Permalänk
Medlem

Python Ice

Tja!
Jag skulle lära mig lite om nätverksproggramering i Python (3.4) och tänkte då testa något som heter Ice (Internet Communications Engine).
När jag kört installern och sedan utfört följande kommandon i kommando tolken: "set PATH=D:\Program Files (x86)\ZeroC\Ice-3.5.1\bin;%PATH%" och "set PATH=D:\Program Files (x86)\ZeroC\Ice-3.5.1\python\x64". När jag sedan kör IDLE eller Python Shell och försöker importera Ice (import Ice) står det: File "<pyshell#0>", line 1, in <module>
import Ice
ImportError: No module named 'Ice'

Vad är det jag gör fel? Hur lösar jag problemet?
Tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att mappen heter Ice-3.5.1. prova byt namn på den till Ice

\Lib\site-packages\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svehck:

Jag gissar på att mappen heter Ice-3.5.1. prova byt namn på den till Ice

\Lib\site-packages\

Okej, ska testa det när jag kommer hem

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svehck:

Jag gissar på att mappen heter Ice-3.5.1. prova byt namn på den till Ice

\Lib\site-packages\

Hmm.... Efter att ha bytt namn på "Ice-3.5.1" mappen till "Ice" fick jag samma resultat. Utförde sedan kommandona i CMD igen men får fortfarande samma resultat. Förresten finns det ingen mapp i "Lib" som heter "site-packages". Vad kan jag göra för att fixa detta?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Hur ser din path ut? Sätter du den så som du skrivit så skriver du ju över allt med det sista kommandot.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Python: skicka data över nätverket

Hej!
Jag tänkte skriva ett program i Python som består av 2 delar; en host och en klient. Hosten tänkte jag köra på en Raspberry Pi med ett par temperatur sensorer i ett enskillt rum. Hosten behöver inte ha ett GUI. Klienten skall jag köra på min dator där jag skall kunna se temperaturerna som Raspberry'n läser av med sina sensorer. Jag hade tänkt att klienten skulle ha ett gui som jag hade tänkt bassera på Tkinter. För att skicka information över nätverket funderade jag på att använda mig av ICE (Internet Communications Engine) men om någo har ett bättre förslag använder jag mig gärna av det.
Mina frågor är alltså; Hur gör jag så att "Hosten" skickar informationen? Hur får jag klienten att ta emot informationen? Hur får jag klienten att visa informationen i GUI't?

Hade tänkt skriva programmet i Python 3 då det är det enda språket jag känner att jag kan åstakomma något med. (Är ny till programmering).
Tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Hur ser din path ut? Sätter du den så som du skrivit så skriver du ju över allt med det sista kommandot.

Har fått det att fungera nu, var bara att kopiera över Ice mappen (för python) till python mappen där man lägger tillägg.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Svaret på dina frågor är i princip hela programmet och det är nog ingen här speciellt sugen på att göra åt dig.
Du kan säkerligen hitta exempel på hur du kommunicerar via TCP i Python samt hur du hanterar GUI på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och bump raderad*

Vi tillåter inte bumpning då det resulterar i ett orättvist forum, dina bumpinlägg gör ju att andras trådar trycks undan. Jag har även sammanfogat dina trådar då bägge handlar om Python Ice. Se §3.3 och §4 i regelverket.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade och bump raderad*

Vi tillåter inte bumpning då det resulterar i ett orättvist forum, dina bumpinlägg gör ju att andras trådar trycks undan. Jag har även sammanfogat dina trådar då bägge handlar om Python Ice. Se §3.3 och §4 i regelverket.
/moderator

Oj, förlåt mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |