Chassi självdestruktuerar - ocker företag

Permalänk
Medlem

Chassi självdestruktuerar - ocker företag

Hej SWEC,

Detta handlar om Thermaltake, och deras V9 Black edition. Som inköptes när det kom ut, i förhållandevis till kvalitén att döma, för ett ockerpris utav 990 kr på cdon.

Nu efter 1 år, har samtliga fläktars kullager pajat, strömknappen är trasig och fronten har släppt. Men det mycket lustiga är att själva chassiet (aluminium, stål?) har blivit deformerat, nästan som utav värme. Jag upptäckte det då topp 200mm fläkten började slå i chassiet och tvärnita och slå sönder sig själv, misstänkte fläkten och satte i en ny. Hände igen och då fattade jag att chassiet blivit sne-buckligt.. därefter har jag fått tryckit ut chassiet med händerna som en grottmänniska ibland för att fläkt helvetet inte ska rasa.

Åh just det, dom där speciella bracketsen för HDD/SSDs som man skruvar fast med handen går av utan anledning och verkar vara gjort av den sämsta plasten man kan tänka sig..

Så, vaad är det här för skit företag? Och hur kan chassiet bli deformerat? Kan påpeka att den blivit använd dagligen och flitigt och har flyttats runt i bil till allehanda ställen ibland men då har jag dragit säkerhetsbälte runt skiten och dylikt. Så alltid hanterats varsamt

Permalänk
Skrivet av 0lsson90:

Hej SWEC,

Detta handlar om Thermaltake, och deras V9 Black edition. Som inköptes när det kom ut, i förhållandevis till kvalitén att döma, för ett ockerpris utav 990 kr på cdon.

Nu efter 1 år, har samtliga fläktars kullager pajat, strömknappen är trasig och fronten har släppt. Men det mycket lustiga är att själva chassiet (aluminium, stål?) har blivit deformerat, nästan som utav värme. Jag upptäckte det då topp 200mm fläkten började slå i chassiet och tvärnita och slå sönder sig själv, misstänkte fläkten och satte i en ny. Hände igen och då fattade jag att chassiet blivit sne-buckligt.. därefter har jag fått tryckit ut chassiet med händerna som en grottmänniska ibland för att fläkt helvetet inte ska rasa.

Åh just det, dom där speciella bracketsen för HDD/SSDs som man skruvar fast med handen går av utan anledning och verkar vara gjort av den sämsta plasten man kan tänka sig..

Så, vaad är det här för skit företag? Och hur kan chassiet bli deformerat? Kan påpeka att den blivit använd dagligen och flitigt och har flyttats runt i bil till allehanda ställen ibland men då har jag dragit säkerhetsbälte runt skiten och dylikt. Så alltid hanterats varsamt

du är inte ensam om att fläktarna dör.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111330...
köp ett LAN-Chassi eller lär dig svetsa modda om det du har.

har chassit blivit rombformat eller ?
dom gamla Mac pro chassina i aluminium är rätt populära om du ska ta in>ut flytta mycket men då måste du kunna modda rejält.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Bumpar, eftersom jag i ärlighetens namn glömde bort tråden. Och har inte haft tid att suttit vid datorn på länge pga jobb förhållanden.

Startade upp skrället idag, nu har fläkten till min hyper 212 evo börjat rassla, samt bak fläkten surrar och behöver en smäll då och då och fläkten fram har stannat helt. Front gallrernas brackets har även gått sönder på något vis efter jag dunkat in lite lätt med dammsugarn i fronten.. Usb portarna fram har också slutat funka och start knappen måste man trycka 20 gånger på för att det ska hända något, värre än o starta min sura gamla golf i varga vintern.. Kanske nämda detta i ovanstående inlägg men iallafall

Eftersom jag hade hjälp av en vän att bygga ihop skrället som nu flyttat till Skåne så känner jag mig inte direkt kapabel till att börja pilla där i, säkerligen går det att byta några fläktar efter några timmars guidning på nätet, men är man född med dasslock och korvfingrar och är van med betong och murslev, så känns det inte riktigt som man har finessen för att montera av en processor kylare och fixa till start knappen o usb portar har jag ingen aning om det är ens möjligt.

Är det möjligt att lämna in någonstans för att få alla komponenter insatta i ett annat chassi eller är det bara att köpa nytt? Känns onödigt då den duger till exakt allt jag vill göra fortfarande och var inget budget bygge enligt min vän iallafall för ett år sedan.

Och jonatan80: Det var ju trevligt att man inte såg den sidan innan man köpte det.. Folk gick inte lätt där på recensionerna.

Jag skulle inte vilja påstå att deformationen på chassiet är direkt synligt, men det är lite bulligare än normalt. Vad skulle ett bra LAN-Chassi vara? Om jag nu skulle kunna få möjligheten med hjälp att sätta in komponenter av ett företag, jag vet att inet sysslar med det. Men inte sätter dom in gamla komponenter? det kan jag inte tänka mig iallafall. Och köpa ett nytt skrälle när komponenterna ändå funkar prima förutom dasset som huserar dom.. känns som bortkastade pengar.