Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Watch Dogs (recension, livestream och diskussion runt spelet)

Permalänk
Moderator
Moderator

Watch Dogs (recension, livestream och diskussion runt spelet)

Citat:

Hemsida: Watch Dogs
Utvecklare: Ubisoft Montreal
Genre: Äventyr, open-world
Release datum: 27/5 2014
Gamemodes: Single kampanj, multiplayer vs och Co-op.
Övrig info: Kräver Uplay

Rek hårdvara

Minimum Requirements
Core 2 Quad Q8400 2.66GHz eller Phenom II X4 940
GeForce GTX 460 768MB eller Radeon HD 5770 1024MB
6 GB RAM
Win Vista 64bit
DX 11
20 GB hdd

Recommended Requirements
Core i7-3770 4-Core 3.4GHz eller FX-8350
GeForce GTX 560 Ti eller Radeon HD 7850
8 GB RAM
Win 7 64bit
DX 11
20 GB hdd

Ultra Requirements
Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz eller FX-9370
GeForce GTX 780 eller Radeon R9 290
8 GB RAM
Win 7 64bit
DX 11
20 GB hdd

Dold text

Vi livestreamade spelet inför publik som fick ställa frågor i Twitch chatten.

Storyn baseras på en mörk hjälte, en hacker som stjäl pengar men vars systerdotter oavsiktligt dödats i en sönderskjuten bil för att få Aiden Pearce lägga ner sina dataintrång. Det slår bakut och Aiden spårar upp mördaren samt den som gett honom order. I sann konspirationsanda påbörjas en lång jakt med flera blindspår och många steg innan man når den riktiga skurken.

Selfie, Watch Dog style.

På vägen kan man roa sig med öppna uppdrag i en free roam värld, man förhindrar våldsbrott som Vigilante, kör distraktionsjobb som galen bilförare för andra hackers, till och med andra singelspelare kan försöka hacka dig i din egen singelkampanj vilket är underhållande i nyskapande crossovertänk. Listan är långt ifrån slut där men lite får ni upptäcka själva!

Man kan ofta välja alternativa lösningar, att smyga verkar vara en av designernas favoritmetoder att lösa problem för här kan vi se ett gediget arbete på hur man kryper från olika skydd, distraherar fienden med olika gizmos eller hittar lösningar.

Kan få tag på mycket info från avlyssningar.

Att hacka sig fram i spelvärlden är en kul vinkling och verkar efter två timmars spelande som en hållbar källa till nöje när man hoppar från kameravinklar till maskiner och påverkar omgivningen. Vid ett tillfälle så skulle man hacka sig in i en datorserver, för att klara det så var man tvungen att ta sig förbi ett tiotal vakter (man kunde välja att skjuta sig in) vilka envist råkade ut för exploderande rör, fallande last från lyftkranar eller elektroniskt utlösta sprängladdningar (smartskaft som själva bär på sig liknande). Till slut efter att ha eliminerat 60% av styrkan via arbetsplatsolyckor så lyckades undertecknad hacka en mobilkamera som en person bar runt på och på så sätt komma vidare in i serverparken. För att hacka något så måste man kunna se objektet vilket leder till Spindelmanliknade manövrar där man hoppar från kameravinkel till kameravinkel.

Många delmoment i intrånget är minispel där man ska försöka lösa något liten uppgift, till exempel ett flödesschema med ett antal brytare (vrid höger eller vänster för att flödet ska löpa till nästa punkt).

Att köra bil i Watch Dogs är dock inte något för bilentusiaster, det känns väldigt konstigt och bilen flyger överallt på vägen för minsta lilla. Den känns också nästintill odödlig och verkar tåla hur mycket stryk som helst. Här önskar vi oss definitivt en patch eller mod för att göra det roligare, man spenderar ändock en hel del tid bakom ratten. Det går i och för sig att ta pendeltåg också men det är inte riktigt lika roligt.

När det väl kommer till strid så känns det å andra sidan rättså bra, både vapen och själva momenten i strid är roliga. Vi får starka vibbar överlag ifrån spelet Mafia om ni kommer ihåg det. Det finns många likheter mellan de två, mörk hjälte, brottsliga handlingar, biljakter, med mera.

Grafiken är inte häpnadsväckande men den är fullt acceptabel i våra ögon och flyter på bra. Det största problemet utan tvekan är Uplays undermåliga tjänst för att tanka ner, installera och verifiera spelet samt dess molntjänst för save games som alltid misslyckas. Många har tekniska problem med någon av dessa steg vilket drar ner totalbetyget (en av våra testare lyckas inte ens installera spelet, en annan lyckas inte spara korrekt).

Med tanke på problemen med Uplay och grafiken som förväntades vara bättre så ger vi spelet (hittills) betyget rekommenderad.

Vi har avstått från en betygskala i vår bedömning därför att den alltid är subjektiv på smak, relativ mot andra spel och svåranpassad med tanke på existerande variation. Istället använder vi oss av "Icke rekommenderad", "Rekommenderad" och "Väl rekommenderad".

Screenshots

Världen i sig

Smartphone

Skill trees

Hacking (visar inte samtliga, här kan du hacka barriärer, få mer laddning på din smartphone, etc)

Notoriety

Selfie tagen

Kamera hackad (titta på och tryck på Q för enkla hacks)

Hm, zooma in, trafikljus?

En trafikolycka senare

Hacka en annan kamera tvärs över gatan

Alltid kul att läsa info om folk man ser

Smartphones innehåller ekonomisk data numera.

Vilket man kan komma åt.

Slumpvis info när man hackat någons telefon

Dold text

Vad tycker folk om spelet? Instämmer ni i rekommendationen? Om ni har problem i spelet så får ni gärna ta upp det här och kolla om någon vet en lösning - glöm bara inte att sätta en spoiler varning och gömma texten så folk slipper kolla om de inte vill!

Play on, SpelClockers!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Snusfri

Håller med i mångt och mycket, spelet är riktigt underhållande men det har helt klart sina brister.
Det märks väldigt tydligt, speciellt i bilkörningn att det är en konsolport så jag har faktiskt övergett tgb/mus och kör med min trådlösa xbox 360 kontroller där.

Sedan är cover-system enligt mig under all kritik, det är klumpigt och väldigt dåligt.
Här borde man ha tittat på Hitman Absolution som gjorde ett förbannat bra cover-system.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man tackar för recensionen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Moderator

Uplay är riktigt irriterande, det måste vara hårt belastat just nu. Sitter och testar lite inför stream kl 20:00 men det är väldigt instabilt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Inga tankar om mouse acceleration?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Rättning, det är hans systerdotter som dör, inte hans dotter. Han har inga barn. Kvinnan och grabben i spelet är hans syster och systerson.

Förövrigt så tycker jag storyn är riktigt bra, spelet for godkänt, men storyn får mycket väl godkänt.
Jag tycker det är kul iaf

Permalänk
SpelClockers

Förutom att spelet är dåligt optimerat, så tycker faktiskt jag att det är ett bra singelplayer spel.

Tycker att Ubisoft lyckas med att stilla suget av bra open world-spel som inte kommit till PC, typ red dead redemption och GTA V.

Får även passa på att berömma själva recensionen, mer sådant.
Och om jag inte missminner mig så är det hans systerdotter som dör och inte hans egen.

Edit: Pucktvåa där på dottern

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av vondran:

Rättning, det är hans systerdotter som dör, inte hans dotter. Han har inga barn. Kvinnan och grabben i spelet är hans syster och systerson.

Rättat, tackar.

Skrivet av Zoubiey:

Inga tankar om mouse acceleration?

Det får du gärna nämna, vi har labbat lite med att justera ner känsligheten på rörelserna för att få högre "massa" i bilkörandet men har inte hunnit så långt i spelet - arbetande dagtid du vet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem med streamen eller ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hade ganska låga förväntningar men blev positivt överraskad av spelet! Dock har jag en grafikbug som gör att allt (Aiden, bilar, hus, ALLT) är transparenta. Någon annan som upplevt denna bug? Sitter på ett 680 förövrigt.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Tack för bra recension! Vad har du själv för datorsystem, och vilka inställningar spelade du på?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Wifi:

Tack för bra recension! Vad har du själv för datorsystem, och vilka inställningar spelade du på?

i7 3930K, ett HD7970 (vi pratar inte om de andra två), 24 GB ram - spelet är installerat på en SSD. Spelade på High settings, dock körde jag ju massor med extra program utöver spelet så det är inte riktigt korrekt att jämföra hur det flyter på en twitch stream. Till exempel, jag körde tre skärmar (utökat), streamade spelet, sparade en kopia löpande komprimerat tilll hårddisk osv..

Jag gör sällan en sak enbart.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Väldigt skoj spel, kan kännas lite enformigt ibland efter en lång session men ett par timmar senare eller nästa dag så känner man suget att spöa brottslingar igen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Jävla mouse acceleration gör spelet ett helvete.Har stängt av det i GamerProfile.xml men det finns fortfarande kvar.Får hoppas att dom patchar bort det :/

Permalänk
Moderator
Moderator

För de som missade livestreamen så finns nu hela filmen upplagd i första posten eller så kan ni gå direkt till SpelClockers Youtube kanal med streamklippet av Watch Dogs, enjoy!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det får du gärna nämna, vi har labbat lite med att justera ner känsligheten på rörelserna för att få högre "massa" i bilkörandet men har inte hunnit så långt i spelet - arbetande dagtid du vet.

Jobbiga är ju att den visst ska vara hårdkodad så vi får se om den stannar kvar helt. Men det är hemskt, i alla fall på PC att sikta med vapen och försöka sikta korta och lite längre avstånd.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zoubiey:

Jobbiga är ju att den visst ska vara hårdkodad så vi får se om den stannar kvar helt. Men det är hemskt, i alla fall på PC att sikta med vapen och försöka sikta korta och lite längre avstånd.

Ja, det känns lite skumt ibland. Har en bra mus iof sig med bra senseinställningar så får ner det lite där men måste säga att bilkörningen med tangentbord var helt sjuk! Mycket bättre när jag tog fram 360 kontrollen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hedersmedlem

Spelet känns okej kan jag säga, synd bara att man inte har så mycket pengar på kontot just nu, aja det kommer.
Hoppas dom snart sätter på multiplayer delen igen lite därför jag vill köpa det

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Såg circa 20 min på klippet och måste säga följande.

1. Nu vet jag inte om ni kör på pc eller annat men förstår varför folk klagar så mycket på körningen. Du verkar ha väldigt svårt att hålla bilen på vägen och du stannar i princip i varenda kurva, du vet väl att du kan drifta eller svänga med gasen i botten?

2. Ni har spelet på engelska och säger/pratar mycket engelska samt svengelska(inget fel med det)... men snälla säg stream och inte ström.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjebbosten:

Såg circa 20 min på klippet och måste säga följande.

1. Nu vet jag inte om ni kör på pc eller annat men förstår varför folk klagar så mycket på körningen. Du verkar ha väldigt svårt att hålla bilen på vägen och du stannar i princip i varenda kurva, du vet väl att du kan drifta eller svänga med gasen i botten?

2. Ni har spelet på engelska och säger/pratar mycket engelska samt svengelska(inget fel med det)... men snälla säg stream och inte ström.

Det är på pc som det körs, saken med att köra bil är att det inte blir en flytande bild utan en del små lagg, vilket syns en del på filmen

jo det blir en del engelska uttryck lite då och då, detta på grund av att det är så vi "gamers" pratar vissa saker har inte ens någon bra svenska översättning.
men kall tänka på ström och stream i framtiden, har inte kollat igenom den själv än hade tänkt att göra detta senare så skall jag se om det kanske är några fler ord man kan tänka på tills nästa gång.

Tack skall du ha för feedbacken!

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av SW00N:

Hade ganska låga förväntningar men blev positivt överraskad av spelet! Dock har jag en grafikbug som gör att allt (Aiden, bilar, hus, ALLT) är transparenta. Någon annan som upplevt denna bug? Sitter på ett 680 förövrigt.

Hade likadant. Sänkte grafiken och då försvann mina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Hade ganska låga förväntningar men blev positivt överraskad av spelet! Dock har jag en grafikbug som gör att allt (Aiden, bilar, hus, ALLT) är transparenta. Någon annan som upplevt denna bug? Sitter på ett 680 förövrigt.

För mig är alla ansikten svarta... alltså ansiktsformerna, ögon osv finns men det är helt svart.

Det enda jag har att "klaga" på förutom det som har nämnts redan är att jag tyckte håret såg dåligt ut jämnfört med tex skägg och ansikte.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

Det är på pc som det körs, saken med att köra bil är att det inte blir en flytande bild utan en del små lagg, vilket syns en del på filmen

jo det blir en del engelska uttryck lite då och då, detta på grund av att det är så vi "gamers" pratar vissa saker har inte ens någon bra svenska översättning.
men kall tänka på ström och stream i framtiden, har inte kollat igenom den själv än hade tänkt att göra detta senare så skall jag se om det kanske är några fler ord man kan tänka på tills nästa gång.

Tack skall du ha för feedbacken!

Nu såg jag bara en del av klippet men det ska lagga ordentligt isåfall, inte fel på bil körningen utan lagget isåfall.

Har absolut inte något emot engelska och svenska blandat, däremot tycker jag stream översatt till ström är det sämsta jag hört.

Det är eran stream och ni gör hur ni vill, tyckte jag måsta skriva det jag skrev

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjebbosten:

Nu såg jag bara en del av klippet men det ska lagga ordentligt isåfall, inte fel på bil körningen utan lagget isåfall.

Har absolut inte något emot engelska och svenska blandat, däremot tycker jag stream översatt till ström är det sämsta jag hört.

Det är eran stream och ni gör hur ni vill, tyckte jag måsta skriva det jag skrev

jo, vi gillar feedback det är ett bra sätt att kunna bli bättre på, vi är rätt nya inom streaming just nu men vi blir väl bättre och bättre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Någon som har haft tid att testa den stort hypade modden/tweaks av TheWorse då? Isåfall, vad tycks?

EDIT: Här för den som inte vet vad jag babblar om.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Någon som har haft tid att testa den stort hypade modden/tweaks av TheWorse då? Isåfall, vad tycks?

EDIT: Här för den som inte vet vad jag babblar om.

Har kört med den, min erfarenhet är att spelet går bättre, nja, det är väl sanning med modifikation, spelet går precis lika dåligt som innan bara att man har mer ögon godis än förut till samma FPS. På min rigg håller jag mig kring 50 FPS och får då och då lite freeze frames när man kör bil eftersom saker laddas in. Snyggare ja, men samma prestanda som innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Har kört med den, min erfarenhet är att spelet går bättre, nja, det är väl sanning med modifikation, spelet går precis lika dåligt som innan bara att man har mer ögon godis än förut till samma FPS. På min rigg håller jag mig kring 50 FPS och får då och då lite freeze frames när man kör bil eftersom saker laddas in. Snyggare ja, men samma prestanda som innan.

Okej, intressant Jag har endast testat lite och vad jag känner rent spontant så har jag förlorat lite FPS med mitt 780. Jag kanske har något inställt lite fel, men ska ta en kik på det när jag får tid. Det som intresserar mig mest är nattetid med modden. Han har lite att putsa på dock, men absolut, det ger spelet lite mer ögongodis!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Nu såg jag bara en del av klippet men det ska lagga ordentligt isåfall, inte fel på bil körningen utan lagget isåfall.

Har absolut inte något emot engelska och svenska blandat, däremot tycker jag stream översatt till ström är det sämsta jag hört.

Det är eran stream och ni gör hur ni vill, tyckte jag måsta skriva det jag skrev

Inte för att vara den som är den, men "stream" översatt till svenska blir faktiskt "ström". Att säga "streama video" än "strömma video" låter väl bättre, men det är bara för att vi är mer vana vid att höra den svengelska varianten.

Permalänk
Medlem

Watch Dogs, hade glömt det spelet tills jag såg den här tråden...

Permalänk
Medlem

Köpte det för 141:- och det var det väl värt med en del grafiska modifikationer, annars spelmässigt så är det väl inte mycket att hurra över.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb