Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dynaudio Audience 72, någon med koll?

Permalänk
Medlem

Dynaudio Audience 72, någon med koll?

Har ett erbjudande att få köpa ett par sådana här för 5000:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=12937
Är det prisvärt? Nypris är 13000:-, och de har väl några år på nacken nu.
Eller är det något annat man ska titta på i liknande prisklasser nytt eller begagnat? Kan gå upp något i pris om det behövs.
Ska spela mycket blandad musik, och driva med en XTZ Class A-100 D2.

Permalänk
Rekordmedlem

Relativt trevliga, lite varmare i klangen än helt neutrala men det tilltalar många, 5000 kr är de allt värda om de inte är i uselt skick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har sj ett par Audience 42 som är bland de bästa köp jag gjort, helt underbara högtalare

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej. Kanske blir dem då. Min förstärkare är ju rätt kall i ljudet så det kanske balanserar upp bra. Lär ju vara ett bra lyft över mina lånade Dynavoice Challenger iaf. Men man vill ju göra ett bra köp när man ändå köper.

Så ni tror inte jag hittar bättre i liknande prisklass begagnat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

Okej. Kanske blir dem då. Min förstärkare är ju rätt kall i ljudet så det kanske balanserar upp bra. Lär ju vara ett bra lyft över mina lånade Dynavoice Challenger iaf. Men man vill ju göra ett bra köp när man ändå köper.

Så ni tror inte jag hittar bättre i liknande prisklass begagnat?

Det kanske du gör men det beror ju på behov/smak och utbudet, Snell och Dahlquist är bra och finns ofta i den prisklassen och det dyker även upp Audio Tronic ibland.
Och sen så finns det ibland diverse hembyggen som ibland är bra och ibland inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om någon annan spekulant på samma modell hittar tråden framöver så vill jag meddela att jag fått hem högtalarna och är mycket nöjd. De ger rymd i ljudet och fyller upp rummet mycket bättre än mina gamla lånade Dynavoice-högtalare redan på låga volymer. Mycket bättre rymd och närvaro i ljudet. De har ett klart ljud men hanterar ändå bas mycket bra, de fläskar ju inte på som discohögtalare men klarar i gengäld av att återge basen starkt, rappt och nyanserat. Och de går lågt och kan leverera dubbeltramp med ett djup och kraft som inga discohögtalare jag hört varit i närheten av. Och då med oändligt mycket mer kontroll så att det inte blir för fläskigt som det gärna blir annars.
Mellanregistret fyller hela rummet och ger grym närvaro och diskanten är klar och detaljerad och blir aldrig jobbigt skärande. Lämpar sig för alla musikstilar.

Tror jag hittat så rätt som jag kan med den budgeten helt enkelt.

En sak bara, riktigt tungdrivna, riktigt låg spelkänslighet och de kräver en förstärkare som levererar mycket råkraft. Vill inte höra dem på någon billig hembioförstärkare som lovar fler watt ut än vad den drar från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om någon annan spekulant på samma modell hittar tråden framöver så vill jag meddela att jag fått hem högtalarna och är mycket nöjd. De ger rymd i ljudet och fyller upp rummet mycket bättre än mina gamla lånade Dynavoice-högtalare redan på låga volymer. Mycket bättre rymd och närvaro i ljudet. De har ett klart ljud men hanterar ändå bas mycket bra, de fläskar ju inte på som discohögtalare men klarar i gengäld av att återge basen starkt, rappt och nyanserat. Och de går lågt och kan leverera dubbeltramp med ett djup och kraft som inga discohögtalare jag hört varit i närheten av. Och då med oändligt mycket mer kontroll så att det inte blir för fläskigt som det gärna blir annars.
Mellanregistret fyller hela rummet och ger grym närvaro och diskanten är klar och detaljerad och blir aldrig jobbigt skärande. Lämpar sig för alla musikstilar.

Tror jag hittat så rätt som jag kan med den budgeten helt enkelt.

En sak bara, riktigt tungdrivna, riktigt låg spelkänslighet och de kräver en förstärkare som levererar mycket råkraft. Vill inte höra dem på någon billig hembioförstärkare som lovar fler watt ut än vad den drar från väggen.

Gratulerar till bra högtalare, jag tror att det är ett fynd för 5000Kr och högtalare är inget som åldras speciellt annat än de med skumgummikant runt basarna som kan behöva bytas och delningsfiltren som kan behöva fräscha kondingar efter 20+ år. Hittar man bra begagnat finns inget skäl att köpa nytt!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||