Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

RAID-fråga

Hade en fundering på RAID i min vanliga stationära dator, närmare bestämt raid5 med tre diskar. Problemet jag har är att jag har 2st 3TB-diskar och en 4TB. Vad jag har förstått kommer jag bara få ut ca 6TB totalt.

Därför undrar jag om man kan göra den där förlorade TB:en tillgänglig för lagring på något sätt, utanför RAID-konfigurationen. Går det att göra en separat partition på den storleken eller något?

Dum fråga kanske, men jag är inte så insatt i sånt här.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Vila i frid

Du kan inte göra något alls med den där "slasken" på 4TB disken när du väl dragit igång raid5'an med 3+3+4. Lost space.

Permalänk
Medlem

Ett smart drag här hade varit att införskaffa en till 3TB hårddisk, ta ut fyran o sätta i trean.

Kolla in marknaden, finns mängder med 3TB ibland som inte gått länge alls.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är det mjukvaru-raid så kan du partitionera 4 TB disken, fast då måste du först plocka ut disken ur raiden och sedan lägga tillbaka en 3 TB partition.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Är det mjukvaru-raid så kan du partitionera 4 TB disken, fast då måste du först plocka ut disken ur raiden och sedan lägga tillbaka en 3 TB partition.

Jag hade tänkt köra RAID via moderkortets UEFI. Är det hårdvaru-raid?

Om jag sätter igång en raid-volym, tas datan på diskarna bort då? I så fall är det bättre att köpa en 3tb-disk eftersom jag inte har tillräckligt med lagringsutrymme att lägga över på annars.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Innan du sätter upp en RAID-arry skall du ta backup på allt du tänker lägga i RAIDen eftersom RAID aldrig är istället för backup - RAID är REDUNDANS inte BACKUP.

Å ja, vid initiering av RAID rensas innehållet på diskarna.

Att köra RAID via moderkortets RAID-krets kallas ibland för fakeRAID, ett bättre namn är chipsetRAID.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

RAID är REDUNDANS inte BACKUP.

Fast backup är ju också redundans...
En riktigare förklaring är att backup är ett bra skydd mot dataförlust, RAID är ett bra skydd mot driftavbrott.

Permalänk
Medlem

Jo, men använder man ordet redundans i samband med RAID avses hårdvaruredundans, backup kan på sätt å vis då kallas för dataredundans.