Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byta IP adress

Hej

Jag har en Zyxel P-2601HN-F1 router med Bredbandsbolaget ADSL 12-24mbits, jag vill nu byta min IP adress men det går för fan inte har testat det mesta men kanske någon här vet hur jag ska gå till väga.

Jag har DHCP alltså dynamisk IP.

Jag har testat att bara restarta om DHCP genom
cmd
ipconfig /release
net stop dhcp
net start dhcp
ipconfig /renew

Detta funkade inte.

Har startat om routern och modemet som inte heller funkade.

Försökte ändra MAC-Adressen men finns ingenstans i min router där jag kan ändra MAC adressen, det närmsta jag hittade var det här då det stod så här http://prntscr.com/41st9i

Några bilder där ni kan se hur det ser ut i router interfacen

http://prntscr.com/41strr

http://prntscr.com/41subv

http://prntscr.com/41sukb

http://prntscr.com/41sv0m

Som ni märker har jag ingen större koll eftersom jag inte pillat med detta förut därför frågar jag här i hopp om att någon vet hur jag ska göra.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Inaktiv

Det du kan testa är att dra ur router/modem över natten och hoppas att din ip blir tilldelad någon annan när din lease tid gått ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Det du kan testa är att dra ur router/modem över natten och hoppas att din ip blir tilldelad någon annan när din lease tid gått ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Aa ok, blir att testa det imorgon tack!

Visa signatur

a,,x

Permalänk

Det hela beror på m du syftar på den globala ip-adressen eller den lokala.

Den globala ska förhoppningsvis funka som den ovanstående sa.

Den lokala kan vara svårare om det inte gått än, men denna syns inte när du kollar din ip på internet (oftast 192.168.1.XXX). Men du kan ge den en statisk ip-adress i routern med hjälp av mac/fysiska adressen i din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Det hela beror på m du syftar på den globala ip-adressen eller den lokala.

Den globala ska förhoppningsvis funka som den ovanstående sa.

Den lokala kan vara svårare om det inte gått än, men denna syns inte när du kollar din ip på internet (oftast 192.168.1.XXX). Men du kan ge den en statisk ip-adress i routern med hjälp av mac/fysiska adressen i din dator.

Den publika kommer inte ändras om inte någon fått den adressen medans routern varit urkopplad. Så där måste man ha lite tur.

Den privata är ju hur enkel som helst att ändra. Bara ändra i routern vilka adresser som DHCP'n ska dela ut så får du en ny. Men jag antar att han menade den publika adressen.

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men varför vill man byta IP-adress?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Lite off topic, men varför vill man byta IP-adress?

Ingen aning om trådskaparens skäl, men en vanlig anledning brukar vara att man blivit IP-blockad pga fusk i spel, otrevligt beteende eller liknande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ingen aning om trådskaparens skäl, men en vanlig anledning brukar vara att man blivit IP-blockad pga fusk i spel, otrevligt beteende eller liknande.

eller om man tex använder något peer to peer program som man blir resolvad igenom så någon idiot får din ip adress och sitter och ddosar eller liknande osv, finns nog en miljon med olika anledningar till att man vill byta ip dock.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Aa jag menar den publika ip adressen, om man ringer in till sin isp får dom den ändrad åt en?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Det hela beror på m du syftar på den globala ip-adressen eller den lokala.

Den globala ska förhoppningsvis funka som den ovanstående sa.

Den lokala kan vara svårare om det inte gått än, men denna syns inte när du kollar din ip på internet (oftast 192.168.1.XXX). Men du kan ge den en statisk ip-adress i routern med hjälp av mac/fysiska adressen i din dator.

Kan du beskriva hur jag ger den statisk med hjälp av mac/fysiska adressen eftersom jag har testat flera olika tex att gå in i egenskaper för anslutning av nätverk och sedan i internet protocol version 4 tcp ipv4 ändrat till att den ska använda en speciell men har inte fått detta att funka

här alltså http://prntscr.com/41w6uz , jag förstår vad som ska stå på nätmasken och gateway men ingen anning vad jag ska skriva in på ip adress?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakoby:

Aa jag menar den publika ip adressen, om man ringer in till sin isp får dom den ändrad åt en?

Högst troligen inte. Tror knappast att de har lust att sitta och pilla manuellt med DHCP-tilldelningen åt en massa privatkunder.
Men det skadar ju inte att fråga.

Det enklaste är antagligen att ha routern urkopplad 1-2 dygn, och hoppas på att få en ny när du kopplar in den igen.

EDIT: De flesta routrar kan ju spoofa MAC-adressen också. Du skulle kunna testa detta (ta t ex. din dators MAC-adress). Detta borde medföra att du får en ny IP tilldelad, förutsatt att din ISP tillåter fler än en IP att bli tilldelad på samma switchport.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du skulle kunna testa detta (ta t ex. din dators MAC-adress). Detta borde medföra att du får en ny IP tilldelad, förutsatt att din ISP tillåter fler än en IP att bli tilldelad på samma switchport.

Kan du förklara vad du menar med att "ta datorns mac adress, förstår inte riktigt :S

Men jag tar och googlar lite på hur man spoofar mac adressen och kollar om det funkar.

Tackar!

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Jag har nu ändrat min MAC address, någon som vet hur jag här ifrån får min IP ändrad?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakoby:

Jag har nu ändrat min MAC address, någon som vet hur jag här ifrån får min IP ändrad?

Det du gör lokalt har inget med din publika IP-adress att göra. Ring till din ISP eller testa stänga av routern över natten.

Permalänk
Medlem

skaffa privatevpn så kan du till och med få US ip eller ryskt eller svenskt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Aa jag får nog ta och testa det alla säger att stänga av router och modem över natten eftersom nu när jag lyckades ändra MAC adress och ändra här http://prntscr.com/41yhx3 så funkar det endå inte.

Tack för alla svar

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakoby:

Jag har nu ändrat min MAC address, någon som vet hur jag här ifrån får min IP ändrad?

Den publika kan du inte ändra hur som helst, du styr inte över dhcp servern och så länge din router är uppkopplad så kommer den fråga efter en förnyelse när 50% av lånetiden gått ut.
Dessutom, om det nätet du ligger på (säg ett C nät) inte är fullt kommer routern få samma adress baserad på sin mac nästa gång den kopplar upp sig.
Men visst... ring du din isp och fråga...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

skaffa privatevpn så kan du till och med få US ip eller ryskt eller svenskt

Orkar inte betala pengar för det :((

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Den publika kan du inte ändra hur som helst, du styr inte över dhcp servern och så länge din router är uppkopplad så kommer den fråga efter en förnyelse när 50% av lånetiden gått ut.
Dessutom, om det nätet du ligger på (säg ett C nät) inte är fullt kommer routern få samma adress baserad på sin mac nästa gång den kopplar upp sig.
Men visst... ring du din isp och fråga...

Har hört av de allra flesta på forum/streams bara ringer och byter sin IP om dom blir ddos attackerade om dom streamar t.ex, är det inte så enkelt som att bara ringa alltså?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Vad e anledningen till att du vill byta ip då?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakoby:

Har hört av de allra flesta på forum/streams bara ringer och byter sin IP om dom blir ddos attackerade om dom streamar t.ex, är det inte så enkelt som att bara ringa alltså?

Självklart kan din ISP släppa din lease. Frågan är bara om du kommer få prata med någon som orkar ta sig den tiden. Det är inte svårt men ibland kan man behöva något bra skäl för att dom ska göra det.

Är man bannad från någon sida så kommer dom absolut inte göra det manuellt. Då får du göra det den hårda vägen.

Permalänk

Jag fick min ip bytt super enkelt av telia sa bara att jag vela brygga min router så den fungerar som direkt modem som fiber i väggen har adsl då å sen säga starta ny support chatt å säga att jag vill ta bort bryggan så tilldelades en ny ip!

Permalänk
Medlem

Fan ska jag säga då, kanske säger att jag blir DDoS attackerad eller liknande?

Visa signatur

a,,x