Asus visar Zenbook NX500 – 15,6-tummare med 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Asus visar Zenbook NX500 – 15,6-tummare med 4K-upplösning

Taiwanesiska Asus rivstartar årets Computex med flera tillkännagivanden, däribland uppföljaren till Zenbook U500VZ. Paradnumret är en 4K-upplöst skärm med fabrikskalibrering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Det är ju tur att pekskärm prioriteras framför en matt yta. Praktiskt med en blank skärm på en laptop!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen

Bra! Och så 27″ UHD 120 Hz, tack.

Nej jag vet att det inte kommer hända inom en snar framtid. Man får väl nöja sig med 2560x1440 tills dess.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Räcker det inte med WQHD på 15,6"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Det är ju tur att pekskärm prioriteras framför en matt yta. Praktiskt med en blank skärm på en laptop!

Det har tyvärr varit standard länge och otyget har börjat smyga sig in även på vanliga skärmar. Får hoppas att de har ordentligt stark bakgrundsbelysning för att kompensera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Räcker det inte med WQHD på 15,6"

Varför skulle det "räcka"?

OT: Mycket trevligt att det börjar bli trevligare skärmar i laptops. Synd bara att det inte är en matt yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Räcker det inte med WQHD på 15,6"

WQHD ... ought to be enough for anybody

För den genomsnittlige användaren räcker det gott och väl, samtidigt är dagens GUI sällan optimalt för extremt hög upplösning.

Men jag skulle gärna välja 4K framför lägre upplösning om merkostnaden inte är så stor. I framtiden lär det komma mer och mer intressanta möjligheter som drar nytta av 4K.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

på 2.2kg är det högst intressant! får se om jag behöver en uppgradering sen när det är dags för universitet i höst.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det dyker upp något i stil med en Zenbook UX302LG med uppdaterat grafikkort. Jag ser inte varför jag skulle vilja ha 4K på en laptop än på länge. Ett par gpu-generationer framåt om dom får till hyfsad batteritid [så kan jag tänka mig att jag ändrar mig](edit).

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Det har tyvärr varit standard länge och otyget har börjat smyga sig in även på vanliga skärmar. Får hoppas att de har ordentligt stark bakgrundsbelysning för att kompensera.

Otyg indeed. Ska man köpa en vettig laptop för mer än typ 9000kr så är det antingen Macbook eller specialbyggda laptops från typ XMB eller Clevo som gäller. Rätt irriterande. Oh well, pekskärm hör inte hemma på en laptop. Det blir liksom bara det dåliga från Surface och laptops när man har en sån skärm men inte kan ta av tangentbordet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Otyg indeed. Ska man köpa en vettig laptop för mer än typ 9000kr så är det antingen Macbook eller specialbyggda laptops från typ XMB eller Clevo som gäller. Rätt irriterande. Oh well, pekskärm hör inte hemma på en laptop. Det blir liksom bara det dåliga från Surface och laptops när man har en sån skärm men inte kan ta av tangentbordet.

Håller inte riktigt med, pekskärm är riktigt behändigt på små laptops, denna klassar jag dock som stor och att matt skärm varit bättre, framförallt då de siktar på professionella användare.

On topic, grym maskin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Videoapan:

Håller inte riktigt med, pekskärm är riktigt behändigt på små laptops, denna klassar jag dock som stor och att matt skärm varit bättre, framförallt då de siktar på professionella användare.

On topic, grym maskin!

Känns som en riktigt dålig kompromiss med tanke på hur ytan måste vara för att det ska fungera med touch. Och priset för den delen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av glemmy:

WQHD ... ought to be enough for anybody

För den genomsnittlige användaren räcker det gott och väl, samtidigt är dagens GUI sällan optimalt för extremt hög upplösning.

Men jag skulle gärna välja 4K framför lägre upplösning om merkostnaden inte är så stor. I framtiden lär det komma mer och mer intressanta möjligheter som drar nytta av 4K.

Fast när det gäller upplösning finns det en hård gräns när det är fysiskt omöjligt att uppfatta högre pixeldensitet. Ögat har en begränsad upplösningsförmåga. Rent fysiskt begränsas dessutom användbar upplösning av Rayleighs upplösningskriterium som grundar sig i diffraktion. Dock har vi andra begränsningar i ögat och hjärnan som ger oss sämre faktisk upplösning än så. Det varierar lite mellan olika personer men en person med bra syn har en vinkelupplösning på mellan en och två bågminuter. Därifrån kan du sedan räkna ut vilken pixeldensitet som är vettig baserat på betraktningsavstånd.

Så med lite enkel trigonometri får vi fram att en person med väldigt bra syn måste sitta närmare än 35 centimeter från skärmen på den där laptopen innan bilden blir pixlig. Det är mer läsavståndet för en bok eller en tidning än en laptop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Varför förstör de en så bra skärm genom att göra den blank? Tror de att någon som överväger att köpa denna dator kommer att använda den för att tramsa runt i Modern UI med pekfunktionen? Mycket märkligt detta.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Känns som en riktigt dålig kompromiss med tanke på hur ytan måste vara för att det ska fungera med touch. Och priset för den delen.

Min syster har en laptop med touch och det verkar faktiskt rätt praktiskt. Hon använder det rätt mycket. Priset är inte heller ett problem. En passiv digitizer kostar inte många kronor idag. Den enda nackdelen är egentligen att det medför blank skärm men den slaget var förlorat sedan många år redan. När jag letade laptop senast i slutet av 2009 var det mer eller mindre omöjligt att hitta en laptop med matt skärm. Det tillverkades inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har tyvärr varit standard länge och otyget har börjat smyga sig in även på vanliga skärmar. Får hoppas att de har ordentligt stark bakgrundsbelysning för att kompensera.

I sinom tid kommer det här att dala bort och vara en liten del i produktflororna. Med tanke på Microsofts kommande menyuppdatering rör ju även de sig bort från mantrat att precis allt ska vara touch så jag tror inte vi behöver oroa oss om att det blir något som förblir. På sin höjd en viss modellserie hos tillverkarna.

I övrigt så verkar det här vara en riktigt grym laptop IMO. N-serien har alltid varit bra från ASUS.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Min syster har en laptop med touch och det verkar faktiskt rätt praktiskt. Hon använder det rätt mycket. Priset är inte heller ett problem. En passiv digitizer kostar inte många kronor idag. Den enda nackdelen är egentligen att det medför blank skärm men den slaget var förlorat sedan många år redan. När jag letade laptop senast i slutet av 2009 var det mer eller mindre omöjligt att hitta en laptop med matt skärm. Det tillverkades inte.

Det fanns ju. Zenbook hade det innan de började med touch, till exempel. Det är därför det är extra irriterande att alla Zenbooks med vettig skärm har digitizer...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Delvis helt ok design men det känns verkligen som något jag redan sätt för långe sedan som håller på att dö ut.
Kan de inte leka lite och testa nya designer och färgscheman eller? Nej det går inte...

Permalänk
Medlem

give 24 tum

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av glemmy:

WQHD ... ought to be enough for anybody

För den genomsnittlige användaren räcker det gott och väl, samtidigt är dagens GUI sällan optimalt för extremt hög upplösning.

Men jag skulle gärna välja 4K framför lägre upplösning om merkostnaden inte är så stor. I framtiden lär det komma mer och mer intressanta möjligheter som drar nytta av 4K.

Tänker bara på att jag har WQHD på en 27" och jag tycker det är lagom. Sitter man då ~40% närmare än vad jag gör så ska pixel per vinkel vara ungefär densamma. 4k verkar bara vara överflödigt i mina öron, men vem vet, jag har inte testat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

give 24 tum

Laptop på 24"?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Discokungen
Skrivet av xGreenRed:

Tänker bara på att jag har WQHD på en 27" och jag tycker det är lagom. Sitter man då ~40% närmare än vad jag gör så ska pixel per vinkel vara ungefär densamma. 4k verkar bara vara överflödigt i mina öron, men vem vet, jag har inte testat

Skickades från m.sweclockers.com

UHD hade inte skadat på 27" faktiskt. Mest för att det är riktigt trevligt med högupplösta paneler. 32" hade också funkat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Trevlig skärm men tråkig design på datorn speciellt med det enorma döutrymmet runt tangentbordet...kunde satt in ett mycket trevligare tangentbord när ytan ändå finns där!

Permalänk

Ganska snygg, lite Apple influerad kanske...Att priset kommer ligga över 10k kan inte komma som en överraskning. Allt ser riktigt trevligt ut förutom Glossy skärmen.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast när det gäller upplösning finns det en hård gräns när det är fysiskt omöjligt att uppfatta högre pixeldensitet. Ögat har en begränsad upplösningsförmåga. Rent fysiskt begränsas dessutom användbar upplösning av Rayleighs upplösningskriterium som grundar sig i diffraktion. Dock har vi andra begränsningar i ögat och hjärnan som ger oss sämre faktisk upplösning än så. Det varierar lite mellan olika personer men en person med bra syn har en vinkelupplösning på mellan en och två bågminuter. Därifrån kan du sedan räkna ut vilken pixeldensitet som är vettig baserat på betraktningsavstånd.

Så med lite enkel trigonometri får vi fram att en person med väldigt bra syn måste sitta närmare än 35 centimeter från skärmen på den där laptopen innan bilden blir pixlig. Det är mer läsavståndet för en bok eller en tidning än en laptop.

Utan vidare efterforskning citerar jag en länk: "it’s generally agreed that whatever the limit of human sight is, it can’t discern individual pixels smaller than 0.3 arc minutes, with most studies hovering between 0.3 and 0.4 as the limit."
Read more at http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-featur...

Visst spelar det roll vad man tittar på men en person med bra syn har vinkelupplösning på allt från 0,3-0,6 bågminuter och en äldre person 1 bågminut.
Enligt länken ovan skulle "True retina" för en 15" skärm behöva vara 6K-upplösning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Flamso:

UHD hade inte skadat på 27" faktiskt. Mest för att det är riktigt trevligt med högupplösta paneler. 32" hade också funkat!

32" hade varit bra då de flesta program inte förhåller sig till vilken upplösning man kör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns redan en Toshiba bärbar med 4k att köpa för den som lättar lite på plånboken.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/15a6tum/To...
Klart intressant

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk

Personligen gillar jag glossy! då matt bara är en pina och ser förjävligt ut i min mening!

denna datorn ser rent estetiskt ut som något jag hade velaat ha och ser inga nackdelar med den, möjligen priset men allt detta kan ju inte va gratis!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av glemmy:

Utan vidare efterforskning citerar jag en länk: "it’s generally agreed that whatever the limit of human sight is, it can’t discern individual pixels smaller than 0.3 arc minutes, with most studies hovering between 0.3 and 0.4 as the limit."
Read more at http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-featur...

Visst spelar det roll vad man tittar på men en person med bra syn har vinkelupplösning på allt från 0,3-0,6 bågminuter och en äldre person 1 bågminut.
Enligt länken ovan skulle "True retina" för en 15" skärm behöva vara 6K-upplösning.

Fast inte ens med en väldigt stor pupill på natten får du ner en teoretisk upplösning till 0,3 bågminuter. Då har man inte heller tagit hänsyn till att skärmar är bakgrundsbelysta vilket kommer få pupillen att dra ihop sig varpå vinkelupplösningen minskar.

Jag läste igenom den där artikeln och ingenstans pekade den på vilka källor som gav så extremt hög upplösning. Mer än att en person på en annan sida sa något om det. Jag har försökte gräva ett tag och en Eugene Ackerman har skrivit en bok som heter Biophysical Science (1920) som bland annat tar upp ögat och dess upplösning. Han ger ett värde på strax över 1 bågminut som vanligt men att vissa väldigt skarpsynta kan nå 0,7 bågminuter under optimala förhållanden. Kan tyvärr inte länka dig till boken då jag hittade den som PDF bakom en inloggningsmur på Chalmers bibliotek. Det krävs medlemskap för att nå många av deras databaser men den kanske går att hitta någon annanstans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast inte ens med en väldigt stor pupill på natten får du ner en teoretisk upplösning till 0,3 bågminuter. Då har man inte heller tagit hänsyn till att skärmar är bakgrundsbelysta vilket kommer få pupillen att dra ihop sig varpå vinkelupplösningen minskar.

Jag läste igenom den där artikeln och ingenstans pekade den på vilka källor som gav så extremt hög upplösning. Mer än att en person på en annan sida sa något om det. Jag har försökte gräva ett tag och en Eugene Ackerman har skrivit en bok som heter Biophysical Science (1920) som bland annat tar upp ögat och dess upplösning. Han ger ett värde på strax över 1 bågminut som vanligt men att vissa väldigt skarpsynta kan nå 0,7 bågminuter under optimala förhållanden. Kan tyvärr inte länka dig till boken då jag hittade den som PDF bakom en inloggningsmur på Chalmers bibliotek. Det krävs medlemskap för att nå många av deras databaser men den kanske går att hitta någon annanstans.

Jo det är lite farligt att bara länka till en artikel utan att kolla dess källor

Men hittade två andra som jag får kolla igenom när jag kommer hem från jobbet
http://www.iovs.org/content/18/9/893.short
http://michaelfrankdeering.org/Projects/EyeModel/limits.pdf

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?