med Gigabytes Windforce för typ 1,5 år sedan. Jag köpte mitt 7970 för 1899:- på Webhallen för snart ett halvår sedan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Att dom ska hålla på luras med att försöka kränga deras gamla grafikkort från förra generationen och lura folk att de är nya kort ur nya generationen.

Önskade att någon domstol satte stop för det här lurendrejeriet.

Eller att det fanns en webbsajt som listade vilka produkter är omdöpta för det är rätt svårt att hålla reda på då både AMD och Nvidia håller på med sånt här trams rätt ofta, så det blir många produkter att hålla reda på.

Fast det är ju inget lurendrejeri. Du har fortfarande inte förklarat vad designdatum spelar för roll. Om de som du vill lagt massa pengar på att utveckla fler kärnor så att alla kärnor i 200-serien var helt nya. På vilket sätt hade det spelat någon roll om slutprestanda, värmeutveckling och pris varit detsamma? Hur blir man inte lurad i det fallet men i det här? Det är väl snarare bra att de ser till att hålla korten de säljer jämförbara i ett system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

För att inte tala om de långa konkurrerande korten från nVidia.

exakt !

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Men vafan, har inte det här kortet funnits ute ett tag nu? Min kompis har ju haft ett i ett antal månader.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Inaktiv

Den borde kosta hälften minst. Löjligt prissatt.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 7950 för ett år sedan för 1800kr så galet pris är det allt..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Blir väl snarare runt 2200:-. Men fortfarande för dyrt. För runt 2500:- kunde man ju köpa 7950 med Gigabytes Windforce för typ 1,5 år sedan. Jag köpte mitt 7970 för 1899:- på Webhallen för snart ett halvår sedan också.

Den förhandsinformation vi fått av återförsäljare säger ungefär 2 400 kronor, varför det står med i artikeln. Det överensstämmer med de svenska priserna och prisskillnaden (20 dollar) mot Radeon R9 280X, som går att få tag på för ~2 550–2 700 kronor beroende på valet av modell.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon114264:

Den borde kosta hälften minst. Löjligt prissatt.

Det är ju att ta i.
280/7950 borde inte kosta 1150kr. Det är mindre än GTX750 eller R7 260...

Oavsätt så ett pris ner mot 1800-1900kr känns mer relevant.
Pressa med en hundring till så har man ett riktigt riktigt prisvärt kort. Men sedan har man scrypt mining så lär väl bli slutsålt direkt om de går mot närmare 2000kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Den förhandsinformation vi fått av återförsäljare säger ungefär 2 400 kronor, varför det står med i artikeln. Det överensstämmer med de svenska priserna och prisskillnaden (20 dollar) mot Radeon R9 280X, som går att få tag på för ~2 550–2 700 kronor beroende på valet av modell.

Ja jag ser att 280X är har ovanligt hög "växelkurs" också när man jämför, hela 8,3x dollarpriset. Kom på att AMD ibland har prissatt både i € och i $ vilket gjort att konversioner från dollar inte alltid överensstämmer med andra datorprodukter, som med 290X som släpptes på 399€/549$ vilket stämmer bra, men det är inte alltid det gör det, någon gång var det ju samma europris som dollarpris t.ex. Kan inte hitta att de satt ett specifikt pris för € och Europa denna gången dock.
Ovanligt högt pris i kronor jämfört med dollar iaf, jämför med 4770K som kostar 7,3x dollarpriset i kronor.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Ja jag ser att 280X är har ovanligt hög "växelkurs" också när man jämför, hela 8,3x dollarpriset. Kom på att AMD ibland har prissatt både i € och i $ vilket gjort att konversioner från dollar inte alltid överensstämmer med andra datorprodukter, som med 290X som släpptes på 399€/549$ vilket stämmer bra, men det är inte alltid det gör det, någon gång var det ju samma europris som dollarpris t.ex. Kan inte hitta att de satt ett specifikt pris för € och Europa denna gången dock.
Ovanligt högt pris i kronor jämfört med dollar iaf, jämför med 4770K som kostar 7,3x dollarpriset i kronor.

AMD har den senaste tiden alltid haft ett europris, dessvärre är det information som i bästa fall tilldelas media enstaka dagar innan deras lanseringar medan priset i amerikanska dollar alltid finns att tillgå. Hur som helst är priset i artikeln baserat på information vi fått av återförsäljare och får därför anses mer korrekt än om vi hade gjort en konvertering från dollar till SEK + moms (25%), vilket mycket riktigt hade blivit ~2 200–2 250 kronor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Betalade 2190kr för mitt Sapphire 7950 Boost för ett år sen så det här känns ju rätt så "meh".

Behövdes ett kort för att täcka upp lite mellan 270X och 280X men det behöver ju definitivt prisjusteras. Får se om det är samma visa med nästa generation i framtiden? Nytt och gammalt. Framtiden...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av moztech:

Betalade 2190kr för mitt Sapphire 7950 Boost för ett år sen så det här känns ju rätt så "meh".

Behövdes ett kort för att täcka upp lite mellan 270X och 280X men det behöver ju definitivt prisjusteras. Får se om det är samma visa med nästa generation i framtiden? Nytt och gammalt. Framtiden...

Köpte båda mina 280X för 2100kr i Julas. Känns verkligen Meh!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Testa 260X & Mantle!

Permalänk
Medlem

Dra ner 270X till runt 1500:- och 280 runt 1800-2000:- beroende på modell. Känns ganska mycket mer intressant då. Men gissar att det enda jag gör är att upprepa det alla andra sagt innan...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Fast det är ju inget lurendrejeri. Du har fortfarande inte förklarat vad designdatum spelar för roll. Om de som du vill lagt massa pengar på att utveckla fler kärnor så att alla kärnor i 200-serien var helt nya. På vilket sätt hade det spelat någon roll om slutprestanda, värmeutveckling och pris varit detsamma? Hur blir man inte lurad i det fallet men i det här? Det är väl snarare bra att de ser till att hålla korten de säljer jämförbara i ett system.

För Bob sitter på ett Radeon 7950 och är sugen på att uppgradera, så han springer till affären och köper ett nytt grafikkort ur den senaste serien, han köper ett R9 280.

Men hans sprillans nya kort är ju samma som det han redan har.
Han har slängt pengar i sjön och blivit lurad.