Rädda mormors släktforskning ur en 486'a. Galleri skapat. Problem löst.

Permalänk
Medlem

Rädda mormors släktforskning ur en 486'a. Galleri skapat. Problem löst.

Har lagt till ett galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/12792-zenith-z-select-100

Det löstes genom att helt enkelt koppla in disken i nyare maskin och kopiera alla filer samt en kloning.

Umgicks med syskon och mormodern häromkvällen när jag fick höra att hon skulle behöva en skrivare till sin nya dator (laptop som hon haft typ 5 år).

Hon sa att hon hade en skrivare och vidare diskussion gav att:

Hon kör FORTFARANDE den 486 overdrive hon fick av mig för närmare 20 år sedan och använder regelbundet DOS 6.22; Lotus 123 att skriva in sin släktforskning på och skriva ut på vad jag bara kan anta är en matrisskrivare. Enda problemet var att skärmen börjar bli svår att få igång tydligen.

Eftersom jag gärna vill rädda hennes mer än 20 års arbete med sin släktforskning ur en 486'a som bara har en diskettstation.

Inget nätverkskort i den, USB är ju inte att tänka på så vad återstår för att kunna kopiera filerna så man kan rädda de och kanske föra över hennes Lotus123 till en virtuell maskin så jag slipper oroa mig att allt hennes hårda arbete ska gå upp i rök.

Kom med lite idéer och goda råd, helst skulle jag vilja att min 86-åriga mormor fick över det på sin laptop där hon har bredband så man kan schemalägga att den kör en backup mot nån extern server ett par gånger i veckan och att hon ska kunna använda nåt lite modernare än Lotus 123.

Så:
1, kopiera från antik dator.
2, ersättare till Lotus 123.

Tackar för alla goda råd och idéer, jag har god erfarenhet så behöver bara få idéer till att genomföra detta projekt.

UPDATE 140827:
BAH! Så fel jag mindes och blandade ihop hennes gamla laptop (286'a) med matrisskrivare med denna Zenith Pentium overdrive med 12 megabyte RAM
Det sitter CD-läsare i den men inget ljudkort, Win95 - Microsoft internet explorer och Lotus SmartSuite 4.
Fick kopplat in en LG flatron 19" istället för den gamla havererade 14" när jag var och hälsade på idag.
Klockbatteriet behöver bytas, sen typ 4 år avslöjade mormor "men jag trycker bara på F1 som där står å ställer in datumet i datorn, det é ju bara klockan".
Ska inom kort lägga upp en kort uppstartsfilm på youtube.

Lägger till Galleri.
Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vad det är för interface till hårddisken?
Annars är nog en usb till ide-adapter ett smart val.

Permalänk
Hedersmedlem

Är mest troligt en IDE-disk i den. Köp en adapter som Woundead föreslår och klona disken till en VM.

Lotus 1-2-3 gör ungefär samma jobb som Excel eller Open Office. Tyvärr tror jag inte att Excel kan öppna Lotus-filer längre, så det enklaste är nog att exportera till något textformat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Lägg ner på disketter eller överför över Rs232 till en nyare maskin ?

Datorer som äter disketter är inte så konstigt att komma över, har man ett nollmodem är det en smidig lösning annars, gör så själv emellanåt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Lägg ner på disketter eller överför över Rs232 till en nyare maskin ?

Datorer som äter disketter är inte så konstigt att komma över, har man ett nollmodem är det en smidig lösning annars, gör så själv emellanåt.

Kan tillägga att har man ingen seriell port på moderkortet så finns det RS232-USB adaptrar.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Kan tillägga att har man ingen seriell port på moderkortet så finns det RS232-USB adaptrar.

Borde nästan börja sälja ett kit med Usb-rs232, nollmodem och en diskett med terminalprogram för dos samt en instruktion

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det ska gå att konvertera till excel 2010 http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010-e...

Sorry. Läste inte alla posterna på den sidan så det kanske var fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kan inte Lotus exportera en fil med kommaseparerade värden eller göra det på något annat smidigare sätt, så skulle inte jag skämmas för att tjuvkopiera den sista version av Excel som fixar att importera Lotusfiler, importera till den, och spara det hela som .xls, för att sedan avinstallera den Excel-versionen.

Har du någon gammal USB-hårddisk? Det brukade sitta IDE-diskar i kabinetten ganska länge. Har du nåt på säg 150 GB eller mindre kan det vara värt att öppna och kolla, är det IDE-disk i den kan du ju byta ut den mot disken i den uråldriga datorn, och plugga in till din nya dator. Gör en backup till en nyformaterad floppy som inte strulade under formateringen först.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Minns att man förr använde nullmodem kablar för serie port och laplink kablar för parallellport (lite snabbare) och förde över filer mellan datorer om datorerna fanns fysiskt nära varandra och det var något som inte fick plats på en diskett eller två.
Har för mig att programmet hette midnight commander eller norton commander.

Kanske kan funka i dosbox om man inte vill köra över det till någon gammal Win 98 dator?

Sen tycker jag att Dumle mormor är lite hardcore som sitter och kör Dos program.

Permalänk
Medlem

Med nollmodem kan du skicka filerna med terminalprogram, fördelen är att det fungerar mellan alla existerande plattformar som stödjer en seriell terminal, oavsett os.

T ex mellan ett terminalprogram i dos och ett i Win 7 64.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Minns att man förr använde nullmodem kablar för serie port och laplink kablar för parallellport (lite snabbare) och förde över filer mellan datorer om datorerna fanns fysiskt nära varandra och det var något som inte fick plats på en diskett eller två.
Har för mig att programmet hette midnight commander eller norton commander.

Kanske kan funka i dosbox om man inte vill köra över det till någon gammal Win 98 dator?

Sen tycker jag att Dumle mormor är lite hardcore som sitter och kör Dos program.

Mormodern körde datorer redan på sent 70-tal med hålkort, när hon gick i pension fick hon behålla tjänstelaptopen, en 286'a. Hon spillde kaffe med mjölk i den så tangenterna blev "sticky" så hon fick överta min 486'a med P83'a när jag uppgraderade till en 166MMX.

Jag ska testa diskett först och om den är defekt får det bli nollmodem, vill helst inte rubba maskinen från sin plats, den har stått på samma ställe i snart 20 år nu. Och gnumeric blir nog mjukvaran i första svängen. Testade filerna från den absolut första backupen jag nånsin gjort dessutom med Norton Commander dessutom och fantastiskt nog har kvar, filerna är namngivna med datum, "exempel-99.wk1" och det klarade inte Svenska tecken men annars var allt intakt och gick att öppna med senare Excel när man "sparat om".

Alla som kommit med förslag och idéer ska ha stort tack! Eftersom tanten bor en bit bort vill man gärna ha med sig allt som kan tänkas behövas så man slipper åka 2 gånger.

Det måste ha varit en 486'a med en Pentium Overdrive 83Mhz.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle ju kunna kopiera hela hddn till usb, den är inte över 2 Gbyte stor, sedan kan du labba med filerna om du inte löser det på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur små filerna lär vara, relativt sett, är det väl bara köra en

cp /sökväg/till/filen a:/

eller vad nu kommandot är i Dos? USB diskettstationer finns väl lite överallt att köpa så borde inte vara svårare än så? Då får du filerna i varje fall och sedan är det bara att öppna dom som återstår men det ska väl inte vara helt omöjligt

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Lägg ner på disketter eller överför över Rs232 till en nyare maskin ?

Datorer som äter disketter är inte så konstigt att komma över, har man ett nollmodem är det en smidig lösning annars, gör så själv emellanåt.

njae, inte många hypervisors som kan hantera en Dos maskin eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

njae, inte många hypervisors som kan hantera en Dos maskin eller?

Jag har gjort det utan problem, du skall inte ansluta mot dosdatorns kommandotolk, utan mot ett terminalprogram i andra änden, sen finns div standarder för att skicka binära filer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, hör av dig hur det gick sedan. Jag har kvar en dator med parallell-port, så jag hade nog testat den vägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Lite sent kanske, men...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Sedan kan man bråka med lotus-filen i lugn och ro.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ytterligare en variant vore att skaffa en adapter CF-IDE, antaget att 486:an har minst en ledig plats på IDE-kedjorna, normalt två stycken gånger två enheter. Då kunde du sätta in adaptern, låta BIOS identifiera den eller om du måste manuellt ställa in kapacitet på CF-kortet, och sedan kopiera filer från hårddisk till "hårddisk", plocka ur CF-kortet och fixa hemma. Det finns SD-IDE också, dyrare är kanske svårare att få att fungera på en riktigt gammal PC.

Permalänk
Medlem

486:an hade inte USB om jag minns rätt, men den hade väl en paralellport och en serielport? du skulle ju kunna dumpa det via dem, alt plocka ut disken och stoppa i en ide - sata omvandlare.

Permalänk
Medlem

Misstänker att Open office / libre office har stöd för formatet.

Disken i fråga är gjissnings vis en fat16 partition och gissnings vis kan du montera den i valfri linux dist och ta det den vägen.
Ide interface å andra sidan kan vara det kluriga.

Permalänk

20 års släktforskning i Lotus borde knappt ta en diskett i utrymme?

Zippa filerna och ta ut på en diskett eller 2.

Permalänk
Medlem

Varför inte sätta in en cd-rom med IDE interface i den och bränna ut allt? Vår 486 hade 2x cdrom läsare när det begav sig men även windows 3.11 vilket kanske var ett måsta för att få den att fungera (vad vet jag?).

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ifall hon har internet hemma skulle jag köra alla data på någon molntjänst (dropbox, google drive) för automatiskt backup vid redigering.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Fastlynx ftw!

Nädå, men som många säger, nog smidigast med vanliga disketter om hon inte har någon form av internetuppkoppling.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har du ett USB-minne/Hårddisk så kan du skaffa dig ett USB kort för PCI

och stoppa i mormors dator för att kunna föra över från hårddisken via USB.

eller så skaffar du dig en USB-IDE adapter

och plockar ur hårddisken ur mormors dator och för över filerna från den till en annan dator via USB. Funkar både för 3,5" och 2,5" hårddiskar.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Har du ett USB-minne/Hårddisk så kan du skaffa dig ett USB kort för PCIhttp://i.ebayimg.com/t/5-Port-USB-2-0-PCI-Controller-Karte-NE...
och stoppa i mormors dator för att kunna föra över från hårddisken via USB.

eller så skaffar du dig en USB-IDE adapterhttp://bilder3.eazyauction.de/mimcomde/auktionsbilder/1416_2_...

och plockar ur hårddisken ur mormors dator och för över filerna från den till en annan dator via USB. Funkar både för 3,5" och 2,5" hårddiskar.

En 486'a med DOS 6.22 har knappast stöd för USB.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det är på håret att en 486 ens har PCI-platser. Det förekommer, men är inte självskrivet. För den delen om någon ytterligare hårdvara ska sättas in, och trådstartaren har turen att springa på ett nätverkskort, antingen ISA eller PCI kan man sätta in sådan och fixa programvara för att få mormors 486 på nätet också... fast nu börjar det likna en tävling att hitta den mest komplicerade metoden att rädda data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

En 486'a med DOS 6.22 har knappast stöd för USB.

Installera drivrutinen USBASPI.SYS så har den det...

Men det enklaste sättet är ju helt klart det andra alternativet i min post ovan, motera ur hårddisken och använd USB-IDE adaptern för att använda hårddisken som en extern hårdisk och för över den till ett annat medium.
Adaptern har man dessutom användning av för att lösa framtida liknande situationer.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

FYI

486:an hade inte usb.
486:an hade inte nätverk
486:an var inte byggd för att prata med lagringsmedia eller andra datorer.

formulering som ledde till urspårning borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Kan du kolla vad det är för interface till hårddisken?
Annars är nog en usb till ide-adapter ett smart val.

Detta skulle jag också göra. Köp/låna ett externt hårddiskkabinett för 3.5" IDE-hårddiskar som pratar USB. Sätt igång och kopiera över. Kabinett för 2.5"-diskar har ett annorlunda interface så det funkar inte utan en adapter som kan vara svår att få tag på.

Det finns visst ISA-nätverkskort som skulle kunna funka på en 486:a, men att skaffa drivers och nätverksprogramvara är en svårare sak - det var inte inbyggt i DOS/Windows på den tiden. För krångligt tycker jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.