Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Åsikt om val av NAS server.

Permalänk

Åsikt om val av NAS server.

Hej.

Sitter i tankarna om att beställa en NAS server och vill gärna höra några åsikter om hur ni skulle ha tänkt och valt. Ge mig gärna några fördelar för respektive NAS.

Min tanke är att slänga i 2 st WD Red WD40EFRX 64MB 4TB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2167793. Rätt val av disk eller skulle ni valt någon annan?

De 2 NAS jag väljer mellan är:

DS213J
eller
ZyXEL NSA-325v2

DS213J Är dyrare men enligt recensionerna verkar den vara lättskött.

325v2 Billigare men enligt vad andra har skrivit skall den vara något mer svårskött.

Tankar om detta? Egna erfarenheter? Tittar jag på helt fel saker?

MVH
Niklas

Permalänk
Medlem

Jag har och använder mig av Zyxeln, har dock bara haft den ett par veckor men är riktigt nöjd med den! Inge som helst svårigheter att få igång och jag personligen tycker den är väldigt lättskött.. Kan tyvärr inte yttra mig om den är bättre eller sämre än någon annan, men jag valde även mellan de två du gör och jag ångrar inte mitt val!

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasGustafson:

Tankar om detta? Egna erfarenheter? Tittar jag på helt fel saker?

Synology är erkänt duktiga på prisvärda NAS. Om Zyxel är billigare så beror det troligen också på att det sitter "sämre" komponenter under skalet.
Synology har bra support (tog inte lång tid att fixa heartbleed-buggen), ett stort utbud av program och funktioner (torrent, FTP, SMTP, DDNS, Web, FW, und so weiter) samt trevliga appar till din smartphone så du kan styra din NAS var du än befinner dig. Här kan du bekanta dig med Synologys gränssnitt.

Har ingen erfarenhet av Zyxels NAS så jag kan inte uttala mig om den tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Synology och är mycket nöjd med den. Men om man bara ska ha en NAS att slänga filer på så klarar man sig förmodligen med vilken NAS som helst på marknaden. Skillnaderna framträder först om/när man vill göra mer avancerade saker med sin NAS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ooch installerat 3 synology nas vid det här laget och dom är bäst på marknaden i min mening.

Skillnaden ligger i programvaran, du kan streama filer via wifi till ipad och synka mappar automatiskt hur lätt som helst.

Synology gör det lätt även för vanliga användare att göra rätt avancerade saker.

Permalänk
Medlem

Helt klart tycker jag att du borde skaffa en HP Microserver istället, och lägga in Synology DSM (Heter Xpenology). Då får du mycket bättre möjlighet till prestanda, samt 4st disk bays.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Helt klart tycker jag att du borde skaffa en HP Microserver istället, och lägga in Synology DSM (Heter Xpenology). Då får du mycket bättre möjlighet till prestanda, samt 4st disk bays.

Hej.. Intressant synpunkt.. Har du någon länk till en burk jag kan kolla på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

...samt 4st disk bays.

Och det erbjuder inte Synology?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och det erbjuder inte Synology?

Eh? det är klart dom gör, men inte något av dom två valen han skrivit, aldrig skrivit nåt om att Synology inte kan erbjuda det.

Till TS, kolla här, kampanjpris dessutom.
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=7150258&hbx...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Eh? det är klart dom gör, men inte något av dom två valen han skrivit, aldrig skrivit nåt om att Synology inte kan erbjuda det.

Eh? Var det verkligen så svårt att förstå att jag inte var vidare seriös?
Nåja, för argumentationens skull kan jag nämna att Synology kan erbjuda bättre ändamålsenliga lösningar än HP Microserver om vi ska fortsätta i generella termer. Allt beror på vilka värderingar man lägger in i ordet "prestanda".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lite rejält offtopic kanske men: Stödjer HP ProLiant MicroServer transcoding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eh? Var det verkligen så svårt att förstå att jag inte var vidare seriös?
Nåja, för argumentationens skull kan jag nämna att Synology kan erbjuda bättre ändamålsenliga lösningar än HP Microserver om vi ska fortsätta i generella termer. Allt beror på vilka värderingar man lägger in i ordet "prestanda".

Man vet aldrig här - tog det som ett "fanboy-inlägg" Sorry. Självklart har Synology mer specifika NAS-lösningar, deras större arrayer är fina, har jobbat med dom också.

Skrivet av Skrotnisse92:

Lite rejält offtopic kanske men: Stödjer HP ProLiant MicroServer transcoding?

Ja, absolut, det är en vanlig "burk" Om du menar genom Synology DSM och, t.ex Plex, så absolut.

Men kan beror helt på vilket OS du lägger på antar jag.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Eh? det är klart dom gör, men inte något av dom två valen han skrivit, aldrig skrivit nåt om att Synology inte kan erbjuda det.

Till TS, kolla här, kampanjpris dessutom.
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=7150258&hbx...

Om jag nu skulle välja den burken istället för en synology.. Exakt hur komplicerat är det att få den att bete sig på samma sätt som om jag skulle köpt en färdig NAS från synology?
Hur skulle det se ut? Måste man köra Linux, typ Ubuntu, på den?

Hur många watt drar den på en höft ungefär när den inte används?

Om jag slänger in DSM, kommer jag då kunna använda apparna till telefonen som finns?

Ursäkta alla frågor men lät riktigt intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte precis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2387305#rparams=ss=intel... samt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427124. Kommer att köra in freebsd men det stödjer freenas också.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasGustafson:

Om jag nu skulle välja den burken istället för en synology.. Exakt hur komplicerat är det att få den att bete sig på samma sätt som om jag skulle köpt en färdig NAS från synology?
Hur skulle det se ut? Måste man köra Linux, typ Ubuntu, på den?

Hur många watt drar den på en höft ungefär när den inte används?

Om jag slänger in DSM, kommer jag då kunna använda apparna till telefonen som finns?

Ursäkta alla frågor men lät riktigt intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Det man gör är att man sätter i ett usb-minne med ett bootbart system, så den "upptäcks" som en Synology. Det finns två olika vad jag vet, antingen kör du Traktor som använder sig av en moddad version av DSM, eller gnoBoot som man kan använda med Synologys officiella releaser - dom går att ladda hem på deras hemsida.

Jag skulle föreslå gnoboot. Då gör du för en usb-sticka, men typ win image writer (om du installerat nåt os från usb så vet du säkert hur detta funka). Sen sätter du i det i Microservern, bootar upp. Första gången du kör ska du välja gnoboot.me (tror jag - jag länkar en film nedan...), och sen vilken DSM du vill köra (ex 5).
Sen bootar det upp, och du kommer hitta den på nätverket som precis vilken annan Synology som helst. Du väljer att installera den, men DSM-filen som du laddat hem från Synologys hemsida.

Sen funkar den precis som vilken annan Synology NAS som helst. Du behöver inte köra den typ i ett annan system eller nåt, men om du vill kan du köra DSM virtuellt i en hypervision (som ESXI), men det är lite överkurs kanske.

Denna video förklarar det ganska bra, FAST han installerar i ESXI, men det är ingen skillnad verkligen, bara att han ser monitoren på datorn. https://www.youtube.com/watch?v=hD8gZU6UxOw

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

har själv en 213j som varit väldigt enkel att installera och sköta

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av moron:

Det man gör är att man sätter i ett usb-minne med ett bootbart system, så den "upptäcks" som en Synology. Det finns två olika vad jag vet, antingen kör du Traktor som använder sig av en moddad version av DSM, eller gnoBoot som man kan använda med Synologys officiella releaser - dom går att ladda hem på deras hemsida.

Jag skulle föreslå gnoboot. Då gör du för en usb-sticka, men typ win image writer (om du installerat nåt os från usb så vet du säkert hur detta funka). Sen sätter du i det i Microservern, bootar upp. Första gången du kör ska du välja gnoboot.me (tror jag - jag länkar en film nedan...), och sen vilken DSM du vill köra (ex 5).
Sen bootar det upp, och du kommer hitta den på nätverket som precis vilken annan Synology som helst. Du väljer att installera den, men DSM-filen som du laddat hem från Synologys hemsida.

Sen funkar den precis som vilken annan Synology NAS som helst. Du behöver inte köra den typ i ett annan system eller nåt, men om du vill kan du köra DSM virtuellt i en hypervision (som ESXI), men det är lite överkurs kanske.

Denna video förklarar det ganska bra, FAST han installerar i ESXI, men det är ingen skillnad verkligen, bara att han ser monitoren på datorn. https://www.youtube.com/watch?v=hD8gZU6UxOw

Tackar för den instruktionen..

Vad blir fördelen med att slänga in DSM i förhållande till att enbart köra Ubuntu? Vad kan jag göra med DSM som jag inte kan göra i Ubuntu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiklasGustafson:

Tackar för den instruktionen..

Vad blir fördelen med att slänga in DSM i förhållande till att enbart köra Ubuntu? Vad kan jag göra med DSM som jag inte kan göra i Ubuntu?

Det finns inget du inte kan göra med Ubuntu som du kan göra med DSN.

Skillnaden är att du får ett gränssnitt som är specialdesignat för NAS. Det finns dessutom färdigkonfigurerade paket att installera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!