Snabb fråga innan installation av W8 (formatering)

Permalänk
Medlem

Snabb fråga innan installation av W8 (formatering)

Hej

Ska köra en installation av windows 8. Har just nu windows 7.

Jag har alltid bara stoppat i skivan, startat om datorn och bootat där ifrån. Sedan har jag kört formatering på diskarna där man väljer vilken disk man vill installera windows (den "formateringen" tar typ 3 sek)

Tänkte om det verkligen är den korrekta vägen?

Man ska inte formatera diskarna "långsamt" på något sätt, inne i windows, innan installationen av nya OS? Typ som man gör med USB minnen (där tar det en jävla tid för dem att formateras)

Jag har alltid gjort den snabba varianten (formateringen som går på 2-3 sekunder, i installationsguiden av windows 7) men tänkte om det kanske kan ge sämre prestanda eftersom det är någon snabbvariant.

Dock om jag drar en formatering inne i windows, på min SSD (där w7 ligger) lär väl knappast datorn överleva? Eftersom den kör windows där på!

Tacksam för svar hur ni gör!

Permalänk
Medlem

Jag brukar tabort pationerna och skapa nya därefter köra på den snabba, det funkar kalas fint.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kör du USB eller CD så körs installationsprogrammet från den källan, inte från din SSD.
Ska du installera W8 så koppla ur alla andra diskar innan du formaterar och installerar. Så bara den som ska ha OSet på sig är inkopplad. Kan bli fel med bootfiler osv annars.

Snabbformatering fungerar utmärkt!

Edit: måste man inte köra GPT-partitionering numera i W8/8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Edit: måste man inte köra GPT-partitionering numera i W8/8.1?

GPT är väl bara ett måste om du har EFI/UEFI aktiverat på moderkortet.
Men är väl lika bra att köra på det.. enda anledningen att inte använda GPT är väl att disken ska kunna hittas i WinXP eller tidigare.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

GPT är väl bara ett måste om du har EFI/UEFI aktiverat på moderkortet.
Men är väl lika bra att köra på det.. enda anledningen att inte använda GPT är väl att disken ska kunna hittas i WinXP eller tidigare.

Så må det vara!