2,5 år gammal laptop - batteriet dött - reklamationsrätt?

Permalänk
Medlem

2,5 år gammal laptop - batteriet dött - reklamationsrätt?

Hej!
Köpte en lenovo u260 och har varit nöjd även om batteritiden och värmeutvecklingen alltid har varit dålig. Köpte den som tråden läser för 2,5 år och nu kommer felmeddelande att det kanske är dags att byta ut mitt batteri så fort jag kopplar ifrån strömmen, jag har alltså inte ens några minuter.

Fabriksfel etc är på 3 år har jag för mig, gäller detta på batteri som är helt obrukbart? Känns som 2,5 år är rätt lite alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Batteriet har ofta ca 6 månader garanti

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem

Batterier är förbrukningsvara och 2,5 år är rätt normal livslängd. Batteriet ingår inte i de normala garantierna och du får svårt att hävda ursprungsfel (för reklamation) med en förbrukningsvara som batteri, och som fungerat i flera år. Bara att köpa nytt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar gubbar. Okej! Tänkte fråga er om värmeutvecklingen lär förbättras en massa om jag köper nytt batteri eller om det lär vara ungefär samma? Denna blev väldigt varm efter 20 min i knäet men svårt att jämföra hur det var sist. Vore förresten kul om man kunde köpa ett universellt batteri men de ska väl passa också...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Tack för svar gubbar. Okej! Tänkte fråga er om värmeutvecklingen lär förbättras en massa om jag köper nytt batteri eller om det lär vara ungefär samma? Denna blev väldigt varm efter 20 min i knäet men svårt att jämföra hur det var sist. Vore förresten kul om man kunde köpa ett universellt batteri men de ska väl passa också...

Att batteriet kanske blir lite varmare efter åren stämmer förmodligen, så det kanske känns litet mindre som en stekplatta i knäet med ett nytt batteri men jag skulle för all del rekommendera att blåsa den med tryckluft (köps på t.ex. Webhallen eller Kjell & Co.) och överväga att börja använda kylplatta till datorn. Det är inte bra att ha datorn direkt mot kroppen om du är orolig alls för testikelrelaterade diagnoser (cancer, smärta eller infertilitet).

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Tack för svar gubbar. Okej! Tänkte fråga er om värmeutvecklingen lär förbättras en massa om jag köper nytt batteri eller om det lär vara ungefär samma? Denna blev väldigt varm efter 20 min i knäet men svårt att jämföra hur det var sist. Vore förresten kul om man kunde köpa ett universellt batteri men de ska väl passa också...

Dels beror livslängden på hur du använder datorn. När du har strömsladden inkopplad så bör du ta ur batteriet när det är fullt laddat, annars kan det försämra kapaciteten (enligt vad jag vet iaf). Dessutom så alstrar laddningen naturligtvis värme, när du har den i knät utan kylplatta så kommer det bli varmare, detta kan också påverka livslängden negativt. Universella batterier skall passa, dock är jag osäker på om de har ännu kortare livslängd än original.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

6 månader är det troligen som gäller och här har du inget lagstöd du kan plocka fram och hävda dig med.

Jag skulle kollat till ebay istället för att klaga. Där kan du köpa batterin oftast för runt 200:- inklusive frakt vilket får anses relativt billigt, 2-3 veckor senare har du det hemma i postlådan.

Angående universiellt batteri har jag aldrig stött på ett sådant. Men innuti ett laptopbatteri sitter det oftast ett antal, vanligtvis 6st, litiumbatterier av modell 18650 (18mm i diameter, 650mm långa). Är man bra på att löda och liknande kan man såklart byta ut dessa mellan olika batterier. Eventuellt kan du köpa 6 stycken lösa 18650 batterier och byta ut i ditt nuvarande batteripack och komma lite billigare undan, men det är mer som kan gå fel och de lägre prisatta 18650 batterierna för runt 10:- styck håller oftast varierande kapacitet även inom samma märke.

Permalänk
Skrivet av shabik:

Tack för svar gubbar. Okej! Tänkte fråga er om värmeutvecklingen lär förbättras en massa om jag köper nytt batteri eller om det lär vara ungefär samma? Denna blev väldigt varm efter 20 min i knäet men svårt att jämföra hur det var sist. Vore förresten kul om man kunde köpa ett universellt batteri men de ska väl passa också...

Damma ur den ordentligt och kolla upp hur du kan undervolta processorn så har du både värme och batteritid att vinna.
Har undervoltat alla laptops jag ägt och de har blivit märkbart svalare och tystare.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Några intressanta svar! Jag antar att om man undervoltar så underklockar man datorn villket innebär lägre prestanda?

Jag sökte på lenovo u260 battery på ebay men tyvärr bara träffar på adaptrar. 52$ officiellt batteri, hittar någon ett bättre köp?

Visa signatur