Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gtx 660 sli eller gtx 770?

Permalänk

Gtx 660 sli eller gtx 770?

Tja! Ska köpa ett nytt grafikkort, men jag vet inte om jag ska köpa ett till gtx 660 eller om jag ska köpa gtx 770? Vilket blir bäst?

Permalänk
Medlem

kolla benchmarks, tror två 660 presterar bättre :). Fast SLI innebär ju lite mer krångel, det är enklare att bara ha ett kort men som sagt ganska säker på att 660 sli presterar bättre än ett 770

Visa signatur

<3

Permalänk

Ps. Glömde säga att jag redan har ett moderkort som har stöd för sli!

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i övrigt? Har du 1 eller 2 gb på ditt nuvarande? Vilken upplösning spelar du i för tillfället?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Vad har du för komponenter i övrigt? Har du 1 eller 2 gb på ditt nuvarande? Vilken upplösning spelar du i för tillfället?

Jag har 2gb. Jag spelar väll på medium-high grafik oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocatfemniofem:

Jag har 2gb. Jag spelar väll på medium-high grafik oftast.

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått det som att ett gtx 770 är som ett 680 med lite annan bios oså, presterar snarlikt.

http://alienbabeltech.com/main/gtx-660-sli-vs-gtx-680-vs-hd-7...

Där ser du att man får en ganska bra skjuts med ett extra 660 så jag säger go for it! Om du nu klarar av lite sli krångel emellanåt

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vad har du för nätaggregat?

500W

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tompanhuhu:

Jag har förstått det som att ett gtx 770 är som ett 680 med lite annan bios oså, presterar snarlikt.

http://alienbabeltech.com/main/gtx-660-sli-vs-gtx-680-vs-hd-7...

Där ser du att man får en ganska bra skjuts med ett extra 660 så jag säger go for it! Om du nu klarar av lite sli krångel emellanåt

Blir ju billigare och bättre! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocatfemniofem:

Osäkert om detta räcker. Eftersom GTX 660 har 1x6-pinskontakt (om jag inte sett fel) så kommer den kräva 50 % av sin effekt via moderkortet. Ett GTX 660 drar också kring 140 W, vilket innebär att 2st drar 280 W och, 140 W av detta kommer dras via moderkortet. Sen drar processorn också ca 90 W via moderkortet och resterande via diverse strömkontakter du har. Så minst 230 W kommer dras via moderkortet, om du nu inte har ett moderkort med 8-pins ATX12V, utan 4-pins ATX12V så kommer du endast ha 150 W att använda via den kontakten där ca 50-60W (räknar med 150 W krävs för processorn men beror givetvis på vad du har för processor) kommer gå till processorn, vilket ger dig ca 100 W kvar. Med 1st GTX 660 som du har i dagsläget så kommer då ett moderkort med 4pins ATX12V att klara sig fine (då 50% av effekten till grafikkortet kommer från moderkortet och den andra halvan dirr från PSU blir det 70 W som levereras via moderkortet och du har 100 W just nu att tillgå, vilket blir 30 W till godo).

Däremot om du har 2st GTX 660 så kommer 140 W att behöva dras via moderkortet vilket ett moderkort med 4-pins ATX12V inte klarar. Du behöver en 8-pins ATX12V-kontakt för att klara dubbla kort, då en 8-pins ger 75 W mer än 4-pins. Så moderkortet spelar rätt stor roll. Rent effektmässigt så klarar du dig på ett 500 W PSU tror jag.

Reserverar mig för att jag kan ha fel i ovanstående då jag följt denna guiden, så rätta mig gärna om jag har fel. Läs guiden, riktigt bra och informationsgivande