Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Märkliga disconnects (comhem)

Jag har en del märkliga problem med mitt nät och hade varit tacksam för lite hjälp.

Jag kör 2-3 datorer i mitt nät, varav en mac, + telefoner, ipad och chromecast.
Jag har com hems egna router.

Vanligtvis när jag slår igång en dator verkar nätet gå trögt i början.
Mac:en har betydligt mer problem än min stationära dator, ett par ggr per dag slutar http att fungera på den i 4-5 minuter.
VARJE gång jag startar skype på min stationära dator slutar http att fungera på mac;en! Det räcker alltså med att starta skype, det behöver inte vara samtal igång. Jag har slagit av alternativa portat i skype och provat att byta default-porten.

Det är bara http (surfa alltså) som verkar ha problem. Ping fungerar i princip alldeles utmärkt, även om det är omöjligt att surfa.
Då och då är det även problem med telefoner eller ipad.

Jag har pratat lite med com hem och det gjorde någon slags övervakning av mitt modem under 24 timmar och hävdar att jag konstant har en maxad upload, det känns som lite av en återvändsgränd hos dem. Allvarligt talat så tror jag inte på det riktigt. När de testade hade jag mina datorer avslagna under natten t ex.

Jag har självklart gjort lite tester med att ha de flesta enheter avstängda, men problemen verkar kunna uppstå ändå.
Jag har självklart kontrollerat ifall det finns andra anslutna enheter till min router när det är problem.

Har ni några idéer om vad det kan vara? Eller idéer om saker jag ska göra/kontrollera?
Kan jag på något vettigt sätt själv monitorera trafiken till/från min router? Alltså inte läsa loggar utan mer kontrollera hur mycket trafik som flödar igenom.

Permalänk
Skrivet av GrumpyOldMan:

Jag har en del märkliga problem med mitt nät och hade varit tacksam för lite hjälp.

Jag kör 2-3 datorer i mitt nät, varav en mac, + telefoner, ipad och chromecast.
Jag har com hems egna router.

Vanligtvis när jag slår igång en dator verkar nätet gå trögt i början.
Mac:en har betydligt mer problem än min stationära dator, ett par ggr per dag slutar http att fungera på den i 4-5 minuter.
VARJE gång jag startar skype på min stationära dator slutar http att fungera på mac;en! Det räcker alltså med att starta skype, det behöver inte vara samtal igång. Jag har slagit av alternativa portat i skype och provat att byta default-porten.

Det är bara http (surfa alltså) som verkar ha problem. Ping fungerar i princip alldeles utmärkt, även om det är omöjligt att surfa.
Då och då är det även problem med telefoner eller ipad.

Jag har pratat lite med com hem och det gjorde någon slags övervakning av mitt modem under 24 timmar och hävdar att jag konstant har en maxad upload, det känns som lite av en återvändsgränd hos dem. Allvarligt talat så tror jag inte på det riktigt. När de testade hade jag mina datorer avslagna under natten t ex.

Jag har självklart gjort lite tester med att ha de flesta enheter avstängda, men problemen verkar kunna uppstå ändå.
Jag har självklart kontrollerat ifall det finns andra anslutna enheter till min router när det är problem.

Har ni några idéer om vad det kan vara? Eller idéer om saker jag ska göra/kontrollera?
Kan jag på något vettigt sätt själv monitorera trafiken till/från min router? Alltså inte läsa loggar utan mer kontrollera hur mycket trafik som flödar igenom.

Dold text

ja har deras beryktade epc2425 router. sämsta skräpet någonsin! den klarar inte av allt, köpte en TL-WR1043NDja har den gamla vita versionen på webhallen för 400kr fixade en 20cm kort kabel. brygga sen modemet eller be comhem göra det. har nu fungerat i 2år utan avbrott.
TL-WR1043ND funkar också med dd-wrt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad har du för modem idag?
Använder du modemets router eller är det bryggat?
När du blir disconnectad, lyser alla lampor på modemet eller blinkar de?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt en ny router.

Permalänk

Jag har comhems router en Netgear, men kommer inte ihåg exakt modellnamn just nu (den där lan-port 1 kan vara strulig).
På agendan står att låna en annan router och brygga modemet.

För övrigt har jag inte alltid haft såhär, utan det har börjat senaste månaden eller så.

Permalänk
Skrivet av GrumpyOldMan:

Jag har comhems router en Netgear, men kommer inte ihåg exakt modellnamn just nu (den där lan-port 1 kan vara strulig).
På agendan står att låna en annan router och brygga modemet.

För övrigt har jag inte alltid haft såhär, utan det har börjat senaste månaden eller så.

troligen Netgear 3100 eller 3700.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av armara:

Jag hade nog köpt en ny router.

man är fortfarande tvingad ha comhem's modem eftersom kontakten är coaxial sitter i samma dosa som tv-utaget.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

man är fortfarande tvingad ha comhem's modem eftersom kontakten är coaxial sitter i samma dosa som tv-utaget.

Jo, men modemet går att brygga (stänga av routerdelen) så att det bara agerar som ett modem.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Jo, men modemet går att brygga (stänga av routerdelen) så att det bara agerar som ett modem.

kolla #2 ja har exakt så funkar hur bra som helst.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

troligen Netgear 3100 eller 3700.

Japp en 3700.
Kvällens/helgens uppgift blir att prova med en annan router. Ev först att stänga av trådlösa på 2.4Ghz

Permalänk

Lite sen update...
Hursomhelst så har jag inte kommit någonvart med det här problemet, com hems support har faktiskt varit väldigt hjälpsamma och lagt ner en del tid på det, utan att komma fram till något.
Iofs försöker de lägga skulden på mig

Jag har provat att brygga och använda en annan router utan framgång.

Nu har jag (tyvärr) sagt upp abonnemanget, tyvärr eftersom ingen annan levererar såpass snabbt hit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GrumpyOldMan:

Lite sen update...
Hursomhelst så har jag inte kommit någonvart med det här problemet, com hems support har faktiskt varit väldigt hjälpsamma och lagt ner en del tid på det, utan att komma fram till något.
Iofs försöker de lägga skulden på mig

Jag har provat att brygga och använda en annan router utan framgång.

Nu har jag (tyvärr) sagt upp abonnemanget, tyvärr eftersom ingen annan levererar såpass snabbt hit.

Och du har kollat att du inte har torrents igång eller liknande? För jag hade en kompis som hade konstiga problem och tekniker ute jag vet inte hur många gånger utan att man kunde lösa det. Sedan kan jag dit och hittade uTorrent liggandes i system tray. Oops!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Och du har kollat att du inte har torrents igång eller liknande? För jag hade en kompis som hade konstiga problem och tekniker ute jag vet inte hur många gånger utan att man kunde lösa det. Sedan kan jag dit och hittade uTorrent liggandes i system tray. Oops!

Hahaha ja självklart, har fingranskat processlistan. Jag har mätt all utgående trafik med två olika verktyg osv osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet kan ju ligga i ert lokala kabeltvnät eller är det Comhem som ansvarar för nätet också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag bumpar den här svinigt gamla tråden ifall någon annan har samma problem...

Strax efter mitt senaste inlägg så stängde jag av UPnP i routern och mina disconnects upphörde och har inte synts till sen dess.