Hjälp med MTB cykel köp! Fulldämpat eller inte?

Permalänk

Hjälp med MTB cykel köp! Fulldämpat eller inte?

Hej kära vänner! Nu vankas våren och det är såklart dags att komma ut lite.
Vi är ett gäng som ska börja cykla i skogen, för er som känner till Bohusleden, sådan terräng är det som gäller.
Har kollat runt en del, men jag är lite osäker på om det räcker med en Hardtail eller om jag ska köra på fulldämpat? Är det verkligen nödvändigt?
När behövs fulldämpat? Jag har en budget på ca 5000 kr, och jag har bara hittat en enda fulldämpad cykel på Blocket för den pengen, en Norco.
Så, vilka märken är det jag ska kika på? Har hittat en Scott Aspect 700 som jag tycker verkar intressant, och en Kona Caldera och Kona 26"

Hjälp!!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Visst heldämpat är nice, men det brukar betyda att man får en tyngre och sämre cykel för pengen. För 5000 hade jag definitivt inte tittat på heldämpat(FS), utan där är det HardTail(HT) som gäller. Norcon som du länkade, är en Downhill cykel som är mer eller mindre obrukbar om det inte lutar neråt.

Permalänk
Föredetting

Någorlunda vettig hardtail:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/sunn-prim-s3-hardtai...

Heldämpat är lite onödigt om man bara cyklar stig rent allmänt, i mitt tycke.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Tack för svar! Primmen fanns bara i 17.75", jag har mätt och kommit fram till att jag behöver minst 18". Är det annars en tillverkare och rekomendera?
EDIT:Annars var det ju 50% rea på den såg jag ju! Kanske ska slå till ändå?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Föredetting

Nja, riktigt 50% på vad de normalt säljer den för är det nog inte, men ett par tusen billigare än vanligt är det nog ändå. De anger RRP som "normalpriser" för att få allt verka billigare.

Märket i sig har jag faktiskt ingen koll på, men komponenterna verkar klart vettiga. Samtidigt är det ju rea lite varstans på fjolårsmodeller, ta en tur ut till lokala cykelbutiker och känn och kläm.

Annars hittade jag en Fuji i liknande prisklass med större ram: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/fuji-nevada-1-5d-201... - lär nog funka hyfsat fint även den, om du inte är överdrivet kräsen, och det kan man ju inte vara för runt 5000:-. Däremot vill jag, med mina nybörjarkunskaper om cykelkomponenter, tycka att Sunn-hojen har lite bättre prylar monterade.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa från utlandet tycker jag man ska vara nog med att göra ett "klipp". För man förlorar en hel del i smidighet jämfört med att kunna lämna in cykeln (ofta gratis) för lite småjusteringar i början. Som nybörjare kan man också få tips om storlek mm. Nu är det givetvis individuellt hur pass tungt dessa förhållandevis små fördelar väger, men det finns fördelar.

Den här Scott:en tycker jag verkar schysstare än Fujin: http://www.evanscycles.com/products/scott/aspect-630-2013-mou...

Jag har inte letat särskilt noga dock så det kan finnas ännu bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

http://www.bike-discount.de är också en bra sida att kolla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej

Permalänk

Skaffa inte fulldämpat, bara värt när man går över 20 tusen snåret tyvärr. Själv kör jag med en canyon SLX 9.9. Är väldigt nöjd med den. Kostar dock en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite. Funderar att börja med MTB. Har mest tittat på en http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-26-6.0-19753... men hittade den här idag http://www.evanscycles.com/products/bmc/sportelite-se01-alivi.... Kostar lika mycket om man räknar med frakten. Är det någon större skillnad? Dämparna på Radon är väl dyrare men verkar har fått lie sämre kritik än dämparna på BMCn.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Kapar tråden lite. Funderar att börja med MTB. Har mest tittat på en http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-26-6.0-19753... men hittade den här idag http://www.evanscycles.com/products/bmc/sportelite-se01-alivi.... Kostar lika mycket om man räknar med frakten. Är det någon större skillnad? Dämparna på Radon är väl dyrare men verkar har fått lie sämre kritik än dämparna på BMCn.

Den ena hade ju XT-bakväxel, vilket är att fördra. Annars skulle jag kolla på canyon, då de har bra service och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Den ena hade ju XT-bakväxel, vilket är att fördra. Annars skulle jag kolla på canyon, då de har bra service och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar bara en cykel i min prisklass, och det är en 29 tummare. Verkar vara bra komponenter. Hur stor skillnad är det på hjulstorlek? Skulle man kunna byta till mindre hjul?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Hittar bara en cykel i min prisklass, och det är en 29 tummare. Verkar vara bra komponenter. Hur stor skillnad är det på hjulstorlek? Skulle man kunna byta till mindre hjul?

Om du inte är kortare än 178~ så skulle jag rekommendera en 29" då de är mycket skönare i all typ av terräng.

De enda nackdelarna är riktigt (riktigt) tajta kurvor i grymt teknisk terräng, som jag antar att du inte kommer vara så mycket i. Annars spelar det inte så stor roll.
Även om jag skulle köra i sådan terräng hela tiden så skulle jag valt 29" just pga bättre rull och tillit

Tävlar i mtb, så fråga vad som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Hittar bara en cykel i min prisklass, och det är en 29 tummare. Verkar vara bra komponenter. Hur stor skillnad är det på hjulstorlek? Skulle man kunna byta till mindre hjul?

Tillägger även att jag cyklar i grymt teknisk terräng (Västerås), och skulle välja hardtail 29" alla dagar i veckan, just för kontrollen och dem stabila och lättrullade hjulen.

Albin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Om du inte är kortare än 178~ så skulle jag rekommendera en 29" då de är mycket skönare i all typ av terräng.

De enda nackdelarna är riktigt (riktigt) tajta kurvor i grymt teknisk terräng, som jag antar att du inte kommer vara så mycket i. Annars spelar det inte så stor roll.
Även om jag skulle köra i sådan terräng hela tiden så skulle jag valt 29" just pga bättre rull och tillit

Tävlar i mtb, så fråga vad som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Är 192 cm. En 29 tummare kanske är rätt väg att gå då? Är det något annat jag borde tänka på inför ett köp?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Är 192 cm. En 29 tummare kanske är rätt väg att gå då? Är det något annat jag borde tänka på inför ett köp?

Ja, 29" är ditt enda val skulle jag säga.
Du märker bara skillnaden mellan en 29" och 26" när du växlar mellan de båda.

En kort sammanfattning:
26"
+Bra acceleration
+Bättre i tajta kurvor

29"
+Håller farten lättare
+Mycket(!) mer flyt
+Bättre vid rötter och skit

Kör på en 29", växla över till SPD (skor som sitter fast i pedalerna) när du har fått känn på din nya cykel.
Om du köper från canyon behöver du inte tänka på så mycket. Kanske att pedaler inte ingår, det skiljer från modell till modell. De har några som jobbar här i Sverige, i Stockholms trakten. Väldigt bra service har dem.

Se till att ha verktyg hemma.
Insektsnycklar
Olja för vajer och kedja (universal fungerar bra för ditt ändamål)
Skruvmejslar
Skiftnycklar

Tror det var allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att den där Sunn primm-cykeln skulla jag inte lägga pengar på, tur den är "out of stock" Heldämpat är inte fel även om man bara kör stig (inte grusväg då) men det finns inget vettigt i den budgeten.

Sen ska man inte heller stirra sig blind på vilken nivå bakväxeln är. Många tillverkare sätter dit lite högre kvalitet på just den så kan man säga att hojen är utrustad med XT även fast allt annat är lägre standard.

Kolla som sagt på Canyon, Bike-discount, On-One och Rose t.ex. Jag skulle definitivt titta på beggat också om man har budget på runt 5000. Cyklar sjunker snabbt i värde. Tips är att kolla köp och sälj på happymtb.org
Där kan man hitta bra grejer för vettigt pris.

29" är nog ganska skönt till crosscountry. Personligen kommer jag nog kolla på 27.5" nåsta gång man byter men då en fulldämpad med lite högre budget.

Lycka till med hojletandet. Riktigt rolig sport

PS: Gå inte till cykelringen

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Skrivet av Oetzi:

Kan ju säga att den där Sunn primm-cykeln skulla jag inte lägga pengar på, tur den är "out of stock" Heldämpat är inte fel även om man bara kör stig (inte grusväg då) men det finns inget vettigt i den budgeten.

Sen ska man inte heller stirra sig blind på vilken nivå bakväxeln är. Många tillverkare sätter dit lite högre kvalitet på just den så kan man säga att hojen är utrustad med XT även fast allt annat är lägre standard.

Kolla som sagt på Canyon, Bike-discount, On-One och Rose t.ex. Jag skulle definitivt titta på beggat också om man har budget på runt 5000. Cyklar sjunker snabbt i värde. Tips är att kolla köp och sälj på happymtb.org
Där kan man hitta bra grejer för vettigt pris.

29" är nog ganska skönt till crosscountry. Personligen kommer jag nog kolla på 27.5" nåsta gång man byter men då en fulldämpad med lite högre budget.

Lycka till med hojletandet. Riktigt rolig sport

PS: Gå inte till cykelringen

SLX är ungefär lika bra som XT, men XT är ju att föredra. Alivio är en ganska stor nedgradering.
Kassetten och bakväxeln bör vara minst SLX för bra och snabb växling.

Happymtb är en grym sida för att kolla på begagnat, kolla där först TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

SLX är ungefär lika bra som XT, men XT är ju att föredra. Alivio är en ganska stor nedgradering.
Kassetten och bakväxeln bör vara minst SLX för bra och snabb växling.

Happymtb är en grym sida för att kolla på begagnat, kolla där först TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är XT bättre än Alivio som nog passar mer för touring än stighojande. SLX är riktigt bra grejer för sitt pris. Har kört SLX-vevar på AM-hojen i några år och inte haft problem än :).
SLX var en del i det som ersatte LX när den gruppen fortfarande var inriktad mot mtb. Det blev lite så att SLX gick mot lite mer AM-inriktning och deore hamnade under XT, grovt sett.

Ville bara säga att man inte enbart ska kolla på vad bakväxeln ligger på för nivå. Andra grejer påverkar också känslan, t.ex. kassett/kedja till viss del (som du sa) och själva reglagen.

Sen ska man först och främst se till att få ut så bra ram, gaffel och hjul för pengarna när man letar hoj.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

"Bakväxeltrimning" är inget att hänga upp sig på egentligen. En väljusterad Alivio/Acera/Deore bakväxel presterar väldigt likt ett dyrare dito. Man sparar några gram och i fallet med SLX så kanske man vinner lite i tålighet.

Håller med Oetzi, men vill också lägga till bromsar på listan.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

"Bakväxeltrimning" är inget att hänga upp sig på egentligen. En väljusterad Alivio/Acera/Deore bakväxel presterar väldigt likt ett dyrare dito. Man sparar några gram och i fallet med SLX så kanske man vinner lite i tålighet.

Håller med Oetzi, men vill också lägga till bromsar på listan.

SLX är mer prestanda än vikt, men visst är justering lika viktigt. Det är vid XT som det är vikten som är den stora skillnaden. Från XT till XTR är det i stort sett bara vikten som är skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror nog det blir en Canyon Yellowstone AL 3.9 29. Kan inte hitta bättre komponenter på någon annan cykel i den prisklassen, plus att Canyon verkar ha jättebra service. Tack så mycket för tipsen.

Edit
Efter lite mer kikande kanske Radon ZR Team 5.0 29 är ett alternativ. 1000 kr billigare, lite sämre gaffel och växlar, men den tusenlappen man kanske kan spara och lägga på en ännu bättre gaffel i framtiden. Vad tycker ni?

Edit 2
Såg nu att leveranstiden är två månader på Canyonen, känns lite väl mycket.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Tror nog det blir en Canyon Yellowstone AL 3.9 29. Kan inte hitta bättre komponenter på någon annan cykel i den prisklassen, plus att Canyon verkar ha jättebra service. Tack så mycket för tipsen.

Edit
Efter lite mer kikande kanske Radon ZR Team 5.0 29 är ett alternativ. 1000 kr billigare, lite sämre gaffel och växlar, men den tusenlappen man kanske kan spara och lägga på en ännu bättre gaffel i framtiden. Vad tycker ni?

Edit 2
Såg nu att leveranstiden är två månader på Canyonen, känns lite väl mycket.

Själv så skulle jag ta Yellowstonen ändå, men det är upp till dig.
Jag skulle själv aldrig köpa en ny gaffel om det inte var akut, då jag har gaffeln tills cykeln dör. För mig är växlar mycket viktigare än dämpare, detta gäller kanske inte dig då du är ny och inte har all teknik än, men jag skulle kunna köra stelt i terräng om det skulle vara så.

Köp vilken du vill, Radonen har inte samma service och inte samma kvalitet. Du kommer troligtvis inte känna för en ny gaffel i slutändan då det inte är den viktigaste delen på en cykel i den prisklassen.

Mvh
Albin