tips/hjälp inför nervöst köp

Permalänk

tips/hjälp inför nervöst köp

Yo!

tacksam om jag skulle kunna få lite insight om mitt datorköp som kommer göras imorgon 23/7

2400Mhz minnen vs 1600Mhz ? bara 100kr skillnad

nätdelen är kanske inte så bra? finns mer prisvärde moderkort, eller moderkort som passa bättre med dessa delar?

är tacksam för alla tips/råd
edit* speldator givetvis =P, most bang for the buck

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6964283/2014-07-22

Permalänk

Hej! Jag har byggt den här till dig. Då får nu bättre processor, bättre moderkort. Jag trimmade ner på RAM minnen då 8GB är mer än tillräckligt till en speldator. Du får tyvärr ingen SSD, men det kan man köpa nån annan gång, väldigt enkelt att installera skulle jag tro. 120GB SSD kommer du inte långt med dock. Därför så gör många så att dom har en SSD och en SSHD. Man får mycket minne billigt med en SSHD så där kan man installera alla bakgrunds program medans man på SSD:n installerar spel och operativ system.

Processorn är av det nya haswell refresh eller som man kallar det "Devils Canyon". Plus att du får 4GHz direct ur boxen och två spel på köpet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6963781/2014-07-22

Jag vet inte. Det skulle vara snällt om fler kunde kommentera denna tråden så att vi kan hjälpa denna killen att få rätt saker. :)!!!

Permalänk
Skrivet av Oliver Qvist:

Hej! Jag har byggt den här till dig. Då får nu bättre processor, bättre moderkort. Jag trimmade ner på RAM minnen då 8GB är mer än tillräckligt till en speldator. Du får tyvärr ingen SSD, men det kan man köpa nån annan gång, väldigt enkelt att installera skulle jag tro. 120GB SSD kommer du inte långt med dock. Därför så gör många så att dom har en SSD och en SSHD. Man får mycket minne billigt med en SSHD så där kan man installera alla bakgrunds program medans man på SSD:n installerar spel och operativ system.

Processorn är av det nya haswell refresh eller som man kallar det "Devils Canyon". Plus att du får 4GHz direct ur boxen och två spel på köpet.

Jag vet inte. Det skulle vara snällt om fler kunde kommentera denna tråden så att vi kan hjälpa denna killen att få rätt saker. :)!!!

tackar för tips om processorn, den ska jag verkligen byta till, ram minnet vill jag ha 16gig dock, undrar mer om man ska välja 2400 eller 1600Mhz

ssd är jag väldigt säker på att jag vill ha, btw vad gör det moderkortet du valde så mycket bättre än det ja valde? stor prisskillnad

har dessutom fått tips av en kompis att köpa detta nätagget ist
http://www.inet.se/produkt/6909986/evga-supernova-g1-750w-80-...

Permalänk

2400Mhz minnen utför ju sina jobb snabbare än 1600Mhz. Men det är sååå liten märkbar skillnad att det märks inte. Så då gör som du vill där med minnena, men det kommer inte att märkas någon skillnad, men där kommer finnas en skillnad, men som inte är så märkbar.

Moderkortet valde jag eftersom att den har ett bättre ljudchip, den passar med flera RAM minnes hastigheter och den ser bättre ut i mina ögon iaf. Sen så passar det ju att välja ett ASUS moderkort om man ska ha ett ASUS grafikkort. Ska jag vara ärlig så är väl ASRock inte så pålitliga som ASUS i heller. ASUS har alltid bra service och pålitliga produkter, dom är helt enkelt större än ASRock. Också så har ju moderkortet en massa stämplar/rewards, "Sweclockers Utmärkt" står det där ju. xDDD

Nätagget vet jag inte så mycket om. Men corsair är kända för att ha bra nätagg. Men som sagt så vet jag inte så mycket om Nätagg.

Edit: jag måste gå och lägga mig nu dock, så du får ha lycka till med köpet, men känn inte att du måste snabba dig med att köpa datorn, det är bättre att du tar dig tid och bestämma så det blir rätt ju. jag hoppas iaf att jag har hjälpt lite och inte har förvirrat dig för mycket. xD lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Hej! Jag har byggt den här till dig. Då får nu bättre processor, bättre moderkort. Jag trimmade ner på RAM minnen då 8GB är mer än tillräckligt till en speldator. Du får tyvärr ingen SSD, men det kan man köpa nån annan gång, väldigt enkelt att installera skulle jag tro. 120GB SSD kommer du inte långt med dock. Därför så gör många så att dom har en SSD och en SSHD. Man får mycket minne billigt med en SSHD så där kan man installera alla bakgrunds program medans man på SSD:n installerar spel och operativ system.

Processorn är av det nya haswell refresh eller som man kallar det "Devils Canyon". Plus att du får 4GHz direct ur boxen och två spel på köpet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6963781/2014-07-22http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6963781-00.png

Jag vet inte. Det skulle vara snällt om fler kunde kommentera denna tråden så att vi kan hjälpa denna killen att få rätt saker. :)!!!

ang kundvagnen skulle jag byta nätagg så han slipper corsair rm. skulle ta 2x4 också så han kan utnyttja dual channel istället för single channel som du får nu. wd black känns onödigt, hellre ssd och wd blue eller en sshd. processorkylare som 212 evo skulle vara bra.

annars fin vagn.

Skrivet av Oliver Qvist:

2400Mhz minnen utför ju sina jobb snabbare än 1600Mhz. Men det är sååå liten märkbar skillnad att det märks inte. Så då gör som du vill där med minnena, men det kommer inte att märkas någon skillnad, men där kommer finnas en skillnad, men som inte är så märkbar.

SSD kan du behålla ju, men jag rekommenderar ju att du köper en billig SSHD på 500GB där du bara installerar bakgrunds program (antivirus ect). Så kan du installera operativ system på SSD:n så startar datorn upp på nolltid ju xD Annars får du kanske spendera lite extra pengar på en större SSD.

Moderkortet valde jag eftersom att den har ett bättre ljudchip, den passar med flera RAM minnes hastigheter och den ser bättre ut i mina ögon iaf. Sen så passar det ju att välja ett ASUS moderkort om man ska ha ett ASUS grafikkort. Ska jag vara ärlig så är väl ASRock inte så pålitliga som ASUS i heller. ASUS har alltid bra service och pålitliga produkter, dom är helt enkelt större än ASRock. Också så har ju moderkortet en massa stämplar/rewards, "Sweclockers Utmärkt" står det där ju. xDDD

Nätagget vet jag inte så mycket om. Men corsair är kända för att ha bra nätagg. Men som sagt så vet jag inte så mycket om Nätagg.

håller med om minnen.

sshd är fint men generellt mest för sådana som inte har en ssd. det fungerar dock bra med ssd+sshd precis som ssd+hdd. det är bara att man normalt lägger det som behöver vara snabbt på ssd och då är pengarna du lägger på din sshd bättre någon annanstans.

asus gör bra moderkort ja, asrock är dock inte dåliga. de har dock ett års garanti som är under all kritik och får tänkas på.

var försiktig med att säga att ett visst märke är bra, speciellt med nätagg. corsair tillverkar inga egna agg. corsair cx, cs och rm är inte bra agg som jag skulle rekommendera. ax och axi är riktigt bra men är ofta dyrare jämfört med konkurrensen och är därför inte något jag personligen rekommenderar så ofta.

Permalänk

här är versions han är profss! han kan hjälpa dig! han verkar kunna väldigt mycket iaf. )))!