Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ritbord Wacom Intuos Pro - storlek A5 eller A4?

Permalänk

Ritbord Wacom Intuos Pro - storlek A5 eller A4?

Hej!

Har idag en Wacom Bamboo (MTE-450A), storlek A6. Har tänk uppgradera mig till en Wacom Intuos Pro som i jämförelse har dubbel noggrannhet (DPI), fyrdubbel presskänslighet och dessutom sensorer för lutningen av pennan. Lär känna ens stor skillnad i precision med denna.

Frågan är vilken storlek av Wacom Intuos Pro jag ska ha? Medium (A5) eller Large (A4)?

Använder ritbordet framförallt i Photoshop för fotoredigering, men har även börjat rita och måla en del (därav valet att uppgradera till ett bättre ritbord).
Har en 27" skärm. Större är kanske inte nödvändigtvis bättre, utan blir kanske jobbigt med för stora rörelser? Tankar?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

Detta är en sån där fråga som bara du själv kan svara på, men det är vanligt att man övervärderar storleken.

Jag jobbar aldrig med brädan som jag gör med ett vanligt papper, istället zommar jag in och ut och jobbar med delar av arbetet hela tiden och det är mycket effektivare att ha en mindre arbetsyta att röra sig med i dessa fall eftersom man slipper lyfta armen och flytta runt den över brädan.

Jag sitter med en Intuos 4 i A4 storlek och jag har aldrig nyttjat fulla storleken. En A5:a hade nog varit ett vettigt val men det visste jag inte när jag införskaffade den. Tänk på hur mycket plats den tar på skrivbordet också, rätt bökigt med en stor platta.

Detta betyder inte att A5 är rätt storlek för dig... men om du inte vet med dig att du behöver A4 så är det nog närmare sanningen iaf.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Detta är en sån där fråga som bara du själv kan svara på, men det är vanligt att man övervärderar storleken.

Jag jobbar aldrig med brädan som jag gör med ett vanligt papper, istället zommar jag in och ut och jobbar med delar av arbetet hela tiden och det är mycket effektivare att ha en mindre arbetsyta att röra sig med i dessa fall eftersom man slipper lyfta armen och flytta runt den över brädan.

Jag sitter med en Intuos 4 i A4 storlek och jag har aldrig nyttjat fulla storleken. En A5:a hade nog varit ett vettigt val men det visste jag inte när jag införskaffade den. Tänk på hur mycket plats den tar på skrivbordet också, rätt bökigt med en stor platta.

Detta betyder inte att A5 är rätt storlek för dig... men om du inte vet med dig att du behöver A4 så är det nog närmare sanningen iaf.

Ja, så resonerar jag också. Delvis.

Men sen tänker jag även att vad kan man bara göra med en A4? Är det något jag kommer behöva/vilja ha i framtiden. Och, man kan ju trots allt i inställningarna minska den aktiva ytan på en A4 och till exempelvis simulera en A5 (har jag för mig i alla fall). Det är ju trots allt bara en prisskillnad på omkring 1 100 kr.

Men och andra sidan, är A4 väldigt stor. Och eftersom jag har arbetat på en A6 är steget till en A5 kanske mer lämplig. Man kan ju även zooma in i Photoshop för mer precision på en A5. Och den går att få ner i väskan tillsammans med en bärbar. Hmm, ja. Det är inte helt lätt att bestämma sig.

EDIT: Det blev en Wacom Intuos Pro Medium (A5). Nu när jag använt den lite känns den precis lagom och jag är nöjd. En A4 måste vara väldigt stor, för denna är rätt stor den med. Perfekt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer