Märkliga disconnects (comhem)
Jag har en del märkliga problem med mitt nät och hade varit tacksam för lite hjälp.
Jag kör 2-3 datorer i mitt nät, varav en mac, + telefoner, ipad och chromecast.
Jag har com hems egna router.
Vanligtvis när jag slår igång en dator verkar nätet gå trögt i början.
Mac:en har betydligt mer problem än min stationära dator, ett par ggr per dag slutar http att fungera på den i 4-5 minuter.
VARJE gång jag startar skype på min stationära dator slutar http att fungera på mac;en! Det räcker alltså med att starta skype, det behöver inte vara samtal igång. Jag har slagit av alternativa portat i skype och provat att byta default-porten.
Det är bara http (surfa alltså) som verkar ha problem. Ping fungerar i princip alldeles utmärkt, även om det är omöjligt att surfa.
Då och då är det även problem med telefoner eller ipad.
Jag har pratat lite med com hem och det gjorde någon slags övervakning av mitt modem under 24 timmar och hävdar att jag konstant har en maxad upload, det känns som lite av en återvändsgränd hos dem. Allvarligt talat så tror jag inte på det riktigt. När de testade hade jag mina datorer avslagna under natten t ex.
Jag har självklart gjort lite tester med att ha de flesta enheter avstängda, men problemen verkar kunna uppstå ändå.
Jag har självklart kontrollerat ifall det finns andra anslutna enheter till min router när det är problem.
Har ni några idéer om vad det kan vara? Eller idéer om saker jag ska göra/kontrollera?
Kan jag på något vettigt sätt själv monitorera trafiken till/från min router? Alltså inte läsa loggar utan mer kontrollera hur mycket trafik som flödar igenom.