Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hörlurar till dator adapter

Permalänk
Medlem

Hörlurar till dator adapter

Hej, har nyligen köpt en ny dator, mina nuvarande hörlurar (med mic) går inte att koppla in utan då får jag välja om jag vill ha mic eller ljud genom dem. då de har en gemensam kabel för båda och datorn har skilda. Vet någon var man kan köpa en adapter för detta (har själv letat runt lite och inte hittat någon). Det jag behöver är alltså en sådan här adapter: http://intra.kth.se/polopoly_fs/1.447679!/image/headset-adapter-1-till-2.jpg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Att tänka på härvid är att IPhone headset adaptern endast fungera till Iphone headset.

Finns även adapter på dustin:
http://www.dustinhome.se/product/5010667136/headset-adapter-3...

Permalänk
Medlem

Jag har några, de är köpta på eBay och Dealextreme.
Använd sökord som TRRS, vilket är kontakttypen.

Det finns två varianter, den som ser exakt ut som den på bilden och en med vita kablar och kontakter.

Letade snabbt i orderhistorik och så, men hittade inte.
Posta gärna länken när du hittat den

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Att tänka på härvid är att IPhone headset adaptern endast fungera till Iphone headset.

Finns även adapter på dustin:
http://www.dustinhome.se/product/5010667136/headset-adapter-3...

What? Skulle iPhoneheadset vara speciellt eller vadå?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

What? Skulle iPhoneheadset vara speciellt eller vadå?

Nä, men det är väl mest det att det är olika för olika headset på vilka av "ringarna" de har ljud, mikrofon och jord. Många har samma banor som apples hörlurar men det finns även andra standarder.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Nä, men det är väl mest det att det är olika för olika headset på vilka av "ringarna" de har ljud, mikrofon och jord. Många har samma banor som apples hörlurar men det finns även andra standarder.

Har du någon källa på det där?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Mina lurar med iPhone-sladd funkar med både android och windows phone så har svårt att se att det skulle vara någon annan standard som dominerar.

Permalänk
Medlem

Kör på den från Dustin då, vill inte chansa med iphone adaptern

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du någon källa på det där?

Hoppas att du inte är svenskalärare http://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)

Den vanligaste standarden (AHJ) är att man har vänster ljud på toppen, höger på första ringen, mikrofon på andra ringen och jord på själva skaftet (sleeve på engelska). Vissa, framför allt äldre, modeller har en standard som kallas OMTP där de har jord på andra ringen och mikrofon på skaftet. Tror att Lumia kör med den standarden också, men är inte säker.
Jag har även själv fått erfara detta när jag skulle köpa headset till nån telefon (och säljaren inte hade någon aning om vad han snackade om).

EDIT: Till TS: Apple använder den vanliga standarden på sina telefoner, så det ska vara lugnt.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Hoppas att du inte är svenskalärare http://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)

Den vanligaste standarden (AHJ) är att man har vänster ljud på toppen, höger på första ringen, mikrofon på andra ringen och jord på själva skaftet (sleeve på engelska). Vissa, framför allt äldre, modeller har en standard som kallas OMTP där de har jord på andra ringen och mikrofon på skaftet. Tror att Lumia kör med den standarden också, men är inte säker.
Jag har även själv fått erfara detta när jag skulle köpa headset till nån telefon (och säljaren inte hade någon aning om vad han snackade om).

EDIT: Till TS: Apple använder den vanliga standarden på sina telefoner, så det ska vara lugnt.

Tackar, det hade jag ingen aning om. Ganska dumt av Nokia att inte följa samma standard som alla andra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tackar, det hade jag ingen aning om. Ganska dumt av Nokia att inte följa samma standard som alla andra.

Micken på mina Sennheiser Momentum funkar fint med min Lumia 920 så det stämmer inte att de kör någon annan standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Micken på mina Sennheiser Momentum funkar fint med min Lumia 920 så det stämmer inte att de kör någon annan standard.

Dåså, då finns det ju bara en standard som används ändå.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ganska dumt av Nokia att inte följa samma standard som alla andra.

Det var Nokia som först började använda TRRS kontakter, och då var det den gamla standarden som gällde (OMTP), även andra tillverkare använde samma. Sedan var det väl Apple som skulle vara annorlunda (som vanligt) och började använda den standarden (CTIA) som numera alla (även Nokia) följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Micken på mina Sennheiser Momentum funkar fint med min Lumia 920 så det stämmer inte att de kör någon annan standard.

Okej, kanske var på någon äldre modell de körde med den gamla då

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet