Problem med att starta vissa program i WIN 8.1 - HJÄLP

Permalänk
Medlem

Problem med att starta vissa program i WIN 8.1 - HJÄLP

Hej!

Har nyligen köpte en dator som ska klara av de vassaste spelen på marknaden och det är riktigt bittert att sitta här och inte kunna öppna hälften av de program jag vill använda..

De program jag har haft problem med hittills är GTA IV (via steam), Logitech setpoint och appen till Skype (gick dock utmärkt att ladda ner Skype direkt till desktop). Som jag tolkar det är det .exe formatet som krånglar samt apparna. Har sökt en hel del på problemet men hittar inte lösningen på problem. Operativsystemet är windows 8.1. Jag har testat att stänga av brandvägen och köra programmet som administratör men inget av det fungerar.

Någon som vet hur problemet kan lösas?

Permalänk
Avstängd

Du får ge lite mer info om problemet. Inga av de programmen har några generella problem på Windows 8/8.1. Vad händer när du försöker starta dem; felmeddelande, vad i så fall; inget; datorn stängs av?

Permalänk
Medlem

När jag öppnar elder scrolls online så kommer ett felmeddelande "ABORT: ponter is NULL (..\cef\clienthandler.c\648). När jag öppnar GTA IV så händer ingeting (det känns som att programmet ska starta men sen som att något stänger av det). Logitech setpoint så händer ingeting heller. Spel via Java fungerar utmärkt. CS GO fungerar också utmärkt. Grafikkorten jag kör med är två "https://www.inet.se/produkt/5410026/sapphire-radeon-r9-290x-4...".

Vissa apar fungerar som tex "Golf Swinger viewer" (bara ladda ner något för att testa).. men när jag ska öppna skype appen så öppnas appen i två sekunder och sen stängs den ned.

Permalänk
Medlem

Har du provat att stänga av eventuella antivirusprogram och köra programmen som admin?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Behöver fortfarande mer detaljer om datorn och vad som pågick när du fick den.

Vem byggde datorn?
Vem installerade Windows spelen osv på datorn?
Hur noga var du med att installera om dom EFTER att du fick datorn?

Just nu låter det som om du tog Windows disken från gamla datorn och försökt starta allt direkt utan att ha installerat om. Vid det misstaget är det normalt att det gå åt skogen och att den är (seg) långsammare än vad den borde vara.

Permalänk
Hedersmedlem

Dessutom är allt uppdaterat i windows? Installerat W8.1.1 den s.k Update?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

En kompis till mig hjälpte mig med att plocka ihop rätt delar, sedan byggdes datorn hos Inet. Installationen av Windows 8.1 gick sisådär bra. Jag lyckades aldrig att välja den "rekommenderade" installationen och tog istället den "anpassade" installation. Kan det vara så att jag har valt någon konstig inställning eller behöver ändra någon inställning då? Windowset fick jag gratis från universitet från Lund (de har gratis operativsystem till studenter)

Spelen har jag installerat själv och de är installerade med de rekommenderade installationerna.

Allting i Windows är uppdaterat till det senaste. Om W8.1.1 är en automatisk uppdatering som kommer upp via "Windows update" så är det installerat.

Har provat med att stänga av samtliga antivirusprogram men det hjälper tyvärr inte heller.

Permalänk
Medlem

Är nog bäst att börja om från början.

http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/the-compl...
Kolla in den här guiden. Va speciellt uppmärksam på figur F-J och följ instruktionerna på hur man tar bort partitionerna på Windows disken. Lösningen till vissa fel har krävt det för att det inte räckte att bara formatera disken och installera om.

Sen lägger du in drivrutinerna. Bäst att redan nu ladda ned och spara dom med din backup så du slipper stressa efteråt. De man får på DVD skivorna kan vara gammal och de man får via Win DVD och Win Uppdate varierar det hur bra/dåligt det går. I vissa fall får man blint testa och va beredd att avinstallera. Vissa problem uppkommer efter att man startar om datorn.

Testa 1-2 små program du hade problem med innan och som går snabbt att testa. Starta om datorn och testa igen. Tex skype borde funkar eftersom de ägs av Microsoft. Vänta med resten så du inte slösar tid och drunknar i problem.

Kör Windows Uppdate själv. Låt den inte hålla på automatiskt. Anledningen är slöseri med tid, du har ingen kontroll, ingen aning vad den ladda ned, hur långt den kommit mm när den är på auto. Starta om datorn och testa programmet igen.

Lägg nu 1 eller en liten grupp av spel, program åt gången och starta om datorn och testa om det fortfarande funkar. Då vet du exakt vad du gjorde om felet kommer tillbaka.

Edit 1:
Med många antivirus program har jag märkt att dom fortfarande jobbar och fortsatt ställa till det trots att man stängt av dom så du kan ändå inte utesluta dom.

Edit 2:
Vadå samtliga antivirus program?
Om du har flera så börja dom bråka med varandra och ställa till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arrvid89:

En kompis till mig hjälpte mig med att plocka ihop rätt delar, sedan byggdes datorn hos Inet. Installationen av Windows 8.1 gick sisådär bra. Jag lyckades aldrig att välja den "rekommenderade" installationen och tog istället den "anpassade" installation. Kan det vara så att jag har valt någon konstig inställning eller behöver ändra någon inställning då? Windowset fick jag gratis från universitet från Lund (de har gratis operativsystem till studenter)

Spelen har jag installerat själv och de är installerade med de rekommenderade installationerna.

Allting i Windows är uppdaterat till det senaste. Om W8.1.1 är en automatisk uppdatering som kommer upp via "Windows update" så är det installerat.

Har provat med att stänga av samtliga antivirusprogram men det hjälper tyvärr inte heller.

Ja, vad menar du med samtliga AV-program? Du bör bara ha ett annars krockar de med stor säkerhet, vilket inte gör gott när du använder systemet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det låter som en god idé att starta om från början.

Jag tar och följer guiden när jag kommer hem. Hoppas på att det fungerar.

Virusprogram: Var lite slarvigt skrivit, Jag kör med mcafee pro plus (något sådant). Det jag tänkte på när jag skrev igår var brandväggarna. Microsofts egna brandvägg är avstängd, vet inte hur det är med routerns brandvägg men antar att den inte ligger och blockerar något. Det fungerar ju utmärkt att öpnna programmen med min gamla dator i alla fall.