Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MBA 13" dualboot med 128gb SSD?

Permalänk
Avstängd

MBA 13" dualboot med 128gb SSD?

Hej

Fungerar på att köpa en MBA 13" med 128gb SSD. Har planer på att dualboota med windows 7 för att få vissa .exe program att fungera men nu undrar jag om 128gb räcker för att dualboota? Hur mycket minne har man kvar att unyttja om man ska dualboota OSX och Win7? Någon som har erfarenheter kring detta?

mvh

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Det funkar att dualboota på 128GB men jag skulle inte rekommendera det. Jag kör själv 256GB och har lite ont om plats ibland.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Problemet med Apple är att lagringsutrymme är så jävla dyrt. Hade tänkt ha den till studier mest

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Åh, 128GB vs. 256GB den eviga frågan. Om datorn främst ska användas till studier så borde 128GB räcka gott och väl enligt mig, dualboot får definitivt plats. Men det förutsätter att man har en sekundär dator eller åtminstone någon form av nätverkslösning för lagring av media och dylikt.

Jag har 128GB, brukar ha runt 50GB ledigt och då tar Spotify upp mest plats, c:a 35GB.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afrasbaba:

Åh, 128GB vs. 256GB den eviga frågan. Om datorn främst ska användas till studier så borde 128GB räcka gott och väl enligt mig, dualboot får definitivt plats. Men det förutsätter att man har en sekundär dator eller åtminstone någon form av nätverkslösning för lagring av media och dylikt.

Jag har 128GB, brukar ha runt 50GB ledigt och då tar Spotify upp mest plats, c:a 35GB.

Jo har en stationär Windows dator hemma men har ingen laptop alls överhuvudtaget. Datorn ska enbart användas till studier och ingen spelande alls. Har funderingar på att dualboota men det är inget bestämt än. Tack för ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, det går, men skulle inte heller rekommendera det.
Jag har 256 på min MBP och har just nu 139 GB ledigt med inga märkvärdiga saker installerat förutom ett spel (Diablo3) dvs med 128GB hade det varit i princip fullt nu.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar 256GB eller större om du ska ha program installerade på bägge operativsystemen, känns som det blir fullt läskigt fort.

Permalänk
Medlem

jag kör en air med 128gb och dual-bootar windows för spel. ser ut så här:

har dock inga filmer på datorn utan de ligger på en nas/strömmande tjänst.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Blev 128gb men kommer inte spela överhuvudtaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."