tystast möjliga nätagg för vettig peng

Permalänk
Medlem

tystast möjliga nätagg för vettig peng

jag sitter just nu på en dator jag inte klarar av låter mycket. i andras öron låter den inte mycket men jag stör mig på det. vill därför uppgradera mitt nätagg
detta vill jag ha:

1. ljudnivå prioriteras över allt annat. om ett 650w kostar 900 men är en gud i ljudnivå så prioriteras det över ett 900w för 850kr.
2. skiter i effektiviteten, kan vara brons, guld, platina etc. men hemskt gärna brons. dock inte ett krav.
3. nätagget ska vara fullt passivt eller halvpassivt. alltså fläkten sätter inte igång förrän x% load.
4. kvalitet är alltid trevligt, alltså japanska kapasitorer före kinesiska.
5. minst 600w
6. vill gärna inte lägga mer än 1300kr. blir det under 1000kr blir jag skit nöjd.
7. mitt system innehåller flera hårddiskar (5st) och 2 (kanske 3 senare) dvd brännare som ska köra samtidigt. så behöver minst 3st sata kablar varav 1 satakabel ska vara 4x så jag bara behöver en kabel för hårddiskarna.
8. det ska vara modulärt, halvmodulärt funkar också.

har kollat in corsair RM serien och evga supernova serien. men vill ha tips från er alla andra för mitt hat för ljud när jag använder datorn (speciellt i idle) är så stort att jag vill bara få det bästa.

uppskattar all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag sitter just nu på en dator jag inte klarar av låter mycket. i andras öron låter den inte mycket men jag stör mig på det. vill därför uppgradera mitt nätagg
detta vill jag ha:

1. ljudnivå prioriteras över allt annat. om ett 650w kostar 900 men är en gud i ljudnivå så prioriteras det över ett 900w för 850kr.
2. skiter i effektiviteten, kan vara brons, guld, platina etc. men hemskt gärna brons. dock inte ett krav.
3. nätagget ska vara fullt passivt eller halvpassivt. alltså fläkten sätter inte igång förrän x% load.
4. kvalitet är alltid trevligt, alltså japanska kapasitorer före kinesiska.
5. minst 600w
6. vill gärna inte lägga mer än 1300kr. blir det under 1000kr blir jag skit nöjd.
7. mitt system innehåller flera hårddiskar (5st) och 2 (kanske 3 senare) dvd brännare som ska köra samtidigt. så behöver minst 3st sata kablar varav 1 satakabel ska vara 4x så jag bara behöver en kabel för hårddiskarna.
8. det ska vara modulärt, halvmodulärt funkar också.

har kollat in corsair RM serien och evga supernova serien. men vill ha tips från er alla andra för mitt hat för ljud när jag använder datorn (speciellt i idle) är så stort att jag vill bara få det bästa.

uppskattar all hjälp jag kan få!

Dold text

Rent spontant känns det inte som att tystnad från elektronik kommer nås genom att leta efter någon dB hit och dit med varje komponent. Du har inte funderat på att ställa datorn i ett annat rum/garderob med hjälp av en enkel USB förlängare och en lång skärmkabel? På det sättet når du ju total tystnad.

Permalänk

EVga 750w supernova g2 om du kan vänta.. ligger på 1k men slut i lager i alla butiker (även 850w versionen) men om de får in fler låter det som det perfekta agget.

(halvpassivt, modulärt, guld serttat, rimligt pris o storlek).. se swec review för mer info

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Skrivet av Christley:

jag sitter just nu på en dator jag inte klarar av låter mycket. i andras öron låter den inte mycket men jag stör mig på det. vill därför uppgradera mitt nätagg
detta vill jag ha:

1. ljudnivå prioriteras över allt annat. om ett 650w kostar 900 men är en gud i ljudnivå så prioriteras det över ett 900w för 850kr.
2. skiter i effektiviteten, kan vara brons, guld, platina etc. men hemskt gärna brons. dock inte ett krav.
3. nätagget ska vara fullt passivt eller halvpassivt. alltså fläkten sätter inte igång förrän x% load.
4. kvalitet är alltid trevligt, alltså japanska kapasitorer före kinesiska.
5. minst 600w
6. vill gärna inte lägga mer än 1300kr. blir det under 1000kr blir jag skit nöjd.
7. mitt system innehåller flera hårddiskar (5st) och 2 (kanske 3 senare) dvd brännare som ska köra samtidigt. så behöver minst 3st sata kablar varav 1 satakabel ska vara 4x så jag bara behöver en kabel för hårddiskarna.
8. det ska vara modulärt, halvmodulärt funkar också.

har kollat in corsair RM serien och evga supernova serien. men vill ha tips från er alla andra för mitt hat för ljud när jag använder datorn (speciellt i idle) är så stort att jag vill bara få det bästa.

uppskattar all hjälp jag kan få!

Först ut, vad har du för övriga rörliga komponenter? Har du inte ett riktigt dåligt agg nu känns det tveksamt om det verkligen är det som låter mest.

2) Högre effektivitet är bra, det ger mindre spillvärme i agget och alltså ett tystare agg, du vill ha minst gold cert om det ska vara tyst.

7) Hur kan du höra något annat med 5 HDDs och 3 optiska enheter, framför allt de senare brukar väsnas något enormt!

Lite mer kuriosa och "svar" på din fråga. Jag är själv ljudnazzi och kyler datorn med en stor passiv vattenkylning som är helt ljudlös, har hårddisken hängandes i resårband (ovärderligt för att få tyst på eländet!) mm.
När jag köpte nytt agg för lite mer än ett år sen blev det ett http://www.sweclockers.com/recension/16111-fractal-design-new... som är semipassivt vilket innebär att fläkten drar igång vid 50% belastning och då bara i 500 RPM. Jag är helnöjd med det köpet men det finns säkert bättre agg nu.

Skulle jag köpt ett nytt agg idag hade det nog blivit ett EVGA Supernova G2 då det verkar vara ett riktigt bra agg. Finns mer att läsa om det på
http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Ta en titt på Corsairs RM-serie. Jag har ett RM1000 i min rigg med 780 sli och har aldrig sett fläkten snurra. Vad vet jag, den kanske är trasig, men tyst är det i alla fall.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Först ut, vad har du för övriga rörliga komponenter? Har du inte ett riktigt dåligt agg nu känns det tveksamt om det verkligen är det som låter mest.
nätagget har en ojämn fläkt. därför jag passar på att utöva mitt hat för ljud när jag ändå ska köpa ett.

2) Högre effektivitet är bra, det ger mindre spillvärme i agget och alltså ett tystare agg, du vill ha minst gold cert om det ska vara tyst.
där lärde jag mig nått nytt. trodde spillvärmen var näst intill försummbar

7) Hur kan du höra något annat med 5 HDDs och 3 optiska enheter, framför allt de senare brukar väsnas något enormt!
ja, det vet jag. inkluderade det för att syfta på att jag behöver så många SATA connections bara. när dvdbrännarna är igång bryr jag inte mig om ljudet. då kan dom lika gärna låta som jetplan. och hårddiskarna är i powerdown mode, så dom är inte ens igång förrän jag vill komma åt dom. och det är ändå vid tider då jag inte bryr mig om ljudet (tex gaming) så det blir inget problem

ska kolla in supernova lite extra då flera verkar tipsa om det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

nätagget har en ojämn fläkt. därför jag passar på att utöva mitt hat för ljud när jag ändå ska köpa ett.

Vet inte alls vad du har för agg och om det är värt det, men är det nått sånär bra så kan det vara värt att bara byta till en bättre/tystare fläkt i det du har och spara en tusenlapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vet inte alls vad du har för agg och om det är värt det, men är det nått sånär bra så kan det vara värt att bara byta till en bättre/tystare fläkt i det du har och spara en tusenlapp

ska använda detta nätagg i en server dator som står 2 rum bort iaf så spelar ingen roll.
plus att detta nätagg inte har nog med satakontakter för att jag ska kunna köra 3 dvdbrännare. så ännu en anledning till uppgraderingen.
sen är nätagget typ 6 år gammalt. det är helt enkelt dags för nytt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!